Sähköyliherkkyys

Anonyymi

Katselinpa tuossa perjantai ohjelman, jossa kerrottiin naisesta joka ei voi mennä mihinkään, kun tulee pahaolo. Ymmärräm kyllä sellaist hajuun liittyvät yliherkkyydet.Kyllähän vaikkapa tavaratalossa kosmetiikka osaston ohi mennessä tulee minun mielestä kamalan pahat hajut nenään, mutte ei se minua huonovointiseksi tee. Luulosairaita on ollut maailmansivu, mutta ei sellaiseen löydy pilleriä joka sen parantaisi. Aivan kipeetä on pyytää naapuria sammuttamaan sähkölaitteita naapurin vuoksi. Jos ei pysty elämään kaupunki yhteisössä, pitää vain muuttaa sinne korpeen, jolloin voi elää haluamallaan tavalla. Toki olen pahoillani moisten asioiden kanssa painiskelevilta, mutta en todellakaan usko että se olisi muuta kuin luulosairautta.

30

1094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näin puhuu ihminen joka ei tiedä asiasta mitään. Ei kymmenet tuhannet sairastuneet ihmiset eri puolella maatamme voi olla kaikki väärässä.

    • Anonyymi

      http://hyvinvointi.ts.fi/terveys-tiede/voiko-ihminen-olla-yliherkka-sahkolle/

      Voivatko sähkökentät olla potilaiden oireiden syynä?

      Tämänhetkisen lääketieteellisen ja luonnontieteellisen käsityksen mukaan matalatehoiset sähkömagneettiset kentät eivät voi aiheuttaa sellaisia merkittäviä biologisia vaikutuksia, jotka voisivat selittää potilaiden kokemat oireet.

      Kun sähköyliherkkyysoireisia ja vertailuhenkilöitä on altistettu sähkö- ja magneettikentille ja matkapuhelimille ja niiden tukiasemien säteilylle, oireista kärsivät eivät ole koeoloissa pystyneet erottamaan, koska he ovat altistuneena sähkömagneettiselle säteilylle. Myöskään biologisissa mittauksissa ei ole löydetty mitään erikoista.

      Hiljattain julkaistiin raportti yhdestä vaikeaoireisesta potilaasta, jonka väitettiin havaitsevan kenttien muutokset. Tämäkin potilas tosin sai oireita vaikka kentät olivat pois päältä.

      Tänä vuonna julkaistiin mielenkiintoinen tutkimuskooste, jossa selvitettiin tukiaseman vaikutuksia sähköallergisten potilaiden oireisiin. Tutkijat tarkastelivat erikseen avoimien ja sokkoutettujen tutkimusten löydöksiä. Avoimissa tutkimuksissa tutkittavat ja tutkijat tiesivät milloin kenttä on päällä, sokkoutetuissa tutkimuksissa tutkittavat ja tutkijat eivät tienneet onko kenttä päällä vai ei.

      Avoimissa tutkimuksissa potilaat saivat oireita selvästi enemmän kun kenttä oli päällä verrattuna tilanteeseen kun se ei ollut päällä. Sokkoutetuissa tilanteissa oireet eivät liittyneet siihen oliko kenttä päällä vai ei.

      Tutkimuksessa oli myös toinen mielenkiintoinen ilmiö. Ne tutkimusasetelmat, joissa oli raskas koeasetelma (paljon mittauksia, ym) vaikuttivat voimakkaammin tutkittavien elämänlaatua huonontavasti riippumatta siitä kuinka paljon oli kenttäaltistusta.

      Tämä sopii hyvin myös ilmiöön, joka havaittiin voimalinjojen vaikutuksia tutkittaessa. Niillä, jotka asuivat rakenteilla olevan voimalinjan läheisyydessä, raportoitiin lisääntyvästi päänsärkyjä ja kognitiivisia vaikeuksia. Kuitenkin oireet alkoivat jo ennen kuin virta kytkettiin päälle.

      Oireet eivät siis kuitenkaan aiheutuneet kentistä vaan ihmisten peloista. Tämä on hyvä esimerkki myös ns. nosebo-vaikutuksesta, jossa pelätty negatiivinen vaikutus laukaisee odotetut haittavaikutukset.

      Miten sähköyliherkkiin pitäisi suhtautua?

      Sähköyliherkkien kokemat oireet eivät ole keksittyjä. Ne ovat näille potilaille aivan todellisia. Tutkimusten mukaan sähköyliherkkyys johtaa huomattavaan elämänlaadun huononemiseen.

      Nykytiedon valossa näyttää kuitenkin selvältä, että ne eivät aiheudu itse sähkömagneettisista kentistä vaan kyseessä on monimutkainen tapahtuma, jossa oma vahva käsitys sähkökenttien haitallisista vaikutuksista laukaisee invalidisoivan oirekirjon ja välttämiskäytöksen.

      Lääkehoidon ei ole todettu helpottaneen oireilua, joten sitä ei voi suositella. Parhaaksi hoitokeinoksi on osoittautunut kognitiivinen käyttäytymisterapia, joka vaikuttaa sitä paremmin, mitä aikaisemmin hoito aloitetaan. Siinä ilmeisesti voidaan onnistua katkaisemaan pelätyn sähkökentän vaikutusten yhteys syntyviin oireisiin.

      Ei ole mikään yllätys että amerikkalaiset yritykset ovat haistaneet tässä myös hyvät markkinat. Netistä voi tilata mittareita, verhoja, tapetteja, sängyn päälle ripustettavan teltan ja vaatteita, joilla voi suojautua sähkökentiltä. Valikoimassa on myös kenttiä vähentävä päähine, tosin sitä ei enää kutsuttu foliohatuksi.

      Suomessa toimii myös vastaavia yrityksiä, jotka myyvät sähköyliherkille sähkö- ja magneettikenttämittareita sekä vastaavia suojavälineitä.

      Mittarit ja laitteet pikemminkin ruokkivat oireilua kuin poistavat sitä. Mittaamalla ja suojautumalla luodaan illuusio siitä, että kyseessä olisi oireisto, jonka voisi poistaa vähentämällä kenttäaltistusta. Tämä lienee yhteiskuntamme kaupallisen medikalisaation yksi äärimmäisistä esimerkeistä.

      • Anonyymi

        Eli luulosairautta. Alumiinifolio pelastaa, onhan sitä levitetty sängyn allekkin, ettei radon kiusaisi.


      • Anonyymi

        Tämä on sitä muka-tieteelistä pläplä, väitäisin, että taustalla on perinteistä lääketiedettä edustava JA vakuutusyhtiön lahjusrahanjakelussa oleva tyyppi.

        Totuus onkuitenkin, ettäuseat henkilöt jouivat luopumaan työstään tämän "luulotaudin" vuoksi

        Pidän tälläistä kirjoittelu rikollisena ja siitä pitäisi vetää oikeuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on sitä muka-tieteelistä pläplä, väitäisin, että taustalla on perinteistä lääketiedettä edustava JA vakuutusyhtiön lahjusrahanjakelussa oleva tyyppi.

        Totuus onkuitenkin, ettäuseat henkilöt jouivat luopumaan työstään tämän "luulotaudin" vuoksi

        Pidän tälläistä kirjoittelu rikollisena ja siitä pitäisi vetää oikeuden.

        Voit vapaasti esittää todistusaineistoa sähköallergian olemassaolon puolesta, kaksoissokko tutkimus voisi olla hyvä lähtökohta.


      • Anonyymi

        Toisinsanoen onko siinä terapeutti se niinsanottu "pelätty sähkökenttä" ja varhain jo aloitettu dis-terapiako siis auttaa olemaan ts reagoimatta siihen. Mikäs sairaus sitten tulee kun ei reagoi kumpaankaan. Entä missä ihmisarvo.


    • Luulenpa että elämä ilman sähkölaitteita on paljon terveellisempää ja luonnollisempaa kuin itsensä älylaitteisiin riippuvaisiksi tehneet....esim.

    • Anonyymi

      Onhan ihmisessäkin sähköistä toimintaa!
      Miksi jotkut ulkopuoliset sähkökentät eivät voisi niihin vaikuttaa?

      • Anonyymi

        Tutkimusten mukaan eivät vaikuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimusten mukaan eivät vaikuta.

        Ainakin kännyköiden säteily vaikuttaa ja se on tutkittu. Siitä vaan ei saisi puhua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin kännyköiden säteily vaikuttaa ja se on tutkittu. Siitä vaan ei saisi puhua.

        Ei vaikuta ja on tutkittu.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Ei vaikuta ja on tutkittu.

        väärin, aiheuttaa syövän, on tutkittu ja todettu.


    • Anonyymi

      Minä saan tietokonepäätteen lähellä olemisesta päänsärkyä, ihon pistelyä, sydämentykytystä ja pahoinvointia. En pysty kauaa tässäkään olemaan. Olen paraikaa kirjastossa eikä ole muuta vaihtoehtoa kuin istua suoraan päätteen edessä, joten häipynen pikaisesti. Kotona istun puolentoista metrin päässä näytöstä. Näppis ja hiiri kiinni jatkojohdolla.

      Tietokoneen sähkökenttä on 2-3 metriä, sähköaltistus heikkenee etäisyyden myötä. Puolitoista metriä ei minulle ihan riitä, mutta olo on paljon siedettävämpi kuin aivan näytön edessä, ja sillä tavoin voin tehdä töitä koneella jopa tuntikausia.

      Joissakin kirjastoissa on konepaikkoja joissa pääsee pitkähköjen johtojen avulla vähän kauemmas, ja joskus on myös tilaa siirtää tuolia.

      En vaan voi tälle mitään. Motivaatiosta ei ole kyse. Olo vaan on niin huono, ja siihen kuuluu em. oireiden lisäksi myös kognition pätkimistä. Eli en muista mitä minun piti tehdä, ajatus katkeilee ja jumittuu. Samaa ei tapahdu kun teen samoja asioita ilman sähköä, esim. luen paperikirjaa tai kirjoitan käsin.

      Olisi tosi kiva jos tämä olisi vain kuvittelua. Olen yrittänyt tsempata mutta työt täytyy lopettaa joka tapauksessa kun en siinä olotilassa saa mitään aikaiseksi, ja sitten kun hoipertelen päätteen luota olen vähän kuin pökertynyt kärpänen.

      • Anonyymi

        Silmät rasittuvat näyttöä pitkään tuijottaessa oletko varma ettei kyse ole tästä.


      • Anonyymi

        Sinulla on ilmeisesti vaikeita oireita ja olen pahoillani niistä. Olen itsekin kamppaillut vähän samanlaisten somaattisten oireiden kanssa, joille lääkäri ei löydä syytä ja jotka tulkitaan helposti psyykkiseksi. Siis sydämmentykytystä (sydän lyö jotain 200 älykelloni mukaan), tietoisuuden tason laskua jne. Olen useasti mennyt niistä shokkiin ja joutunut kutsumaan ambulanssin. Minua on tutkittu ja koskaan ei ole löytynyt vikaa sydämestäni eikä mistään muustakaan. Epäilenkin, että se on autonomisessa hermostossani, jossa ns. jarru ja kaasu toimii huonosti. Stressi lyö voimakkaan kaasun päälle, ja jarru eli sympaattisen hermoston reaktioita jarruttavat tekijät eivät toimi, kuten normaalisti pitäisi. Sitä sanotaan paniikkihäiriöksi eli on lähtökohdiltaan hyvinkin psykososiaalinen ongelma, mutta muuntunut myös hermostolliseksi vuosien kroonisen stressin johdosta. Minulla on oikeasti sydämen rytmin häiriöitä ja oikeasti olen menettää tajuntani, mutta koska kyse on psyykkisestä ns. nosebo-vaikutukseta, sitä ei osata hoitaa lääketieteellisesti. Uskon, että tämä ongelma voisi kärjistyneenä jopa tappaa minut vähän samalla tavalla, kun vanha ihminen voi kuolla sydänkohtaukseen pelkästään surusta, joka johtuu puolison menettämisestä. Siis tarkoitan, että psyyke ja ruumis ovat erottamattomasti toisistaan riippuvaisia ja mielen tulkinnoilla (myös alitajuntaisilla ja automatisoituneilla) on hirvittävän vahva vaikutus ruumiin reaktioihin.

        Voi olla toki, että sähköyliherkkyys on aivan todellinen sairaus, jonka mekanismeja ei vain tunneta kunnolla. Mutta aina kannattaa pitää mielessä, että ihmisen mieli voi aiheutaa somatisaatiota stressaantuneelle ihmiselle tilanteissa, jotka hän on ehdollistunut tulkitsemaan oireiden aiheuttajiksi. On kaksi vaihtoehtoa, ja lääketiede ei vain anna tässä tapauksessa suoraa vastausta, että mistä tuollaiset ongelmat johtuvat.


      • Anonyymi

        Näytön liian alhainen virkistystaajuus aiheuttaa juurikin päänsärkyä,pistelyä sekä pahoinvointia.Kävin eräässä kurssikeskuksessa aikoinaan kokeilemassa simulaattoria joka koostui kolmesta suuresta näytöstä.Kaikki simulaattorin käyttäjät saivat edellä mainittuja oireita johtuen näyttöjen alhaisesta virkistystaajuudesta ongelma oli tiedossa ja siitä varoitettiin etukäteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silmät rasittuvat näyttöä pitkään tuijottaessa oletko varma ettei kyse ole tästä.

        "Silmät rasittuvat näyttöä pitkään tuijottaessa oletko varma ettei kyse ole tästä."

        Voi ei, kunpa olisikin vain silmät. Minulla on näyttöpäätelasit, ja näytön kirkkauttahan voi säätää, ja tarvittaessa suurentaa tekstinkokoa. Nämä ovat kokonaisvaltaisempia oireita. Kuten luettelin: päänsärky, ihon pistely, sydämentykytys, pahoinvointi. Ja sitten se kognition pätkiminen. En todellakaan pysty kauaa ajattelemaan tehokkaasti päätteellä. Verrattuna siis mihin tahansa normaaliin ajattelutoimintaan minulla, oli se sitten kirjan ääressä tai kirjoittaen paperille, tai toimimiseen muuten, kun pitää pähkäillä ja ratkaista asioita.

        Todella ikävä tämä ongelma. Se pahenee silloin kun olen muutenkin fyysisesti ylirasittunut, esim. nukkunut huonosti. Olen tämän takia yrittänyt parantaa unta ja syönyt vitamiineja, kiinnittänyt muutenkin huomiota ruokavalioon. Se on auttanut jonkin verran ja se että siirryin kotona työskentelemään jatkojohtojen varassa etäältä. Siis fysiikan vahvistaminen, ja sähköärsytyksen välttäminen. Kun olen pitkään käyttämättä päätteitä jaksan taas vähän enemmän. Olen kuitenkin fyysisesti aina ollut täysin terve, veriarvot joka mittauksessa hyvät, ja harrastan paljon liikuntaa.

        Uskon että sähkö on yksi ympäristöärsyke, jota on nykyisessä teknologisessa ympärisössämme paljon enemmän kuin luonnossa. Luonnossahan on siis myös jonkin verran sähkömagneettista säteilyä. Jotkut kestävät lisääntynyttä sähköärsytystä paremmin kuin toiset. Sama kuin jotkut ovat herkempiä melulle. Olen myös meluherkkä. Sekin on ominaisuus, jolle en mahda yhtään mitään. Me ihmiset vain olemme fysiologisesti jonkin verran erilaisia.

        Vaikkei olekaan varmuutta siitä onko elinympäristön sähkömagneettisen säteilyn määrän sata- tai tuhatkertainen lisääminen (kuten nyt tapahtuu), haitallista ihmiselle, niin se on kuitenkin niin suuri muutos luonnollisiin olosuhteisiin että asiaa pitäisi tutkia kunnolla.

        Tuossa YLEn ohjelmassa kerrottiin että joillakin sähköherkillä ongelma alkoi sen jälkeen kun oli ensin altistunut huonolle sisäilmalle ja kemikaaleille. Tätä yhteyttä on jossain tutkimuksissa koetettu selvittää, että olisiko kyse myrkkyjen kerääntymisestä elimistöön ja että se aiheuttaisi jotenkin herkistymistä ympäristöärsykkeille kuten sähkölle tai kemikaaleille. Minun kohdallani tämä saattaa olla yksi selitys, sillä noin vuosi ennen kuin sähköherkkyyteni alkoi altistuin pahasti kemikaaleille remontin yhteydessä. Jouduin tekemään kolme päivää seinien remonttia, hengitin mm. tasoitepölyä ilman suojainta ja (hölmö kun olin) nukuin myös samassa huoneessa pari yötä. Se oli todella typerää, ja tajusinkin asian sitten, ja myös siirsin homman ammattilaiselle. Sen jälkeen kun seuraavan kerran sain flunssan (normaalin syysflunssan vain) oli limaneritys keuhkoista aivan järkyttävää. Yskin päiväkausia hirveitä limalasteja. Ehkä keuhkoihini kertynyt tasoitepöly sai sen aikaan. Tämähän ei vielä liity sähköön, mutta kun hankin samana vuonna vanhan käytetyn tietokonepäätteen rämähti sähköherkkyys todella pahana päälle. Kyseinen päätetyyppi säteilee tutkimusten mukaan paljon, koska oli vanhaa mallia. Sallittuja säteilyarvoja on muutettu sen jälkeen.

        Sain siis ensin ympäristömyrkkyjä sisääni, ja sitten aiempaa suuremman säteilyannoksen.
        Heitin pois sen käytetyn päätteen ja ostin uuden, pienen läppärin, johon saatoin liittää pitkät jatkojohdot. Suurensin tekstikokoa ja siten pystyn käyttämään konetta parin metrin päästä.

        Huvittava/epähuvittava puoli asiassa on, että minusta olisi hauskaa käyttää päätettä - lähinnä nettiä - sosiaalisemmin, paikoissa kuten kirjastossa jossa on muita ihmisiä. Jos esim. kirjoittelen keskustelupalstalle teen sen paljon mieluummin julkisissa paikoissa. Ajatus lentää paremmin. Mutta sitten se tuupertuu näihin sähköoireisiin. En siis haluaisi erakoitua joskus tämän ongelman vuoksi korpeen, kuten Keski-Suomeen, minne eräs vaikeasta sähköherkkyydestä kärsivä tuttavani vetäytyi.

        Sähköherkkien yhdistyksestä lisätietoa:
        http://www.sahkoailmassa.fi/blogi/25-saehkoeinen-kehomme-saehkoeherkkyys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Silmät rasittuvat näyttöä pitkään tuijottaessa oletko varma ettei kyse ole tästä."

        Voi ei, kunpa olisikin vain silmät. Minulla on näyttöpäätelasit, ja näytön kirkkauttahan voi säätää, ja tarvittaessa suurentaa tekstinkokoa. Nämä ovat kokonaisvaltaisempia oireita. Kuten luettelin: päänsärky, ihon pistely, sydämentykytys, pahoinvointi. Ja sitten se kognition pätkiminen. En todellakaan pysty kauaa ajattelemaan tehokkaasti päätteellä. Verrattuna siis mihin tahansa normaaliin ajattelutoimintaan minulla, oli se sitten kirjan ääressä tai kirjoittaen paperille, tai toimimiseen muuten, kun pitää pähkäillä ja ratkaista asioita.

        Todella ikävä tämä ongelma. Se pahenee silloin kun olen muutenkin fyysisesti ylirasittunut, esim. nukkunut huonosti. Olen tämän takia yrittänyt parantaa unta ja syönyt vitamiineja, kiinnittänyt muutenkin huomiota ruokavalioon. Se on auttanut jonkin verran ja se että siirryin kotona työskentelemään jatkojohtojen varassa etäältä. Siis fysiikan vahvistaminen, ja sähköärsytyksen välttäminen. Kun olen pitkään käyttämättä päätteitä jaksan taas vähän enemmän. Olen kuitenkin fyysisesti aina ollut täysin terve, veriarvot joka mittauksessa hyvät, ja harrastan paljon liikuntaa.

        Uskon että sähkö on yksi ympäristöärsyke, jota on nykyisessä teknologisessa ympärisössämme paljon enemmän kuin luonnossa. Luonnossahan on siis myös jonkin verran sähkömagneettista säteilyä. Jotkut kestävät lisääntynyttä sähköärsytystä paremmin kuin toiset. Sama kuin jotkut ovat herkempiä melulle. Olen myös meluherkkä. Sekin on ominaisuus, jolle en mahda yhtään mitään. Me ihmiset vain olemme fysiologisesti jonkin verran erilaisia.

        Vaikkei olekaan varmuutta siitä onko elinympäristön sähkömagneettisen säteilyn määrän sata- tai tuhatkertainen lisääminen (kuten nyt tapahtuu), haitallista ihmiselle, niin se on kuitenkin niin suuri muutos luonnollisiin olosuhteisiin että asiaa pitäisi tutkia kunnolla.

        Tuossa YLEn ohjelmassa kerrottiin että joillakin sähköherkillä ongelma alkoi sen jälkeen kun oli ensin altistunut huonolle sisäilmalle ja kemikaaleille. Tätä yhteyttä on jossain tutkimuksissa koetettu selvittää, että olisiko kyse myrkkyjen kerääntymisestä elimistöön ja että se aiheuttaisi jotenkin herkistymistä ympäristöärsykkeille kuten sähkölle tai kemikaaleille. Minun kohdallani tämä saattaa olla yksi selitys, sillä noin vuosi ennen kuin sähköherkkyyteni alkoi altistuin pahasti kemikaaleille remontin yhteydessä. Jouduin tekemään kolme päivää seinien remonttia, hengitin mm. tasoitepölyä ilman suojainta ja (hölmö kun olin) nukuin myös samassa huoneessa pari yötä. Se oli todella typerää, ja tajusinkin asian sitten, ja myös siirsin homman ammattilaiselle. Sen jälkeen kun seuraavan kerran sain flunssan (normaalin syysflunssan vain) oli limaneritys keuhkoista aivan järkyttävää. Yskin päiväkausia hirveitä limalasteja. Ehkä keuhkoihini kertynyt tasoitepöly sai sen aikaan. Tämähän ei vielä liity sähköön, mutta kun hankin samana vuonna vanhan käytetyn tietokonepäätteen rämähti sähköherkkyys todella pahana päälle. Kyseinen päätetyyppi säteilee tutkimusten mukaan paljon, koska oli vanhaa mallia. Sallittuja säteilyarvoja on muutettu sen jälkeen.

        Sain siis ensin ympäristömyrkkyjä sisääni, ja sitten aiempaa suuremman säteilyannoksen.
        Heitin pois sen käytetyn päätteen ja ostin uuden, pienen läppärin, johon saatoin liittää pitkät jatkojohdot. Suurensin tekstikokoa ja siten pystyn käyttämään konetta parin metrin päästä.

        Huvittava/epähuvittava puoli asiassa on, että minusta olisi hauskaa käyttää päätettä - lähinnä nettiä - sosiaalisemmin, paikoissa kuten kirjastossa jossa on muita ihmisiä. Jos esim. kirjoittelen keskustelupalstalle teen sen paljon mieluummin julkisissa paikoissa. Ajatus lentää paremmin. Mutta sitten se tuupertuu näihin sähköoireisiin. En siis haluaisi erakoitua joskus tämän ongelman vuoksi korpeen, kuten Keski-Suomeen, minne eräs vaikeasta sähköherkkyydestä kärsivä tuttavani vetäytyi.

        Sähköherkkien yhdistyksestä lisätietoa:
        http://www.sahkoailmassa.fi/blogi/25-saehkoeinen-kehomme-saehkoeherkkyys

        Olisi mukava kuulla jatkotarinoita, kuinka korpeen paenneet yliherkät ovat siellä toipuneet ja selvinneet. Mutta ei ole näkynyt. Laittakaas kirjoottamaan.
        Sen kuitenkin sanon, että sähköyliherkkyys on puhdasta mielikuvitusta. Ihmisellä mm. sydän toimii sähköllä, miten se on mahdollista. jos sähkö olisi "myrkkyä".
        Itselläni sähkökoulutus ja kokemusta ja siksi en usko hölyn pölyyn tippaakaan.


    • Anonyymi

      Lisään että siis kirjastossakaan minulla ei ole tätä ongelmaa, jos pystyn siirtymään kauemmas päätteestä. Jos on tarpeeksi pitkät jatkojohdot.

      "Näytön liian alhainen virkistystaajuus aiheuttaa juurikin päänsärkyä,pistelyä sekä pahoinvointia"
      Kiitos, täytyy perehtyä tuohon virkistystaajuuteen...

      Saan samoja oireita myös telkkarista, varsinkin jos on iso ruutu. Ystäväni hankki juuri aiemman pienen telkkarinsa tilalle valtavan ruudun, ja minulle tulee huono olo kun katson sitä. Pitää siirtyä kauemmas, mutta hänen olohuoneensa on niin pieni ettei se ole mahdollista. Yhteiset telkkari-illat ovat jääneet, voin katsoa vain lyhyen aikaa.

    • Anonyymi

      Taas pitää tarkentaa... kirjoitin "Jos on tarpeeksi pitkät jatkojohdot", kirjastossahan päätteillä ei ole varsinaisia jatkojohtoja, kuten kotonani, mutta päätteiden hiirten ja näppisten johtojen pituudet vaihtelevat. Samoin se onko tilaa siirtää tuolia kauemmas. Joissain paikoissa tämä onnistuu, joissain ei. Siltäkin etäisyydeltä minulle tulee pientä pahoinvointia, mutta siedettävää.

    • Anonyymi

      On todennäköistä, että jotkut ovat oikeasti saaneet oireita sähköstä tai langattomista verkoista, mutta ihan toinen asia on se, että tällä tarinalla saa huomiota ja voi myös pomottaa. On aivan iikaa näitä mielenterveyspuolen tapauksia, jotka värittävät koko aiheen.

    • Anonyymi

      Minusta tässä sähköyliherkkyydessä sekoittuu aiheet. Sähköyliherkkyys sekoittuu telkkarin/monitorin kuvan välkkymiseen.

      Kun katsoo telkkua tai tietokoneen monitoria, niin kuva välkkyy aina. Jotkut välkkyy enemmän, jotkut vähemmän. Joku ei huomaa koko välkyntää ja joku toinen ei edes pysty katsomaan kuvaa välkynnän vuoksi.

      Itse olen herkkäsilmäinen. Näen tietokoneen monitoreissa välkyntää mitä muut eivät näe. Esimerkiksi alhainen virkistystaajuus tai läheltä katsottu iso kuva näkyy välkyntänä. Toisinaan myös valaistuksen välkyntä häiritsee. Pystyn havainnoimaan yli 100 hz taajuuksia ja normaali valaistuksessa saattaa näkyä 100 Hz välkyntää. Olen tekniikkanörtti, osaan säätää häiritsevät välkynnät pois ;)

      Sähköyliherkkyys voisi olla kehon epätasapainotila jossa kehon myrkkyjen poisto on ollut hitaampi kuin myrkkyjen kasaantuminen elimistöön. Ihminen sitten reagoisi magneetti tai sähkökentässä kun kehon epäpuhtaudet reagoivat magneetti tai sähkökenttään?

    • Anonyymi

      Ennen kuin lisäämme aiheeseen myrkkyteorioita pitäisi pystyä osoittamaan että nämä oireet ovat sähkön aiheuttamia alunperinkään.

    • Anonyymi

      Veljeni avovaimo saa langattoman yhteyden oireita tiettyjen ihmisten kotona, mutta ei missään julkisissa tiloissa. Hänellä on kova tarve saada ihmiset sammuttamaan laitteitaan. Oireet alkoivat samoihin aikoihin kun tuli irtisanotuksi työstä ja mieli järkkyi.
      Ainahan oireita voisi ymmärtää, mutta hän komentelee ihmisiä ja kaikki pyörii nykyään hänen tahtonsa mukaan.

    • Anonyymi

      "Sähköyliherkkyys voisi olla kehon epätasapainotila jossa kehon myrkkyjen poisto on ollut hitaampi kuin myrkkyjen kasaantuminen elimistöön. Ihminen sitten reagoisi magneetti tai sähkökentässä kun kehon epäpuhtaudet reagoivat magneetti tai sähkökenttään?"

      Tämä on yksi teoria. On esitetty, että amalgaamin elohopea olisi tällainen myrkky, ja ehkä muutkin.

      Itselläni ainakin sähköoireet puhkesivat sen jälkeen kun olin altistunut suurelle määrälle tasoitepölyä, kun tein remonttia ilman suojausta. Ja sen jälkeen myös jouduin erityisen voimakkaasti säteilevän tietokonepäätteen kanssa tekemään yhtäjaksoisesti pitempään työtä. Siis myrkky plus säteily.

      Kärsin lähinnä tietokoneen näytöstä, mutta silloin kun olen juuri siitä erityisen huonovointinen, tunnen voimakkaita sähkökenttiä muuallakin kuten esim. sähköjunassa (uusimmissa). Ja joissakin kirjastoissa minun on aina mahdotonta oleskella. Tällä hetkellä olen yhdessä sellaisessa kirjastossa, ja istun paikassa jossa on vain yksi kone erillään muista. Muut koneet ovat eri huoneessa, missä on myös monta ilmeisesti aika paljon säteilevää laitetta, en tiedä mitä muovileikkureita tms. ovat enkä tiedä johtuuko se valtava sähkösäteilyn määrä niistä vai tietokoneista, mutta yhtä kaikki, siinä huoneessa en pysty olemaan. Aivot eivät vaan toimi ja tulee todella paha olo. Onneksi kirjaston aulassa on toinenkin kone, ja siellä nyt kirjoitan, ja istun myös hieman kauempana päätteestä, niin pitkällä kuin johdot antavat myöten.

      Puhelimesta minulle ei tule oireita. Se on vanha ei-älypuhelin, en ole kokeillut muita, enkä laita sitä koskaan korvalle koska voin puhua helposti kaiuttimellakin. Jos pidän sitä korvalla kauemmin tulee vähän huono olo.

      Miten voi säätää näytön virkistystaajuuden? Koetin, mutta sekä kotikoneessa että muualla, mutta valikoissa näyttää olevan vain 60 mHz.

      Yleisenä kommenttina, pitäisi olla aika varovainen ennen kuin menee sanomaan toisten oireita luulosairaudeksi. Maailmassa on niin paljon sellaista vielä mitä me emme tajua, tiede ei ole niin suurta kuin luullaan. Parempi kuin ei ota mitään kantaa - sekin on mahdollista, vaikka toisille ilmeisesti hyvin vaikeaa...

      Epävarmuuden sieto, ja se ettei halua ottaa toisiin ihmisiin sellaista valta-asemaa, että luokittelisi heidät tai heidän asiansa vastoin heidän omaa tahtoaan jonkinlaisiksi.

      Nöyryyttä maailman ihmeiden edessä, niin ehkä totuus joskus meille paljastuukin.

      • Anonyymi

        Täällä yksi jolla on samankaltaisia oireita. Taustalla homealtistus useampi vuosi sitten. Pikkuhiljaa alkoi ihoa pistellä kun käyttää kännykkää. Sitten myös läppärin käytöstä oireita.
        Tekisin mitä vaan että oireilun saisi pysäytettyä.


    • Anonyymi

      Itsehän aistin kehossani jos olen rentoutuneessa tilassa, jos joku liikkuu lähellä. Siis vaikka seinän toisella puolella, tai pihalla. Oikeastaan saatan aistia myös sen tunnetilan. Normaalisti päivätajunnassa en aisti, koska huomio kiinnittyy eri tavalla. Elektromagneettinen kenttähän se on ihmiselläkin. Elinvoima on kuin sähköimpulssi. Joskus näen kuvia mielessäni selvästi. Kaikki lienee pohjimmiltaan jotain avaruuden itsensä värähtelyä. Ammatiltani olen teknillistä suunnittelutyötä tekevä insinööri. Olen myös lukenut kirjoja erilaisista neurooseista ja harhakuvitelmista ja aistimuksista, jotka liittyvät esim. skitsofreniaan. En osaa selittää sitä.

    • Anonyymi

      Meidän guru on sanonut, että jos ihminen kehittyy henkisesti niin magnettikenttien muutokset eivät vaikuta negatiivisesti, vaan niillä on pikemminkin henkisesti kehittävä vaikutus, kun taas ihminen jolla on alempitasoisia taipumuksia, voi kärsiä enemmän haitoista.

      Sen vuoksi kun nyt on meneillään magneettikenttien heikkeneminen henkisyys lisääntyy, vaikka auringosta tulevat ns haitalliset säteilyt lisääntyvät myös. Pelko voisi tässäkin tapauksessa lisätä haittoja, mutta joogithan ei pelkää mitään. En osaa tarkemmin selittää ja mahtaako sähköllä olla samanlainen vaikutus.

    • Anonyymi

      Ympäristöyliherkkyydet, kuten sähköyliherkkyys ja homeallergia, ei voi olla täysin huuhaata, kun niistä on jopa joskus mainittu sosiaali- ja terveysministeriön nettisivustolla. Ja onhan sähköyliherkkyys ollut oma diagnoosinsa Ruotsissa jo vuosia. Itse sairastuin sähköyliherkkyyteen jo vuonna 2006, ja kyllähän se on vaikuttanut terveydentilaan huomattavasti. Välillä ollut tosin paljon huonompia aikoja. Ulkomailla ja etelän ruuhka-suomessa oireita on ollut vähemmän.

    • Anonyymi

      "etelän ruuhka-suomessa oireita on ollut vähemmän."

      Miten ruuhka-Suomessa on ollut vähemmän oireita, kun täällähän on yleensä korkeammat säteilytasot?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe