Fibromyalgiasta kokemuksia?

Adalmiina

Hei. Onko kokemusta onko kyseessä fibro? Jatkuva niskakipu, alaraajat/lantiot särkevät aika ajoin. Samanlaista särkyä kuin "kasvukivut". Aamuisin liikkuminen on jäykkyyden takia aluksi hankalaa-tilanne paranee päivän mittaan. Joskus vaivaa polvi ja seur. päivänä nilkka??? Nyt tullut lisävaivaksi käsivarteen kosketusarka ihoalue, jossa ei näy mitään. Samoin molempien pikkusormien sivut särkevät eikä niissäkään mitään näy. Tietääkö joku miten asian kanssa edetä? Reumakokeet otettu ja ne ok. Olen 40-v. nainen ja muuten terve, vaikka pian menee kyllä hermo näihin särkyihin ja yliluonnolliselta kuullostaviin vaivoihin. Vastatkaa jos muukin kokee näin.

14

13864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sini

      Hei. Oireesi kuulostavat fibrolta, mutta sulje ensin kaikki muut sairaudet pois, ennenkuin otat fibrodiagnoosia vastaan.
      Sinulta otettiin kuitenkin reumakokeet, epäilikö lääkärisi fibroa, kun reumaa ei löytynyt ?
      Fibromyalgia tahtoo olla romukoppa, johon sitten saa kaikenlaiset vaivat laitettua, ilman tarkempia tutkimuksia, lääkkeitähän tähän ei juuri ole.
      Olen itse fibro, ja tähän kuuluu niin paljon kummallisuuksia, ettei kukaan uskoisikaan.
      Unihäiriöt, muistihäiriöt, paikkaa vaihtavat säryt, vatsavaivat, uupumus.
      Jotkut tk-lääkäritkin osaavat jo diagnosoida fibron, hyvä fysiatri antaa diagnoosin ja tietysti reumalääkäriltäkin voi diagnoosin saada.

      • Adalmiina

        Heips. Kiitos kommentista. Reumakokeet otettu, kun sairastin pari vuotta sitten reaktiivisen niveltulehduksen 2. varpaassa. Silloin tulos oli reumalääkärillä, että oireet viittaavat reumaperäiseen sairauteen mutta kokeiden pohjalta näyttöä ei ole. Silloin jäätiin odottavalle kannalle.
        Nykyään on sitten toi niska alkanut vaivata. RT-kokeissa nähtiin pientä nivelrikkoa niskanikamissa ja vuosi sitten oli niskassa välilevynpullistuma. Siitä ns. alkoi tämä sairauskierre. Kädet puutuu, niska notkahtelee omia aikojaan, yleensä nukkuessa. Kävin OMT-fys.terapiassa-siellä niskat taas "naksautettiin" paikoilleen ja sain hoito-ohjeet. Niitä noudattamalla varmaan on osittain apua tullutkin. Mutta ohessa kulkevat nämä muut ongelmat. Lantionsärky joka vaivaa pahimmillaan niin ettei pysty taivuttamaan ja repivä särky jaloissa ja käsivarsissa. Heräilen niihin särkyihin aamuyöstä, että siten ne haittaavat pahiten elämää. Särkylääkkeitä on tarjottu roppakaupalla ja niitä olen syönytkin pahimpaan hätään. Maha kuitenkin vaivaa ja tuntuu, että siellä muhii seuraava ongelma.
        Toisinaan kun on parempi hetki-niin tuntuu ettei tässä mitään olekaan ja tuntuu uskomattomalta miten on joskus mitään ollutkaan. Sitten kun se taas alkaa niin eipä siinä auta kun yrittää pärjätä.
        Sairaslomilla olen niskan takia ollut vähimmän ajan mitä voin. Olen jotenkin ajatellut etten anna tälle asialle periksi ja normaali elämä kuitenkin auttaa jaksamaan särkyjen keskelläkin. Toisinaan taas on niin synkkiä fiiliksiä, että ajattelee, että ihan sama vaikka auto ajaisi yli niin olisi ainakin ihan oikeita vaivoja mitä joku muukin uskoisi olevan. Elikkä vähitellen alkaa asia jo vaikuttaa nuppiinkin.
        Työpaikkalääkäriltä en apua saa-kommentti siellä oli, että valitse kumpi on suurempi haitta??! kun valitin viimeeksi niskaa ja jalkaa, kun molemmat kerran haittasivat elämää. Jalan takia heräilin öisin särkyyn ja niska särki päivät-, eli siltä pohjalta...Ja kuitenkin työ/sairaushistoria kertoo etten ole siellä asiatta juossut valittamassa niin tuntui pahalta, kun menee ja tarvitsisi apua niin pitäisi ikäänkuin vaieta osasta ja valita vain yksi vaiva. Tässä nyt kuitenkin tuntuu olevan sellainen vyyhti käsissä ettei tiedä mistä alkaa.
        Kokemuksia vielä-menenkö yksityiselle reumalääkärille, fysiatrille vai neurokirurgille? Ja tietääkö joku lääkärin mikä ottaisi asian todesta eikä kuvittelisi turhan valittajaksi. Luulosairas en ole eli sitä diagnoosia ei tarvitse lähteä hakemaan. Ja kiinnostaa vielä mitä fibrossa tarkoittaa ne kipupisteet-miten lääkäri niitä tutkii? Kiitos, jos joku jaksoi lukea loppuun...!


      • BaseBoy
        Adalmiina kirjoitti:

        Heips. Kiitos kommentista. Reumakokeet otettu, kun sairastin pari vuotta sitten reaktiivisen niveltulehduksen 2. varpaassa. Silloin tulos oli reumalääkärillä, että oireet viittaavat reumaperäiseen sairauteen mutta kokeiden pohjalta näyttöä ei ole. Silloin jäätiin odottavalle kannalle.
        Nykyään on sitten toi niska alkanut vaivata. RT-kokeissa nähtiin pientä nivelrikkoa niskanikamissa ja vuosi sitten oli niskassa välilevynpullistuma. Siitä ns. alkoi tämä sairauskierre. Kädet puutuu, niska notkahtelee omia aikojaan, yleensä nukkuessa. Kävin OMT-fys.terapiassa-siellä niskat taas "naksautettiin" paikoilleen ja sain hoito-ohjeet. Niitä noudattamalla varmaan on osittain apua tullutkin. Mutta ohessa kulkevat nämä muut ongelmat. Lantionsärky joka vaivaa pahimmillaan niin ettei pysty taivuttamaan ja repivä särky jaloissa ja käsivarsissa. Heräilen niihin särkyihin aamuyöstä, että siten ne haittaavat pahiten elämää. Särkylääkkeitä on tarjottu roppakaupalla ja niitä olen syönytkin pahimpaan hätään. Maha kuitenkin vaivaa ja tuntuu, että siellä muhii seuraava ongelma.
        Toisinaan kun on parempi hetki-niin tuntuu ettei tässä mitään olekaan ja tuntuu uskomattomalta miten on joskus mitään ollutkaan. Sitten kun se taas alkaa niin eipä siinä auta kun yrittää pärjätä.
        Sairaslomilla olen niskan takia ollut vähimmän ajan mitä voin. Olen jotenkin ajatellut etten anna tälle asialle periksi ja normaali elämä kuitenkin auttaa jaksamaan särkyjen keskelläkin. Toisinaan taas on niin synkkiä fiiliksiä, että ajattelee, että ihan sama vaikka auto ajaisi yli niin olisi ainakin ihan oikeita vaivoja mitä joku muukin uskoisi olevan. Elikkä vähitellen alkaa asia jo vaikuttaa nuppiinkin.
        Työpaikkalääkäriltä en apua saa-kommentti siellä oli, että valitse kumpi on suurempi haitta??! kun valitin viimeeksi niskaa ja jalkaa, kun molemmat kerran haittasivat elämää. Jalan takia heräilin öisin särkyyn ja niska särki päivät-, eli siltä pohjalta...Ja kuitenkin työ/sairaushistoria kertoo etten ole siellä asiatta juossut valittamassa niin tuntui pahalta, kun menee ja tarvitsisi apua niin pitäisi ikäänkuin vaieta osasta ja valita vain yksi vaiva. Tässä nyt kuitenkin tuntuu olevan sellainen vyyhti käsissä ettei tiedä mistä alkaa.
        Kokemuksia vielä-menenkö yksityiselle reumalääkärille, fysiatrille vai neurokirurgille? Ja tietääkö joku lääkärin mikä ottaisi asian todesta eikä kuvittelisi turhan valittajaksi. Luulosairas en ole eli sitä diagnoosia ei tarvitse lähteä hakemaan. Ja kiinnostaa vielä mitä fibrossa tarkoittaa ne kipupisteet-miten lääkäri niitä tutkii? Kiitos, jos joku jaksoi lukea loppuun...!

        Hyvä Ystävä!
        Tunnen erittäin paljon sympatiaa sinua kohtaan, sillä olen kokenut samaa vaivaa jo kuusi- seitsemän vuotta, nyt tosin pari viimeistä on ollut lähes oireettomia.
        Jouduin syömään päivittäin Panacodia (3-5), Somadril Compia (8-12), yhden Triptyl 25 mg ja välillä 50 mg, happosalpaaja Lanzoa pari, unilääkkeitä, masennuslääke Remeronia, ja lisäksi kokeiltiin vaikka mitä VIOXXista lähtien.

        Nuo lääkkeet auttoivat aluksi jonkin verran, mutta teho alkoi hiipua pikku hiljaa.

        Sitten löytyi MSM-jauhe, ravintolisä, jonka ei pitänyt ollenkaan olla mikään lääke, mutta niin vain auttoi; jo kolmantena paivänä saatoin vähentää kipulääkkeitä ja parin viikon jälkeen lopetin kaikkien kipulääkkeiden, Triptyylin ja happosalpaajien ottamisen kokonaan. Myös masennus- ja unilääkkeet jäivät vähitellen kokonaan pois. Nyt on mennyt lähes pari vuotta ilman noita myrkkyjä. Pystyn nauttimaan saunomisesta ja lenkkeilystä, käyn myös salilla säännöllisesti. Mikään näistä ei ollut lääkityksen aikana mahdollista siinä mitassa kuin nyt harrastan.

        Saat lisätietoa www.fi/ravintolisä


      • ari kari
        BaseBoy kirjoitti:

        Hyvä Ystävä!
        Tunnen erittäin paljon sympatiaa sinua kohtaan, sillä olen kokenut samaa vaivaa jo kuusi- seitsemän vuotta, nyt tosin pari viimeistä on ollut lähes oireettomia.
        Jouduin syömään päivittäin Panacodia (3-5), Somadril Compia (8-12), yhden Triptyl 25 mg ja välillä 50 mg, happosalpaaja Lanzoa pari, unilääkkeitä, masennuslääke Remeronia, ja lisäksi kokeiltiin vaikka mitä VIOXXista lähtien.

        Nuo lääkkeet auttoivat aluksi jonkin verran, mutta teho alkoi hiipua pikku hiljaa.

        Sitten löytyi MSM-jauhe, ravintolisä, jonka ei pitänyt ollenkaan olla mikään lääke, mutta niin vain auttoi; jo kolmantena paivänä saatoin vähentää kipulääkkeitä ja parin viikon jälkeen lopetin kaikkien kipulääkkeiden, Triptyylin ja happosalpaajien ottamisen kokonaan. Myös masennus- ja unilääkkeet jäivät vähitellen kokonaan pois. Nyt on mennyt lähes pari vuotta ilman noita myrkkyjä. Pystyn nauttimaan saunomisesta ja lenkkeilystä, käyn myös salilla säännöllisesti. Mikään näistä ei ollut lääkityksen aikana mahdollista siinä mitassa kuin nyt harrastan.

        Saat lisätietoa www.fi/ravintolisä

        ja sinä yllättäen varmaankin verkostomarkkinoit tätä ihmejauhetta..............


      • suikki
        BaseBoy kirjoitti:

        Hyvä Ystävä!
        Tunnen erittäin paljon sympatiaa sinua kohtaan, sillä olen kokenut samaa vaivaa jo kuusi- seitsemän vuotta, nyt tosin pari viimeistä on ollut lähes oireettomia.
        Jouduin syömään päivittäin Panacodia (3-5), Somadril Compia (8-12), yhden Triptyl 25 mg ja välillä 50 mg, happosalpaaja Lanzoa pari, unilääkkeitä, masennuslääke Remeronia, ja lisäksi kokeiltiin vaikka mitä VIOXXista lähtien.

        Nuo lääkkeet auttoivat aluksi jonkin verran, mutta teho alkoi hiipua pikku hiljaa.

        Sitten löytyi MSM-jauhe, ravintolisä, jonka ei pitänyt ollenkaan olla mikään lääke, mutta niin vain auttoi; jo kolmantena paivänä saatoin vähentää kipulääkkeitä ja parin viikon jälkeen lopetin kaikkien kipulääkkeiden, Triptyylin ja happosalpaajien ottamisen kokonaan. Myös masennus- ja unilääkkeet jäivät vähitellen kokonaan pois. Nyt on mennyt lähes pari vuotta ilman noita myrkkyjä. Pystyn nauttimaan saunomisesta ja lenkkeilystä, käyn myös salilla säännöllisesti. Mikään näistä ei ollut lääkityksen aikana mahdollista siinä mitassa kuin nyt harrastan.

        Saat lisätietoa www.fi/ravintolisä

        Kipulääkkeet jääneet minimiin. Vain tarvittaessa.

        Luontaistuote Fortodol on auttanut minulle. Toinen jonka olen kuullut helpottavan on Xinaxin. Kalliita ovat mutta apua on löytynyt


      • Anonyymi
        ari kari kirjoitti:

        ja sinä yllättäen varmaankin verkostomarkkinoit tätä ihmejauhetta..............

        niinpä fibro..on ..no se ei ole mikään sairaus,se on luulo


    • mari

      Hei. Olen itsekin taistellu yli kolmevuotta työeläkelaitoksen kanssa asiasta ja nyt paperin ovat vakuutuoikeudessa . Minun kohdalla on myös aina perusteluna ollut että olen työkykynen vaihka tavarat eivät pysy käsissä ja kivut ovat kovat . Olen tehnyt esimiestehtäviä noin 30v henkilöstöravintola puolella ja siellä joutuu tekemään siivuksesta esimiestehtäviin kaikki työ mutta vakuutusyhtiö on sitä mielä että en työssäni tarvitse käsiäni ja onhan minulla toimistotyökokemus joka on vuodelta 74 joten pystyn tähänkin työhön ilman minkään laista uudelleenkoulutamista. Viim ein hylky tuli kelalta kuntoutustutkimukseen etten ole niin sairas jotta tarvitsin mitään tutkimusta Minulla on kahdeksan erikoislääkärin puolto siihen että työkykyni on mennyt mutta aina kun teen hakemuksen jonnekin niin paranen ihmeellisesti . Olen ollut jo 6kk sairaslomall ja elen jatketiin 3kk .Olen 9.2 eduskunnassa kuuntelemassa fibroseminaaria ja siellä tuli ilmi että hylkyprosentti fibrossa on 80% jos fibro on ensimäisenä tautina lausunnossa. Fibro ensimäisenä diognoosina on eläkellä 810 henkilö kun tuki-ja liikuntaelin sairauksen takia kokonaismäärä on 69000 kun taas nivelreumassa hylky 0n noin 10% ja masennuksessa noin 20%. Meitä fibroja on noin 2-4% väestöstä joten emme ole mikään pieni ryhmä. Toivottavasti nyt saamme jotain aikaa tuolla eduskunnassa ja muualla sillä seminaarissa oli paljon päättäjiä ja henkilöitä jotka kohtaavat työssään fibroja. Toimin itse fibroyhdistyksen puheenjohtajana joka on ainoa suomessa mutta noin 100 reumayhdistysten sisällä toimiin fibrojaostoja joten kannnatta otta yhteyttä niihin sieltä voi löytyä apua ja tietoa.
      Netisatä kannataa myös hakea tietoa esim hakukoneella google ja sanalla fibro niin sieltä löytyy myös minun sivut
      Meidän pitää taistella ja tuoda asioita julkisuuteen niin saamme ehkä jotain aikaseksi.
      Tässä oli ainakkin kaksi hyvää lääkäriä
      Jukka-Pekka Kouri ottaa vastaa Dextrassa Munkkiniemessä ja Risto Isomeri ottaa vastaan tapiolaan lääkäriasemalla. Kirungisessa sairaalassa on reumapoli.

      Missäpäin pääkaupunkiseutua asut jos asut muualla kuin helsingissä niin voin neuvoa sinulle lisää


      hyvää päivän jatkoa ja koita kestää

      • ari kari

        kuule, sinäkun olet taudin kansallisella johtopallilla, niin voisitko yrittää vaikuttaa siihen, että sanan fibro käytöstä luovuttaisiin. Jotenkin hirvittävän vähättelävä sana. Fibro-Mari, mä olen fibro, mua fibrottaa, jne. Eikös tuo kuulosta aika pässiltä. Mä en ainakaan ole fibro, vaan olen minä. Tosin sairastan fibromyalgiaa. Mua ei fibrota, tosin minulla on fibromyalgiasta tai pehmytkudosreumasta, tai pehmytosareumasta johtuvia särkyjä, kipuja ym. oireita. Eräs henkilö esitteli itsensä minulle fibro-Helenana, hoh hoijaa, kokonaisvaltainen tautihan tämä on, ei siinä mitään, mutta kyllä minulla nyt ainakin jokin muukin identiteetti on kuin fibro......


      • Tuulia
        ari kari kirjoitti:

        kuule, sinäkun olet taudin kansallisella johtopallilla, niin voisitko yrittää vaikuttaa siihen, että sanan fibro käytöstä luovuttaisiin. Jotenkin hirvittävän vähättelävä sana. Fibro-Mari, mä olen fibro, mua fibrottaa, jne. Eikös tuo kuulosta aika pässiltä. Mä en ainakaan ole fibro, vaan olen minä. Tosin sairastan fibromyalgiaa. Mua ei fibrota, tosin minulla on fibromyalgiasta tai pehmytkudosreumasta, tai pehmytosareumasta johtuvia särkyjä, kipuja ym. oireita. Eräs henkilö esitteli itsensä minulle fibro-Helenana, hoh hoijaa, kokonaisvaltainen tautihan tämä on, ei siinä mitään, mutta kyllä minulla nyt ainakin jokin muukin identiteetti on kuin fibro......

        Jes. Kerrankin joku on kanssani samaa mieltä. Olemme ihmisiä, erilaisilla ominaisuuksilla varustettuja. En minäkään kutsu itseäni reuma- tai vajis-tai kilppari- Tyhmää vähätellä itseään ja ottaa sairaudesta itselleen identiteetti. Kyllä siinä jää pian kokonaan sairautensa vangiksi ja mieli mustuu lopullisesti. Ainakin reumaa sairastavilla ja teilläkin fibromyalgiaa sairastavilla kun säryt haittaavat elämää, tuo masennus tuppaa mukaan väenväkisin. Ollaan mitäollaan ilman etuliitteitä.
        Kevätterveisin Tuulia
        joka valitettavasti sairastaa:
        selkärankareumaa
        kroonista kilpirauhasentulehdusta
        Mutta yrittää unohtaa ne niin hyvin kuin pystyy ja elää tavallista elämää...


      • Mimmu
        Tuulia kirjoitti:

        Jes. Kerrankin joku on kanssani samaa mieltä. Olemme ihmisiä, erilaisilla ominaisuuksilla varustettuja. En minäkään kutsu itseäni reuma- tai vajis-tai kilppari- Tyhmää vähätellä itseään ja ottaa sairaudesta itselleen identiteetti. Kyllä siinä jää pian kokonaan sairautensa vangiksi ja mieli mustuu lopullisesti. Ainakin reumaa sairastavilla ja teilläkin fibromyalgiaa sairastavilla kun säryt haittaavat elämää, tuo masennus tuppaa mukaan väenväkisin. Ollaan mitäollaan ilman etuliitteitä.
        Kevätterveisin Tuulia
        joka valitettavasti sairastaa:
        selkärankareumaa
        kroonista kilpirauhasentulehdusta
        Mutta yrittää unohtaa ne niin hyvin kuin pystyy ja elää tavallista elämää...

        Ajattelitko viestiä kirjoittaessasi, että täällä "valittava" ihminen voi olla sellaisessa kunnossa, ettei voi enää liikua kuin sähköpyörätuolilla. Aikuisten ihmisten pitäisi osata ajatella asioita muutenkin kuin itsensä kannalta.


      • mömmö
        Mimmu kirjoitti:

        Ajattelitko viestiä kirjoittaessasi, että täällä "valittava" ihminen voi olla sellaisessa kunnossa, ettei voi enää liikua kuin sähköpyörätuolilla. Aikuisten ihmisten pitäisi osata ajatella asioita muutenkin kuin itsensä kannalta.

        juu, ja mua on kuljetettu monta vuatta jo semmosella ruumislavetilta joka liisattiin seurakunnalta. siinä sitä on hyvä huurella että tässä menee FIBRON uhri, säälikää terveet!


      • nilkku
        mömmö kirjoitti:

        juu, ja mua on kuljetettu monta vuatta jo semmosella ruumislavetilta joka liisattiin seurakunnalta. siinä sitä on hyvä huurella että tässä menee FIBRON uhri, säälikää terveet!

        Toivottavasti sait hyvän mielen tuosta pilkasta.


    • myalgia

      Fibromyalgia on todellinen kiusa. Itseäni se on vaivannut jo viitisentoista vuotta. Muitten nivelvaivojen ja fibron takia olen nyt työkyvyttömyyseläkkeellä. Aikanaan eivät kaikki
      lääkärit edes pitäneet sitä todellisena sairautena.
      Panacod oli ainoa särkylääke, joka auttoi, mutta
      eihän sitä kukaan haluaisi syödä.Nyt olen juonut
      kylmästailoitua aloe vera-juomaa (sis. 96% aloeta).
      Särkylääkettä käytän enää vain 1-2 päivässä, ennen
      6 ja ylikin. Ei tuo juoma ole mikään lääke, mutta
      jotain vaan on tapahtunut(ehkä lepokin). Pyydä lääkäriäsi tutkimaan ns "syväarkuuspisteet" eli kipupisteet.
      Mulla on tälläinen kirjanen "fibromyaigia - tietoa
      potilaalle. Sain sen vuosia sitten reumalääkäriltä.
      Ja turhaa on jonkun pistää halvalla fibro-potilaita ja verrata pyörätuolissa istuviin.
      Älkää vähätelkö ihmisten kipuja!!!!!

    • Anonyymi

      Minulla meni toinen jalka nilkasta niin , että en voinut sillä astua. Olen sairastanut tautia jo kauan yli 30-vuotta. Jostain käsittämättömästä se aina laukeaa milloin mihinkin kohtaan. Sitten jalka turposi varpaisiin saakka ja pakotti.
      Kokeilkaapa mennä esim. vessaan toisella jalalla. Vaikeaa!
      Sitten vasta menin lääkärille näyttämään kun jalka meni jo sinertäväksi ja jotenkin pääsin terveysasemalle. Olen 2-tyypin diabeetikko. Lääkäri luuli, että olin sen satuttanut jossain. En sanonut juuta, enkä jaata! Turhaa!
      Aina näistä jotenkin aina selviää! Toivon nyt , että uudesta verikokeesta, josta on ollut lupaavia tuloksia, niin lääkäritkin pääsisivät jyvälle tästä taudista. Tsemppiä kaikille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6450
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2190
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      72
      1870
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe