Kaikuantureista

Anonyymi

Pirun kaiku! Hajosi heti vesillelaskun jälkeen ja näyttelee mitä sattuu.

Ajattelin korvata vanhan kaiun, joka on Silvan valmistama (pienempi reikä kuin uusissa) sellaisella, jonka voi asentaa rungon sisäpuolelle. Onko kellään kokemuksia tällaisista antureista?

Ajatus oli asentaa esim. tällainen (Raymarine NEW P79S Smart™ Transducer). Tuosta sitten NMEA 2000 verkkoon syvyystieto kaikille laitteille. Käsitykseni mukaan pitäisi toimia nätisti. Niin ja se iso juttu tässä on se, että olin suunnitellut talvelle tuon NMEA2000 verkon rakentamisen ja vanhojen mittareiden korvaamisen uusilla. Nyt pitää tehdä se osittain vesillä tuon kaiun takia.

Onko ehdotuksia, miten homma kannattaisi hoitaa ja onko tämä rungonsisäpuolinen kaiku toimimaton ajatus purjeveneessä jo itsessään?

Nim. Kaiku

8

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä kaiku toimii rungon sisäpuoleltakin umpilaminaatin läpi mutta muista materiaaleista ei ole omaa kokemusta.. Tein asennuksen kovalla muoviputken pätkällä, minkä sisähalkaisija oli likimain anturin kokoinen. Pintojen karhennuksen, putken pohjan mukaisen viistouksen ja kiinni laminoinnin jälkeen täyttö öljyllä ja sinne anturi uimaan. Anturi pystysuoraan. Ennen keila oli 45* eli 22,5 molemmin puolin, nykyantureista en ole tarkistanut. Etuna on, ettei tarvitse myrkkymaalia, ei vuoda, helppo tarkistaa. Jotain tehohäviötä varmaan oli mutta jos 200m sijaan näki vain 150m syvyyden niin haitta ei ollut iso, en tarkistanut paljonko.
      seppomartti

    • Anonyymi

      Olen laittanut useamman pohjan läpi näkevän anturin purkkareihin ihan elastisella sika-massalla. Hieroo ja painaa vaan tiukasti sisäpohjaa vasten ettei jää ilmakuplia. Hyvin on aina toiminut..
      -joppejolla

      • Anonyymi

        Onko joku kikka käytössä, että saat pustyyn?. Pohjaa vasten merkitsisi jotain muuta ja seurauksena olisi epäsymmetria
        seppomartti


      • Anonyymi

        Mastonjalan etupuolelta löytyi nykyiselle anturille sopiva paikka keskilinjalta johon anturin sai varsin tarkasti pystyasentoon.
        -joppejolla


    • Anonyymi

      Umpijöötiä pitää olla alustan ja jotkut kaiut vaativat nesteen kuppiin

    • Anonyymi

      Kiitos vastauksista. Eli ilmeisesti normaalin läpiasennettavan kaiunkin voi asentaa rungon sisäpuolelle tuollaiseen putkeen tai sitten sialla liimaamalla pohjaan kiinni?

      Noi Garminin mittarit on mielestäni jotenkin tosi vanhanaikaisen oloisia. Siksi olen jättänyt sen pois laskuista. Samalla hinnalla saa Raymarinen vastaavan paketin.

      Nim. Kaiku

      • Anonyymi

        Kolme vuotta sitten asennettu uppoumarunkoiseen umpilaminaattirunkoon Airmar P79 anturi. Tässä mukana asennusjalka, jolla voi kompensoida pohjan v-kulmaa. Jalan sisään ohjeistettiin laittamaan glykolia välittäjäaineeksi eli anturi itsessään jäi irti pohjasta. On toiminut hyvin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1652
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1379
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      68
      842
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      723
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe