HS: Pohdin, onko minusta enää opettajaksi

~ https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006093663.html -

...
Kommentti - Ilkka Luoma 5.5.2019 - 9:45:

Takavuosikymmeninä opettajia arvostettiin ja kunnioitettiin; heti papin, apteekkarin ja nimismiehen jälkeen - jakoivathan opettajat vihittyä tietoa jukuripäisille lapsille, jotka tosin osasivat viitata ja olivat luokassa "herran nuhteessa". Kukaan oppilaista ei siitä traumoja saanut. Muistan vielä 1960 -luvulta karttakepin napautukset ja jöröjukkamyssyn, kun nurkkaan piti mennä häpeämään.

Tänään oppilaat tietävät oikeutensa - ja sanovatkin: "Et voi minulle mitään, voin tehdä mitä haluan". Jokin on mennyt pahasti pieleen. Liikaa amerikkalaisia väkivaltaelokuvia ja liikaa tabletteja kuin käynnykän hiplaustatakin. Opettajan roolin rinnalle on kasvanut maaton ja rajaton markkinatalous hollywoodimaisineen yllytyselementteineen. Opettajan rooli on nyt hakusessa. Opettajan työn ollessa entistä tärkeämpää, sillä vihitty tieto ei tahdo ulkoisten tekijöiden voimasta istua kaikkien oppilaiden päähän.

Opettajien arvostusta on nostettava. Järjestys ja auktoriteetti on palautettava luokkiin. Vapaan mentaliteetin kasvatus tai oikeastaan se puute on korjattava, työ alkaa jo kotoa. Vanhemmilla, molemmilla, niin isä kuin äiti, on aina lopullinen vastuu jälkikasvustaan. Tuohon vastuuseen kuuluu motivaation nosto itse koulunkäynnin suuntaan. Tänään jokaisen on saatava täysi koulutus, huominen ei enää tarjoa helppoja tehtäviä ansainnan perustaksi - vaan automaatio, robotiikka ja keino- /tukiäly vievät työpaikkoja monilta.

Uteliaisuus on kaiken tae; se antaa motivoituneelle opiskelulle pohjan, josta voi menestyä. Meidän on menestyttävä, mutta vapaaehtoisesti ja säällisesti kilpaillen - kukin ominaisuuksiensa mukaisesti. Emme huomenna enää elä näyttö- ja vertailutaloudessa, vaan huomioitsemisen maailmassa, jossa elämä jatkuu oman nenänpään jälkeenkin.

Opettajan rooli tulee entistä tärkeämmäksi, kun siirrymme oppiputkeen kolmesta ikävuodesta aina täysi-ikäisyyteen saakka. Oppiputkeen sisältyy myös toisen asteen koulutus - peruskoulupohjalta ei ylihuomenna enää juuri mitään saada.



3895

15

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onpa älykäs kirjoitus - huomaa, että aloittajalta jäi peruskoulukin kesken.

      • Anonyymi

        Älykäs, mutta ehkä enemmän silmiä avaava teksti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älykäs, mutta ehkä enemmän silmiä avaava teksti.

        Voiko jonkun lukutaitoisen ÄO olla ahaisempi kuin aloittajan, joka on alle 80?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko jonkun lukutaitoisen ÄO olla ahaisempi kuin aloittajan, joka on alle 80?

        Lienee jokin todiste väitteelle, joka on varsin erikoinen?


    • Anonyymi

      Lainaus toisaalta:

      "Todellisuutta peliin. Pisa-tulokset ovat heikentyneet, ei meillä enää ollakaan niin hyviä kuin sanotaan tai ymmärretään tietoisesti väärin. Kirjoitus koskee tietty yhtä lukiota - nimeltä mainitsematta, saattaa olla, että se ei kuvasta keskiarvoa, ehkä alempaa tasoluokkaa? Valitettavasti kaikki lukiot eivät ole oppilasainekseltaan tasalaatuisia. Silti erinomainen kirjoitus herättelemään päättäjiä, sillä ilman tähän ja huomiseen päivään suunniteltua oppimisen tietä emme saavuta tavoitteitamme.

      Oppijärjestelmä tulee suunnitella täysin uusiksi - ikäänkuin uusi peruskoulu, joka huomioi tasoerot - kaikki eivät ole samasta puusta - silti siten, ettei "heikommat/ levottomammat" jää jalkoihin tai unohduksiin. Muistan omalta keskikouluajalta luokan kooksi enimmillään 44. Opettaja ei yksinkertaisesti ehtinyt huomioimaan kaikkia ja kaikilla ei ollut motivaatio kohdillaan.

      Tasoerot voidaan hallita kokonaisvaltaisessa oppiputkessa - alkaen leikillä, siis lasten työllä jo noin kolmivuotiaana päiväkodista jatkuen esikouluun, josta olisi vain pieni hyppy peruskoulun ala-asteelle. Näin aloittaisimme "varsinaisen koulun" jo kuusivuotiaana, siis panoksia esikouluun.

      Oppiputki jatkuu aina 18-ikävuoteen asti, tai toisen asteen läpipääsyyn - siis oppivelvollisuus sisältäisi toisen asteen - lukion, ammattioppilaitoksen tai muun, joka jo valmistaa varhaisammattiin oppimaan lisää oppisopimusmallin mukaisesti tai sitten toiselta asteelta siirrytään kolmannelle asteelle syventämään osaamista, sillä yhteiskunta muuttuu vaativammaksi eikä pudokkaita pidä tuottaa - ainakaan oppiputken valuvikojen vuoksi!

      Jokaiselle toiselle asteelle siirtyvälle asetettaisiin työelämästä sopiva motivaattori, joka kertoisi ja opastaisi aika-ajoin mitä todellisessa työelämässä tapahtuu - tästä maksetaan valtion varoista korvaus "päältäkatsojan" työnantajalle "menetetystä työajasta", mutta jos nuori sitten työllistyykin kyseisen motivaattorin työpaikalle - maksaa yhtiö tuon korvauksen takaisin valtiolle!" -lainaus päättyy

      • Anonyymi

        Näyttäisi olevan aloittajan oma kirjoitus, jolta jäi peruskoulukin kesken.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Erinomainen idea tuossa lopussa!


    • Anonyymi

      Oppisopimus on saksalaisten bravuuri!

    • Anonyymi

      Filtri?

    • Anonyymi

      "Elefanttilaumojen johto on ansaitusti matriarkoilla - kokeneilla naarailla, koska he/ne tietävät - missä on vettä, missä on ruokaa ja miten selviydytään elämästä - emme tunne norsujen elämää riittävästi, kertoaksemme mitä muuta matriarkka tekee laumansa eduksi. Samoin ihmisen oppiminen on elinikäinen putki, joka luo alustan kokeneisuudelle.

      Nykyään halutaan alkuunsa nähdä selkeä oppiputki - alkaen varhaiskasvatuksesta (vaikkapa kolmivuotiaasta alkaen) - esikoulun kautta peruskoulun läpi toiselle asteelle, josta pitäisi jo syntyä ammatti tai ainakin mahdollisuus jatkaa oppisopimukselle eteenpäin*. Koko tämä oppiputki pitää harmonisoida jatkumoksi, jossa ei ole henkisiä, osaamisen eikä tietämyksen hallinnointikyvyn katkoksia. Yksilöt yksilöinä.

      Oppivelvotteisen toisen asteen jälkeen osalle - ehkä 30% (malli määrästä armeijan upseeristosta?) syntyy se pidempi oppiputki yliopistoihin, joihin alampana asteena jo hyväksytään ammattikorkeakoulut. Suomessa ei voi olla liikaa yliopistoja** - tässä syntyy ristiriita maakunnallisen itsenäisyyden osalta, sillä tasapaksut yliopistot eivät tue "parasta mahdollista tavoitetta", johon olisi osattava jo oppivelvollisuudesta "louhia lahjakkuutta, kullekin taipumustensa mukaisesti". Tämä tarkoittaa eriytymistä, mutta joukkuehengessä. Emme ole kaikki samoilla "puruilla" varustettuja, mutta ulkoiset mm. lapsen ja nuoren perheen varallisuuteen liittyvät esteet menestykselle olisi saatava pois. Oppivelvollisuus on veloitukseton.

      Yhteiskunta monimutkaistuu ja rakenteet komplisoituvat sellaisiksi, että yhä syvällisempää laatuosaamista vaaditaan. Tämä merkitsee huolellisempaa yksilöivän koulutuksen määrittelyä sekä jatkuvaa opinsaannon merkitystä. Oppiputki jatkuu elämän mittaiseksi, päättyäkseen eläkkeelle siirryttäessä ja alkaen siitä oman itsensä uteliaisuuden ravitsemisella. Utaliaisuus*** on peruskäsite, jonka ruokkiminen voisi alkaa jo varhaiskasvatuksesta, sillä olemme uteliaimmillaan jo ennen perinteellistä koulunkäyntiä." -lainaus loppu.

    • Anonyymi

      Opettajien arvostus tulee nostaa sen mukaiseksi mikä on heidän merkitys yhteiskunnalle ja se on suuri!

    • Anonyymi

      Aivan ensimmäiseksi opettajien oikeudet pitää järjestystä - tulee palauttaa!

    • Anonyymi

      Minkään alan arvostus ei nouse "nostamalla" (=kitisemällä), arvostus nousee jos katsotaan tarpeelliseksi nostaa palkkaa sillä tavalla, että ala alkaa kiinnostaa laajemmalti. Jos, eli käytännössä kun, palkkaa ei näytä olevan tarpeen nostaa (=hölmöjä tekijöitä löytyy halvemmallakin), niin arvostus on matalalla. Näin yksinkertaista se on.

    • Anonyymi

      Eu aloittaa sodan joka kestää
      noin 30 vuotta.

      Sitten tulee lyhyt rauhan aika ja sitten se alkaa taas.


      Te olette itse lähteneet EU linjalle ja TÄMÄ kaikki
      myös opetusalan rappio johtuu unionista ja unionisteista.
      OECD kiihdyttää opetusalan rappiota tuomalla "suosituksia" lahjapakettiin käärittynä...ja TE TOLLOT TOTTELETTE Sitä kuin vanhaa aatua.

      Suomen opetusalalla on nähty ja eletty monta toimivaa opetussuunnitelmaa ja mallia, mutta TE OLETTE ITSE VIHANNEET NIITÄ JA UUDISTANEET NE HELVETIIN.

      Nyt eletään alasajon aikaa, syyllistämisen aikaa,
      kaikki toimiva pitää hajoittaa ja "uudistaa" POIS.

      Ei tarvitse olla järkeä, älkää puhuko järkeä. Nyt pitää olla halua elää valheessa ja olla saatanan itsekäs, vihata kaikkea ja eteenkin Suomea ja
      kaikkea mikä siinä vielä OLI toimivaa.

      Nykyinen perusoptuksen uudistus tulee hajoittamaan loputkin.
      MITÄ TE TIEDÄTTE SIITÄ?
      OIKEASTI?

      Amikset on jo hajoitettu, AMKt on jo hajoitettu,
      yliopistot on jo muutettu riitapesiksi....
      TÄÄ ON OLLUT TÄYSIN TIETOUSTA 15-20 vuoden hajoitustyö.

      Kaikilta opetusaloilta on viety rahoitus ja koko toimintakenttä on hajoitettu.
      OLEN NÄHNYT TÄMÄN OMIN SILMIN. OPETTAJIA VIHATAAN.
      MISTÄ SE VIHA TULEE? Kukaan ei halua enää opeksi,
      2400e/ kk MAXIMI palkka ja järkyttävää kiusaamista.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      170
      9817
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3199
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      45
      2965
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      62
      2718
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2115
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      113
      2053
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1943
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      60
      1526
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1306
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1261
    Aihe