Minulla on Vartan jännitteenkoetinkynä jonka pää hehkuu punaisena jos se havaitsee jännitettä.
Sain käsiini vanhan 80-luvun matkaradion jonka antennipiiskasta tämä kynä näyttää jotain jännitettä, hehkuu punaisena.
Minulla on myös muita radioita mutta ne ovat uudempia. Niistä kynä ei näytä mitään jännitettä. Vanhimmillaan noin vuodelta 1990 ja uusin on pari vuotta vanha Sony kasetti- ja CD-soittimella.
Tuon 80-luvun radion kotelosta puuttuu joitain ruuveja eli mahdollisesti se on avattu jossain vaiheessa. Liekö mahdollista että jotain on hajonnut tai tunaroitu niin että antennista voisi saada sähköiskun? En koskenut antenniin kun kokeilin radiota. Radio toimii, kasettisoitin ei toimi, arvelen että vetohihna on ehkä mennyt koska moottori kyllä pyörii mutta kasetti ei.
En ole mikään elektroniikan ammattilainen joten en niin tarkkaan näistä tiedä. Toistaiseksi olen laittanut sen kasarisoittimen käyttökieltoon.
Voikohan jotenkin mitata paljonko siinä on jännitettä? Mulla on yleismittari ja antennista varmaan saisi plussan mutta mihinkähän mittarin maajohdon kytkisi?
Voikohan jokin hajota muistakin radioista vanhemmiten että antenni muuttuu jännitteelliseksi?
Jännitteenkoetinkynä näyttää radion antennista jännitettä
10
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Onko matkaradiosi oikeasta matkatilassa vai onko siinä kiinni liitäntä 230V verkkoon?
- Anonyymi
Se on varsin tavallista radiolla jota käytetään verkkosähköllä, paristoradiossa virtakynä ei hehku antennista.
- Anonyymi
Nuo virtakynät ovat erittäin herkkiä. Monenkin sähkölaitteen verkkolaitekytkennässä on hieman vuotovirtoja, jotka ovat täysin vaarattomia, mutta saavat tuon jännittenkoettimen loistamaan. Auttaa tavallisesti, kun kääntää pistotulpan toisin päin, aina sekään ei auta. Jos itse kuitenkin saat sähköiskuja antennista, vie jo laite ser-kierrätykseen, on sen verran iäkäs, kannattaneeko korjat?
- Anonyymi
Kokeilin radiota siis verkkosähköllä. Ja jännitteenkoetinkynä olikin Airam -merkkinen eikä Varta.
Kokeilin tuon pistokkeen kääntämisen vaikutuksen myös uusimmalla Sonylla. Näyttäisi että pistokkeen kääntäminen vaikuttaa hivenen Sonyynkin koska jännitteenkoetin hieman hehkui pistokkeen toisessa asennossa.
Tuo kasarisoitin on Aiwa -merkkinen ja pistoke käännettynä ei jännitteenkoetin hehkunut mielestäni.
Jännitteenkoetinkynä on tosiaankin äärettömän herkkä, valo välähtää pelkästä tärähdyksestäkin mikä on saattanut vääristää myös tuota antennitestiä jos kynä osuu pieneenkin epätasaisuuteen kuten antennin jatkosliitos.
Uskaltauduin koskemaan sen kasari-Aiwan antenniin enkä saanut siitä sähköiskua joten taisi olla vain mittalaitteen käyttövirhe :P
En halua viedä tätä missään tapauksessa ser-jätteisiin vaikka mulla on uudempiakin vehkeitä. Meillä oli samanlainen Aiwan radio 80-luvulla uutena, lapsuusmuisto jolla aikoinaan nauhoittelin paljon radiosta musiikkia kasetille :)
Aiwa merkkinäkin on kaiketi kuollut joten olisi lähes historiarikos heittää tänne asti selvinnyt laite romutukseen!
Sitäpaitsi tuon uuden halpis-Sonyn äänenlaatu ja käyttömukavuus häviää näille vanhemmille matkaradioille niin selkeästi että en ole ollenkaan vakuuttunut että tekniikka kehittyy aina paremmaksi... - Anonyymi
Tavallisesti nuo kynät vilkkuvat jos niillä napauttaa kämmeneen. On muuten hyvä konsti todeta, toimiiko kynä.
- Anonyymi
Nykyisillä sähkönsiirtohinnoilla se on väistämätöntä. Lompakon paksuus kun näkyy suoraan.
- Anonyymi
Mulla on radiosignaaleja yms. varten lippiksen alla alumiinifoliota se suojaa ettei kukaan pääse vaikuttamaan mun ajatuksiin ja sitten niitä ei myöskään voi skannata millään laitteella, se on niikuin faradayn häkki toimintaperiaatteeltaan. Kaikki antennit pitäis kieltää ku niistä lähtee kamalat säteilyt atmofääriin ja se vaikuttaa kaikkeen elollliseen epäedukkaasti. sähköyliherkkyys on todellinen vaiva joka siitä kärsii. radioliikenne tutka,mikroaallot, puhelin,sähkömagnetismi kaikkiaan on tuhoisaa elävälle organismille, siitä saamme todisteita päivittäin maailman tutkimuslaitoksilta
- Anonyymi
Taisit lukea edelliset viestit ennen kuin kirjoitit omasi.
- Anonyymi
Antennin voisi maadoittaa 100nf kondensaattorin kautta. Tällöin venäjältä tulevat häiriö jännitteen maadoittuvat ja kynä toimii oikein.
- Anonyymi
Antenni poimii suurtaajuus singnaalia joka on sähkömagneettista tottakai siinä näkyy jonkunsortin jännite mittaa vaikka yleismittarilla AC alueella
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial291889Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1651860Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3711687Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2151219Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221148- 121091
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt81046- 2851015
- 821011
Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49968