Onko synnit anteeksi?

Anonyymi

Joidenkin vanhempien kristittyjen tapana on tehdä nuoremmille suora kysymys: onko sinulla synnit anteeksi?
Suora kysymys ei jätä ketään kylmäksi, vaan saattaa jäädä mieleen pitkäksi aikaa. Se muistuttaa jopa läpi elämän siitä, mikä on elämämme tärkein asia.

Rippikoulussa monet ovat oppineet kristinopin ensimmäisen pykälän: Jumalan ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen tunteminen ja Jumalan lapseksi pääseminen on elämämme kallein asia. Tämä lause on voinut ohjata koko rippikouluaikaa ja myös myöhempää elämää. Se on kuin kultakirjaimin painettu sisimpään muistuttamaan siitä, että on tärkeää omistaa syntien anteeksiantamus ja Jumalan rauha omalla sydämellä.

Hänen haavansa parantavat

Uskon kautta omistamme täydellisen sovituksen, jonka Jeesus on tehnyt syntiemme edestä. Ilman Kristuksen viattoman veren vuodatusta ei ole syntien anteeksiantamusta. Paavali kirjoittaa, että Kristuksen veressä meillä on lunastus ja rikkomustemme anteeksianto. Näin Jumala antaa armonsa rikkauden tulla runsaana osaksemme. (Ef. 1:7–8.)

Anteeksiantamuksen edellytys on, että me syntiset ihmiset käännymme parannukseen ja otamme uskossa vastaan Jeesuksen valmistaman pelastuksen.

Opimme tuntemaan rakkaan Vapahtajamme hänen haavoistaan. Kun epäilevä Tuomas sai kosketella Jeesuksen haavoja, hän huudahti: ”Minun Herrani ja minun Jumalani!” (Joh. 20:28).

Vapahtajamme kärsi rangaistuksen synneistämme, jotta meillä olisi rauha. Hänen haavojensa kautta olemme parannetut (Jes. 53:5). Näin Jeesus on tullut meille tutuksi ja rakkaaksi.

Anteeksiantamuksen siunaus

Jumalan sanan opetus syntien anteeksiantamisesta tarkoittaa sitä, että Jumala päästää syntisen ihmisen kuoleman otteesta ja seppelöi hänet armolla ja rakkaudella. Sydämeen tulee uusi opettaja ja lohduttaja, Pyhä Henki.

Anteeksiantamus vapauttaa taakkojen ja kuormien alta Jumalan lapsen vapauteen. Aikamme psykologia korostaa anteeksiantamuksen merkitystä ihmisen henkiselle hyvinvoinnille. Se on paras lääke avioliiton kriiseihin ja ihmissuhdeongelmiin.

Tärkeintä ihmiselle on saada synnit anteeksi. Ne voi saada anteeksi evankeliumissa, jota Jumalan lapset Pyhän Hengen voimasta saarnaavat. Jeesus lähetti omansa saarnaamaan syntien anteeksiantamusta kaikille luoduille. (Mark. 16:15.) Evankeliumin uskomisen myötä saatu elävä usko herättää ihmisessä rakkauden Jumalaan ja toisiin ihmisiin.

Uskossa vaeltaminen

Anteeksiantamus on välttämätön hengelliselle elämälle, niin kuin ruoka ruumiillemme. Jumala antaa voiman luopua synnistä ja olla kuuliainen Jumalalle ja hänen sanalleen.

Kristuksen rakkaus kutsuu meitä vaeltamaan valkeudessa, jossa Jumalan lapsilla on yhteys keskenään ja jossa Jeesuksen Kristuksen veri puhdistaa kaikesta synnistä (1. Joh. 1:7). Siellä, missä on syntien anteeksiantamus, siellä on elämä ja autuus. Autuaat ovat ne, joiden synnit ovat anteeksiannetut (Ps. 32:1).

Pekka Kyllönen

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yleensä tällaisia kyseleviä pitää ojentaa kongruenssivirheestä ja kertoa kysymysvaihtoehtojen olevan
      -onko synti anteeksi?
      -ovatko synnit anteeksi?
      Näin tärkeässä asiassa ei pidä lähteä sekoilun tielle.

      Avauksen tekstin voisi varmaan tiivistää kymmenenteen osaan ilman, että mitään olennaista jäisi pois.

    • Anonyymi

      On synnit anteeksi. Just sain Aku Ankka synnin anteeksi. Ja sain anteeksi myös väärän puolueen äänestämisen synnin. Lisäksi erikseen pyysin anteeksi sitä, että kävin katsomassa Kärppien ottelua.

      • Anonyymi

        Kärppien ottelujen seuraaminen oli synti, mutta ei ole enää.
        Siellä katsomossa on läsnä suuri määrä uskovaisia sisaria ja veljiä kannustamassa Oulun Ihmettä.
        3 Matt. 45:98


      • Anonyymi

        Miksi piti erikseen pyytää? Tehokkaampaa olisi pyytää esim. puhujaveljeltä: "Saanko kaikki synnit anteeksi ja nopeasti?"


      • Mitå ovat Kärpät? Kenties joitain Näätäeläimiä?


      • Anonyymi

        Kärpät on oululainen jalkapalloseura. Pelaa ihan MM- tasolla asti.
        Paljon uskovaisia mukana.


      • Anonyymi
        kunhan_taas_kysyn kirjoitti:

        Mitå ovat Kärpät? Kenties joitain Näätäeläimiä?

        Kärpät on myös oululainen Tiernapoika- yhtye. Maailmankuulu sellainen.
        Siis semmone murjaani- herodes- juutaan maan kuninkas- jutska


    • Anonyymi

      """Anteeksiantamuksen edellytys on, että me syntiset ihmiset käännymme parannukseen ja otamme uskossa vastaan Jeesuksen valmistaman pelastuksen.""

      Tuohon minä uskon ja luotan, mutta en vain toisen uskovaisen antamaan synninpäästöön, joka on pätevä vain minun häntä vastaan tehtyjen syntien suhteen!

    • Anonyymi

      Vl-uskovainen jätti kuollessaan (ennen kuolemaansa) pyytämättä minua vastaan tehtyjä syntejään anteeksi ja se ei näyttänyt vaivaavan häntä ollenkaan.

    • Anonyymi

      siinä sitä on taas veeälopin sumentamia alussa varsinkin.

      Raamatussa ei kukaan kysy onko synnit anteeksi.

      alottaka nyt siitä tämän asian tutkiminen.

    • Anonyymi

      jeesus kuoli ristillä kaikkien syntien tähen. siis niinku melkein. oikeesti vain VL- lahkolaisten vuoksi se jeesus kuoli ja nousi kolmantena kuukautena taivaaseen (Luuk. 7214: 17)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe