Linux perusteet

Anonyymi

Löytyiskö jostain luento- tai itseopiskeluprujut tms. linuxiin perehtymiseksi? Lubuntu 19.04 asennettu jo, mutta mites tästä eteenpäin? Jo pelkkä hakemistorakenne on niin hepreaa ettei voisi hukemmassa olla.

13

102

Vastaukset 13

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei löydy, ei, eikä tarvitsekkaan.

• Anonyymi

En kysyny sodat aihealueella, joten jään odottelemaan asiallisia vastauksia.

• Anonyymi

löytyy, kirjastoon mars

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

löytyy, kirjastoon mars

Lopeta vouhkaaminen. Kirjasto on kiinni.

• Anonyymi

Ohjeita löytyy vaikkapa haulla
      "Linux hakemistorakenne"

• Etc kansion alla asetukset. Tärkein fstab jossa levyliitokset. Paketinhallinta hoitaa. Käyttäjän tiedostot tallentuu kotikansioon. Siellä myös käyttäjäkohtaiset asetuket. Alkavat usein pisteellä. Usr sisältää ohjelmat. Usr/local/bin hyvä paikka paketinhallinnan ulkopuolisille ohjelmille. Dev sisältää laitteet. Run proc ja sys kernelin hallussa. Noita tutkaillaan vain jos joku laite ei tunnistettu. Käyttäjälle tärkeä usein var/log missä systeemin lokit. Var sisältää paljon väliaikaistiedostoja. Mm. paketinhallinta käyttää. Boot sisältää kernelin ja lataajan. Sbin rootin ohjelmat. Tuossa nyt tärkeimpiä

• Anonyymi

Napakka yhteenveto. Voisin sanoa että hyötysuhteeltaan tehokkain postaus tällä palstalla tänä vuonna.

• Anonyymi

Siis pitääkö minun, loppukäyttäjän, todellakin ymmärtää tuollaisia asioita? Ei helkkari. Win kymppiä en huoli, mutta en kyllä rupea tuollaista sanskriittia opiskelemaan. Faija käytti tuollaista kieltä 1970-luvulla. Haloo, nyt on 2019! Onko tulevaisuuden ainoa vaihtoehto alentua Applen käyttäjäksi?

Postaus oli hieno, siitä kiitos kirjoittajalle!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis pitääkö minun, loppukäyttäjän, todellakin ymmärtää tuollaisia asioita? Ei helkkari. Win kymppiä en huoli, mutta en kyllä rupea tuollaista sanskriittia opiskelemaan. Faija käytti tuollaista kieltä 1970-luvulla. Haloo, nyt on 2019! Onko tulevaisuuden ainoa vaihtoehto alentua Applen käyttäjäksi?

Postaus oli hieno, siitä kiitos kirjoittajalle!

Tuskin loppukäyttäjän kannattaa hakemistorakenteen kanssa alkaa kauheasti säätämään. Miksi pitäisi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuskin loppukäyttäjän kannattaa hakemistorakenteen kanssa alkaa kauheasti säätämään. Miksi pitäisi?

Ja Applen vehkeistä löytyy varsin samankaltainen standardihakemistorakenne. Vaan ei siitä toki tarvitse loppukäyttäjän välittää, jos ei säätele ja vääntele turhia.

• Anonyymi

Youtubessa on videosarja, jonka katsomalla oppii perusasiat. Jätin ensimmäisen osion pois, koska siinä opetetaan vain linuxin asentaminen virtuaalikoneeseen ja aloittajalla asennusvaihe on jo ohi.
      https://www.youtube.com/watch?v=Lbh8Bh_SEzU

• Anonyymi

Tää vaikuttaa hyvältä. Kiitos linkistä.

• Hakemistorakenteeseen ei kannata koskea, mutta hyvä tietää mitä missäkin on. Nykyisillä levyillä tilaongelmaa harvemmin on. Ennen Linux asennettiin usein useammalle levylle/partiolle, mutta nykyisin siitä ei juuri hyötyä saa kotikäytössä.

Se on hyvä opetella miten päätteen saa auki ja siinä edes muutama peruskomento. Joskus voi käydä niin, että X ei käynnisty ja jäädään vain päätteen varaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      54
      1442
    2. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      90
      963
    3. Koska tulet minulle näkyväksi

Koska astut piilostasi esiin? Miksi pysyttelet niin kaukana? Etkö voisi tulla päättämään tämän ikävöinnin? Saisin vihdoi
      Ikävä
      44
      767
    4. Nainen, olet ihanin maan päällä

Ei ole toista. Olet ihanteellinen, kaikkien mittapuitteni täyttymys. Sisäinen kauneutesi sinetöi ulkoisen ja juuri se sa
      Ikävä
      40
      740
    5. Poliis. Poliisi osoitti aseella Tampereella kun mies avasi oven

Poliisi Poliisi osoitti aseella Tampereella, kun mies avasi siviili­poliisiauton oven Mies kuvasi keski­viikkoiltana bus
      Maailman menoa
      279
      710
    6. Romanttisinta

Mitä hän on tehnyt sinulle?
      Ikävä
      49
      579
    7. Mikä on mielestäsi keskustelupalstan tarkoitus?

Tuolla toisessa ketjussa kävi ilmi jotain minkä itse koen hieman hassuksi. Nykypäivänä yllättävän moni ilmeisesti kokee,
      Sinkut
      211
      573
    8. " Hae roolisi miljardien Pyhäjärveltä"?

Perjantain 14.8. viesti TV:ssä oli hätkähdyttävän todellista kuultavaa. Tähän on tultu. Pyhäjärvi- selvitykseen, tied
      Pyhäjärvi
      63
      541
    9. Nyt aletaan terveydenhuollossa karsimaan "turhista" operaatioista

Eräitä toimia ei enää tehdä, vaan yritetään korvata halvemmilla. Nykyään esimerkiksi polven tähystysleikkaukset lähes l
      Maailman menoa
      110
      527
    10. Sano rakkaallesi

Suorat sanat! Mikä mieltä kaihertaa!
      Ikävä
      43
      509
    Aihe