Uppisputtarit nousussa, muuten veneily laskussa

Anonyymi

Kohta vähäkulutuksiset uppikeset ja purjeveneet ovat kysyttyjä, kun polttoaineen hinnat nousee viher-vassari -hallituksen toimesta. Saapa nähdä, kuinka paljon veneilyä muuten rangaistaan. Varmasti tulee myös jonkinlainen vero tai väylämaksu.

37

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lopeta hyvä ihminen pirujen maalaaminen seinälle. Mitään merkittävää ei ole viime vuosina tapahtunut.
      Näilläkin asentajilla on paljon tärkeämpiä tehtäviä edessään kuin veneilijöiden rankaiseminen.
      Pian onkin neljä vuotta taas kulunut ja sinne tulee sitten uudet häärääjät paikalle.
      Ollaan vain aivan rauhallisia ja mielellään vähin äänin, jotta eivät meitä huomaa D.

    • Anonyymi

      Kenenkäs idea se huvikuunareiden verotus olikaan? Persujen, jotka eivät tule olemaan hallituksessa.

    • Anonyymi

      ihan jees että köyhät pysyy jatkossakin poissa veneilyn parista!

    • Polttoainekulu on yleensä hyvin pieni osa veneilyn kokonaikustannuksista.

      • Se on aika tapauskohtaista. Uppoumaveneiden kohdalla olet varmasti oikeassa, mutta liukuvalla veneellä paljon ajavalla polttoainekustannus voi olla jopa puolet kokonaiskustannuksista.

        Kun minulla aikanaan oli liukuva matkamoottorivene, paloi naftaa joka kausi parituhatta litraa. Nykyhinnoilla se olisi jo selvästi yli kolmen tonnin humahdus joka kesä.


      • Anonyymi

        Just joo. Liukuvalla veneelläni se on helposti puolet kauden kuluista. Voit varmaan maksaa bensani jos sun mielestä 1-2€/mpk on pieni kulu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just joo. Liukuvalla veneelläni se on helposti puolet kauden kuluista. Voit varmaan maksaa bensani jos sun mielestä 1-2€/mpk on pieni kulu.

        1 euro per mpk on todella vielä halpaa! Kyseessä on joku pulpettivene max 50 hv moottorilla. Isommat 25 j. liukuvat bensa sisäperät vievät helposti 2,5 litraa per maili eli sellainen 4,5€/mpk kun tankataan kallista 98 meriasemilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1 euro per mpk on todella vielä halpaa! Kyseessä on joku pulpettivene max 50 hv moottorilla. Isommat 25 j. liukuvat bensa sisäperät vievät helposti 2,5 litraa per maili eli sellainen 4,5€/mpk kun tankataan kallista 98 meriasemilla.

        Tässä: https://grandezza.fi/wp-content/uploads/2017/08/Fact-sheet-Grandezza-26CA_fi.pdf
        kerrotaan kulutuksen olevan 1,07 litraa/mpk 23-28 solmun vauhdeilla. Vene on 7,6 m pitkä, 2,7 m leveä ja painaa esitetiedoilla 2500 kg.
        Epäilemättä suurempiakin kulutuksia löytyy, mutta yli tuplat 25 jalkaiselle kertoo surkeasta suunnittelusta veneelle, moottorille tai molemmille.
        Alle 1,5 litran / mpk pääsee jo aika moni, osa niistä aika syvä v-pohjaisiakin, eli perässäkin yli 22 astetta.
        Yli kymmenen tonnin veneille yli 2,5 l/mpk liukuvauhdeilla on tietysti arkipäivää, mutta sellaiset ovat huomattavasti pitempiä kuin 25 jalkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1 euro per mpk on todella vielä halpaa! Kyseessä on joku pulpettivene max 50 hv moottorilla. Isommat 25 j. liukuvat bensa sisäperät vievät helposti 2,5 litraa per maili eli sellainen 4,5€/mpk kun tankataan kallista 98 meriasemilla.

        Itellä oli joskus 2-tahti 60 hv evari. n. 4,7 m. pulpettiveneessä. Se vei n. 17-18 litraa /tunnissa 25 solmun matkavauhdilla. (huiput yli 30s). Noilla lukemilla kulutus jäi alle 1e/mpk.
        Eli käytännössä 20 litran tankilla ajeli n. 55 km.

        Ts. kyllä nykysillä 70-80 hv nelareilla pitäisi päästä reilusti alle 1e/mpk, kun vanhalla 60 heppasella kaksarillakin pääsi.


    • Anonyymi

      Voisi kysyä, että onko vapaa-ajalla matka vai aika olennaisempi?

      Itse tykkään ajella hiljakseen uppoumanopeutta ja nautiskella tunnelmasta ja maisemista. Laskenkin mieluummin kulutuksen per tunti. 10 metrinen veneeni kuluttaa 7 solmun nopeudella vajaa 7 l/h ja silti pidän polttoainekulua merkittävänä menoeränä.

      • Anonyymi

        Vajaan7 l/h tarkoittanee yli 25 hv tehoa. Se on 10 metriselle ihan liikaa, jos tarkoitus on ajella hiljakseen uppoumanopeutta. Koitapa tiputtaa vauhtia puolella solmulla, jos vaikka kulutus tippuisi puoleen ja ne merkittävät polttoainekulut tietysti myös. 1 l/mpk on 10 metriselle uppoumanopeudella aivan tolkuttoman suuri kulutus, ja vikana on silloin joko liian suuri vauhti, epätaloudellinen ja liian suuri moottori, tai väärä potkuri. On toki mahdollista sekin, että runkoa ei ole suunniteltu uppoumanopeuksille. Onko veneessä peräpeili ja se laahaa syvällä vedessä vetäen vettä perässään ja tehden jo 7 solmun nopeudella hirmuisen peräaallon? Useimmista materiaaleista tehtyjä tasaperäisiä veneitä on kohtuu helppoa modifioida sopimaan tuolle nopeusalueelle lyhyehköllä peräjatkeella, jolla peräpeilin alasärmä nostetaan veden pinnan tasoon. Samalla saa uimatason, säilytystilaa, tai jopa lisää tilaa peräkajuuttaan.


      • Anonyymi

        Järkyttävä kulutus tuo 7 l/h 7 solmun vauhdissa. Oma purjeveneeni (10,8 m 6 tn) kulkee kaasu pohjassa 7,2-7,4 solmua 18 hv VP:llä. Silloin kulutus on esitteen mukaan 4,6 l/h. Normaali matkavauhti on 6-6,2 solmua, jolloin kulutus on 2 l/h. Polttoainekulu vuodessa on samaa luokkaa kuin veneen lasku- tai nosto (ei siis molemmat).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vajaan7 l/h tarkoittanee yli 25 hv tehoa. Se on 10 metriselle ihan liikaa, jos tarkoitus on ajella hiljakseen uppoumanopeutta. Koitapa tiputtaa vauhtia puolella solmulla, jos vaikka kulutus tippuisi puoleen ja ne merkittävät polttoainekulut tietysti myös. 1 l/mpk on 10 metriselle uppoumanopeudella aivan tolkuttoman suuri kulutus, ja vikana on silloin joko liian suuri vauhti, epätaloudellinen ja liian suuri moottori, tai väärä potkuri. On toki mahdollista sekin, että runkoa ei ole suunniteltu uppoumanopeuksille. Onko veneessä peräpeili ja se laahaa syvällä vedessä vetäen vettä perässään ja tehden jo 7 solmun nopeudella hirmuisen peräaallon? Useimmista materiaaleista tehtyjä tasaperäisiä veneitä on kohtuu helppoa modifioida sopimaan tuolle nopeusalueelle lyhyehköllä peräjatkeella, jolla peräpeilin alasärmä nostetaan veden pinnan tasoon. Samalla saa uimatason, säilytystilaa, tai jopa lisää tilaa peräkajuuttaan.

        Veneessä on 90 hv moottori ja siinä on peräpeili, mutta ei se ihan kauheasti vrmettä perässään laahaa. Se on aika painava 8 t teräsvene. Siinä ehkä syy kulutukseen, jos se tuntuu suurelta.


    • Anonyymi

      Vanhojen uppiksien hinta ja haluttavuus ei kyllä enää nouse, vaikka polttoaine maksaisi mitä. Ensinnäkin harva uppis on tehty edes 80- luvulla, eli valtaosa uppiksista alkaa olla todella iäkkäita. Harvalla nykyään on aikaa, halua, taitoa alkaa uudistamaan vanhaa venettä ja jos yhtälöön lisätään puu edes jossain muodossa into vähenee entisestään.

      • Anonyymi

        Bella teki uppoumarunkoisia 2000 luvulle saakka. , ja Veneveistämö Syrjäsuo tekee edelleen Albatross flying mallia, jonka kategoria tosin ehkä puoliliukuva, koska huiput jossain 15 kn tietämillä.

        Uppiksien tarjonta on siis vielä melko hyvä. ja ne jotka haluaa veneilyltä jotain ihan muuta kuin tarvetta päästä mahdollisimman nopeasti paikasta A paikkaan B, päätyy uppoumarunkoiseen.


    • Anonyymi

      Uudempia "uppiksia" on runsaasti, tosin mukaan tulee masto ja köli. Vähänkin kauempana kotisatamista ei juuri muita veneitä näy.

      • Anonyymi

        Varmaankin riippuu uudemman ja enkä runsaankin määrittelystä, mutta eihän uusia purjeveneitä ole myyty kymmeneen vuoteen juuri lainkaan. Eli ikäloppuja keskimäärin ovat niin moottorilliset kuin purjein varustetut uppiksetkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaankin riippuu uudemman ja enkä runsaankin määrittelystä, mutta eihän uusia purjeveneitä ole myyty kymmeneen vuoteen juuri lainkaan. Eli ikäloppuja keskimäärin ovat niin moottorilliset kuin purjein varustetut uppiksetkin.

        Purjeveneitä myytiin paljon Suomen mittakaavassa 2000-2010, useina vuosina yli 200 kpl. Siitä myynti sitten hyytyi, mutta nykyisiin olemattomiin määriin päästiin vasta viime vuosina. 2011 myytiin vielä 90 kpl (yli 20-jalkaista) tuosta sitten myynti on laskenut nykyiseen reiluun kymmeneen vuodessa.

        Tuon lisäksi ulkomailta on tuotu käytettynä viimeisen reilun 10 vuoden aikana runsaasti 2000-luvun, myös 2010-luvun purjeveneitä.

        Varsinaiset uppikset se sijaan ovat pääosin 70- ja 80-luvulta.


    • Anonyymi

      Kyllä autoillekin tulee tiemaksut.

    • Itsellä 11m purjevenettä. Viime kesänä meni vissiin yhteensä 10l bensaa ja kaikki kerätty aurinkosähkö joten eiköhän tässä kestä vielä pienen bensan hinnan-nousun.

    • Anonyymi

      Kyllähän kaikenlaisestq krääsän ja fossiilipolttoaineen kulutuksesta PITÄISIKIN tulla vähän kalliimpaa mutta ajatus siitä että valtiontalous romahtaa ja veneily muuttuu kestämättömän kalliiksi ei tunnu oikein uskottavalta aikaisempien demarihallitusten perusteella - eikä vihreätkään ole veneilyä vihanneet - toistaiseksi Perrsuilla on huonoin track record tässä suhteessa.

      • Anonyymi

        No kyllä nyt on tulossa niin punavihreä hallitus, että siltä voi odottaa mitä vaan. Sdp:n ydinkysymys hallitusneuvotteluissa on ilmastonmuutoksen torjuntaan sitoutuminen ja kyllähän vihreät ja vasurit ovat. Keskustalla taas on apupuolueen asema ja sieltäkin löytyy näitä ilmastomuutos uskovaisia, joten kyllä tällä tekosyyllä meitä tullaan verottamaan ja muutenkin rankaisemaan kaikesta ennennäkemättömän paljon.


      • Anonyymi

        Pelottavalta kyllä näyttää, mutta eivät he uskalla kuitenkaan mitään äärimmäisiä kuristustoimia käynnistää.
        Aina on nähty kuinka puheet ovat suurempia kuin teot. Eivät he halua halvaannuttaa maatamme liian kovilla veroilla.
        Suuret välimatkat maassamme edellyttävät toimivia yhteyksiä ja siihen tarvitaan järkevästi hinnoiteltua dieseliä.
        Vaalilupaukset eivät aina toteudu. Taloudesta huolehtivat tahot kyllä vahtivat valtion kassaa, jotta pahimmat vuodot tyrehtyvät.
        Pahin uhka on tuo USA: n ja Kiinan uhkaava kauppasota, jossa Eurooppa saattaa joutua pahasti rintamien väliin. Vaarana on syvä lama ja silloin lentävät kyllä kaikki kortit pöydältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelottavalta kyllä näyttää, mutta eivät he uskalla kuitenkaan mitään äärimmäisiä kuristustoimia käynnistää.
        Aina on nähty kuinka puheet ovat suurempia kuin teot. Eivät he halua halvaannuttaa maatamme liian kovilla veroilla.
        Suuret välimatkat maassamme edellyttävät toimivia yhteyksiä ja siihen tarvitaan järkevästi hinnoiteltua dieseliä.
        Vaalilupaukset eivät aina toteudu. Taloudesta huolehtivat tahot kyllä vahtivat valtion kassaa, jotta pahimmat vuodot tyrehtyvät.
        Pahin uhka on tuo USA: n ja Kiinan uhkaava kauppasota, jossa Eurooppa saattaa joutua pahasti rintamien väliin. Vaarana on syvä lama ja silloin lentävät kyllä kaikki kortit pöydältä.

        Lama ja hallitus, joka luulee rahan tulevan veroista on kyllä veneilyn näkökulmasta erittäin huono. Luulen, että tämä tulee näkymään lisääntyvänä varovaisuutena ja moni, jolla on velkaa pyrkii nyt myymään veneensä pois, kun siitä vielä saa jotain. Lisääntyvä tarjonta alkaa laskea veneiden hintoja jo tänä kesänä. Jos kaikki uhkakuvat käyvät toteen, niin ensi kesänä kaupankäynti on jo kokonaan seis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lama ja hallitus, joka luulee rahan tulevan veroista on kyllä veneilyn näkökulmasta erittäin huono. Luulen, että tämä tulee näkymään lisääntyvänä varovaisuutena ja moni, jolla on velkaa pyrkii nyt myymään veneensä pois, kun siitä vielä saa jotain. Lisääntyvä tarjonta alkaa laskea veneiden hintoja jo tänä kesänä. Jos kaikki uhkakuvat käyvät toteen, niin ensi kesänä kaupankäynti on jo kokonaan seis.

        Ja toteutuessaan tässä voittaa siis kuka???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelottavalta kyllä näyttää, mutta eivät he uskalla kuitenkaan mitään äärimmäisiä kuristustoimia käynnistää.
        Aina on nähty kuinka puheet ovat suurempia kuin teot. Eivät he halua halvaannuttaa maatamme liian kovilla veroilla.
        Suuret välimatkat maassamme edellyttävät toimivia yhteyksiä ja siihen tarvitaan järkevästi hinnoiteltua dieseliä.
        Vaalilupaukset eivät aina toteudu. Taloudesta huolehtivat tahot kyllä vahtivat valtion kassaa, jotta pahimmat vuodot tyrehtyvät.
        Pahin uhka on tuo USA: n ja Kiinan uhkaava kauppasota, jossa Eurooppa saattaa joutua pahasti rintamien väliin. Vaarana on syvä lama ja silloin lentävät kyllä kaikki kortit pöydältä.

        Tieliikenne on osin halvautettu jo edellisen hallituksen aikana tehdyillä toimilla:
        Yleisessä liikenteessä sallittuja mitoja on nostettu todella paljon, yhdistelmän pituutta 34,5 metriin, ja siinä olevan puoliperävaunun pituutta yli 20 metriin.
        Yleisessä tieliikenteessä ei saa poiketa liikennesäännöistä, eikä käyttää liikenteenohjausta risteyksissä kääntymisen mahdollistamiseksi. 20 metrin kuormaa ei enää saa pituuden perusteella kuljettaa erikoiskuljetuksena, koska se mahtuu yleisessä liikenteessä sallittuihin mittoihin ja https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L1P2 2-kohdan mukaan se ei ole jakamaton kuorma, mikä on edellytys erikoiskuljetukselle.
        Käytännössä suurin osa risteyksistä on sellaisia, joista 20 m pituinen kuorma ei mahdu kääntymään oikealle, kun noudattaa ryhmityssääntöjä ja niiden 21§ https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729#Pidp446554000 mukaan ryhmittyy ajoradan oikeaan reunaan. Poikkeuksena vain erikoiskuljetuksissa käytettävät puoliperävaunut, joissa kaikki perävaunun akselit ovat ohjattavissa samaansuuntaan eli ko tilanteessa vasemmalle. Jos niitä käännetään vasemmalle pysäyttämättä vastaantulevaa liikennettä liikenteenohjauksella, on kolareita tiedossa. Uuden tieliikennelain mukaan niistä ei ole enää vastuussa kukaan 1.6.2020 alkaen, koska uuden lain mukaan vastaantulevien väistämisvelvollisuutta oikealle käännyttäessä ei enää ole 24§ 3-kohta, kuten edellisessä laissa joskus aiemmin oli.
        20 metrin pituisen ja 2,55 m leveän puoliperävaunun kanssa kääntyminen edellyttää käytännössä, että molemmat tiet ovat vähintään 9,5 m leveitä, ja molempien osalta tie on käännyttäessä käytettävissä koko leveydeltä. Sellaisia risteyksiä on todella harvassa, eli käytännössä lakeja noudattamalla tuollaisella ei pääse viemään kuormaa juuri minnekään ilman erikoiskuljetuksen tuomia valtuuksia poiketa säännöistä. Ja tuota pienempiä ei siis saa enää erikoiskuljetuksena viedä, vaikka lähes kaikista risteyksistä kääntyminen sitä käytännössä edellyttäisi. Trafi ja Ely-keskus sallivat säädöksillään erikoiskuljetukset paljon pienemmille mitoille, mutta ei niiden säädöksillä voi muuttaa tieliikennelain, eikä asetusta ajoneuvojen käytöstä tiellä, sisältöä! Edellisen lain ja asetuksen kanssa mitään ristiriitaa ei 2018 lopussa vielä ollut.
        Tieliikenteen halvautus ei siis liity ympäristöön eikä nykyiseen hallitukseen mitenkään, vaan on sitä edeltävä ongelma, jota uusi hallitus ei ole voinut ennen muodostustaan korjata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lama ja hallitus, joka luulee rahan tulevan veroista on kyllä veneilyn näkökulmasta erittäin huono. Luulen, että tämä tulee näkymään lisääntyvänä varovaisuutena ja moni, jolla on velkaa pyrkii nyt myymään veneensä pois, kun siitä vielä saa jotain. Lisääntyvä tarjonta alkaa laskea veneiden hintoja jo tänä kesänä. Jos kaikki uhkakuvat käyvät toteen, niin ensi kesänä kaupankäynti on jo kokonaan seis.

        Veneiden hinnat ovat yhteiset koko EU:n alueella, ei niitä suomen hallituksen, eduskunnan eikä viranomaisten päätöksillä muuteta mihinkään.
        Vain hölmö myy veneensä halvemmalla vain siksi, ettei siitä suomessa enempää kenties saa.
        Suuremmat veneet voi viedä muualle myyntiin vesitse, pienemmät traikulla. Ja myynnin saa alkuun jo netissä ilmoittamalla, kuskaamatta venettä minnekään.


    • Anonyymi

      Simpulla menee parhaimmillan alle litra tunnissa, nopeutta viitisen solmua.

      Retki/lomaveneenä uppoumarunkoinen on oikeastaan ainoa järkevä valinta. Minne pitäisi olla kiire, hauskempaa ja stressittömämäpää on puksutella hiljakseen paikasta A paikkaan B, kun paahtaa kahva kaakossa paikkaan B ja sitten pitkästyä maissa.

      • Anonyymi

        " Minne pitäisi olla kiire, "

        Kyllä sitä lomallakin on joskus kiire. Pääakupunkiseudulta kun lähtee, niin jos Saaristomeren suuntaa menee, niin onhan siinä väleijä joita jyskyttäminen vuodesta toiseen kyllästyttää (Hangon läntinen ja se Tammisaari - Hanko välinen väylä). Samon jos menee Saimaalle, niin itäisen Suomenlahdenkin suunnalla on muutama todella pitkäveteinen väli. Nämä ovat siitä ikäviä paikkoja ettei niitä voi kiertää.

        Lisäksi on muutama suurehko merialue uppisrunkoiselle. Kyllä mielummin vetäisen Porkkalan selän alle tunnissa kuin 3 tunnissa. Varisnkin jos keli nousee päälle. Nopeammalla veneellä pääsee kelistä pois, varisnkin jos se yllättää (ukkosrintama). Myös Saimaankanavalle mennessä on iso merialue jossa aallon muodostus on joskus melkoinen. Uppiskrunkoisella ollaa epämukavuusalueella reilusti.

        Veneilin vuosia uppisrunkoiselle sitä 5 solmua. En kyllä kaipaa niitä aikoja lainkaan. Nykyisellä puoliplaanarilla voin toki ajaa taloudellisesti 7-8 solmua kun ei ole kiirettä, mutta silloin tällöin on mukava päästä myös sitä 15-20 solmun nopeutta. Varsinkin kunei ole tyyni keli ja aurinko ei paista pilevttömältä taivaalta.


      • Anonyymi

        Kyllä se uppiksella meno joskus stressaa kun merelle on päästävä, lähimpään retkikohteeseen on 20mpk ja töiden jälkeen loppukesästä mennään yöpimeän edellä kilpaa merimaileja laskien.


    • Anonyymi

      Tavallaan joo, hitaalla veneellä on aina kiire. Just nää kelien alta pois ja 10 km matkaan menee tunti, nopealla olet jo perillä. Ja kauppa kiinni, seisovapöytä loppu klo 15.!
      Tiedä tän kun veneeni keskinopeus on 9,3km/h. Olen vesillä koko kesän ja yhtä haipakka se on. Ainapitää olla veneessä väh. 1kk ruuat. Nytkään ei moneenpäivään ole näkynyt ketään.
      Paattini täyttä 40v ja kelluu,. On maksettu ajat sitten, eniten pelottaa joudunko maksamaan jonkun kierrätys maksun kun on aika tästä luopua. Arvoa tällä on vain käyttöarvo, kuten kaikella rojulla tässä maailmassa.
      Rahaa palaa puolet siitä mitä kotona, täällä ei tule heräteostoksia.
      No, heinäkuu on suihketta kun oikeat veneilijät lähtee liikenteeseen.
      Kiitos oikeilleveneilijöille, tehän tämän lystin maksatte.
      Minä vain kahtelen sivusta.

    • Anonyymi

      Jos joskus vielä mastottoman veneen hommaan niin se on nimenomaan laiskanrauhallinen putput. Melu se on niissäkin sietämätön mutta eipähän tule ajeltua kovin kauas.

    • Anonyymi

      Minulle se on ihan sama, miten vene liikkuu, kunhan tuntikulutus pysyy alle 20-litrassa. Joukkoon sopii siis kaikenlaisia venetyyppejä.

      • Anonyymi

        Minulla mukavin matka oli uppoumaveneellä mukavaa 7,5 solmua, joskin tuntikulutus oli keskimäärin 25 litraa tunnissa. Kun matkaa tehtiin kaksi viikkoa lähes yhtä soittoa, kahtena etappina, meni riisseliä kuitenkin semmoiset 8000 litraa. No, ei se köyhää kirpaissut, vaan jahdin omistajaa.

        Onneksi noista eri veroparatiiseista saa polttoainetta suunnilleen 60 sentin litrahintaan kun tankkaa kymmenkunta kuutiota kerralla.


      • Anonyymi

        Tuohon 20 litraa tunnissa kulutukseen pääsee jo monilla pienemmillä laivoillakin, kun ymmärtää jättää vain yhden koneen käyntiin ja sen kaasun tyhjäkäynnille.
        Eipä taida löytyä ainuttakaan veneeksi luokiteltavaa jolla siihen ei pääsisi.
        Tämä siis 13.5.2019 16:32 kirjoittaneelle anonyymille, jolle toteutuva vauhti on samantekevää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla mukavin matka oli uppoumaveneellä mukavaa 7,5 solmua, joskin tuntikulutus oli keskimäärin 25 litraa tunnissa. Kun matkaa tehtiin kaksi viikkoa lähes yhtä soittoa, kahtena etappina, meni riisseliä kuitenkin semmoiset 8000 litraa. No, ei se köyhää kirpaissut, vaan jahdin omistajaa.

        Onneksi noista eri veroparatiiseista saa polttoainetta suunnilleen 60 sentin litrahintaan kun tankkaa kymmenkunta kuutiota kerralla.

        100 hevosvoimaa käytössä ja vauhtia vain 7,5 solmua. Tuo lienee jokin suunnilleen 24 m pitkä ja 50 tonnia painava alus, eikä enää mikään vene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        100 hevosvoimaa käytössä ja vauhtia vain 7,5 solmua. Tuo lienee jokin suunnilleen 24 m pitkä ja 50 tonnia painava alus, eikä enää mikään vene.

        No tarvittaessa 475 hv ja painoa 105 tonnia, pituus vajaat 20 m. Kyllä se on edelleen huvivene, jota saa ajaa jokainen 15 vuotta täyttänyt, kuten meikäläinen. Ajettiin kohtuullisella teholla eli 1200 rpm, 1800 maksimit. Hana auki (piti käyttää hollin aikaa kun vastainen vuorovesivirta oli melkein 8 solmua) löpöä paloi 87 litraa tunnissa. Tietysti välillä oli 160 hv apukone ja generaattorit käynnissä kun piti pestä pyykkiä ja pitää pyyhkeenkuivaimia Rouvan määräyksestä päällä kylpyhuoneissa, tai käyttää 35 hv hydraulisia ohjailupotkureita marinaan pakittaessa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      51
      3021
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2861
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2649
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      344
      1721
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1084
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1061
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      927
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      799
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      792
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      780
    Aihe