Sähköinen salaliitto - fiktiota vai faktaa?

Anonyymi

Minulla on pieni n. 50 neliön mökki: sähkölämmitys, vesiboileri (30 l.), sähkösauna - suurimmat sähkönkäyttäjät. Tietenkin jääkaappi (150 L.), erillinen pakastin (150 L.).
Sähköpatterit ovat viimevuosien parasta tekniikkaa digitaalisilla termostaateilla varustetut.
Eikä muutkaan laitteet ole 25 vuotta iäkkäämpiä.

Ja sitten se salaliittoteoria; etäluettavat mittarit asennettiin, muistelen, 2013 keväällä. Väli 4/2013--4/2014 kulutus pysyi tasolla 6019 kwh:a...
Kunnes koitti seuraava kausi: 4/2014--4/2015, kulutus olikin "pompsahtanut" 7053 kwh:n.

Ja näiden kahden kauden välissä asennutin nuo silloin "viimeistä huutoa" olevat lämmityspatterit.
Kummallakin kaudella oli samat sähkönkuluttajat.

30

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minun mökkini sähkönkulutus oli vähentynyt 10,5 % vertaillessani mainitsemiasi ajanjaksoja. Kulutukset on helppo tarkistaa sähköyhtiön verkkosivulta omista tiedoista. Kaikki sähkölaitteet ovat olleet koko ajan samat ja peruslämpö on pidetty samana.

      Epäilen "viimeistä huutoa" olevien pattereiden hyötysuhteita.

      • Anonyymi

        Saanko kysyä; minkälaista hyötysuhdetta tarkoita?
        Meinaatko, että liian isot (kw-määriltään) huonepinta-alaan nähden/tai liian pienet?

        Kilowattit on vastaavat kuin edellisissäkin (Olohuoneessa 2 kpl 800 w--1kw). Keittiössä 1,2 kilowattin, lisäksi eteisen ja tuulikaapin patterit.

        Nuo Vali -patterit on siitä "info-köyhiä", ettei niissä ole wattimääriä, joten muistin varasta heittelin.
        Lisäksi olisihan ammattimainen sähkömies huomauttanut ennen asennusta heikoista/korkeista wateista?


    • Anonyymi

      Omakotitaloissa öljylämmitys mutta 3 taulutv:tä kolme tietokonetta Sauna ym eläminen talvella autojen lämmitys=useampi sata euroa.Sähkö maksaa.

      • Anonyymi

        Kaiken tämän lisäksi pakkastalvet ovat muisto vaan.
        Lieksassa oli koviakin pakkastalvia taannoin. Lämmitin sähköllä. Nyt olen nopeuttanut puun lahoamisprosessia todella paljon. Silti sähkölaskuni on yhtä suuri, vaikka yritän palata entiseen.

        https://www.youtube.com/watch?v=tE62TeO7qP8

        Olen epävihreä, syntinen kurja. Tunnustan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaiken tämän lisäksi pakkastalvet ovat muisto vaan.
        Lieksassa oli koviakin pakkastalvia taannoin. Lämmitin sähköllä. Nyt olen nopeuttanut puun lahoamisprosessia todella paljon. Silti sähkölaskuni on yhtä suuri, vaikka yritän palata entiseen.

        https://www.youtube.com/watch?v=tE62TeO7qP8

        Olen epävihreä, syntinen kurja. Tunnustan.

        Sinä syntinen kurja. Tämä Lieksan palsta on vihervasemmiston erityistarkkailussa, tietyistä syistä.
        Heillä on hurmiovisio kuin neuvokkaalla ritarilla don Quijote Manchalaisella. No. Kaikki eivät kaikkea tiedä, eivät ymmärrä, en minäkään. Tuulimyllyt ovat kuitenkin aivan kauniita katsella, ja ajatella, edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä syntinen kurja. Tämä Lieksan palsta on vihervasemmiston erityistarkkailussa, tietyistä syistä.
        Heillä on hurmiovisio kuin neuvokkaalla ritarilla don Quijote Manchalaisella. No. Kaikki eivät kaikkea tiedä, eivät ymmärrä, en minäkään. Tuulimyllyt ovat kuitenkin aivan kauniita katsella, ja ajatella, edelleen.

        No mutta tuulimyllyt ja niissä räjähtelevät lepakothan ovat kokonaan toisen aatesuunnan agendaa?
        Oletko kertonut harhoistasi lääkärille?


    • Anonyymi

      Jos suoralla sähköllä lämmittää, on aivan sama polttaa sataa Aira-Mia, tai viimeistä huutoa. No ei aivan.
      Airam, siis se hehkulamppu, antaa aikansa myös valoa sinne pimeään, en nyt sano suoraan minne.

      Vinkukoon nyt kaikki kansa, ja vaikka voimalla käpyrauhasen.
      https://www.youtube.com/watch?v=f20_QMiBAuQ

    • Anonyymi

      Minulla kilowatit mökillä ovat samat. Euromittarista, siinä kukkarossa, kyllä loppui asteikko sähkön imaisemana jo edellis vuonna.

      Salaliittoteorian kätevä sähkäri toteennäyttää yksinkertaisella pihtisilmukkaimbedanssivirtaamppeerimittarilla. Ei tarvitse jännitteillä leikkiä ja henkeään riskata. Tämä on faktaa.

      Hra47

      • Anonyymi

        Minulla meinasi tili tyhjentyä viime kesänä kun uudelleensähköistettiin vapaa-ajan asunto. Pohjanmaalta tuli rakentajat
        Siihen loppui sähkölaskujen tuleminen.
        Lämmitys tapahtuu pellettitakalla. Takan ja lämmityksenohjaus toimii auringolla. Samoin kaikki muukin. Pelkkä akusto maksoi yhtä paljon kuin pieni henkilöauto, mutta väitän, että kannatti.
        Muualla Suomessa näitä järjestelmiä on, mutta tämä on tietääkseni ainoa Pielisen vesistöllä.


    • Anonyymi

      Pompsahti. No tottakai se kaikki pompsahtaa kun ilmasto lämpenee ja kaikki sahaa vaan. ZZZZ😛😜

      🍾🍷🍸🍹🍺🍻

    • Anonyymi

      Minulla on aurinkopaneeli mökillä saunan seinällä ja siirrän sähköä maakaapelilla mökkiin. Hinnoittelin minäkin siirron ronskisti, pistän satasen joka kuukausi tililleni.

      • Anonyymi

        Millä jännittellä siirrät tuota sähköä? Ihan vain uteliaisuuttani kysyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä jännittellä siirrät tuota sähköä? Ihan vain uteliaisuuttani kysyn.

        12v, valot ja tv toimii, jääkaappi ja liesi kaasulla, suosittelen toisillekin piheille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        12v, valot ja tv toimii, jääkaappi ja liesi kaasulla, suosittelen toisillekin piheille.

        Toivottavasti saunasi on mökin seinässä kiinni. 12 V on jännite joka vaatii pidemmille matkoille tosi paljon kuparia, että semmonen tapaus. Taitaa mökkisi olla tosi varjossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti saunasi on mökin seinässä kiinni. 12 V on jännite joka vaatii pidemmille matkoille tosi paljon kuparia, että semmonen tapaus. Taitaa mökkisi olla tosi varjossa.

        Eipä ole seinässä kiinni, 15m maakaapelilla toimii ok.


    • Anonyymi

      Kyllä näin on . Mitä pitempi matka sitä paksumpi kaapeli. Ja jos on 10% varjossa paneelista,häviää 90% tuotosta. Keväällä saa parhaan tuoton. Kesällä ei saa max tuottoa jos on kuuma. Jääkaapin pyörittämiseen tarttee n.400 a/h tunnin akku kapasiteetin. Jos nyt muistan oikein.

      • Anonyymi

        Hirmuiso on akkusi. 400 Ah akku maksaa näköjään noin 550 euroa ja painoa sillä on yli 50 kg.
        Minun mökkijääkaapin kulutukseksi on leimattu 100 W / 8,3 A /12V. Akkuja mökissä on kaksi, molemmat 225 Ah. Hyvin ovat riittäneet kesäkuukausina. Akut taisivat maksaa noin 300 euroa/kpl.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hirmuiso on akkusi. 400 Ah akku maksaa näköjään noin 550 euroa ja painoa sillä on yli 50 kg.
        Minun mökkijääkaapin kulutukseksi on leimattu 100 W / 8,3 A /12V. Akkuja mökissä on kaksi, molemmat 225 Ah. Hyvin ovat riittäneet kesäkuukausina. Akut taisivat maksaa noin 300 euroa/kpl.

        Lue akku kapasiteeti. Ei lue 400Ah akku. Ja sulla on 450 Ah akku kapasiteetti. Ja alkusi ovat maksaneet n600€ . Onko jäänyt Ojalan lasku oppi väliin ja ymmärtäminen kokonaan. Mikä siinnä oli vaikeaa mitä et ymmärtänyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue akku kapasiteeti. Ei lue 400Ah akku. Ja sulla on 450 Ah akku kapasiteetti. Ja alkusi ovat maksaneet n600€ . Onko jäänyt Ojalan lasku oppi väliin ja ymmärtäminen kokonaan. Mikä siinnä oli vaikeaa mitä et ymmärtänyt?

        Taitaa tämä kirjoittaja olla niitä kuuluja lähi idän inssejä. Ei osaa lukea eikä ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa tämä kirjoittaja olla niitä kuuluja lähi idän inssejä. Ei osaa lukea eikä ymmärrä.

        Eikä se osaa laskeakkaan. On se varmasti niitä kuuluja inssejä. Minkä tehoiset lieneen sen paneelit? On ehkä liian vaikea kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä se osaa laskeakkaan. On se varmasti niitä kuuluja inssejä. Minkä tehoiset lieneen sen paneelit? On ehkä liian vaikea kysymys.

        Ja jos tuohon vielä lisättäisiin vastus ohmeina niin menisi aivan sekaisin, vaikka peruselementit virta, jännite ja teho olisivat kyseessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue akku kapasiteeti. Ei lue 400Ah akku. Ja sulla on 450 Ah akku kapasiteetti. Ja alkusi ovat maksaneet n600€ . Onko jäänyt Ojalan lasku oppi väliin ja ymmärtäminen kokonaan. Mikä siinnä oli vaikeaa mitä et ymmärtänyt?

        Mikä on akku kapasiteeti? Mitkä alkusi? Laskuoppi on yhdyssana. Samoin akkukapasiteetti.
        On tainnut kirjoittajalta jäädä kaikki koulunkäynnit väliin, kun ei ymmärrä mitään, ei osaa kirjoittaa eikä laskea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on akku kapasiteeti? Mitkä alkusi? Laskuoppi on yhdyssana. Samoin akkukapasiteetti.
        On tainnut kirjoittajalta jäädä kaikki koulunkäynnit väliin, kun ei ymmärrä mitään, ei osaa kirjoittaa eikä laskea.

        Tähän se menee. Saivartelun puolelle. Kun ei ymmärrä mitään aurikosähköstä, eikä akuista. Puhumattakaan niitten laskenta tavoista.


    • Anonyymi

      Olivatkohan patterit sitten varmasti AAA-kokoa, hitsauskonekin, tasasuuntaajaana voisi lämmitellä peiton alla.

      • Anonyymi

        Ei pidä sotkea makuuhuone-elektroniikkaa ja sähkötekniikkaa toisiinsa, vaikka molemmissa onkin ”sähköistä” erotiikkaa.


    • Onko aloittaja verrannut aloituksessa olleiden kahden kauden lämpötiloja keskenään? Helposti yksi kilowatti tulee suoralla sähkölämmityksellä eroa. Ja jos oravat vielä temmeltää yläpohjassa ja muuta vajoamaa tapahtuu mökin eristyksessä, niin kaikki on mahdollista. Ja, olipa sitten mekaaninen tai uudempi termostaatti siinä patterissa, se vie fysiikan lakien mukaan aivan yhtä paljon sähköä, jos ei ole kylmäaineet imemässä pumppaamalla hyötysuhdetta eri tilasta= ilmalämpöpumppu.

      Minulla on ollut Stihlien teroituskopissa hieman samaa ongelmaa.
      Salaliittoteoria on kaiketi mielenkiintoinen ajatusmalli ko. asian suhteen. Olen itsekin joskus pimeinä hetkinä tuota miettinyt. Luotettavuus aina mietityttää nykyaikoina. Sähköyhtiön toimesta kävivät taloudessani tuota heidän etäluettavan mittarin lähetinyksikköä kaksi kertaa siirtämässä eri paikkaan. (10 cm kerrallaan.) Kysyin miksi. He sanoivat, että signaalin pitää olla tarpeeksi vahva. No siihen jatkokysymys, miten se täältä korvesta hyvin kantaa? Vastaus. Lähimmän naapurin mittari toimii tukiasemana. Ahaa, vastasin minä. Annoin ymmärtää, että en minä näistä sähkö- ja signaaliasioista mitään ymmärrä.

      Nyt taidan hieman tarkemmin seurata noita signaaleja;)

      • Anonyymi

        Minulla on ollut Stihlien teroituskopissa hieman samaa ongelmaa.
        Salaliittoteoria on kaiketi mielenkiintoinen ajatusmalli ko. asian suhteen. Olen itsekin joskus pimeinä hetkinä tuota miettinyt. Luotettavuus aina mietityttää nykyaikoina. Sähköyhtiön toimesta kävivät taloudessani tuota heidän etäluettavan mittarin lähetinyksikköä kaksi kertaa siirtämässä eri paikkaan. (10 cm kerrallaan.) Kysyin miksi. He sanoivat, että signaalin pitää olla tarpeeksi vahva. No siihen jatkokysymys, miten se täältä korvesta hyvin kantaa? Vastaus. Lähimmän naapurin mittari toimii tukiasemana. Ahaa, vastasin minä. Annoin ymmärtää, että en minä näistä sähkö- ja signaaliasioista mitään ymmärrä.

        Nyt taidan hieman tarkemmin seurata noita signaaleja;)

        Millaisella mittarilla noita signaaleja voi seurata?
        Ja tuohon; että naapurin mittari toimii tukiasemana. Onko vaarana, että kulutustiedot sekoittuvat?


    • Anonyymi

      Kun kerta naapurin mittari on tukiasema sinulle niin tietysti sinun pitää maksaa siitä naapurille ja parhaiten se käypi kun sen tukiaseman kulutus tulee sinun mittarillesi.
      Reilua peliä sen olla pitää.

      • Anonyymi

        Ihan oikein. Ei tukiaseman pito ole halpaa lystiä.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kivitippu: Avajaiset suunnitteilla jo syksyn aikana

      Kivitipulle uudet omistajat https://ilkkapohjalainen.fi/talous/kivitipulle-uudet-omistajat-avajaiset-suunnitteilla-jo-s
      Lappajärvi
      80
      3609
    2. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      45
      2579
    3. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      46
      2005
    4. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      118
      1502
    5. Sehän on vain kymppi kuussa

      Ministeri Mykkäsen mukaan sähköautojen ajoneuvovero nousee vain alle10 eur/kk. Samaanaikaan muut ministeröt ovat veronma
      Maailman menoa
      111
      1429
    6. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1393
    7. Onko kukaan koskaan sanonut

      Sinulle nainen että olet vaikea luonne? Minusta sinä olet vähän vaikea mutta ehkä elämä on opettanut sinua varautumaan j
      Ikävä
      101
      1172
    8. Juontaja Roope Salminen lataa rajua tekstiä juopottelustaan: "Ei mulla oikeastaan ollut..."

      Roope Salminen on elänyt viime vuodet päihteetöntä elämää ja puhunut päihteettömyydestä avoimesti. Voimaa ja iloa Roopel
      18
      1078
    9. Miten tämän kaipuun saa loppumaan?

      En jaksaisi enää kaivata, on mennyt liiankin pitkä aika kaipaamiseen. Olen elänyt vain puolittain ja se harmittaa. Ei a
      Ikävä
      81
      1039
    10. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      997
    Aihe