Olen usein ihmetellyt sitä sanontaa kun puhutaan negatiivisena käytöksenä että joku henkilö suhtautuu toiseen alentuvasti.
Siis ymmärrän jos sanotaan että joku suhtautuu toiseen alentavasti tai väheksyvästi mutta tuo alentuvasti.... Jos joku sanoo että:"minä olen vain tällainen vähäpätöinen....niin mitä pahaa tuollaisessa sanomisessa on? Mutta kun ihan yleisesti puhutaan että joku ilkeää suhtautuu johonkuhun toiseen henkilöön alentuvasti, niin voisko joku selittää kun en tähän ikään mennessä ole oppinut tajuamaan että mitä sillä ilkeämielisellä piirteellä ihmisessä tarkoitetaan.
Mitä tarkoittaa kun sanotaan että joku suhtautuu alentuvasti?
29
4205
Vastaukset
- Anonyymi
Meinasin kirjoittaa aloittajasta alentavan kommentin, mutta tulin toisiin ajatuksiin. Mutta alentavasti käyttäydyttiin härskisti eduskunnassa ihan vastaäsken, joten kai sen jokainen huomasi.
tekoporvari - Anonyymi
Se on sill' viisiin, että se alentuvasti suhtautuva laskeutuu puheissaan (usein teatraalisesti, niin, että se toinen huomaa) sen toisen tasolle. Se toinen, johon alentuvasti suhtautuu, on siis tämän omasta mielestään ylempitasoisen, alapuolella, älyllisesti.
- Anonyymi
--- jos äkillisesti muuttuneiden tilanteiden takia, esm ihmisten sairastumisten takia kyky sietää raskaita tilanteita ja epävakautta esm näkö- tai kuulovaurioidenkin - kohdatessa horjuu -- ei ainakaan auta yhtään jos kunnan työntekijä tulee sanomaan että ostapa pullo viinaaa tai korillinen kaljaa - niin håiriökayttätyminen on sillä ohi . fyysisesti vammautetut ja psykiatriset potilaat saa joskus ihan uskomatonta pilkkaa ja ivaa osakseen terrorisoinnin ohella.
- Anonyymi
Samanlaista pilkkaa saa osakseen muilta kunta--alan johtotehtäviss työskenteleviltä - esm lausahdus - meillle on kertynyt jo tosi paljon jo kuolleilta potilailtamme jääneitä dosetteja ja pillerien puolittajia - voisimmeko lahjoittaa teillekin - jos ette näkövammaisna ennää pärjää yksin maailmassa ja pysy ruodussa mukana.......?
- Anonyymi
Näkö-ja kuulovammaisia pidetään valittavasti monen mielestä myös vähä-älyisinä. Sen huomaa hyvin, kun koettaa pitää puoliaan vammastaan huolimatta. Alentavaa käytöstä ja asiattomuutta saavat nämä aistinsa menettäneet, varsinkin kun he hakevat jotain heille kuuluvaa avustusta.
Miksi nämä valtaapitävät väkisin alistavat nöyryyttämällä täyttämään esim. kaavakkeita, vaikkei sokea näe, tai eivät esitä kuuluvalla äänellä tai kirjoittamalla kuurolle näitä kysymyksiä, näin toimien kysymykseen kuuro pystyy antamaan vastauksen, vastaavasti avustamalla sokeaa kaavaakkeen täytössä lukemalla kysymykset ja kirjoittamalla itse ne avustettavan vastaukset. Aina ei vammaisella ole avustajaa, joka on apuna.
Välillä tuntuu, että nämä virkailijathan ovat vähä-älyisiä, kun eivät tajua toisen vammaisuutta, vai onko se vain välinpitämättömyyttä ja laiskuutta tai pelkkää huonoa kohtelua ko. vammaisten kohdalla?
- Anonyymi
Jos sanon, että palstan asperger on taas hukassa, niin saatan suhtautua hieman alentuvasti kysyjään.
- Anonyymi
Nykyajan kieliopas kertoo:
"Alentuva ja alentava
Sanoja ”alentuvasti” ja ”alentuvaisesti” on syytä välttää. Ne nimittäin voidaan kokea sekä myönteisessä mielessä (’toisen tasolle laskeutuvasti’) että kielteisesti (’toisen yläpuolelle asettuvasti’). Virallinen merkitys on vähän siltä väliltä: ”alentuva” tarkoittaa ’ylemmyydentuntoisen kohtelias, armollisen suopea t. ystävällinen’.- Anonyymi
Ööööö ... Jos joku käyttäytyy / suhtautuu alentuvasti toisia kohtaan, niin eikö hän silloin no. tunne itsenä alempi- / vähempiarvoiseksi? Ts. hän alamaistelee muita, kuten huonoitsetuntoiset hyvin usein pruukaavat tehdä. - Nm. Ei ylä- eikä alapuolinen
- Anonyymi
Jos niiaa. Jos syvälle, erittäin alentuva. Jos niiaa matalasti, on vähän ylpiä.
Niiaatteko? Kyllä pitäisi.
Ja pojat pokkaa, jos on pokkaa vai pelaako pokkaa. Voihan rätti. Eikä nainen saa käyttäytyä rättinä, pitää itseään arvostaa. Pitää ylentää itsensä, sillä jokuhan yrittää kuitenkin alentaa. No ainakin hintoja voisi kaupoissa alentaa, alessakin paremmin.
Puh.
BengTässä iässä jos kovin syvälle niiaa, niin siitäpä ei sitten enää ylös päästäkään.
Olin nuorena likkana puoli kesää töissä yhdessä kylpyparantolassa.
Siellä piti henkilökuntaan kuuluvien nuorten tyttöjen niiata kylpyvieraille, kun niitä käveli vastaan. Joskus oli iso painava lakanapino sylissä, niin joka kerran pelkäsi, että notkahtaa istuvilleen.
- Anonyymi
Silloin puhutaan demareista ja antti rinteestä. Tosi pienellä kirjoitettuna.
- Anonyymi
Täytyy antaa demarienkin joskus yrittää! Sitä se tarkoittaa, kun tietää ettei he ymmärrä tai tajua mitään mistään kuitenkaan. Kun tietää että demarit ei tajua itse, että muut pitää heitä vähän yksinkertaisina. He kun ovat ihan tosissaan vaikka juuri Rinne. Että osaa ottaa paikkansa eikö odota, että, se annetaan. Sellaista pidetään ylimielisenä. Ja hänen suhtautumistaan taas alentuvana kun hän sanoo mielipiteensä vaikka Rinteestä. Ja tuo sanominen voi olla hyvin niukkaa mutta osuvaa, silloin kun tietää paikkansa. Mikä ainakaan ei ole Rinteen alapuolella. Vielä parempi jos on kuuluisaa huumoria mukana. Ainakin savolaiset osaavat ilmaista asiansa joskus hyvinkin vahvalla egolla.
- Anonyymi
Ja jatkan. Hyvä jos ei ymmärrä mitä tarkoittaa suhtautua alentuvasti sillä silloin on säästynyt paljolta tai on itse yksinkertainen. Sillä läpi historian usein paremmassa asemassa oleva suhtautuu alentuvasti itseään huonommassa asemassa olevaan ikävä kyllä. Suomenruotsalaiset ylenkatsovat suomalaisia, suomalaiset taas romaneja jne. Nyt osa suomalaisia ylenkatsoo pakolaisia. Eli suhtautuvat heihin alentuvasti. Pitävät itseään parempina. Mutta ihminen joka ymmärtää maailmanmenoa laajemmin ei moiseen sorru. Hän tajuaa että riippuen olosuhteista voisi itse olla huonossa asemassa. Alentuva suhtautuminen voi olla sosiaaliseen luokkaan kohdistuvaa tai johonkin muuhun asiaan kohdistuvaa ylemmyyttä. Joskus ihan hyväntahtoista naljailuakin. Ennen ja vieläkin miehet kohtelivat naisia alentuvasti kun tiesivöt sosiaalisen paikkansa. Se sentään on länsimaissa vähän parantunut mutta siellä se on taustalla.
- Anonyymi
Hmm...
Alentuvasti - halveksivasti -ilkeämielisesti - ei anna mitään arvoa toiselle eikä hänen sanomisille on palstan antia pahimmillaan.
Esimerkkejä löytyy vaikka muille jakaa, nimiä mainitsematta.
Usein "aihe" naamioidaan huumorin, toisen yksinkertaisuuden piikkiin, mitä käytetään oman itsensä pönkittämisen verhoiluun.
Aiheeseen otettu kantaa ylimielisen näkökulmasta, aihe on sitäkin...- Anonyymi
Kyllä tähän sanoisin, että sen verran pitää olla tervettä omanarvontunnetta ja itsetuntoa, että pystyy älyllä ja huumorilla pärjäämään elämässä. Sitten on asiat todella huonosti jos itse ei pysty pitämään puoliaan maailmanmenossa. Ainakaan jollain keskustelupalstoilla ei voi ottaa mitään kovin vakavasti. Ketään ei pidä loukata tai haukkua mutta asioita täytyy voida puhua suoraan ja kakistelmatta. Lisäksi pitää lukea ja olla perillä asioista, että, saa suunsa auki tarvittaessa. Nykyaikana ihmisistä on tullut kovin loukkantumisherkkiä. Muistan kun lapsena piti oppia ottamaan turpaan että pärjää maailmalla. Mitähän siitä tänä päivänä sanottaisiin. Nykyään ihmisiä ylisuojellaan tavalliselta elämältä. Mutta pitää myös auttaa tarvittaessa jos näkee että kiusataan...pitää siis osata puuttua tilanteisiin. Pahinta on välinpitämättömyys.
- Anonyymi
Tuota itseisarvon menetystä olen tässä viime aikoina ihmetellyt lapsuuden aikaisesta ystävästäni, tai nyt on kai syytä sanoa entisestä ystävästä. Lapsesta asti toisemme tunteneet ja yhdessä vietetty lapsuutta, nuoruutta ja nyt eläkeikäisenäkin. Tässä muutamassa viime vuodessa muuttunut piikikkääksi ja pätemisen tarpeensa tullut esille joka ikisessä asiassa. Vastaili alentuvasti, oli sitten kyse mistä hyvänsä ja kehui omaa oloaan. Olen näihin päiviin asti sietänyt hänen "pullistelunsa", mutta viimein tuli mittani täyteen ja kun sain suuni auki ja sanoin takaisin ihmetellen sitä, miksi hän uskoo olevansa muita parempi joka asiassa, niin suutahti niin, että katkaisi 65v kestäneen ystävyyden.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tähän sanoisin, että sen verran pitää olla tervettä omanarvontunnetta ja itsetuntoa, että pystyy älyllä ja huumorilla pärjäämään elämässä. Sitten on asiat todella huonosti jos itse ei pysty pitämään puoliaan maailmanmenossa. Ainakaan jollain keskustelupalstoilla ei voi ottaa mitään kovin vakavasti. Ketään ei pidä loukata tai haukkua mutta asioita täytyy voida puhua suoraan ja kakistelmatta. Lisäksi pitää lukea ja olla perillä asioista, että, saa suunsa auki tarvittaessa. Nykyaikana ihmisistä on tullut kovin loukkantumisherkkiä. Muistan kun lapsena piti oppia ottamaan turpaan että pärjää maailmalla. Mitähän siitä tänä päivänä sanottaisiin. Nykyään ihmisiä ylisuojellaan tavalliselta elämältä. Mutta pitää myös auttaa tarvittaessa jos näkee että kiusataan...pitää siis osata puuttua tilanteisiin. Pahinta on välinpitämättömyys.
"Anonyymi"
Melkeinpä seiso-peukun arvoinen on kommenttisi.
Vaan ei kuitenkaan riittävän fiksu.
-
Kun minä kohtasin ensi-kerran tilanteen, jossa tosissaan puhuttiin turpiista...
MInä löin heti ja ensin.
Löin useamman ja löin lujaa.
Mäiskeet ja kohteeni nyyhkivät rääkeet vain kaikasivat kallioista.
-
Päätökseni lyödä oli viisas päätökseni sekin.
Sen jälkeen koulussa puhuteltiin minua aina kuin esi-miestä konsanaan.
Huomasivat koulu-kaverini että minä en tosiaankaan lkuuluinut heidän lapselliseen räsy-pokka-jengiinsä.
En minä koulu-porukoille alkanut alentuvasti puhua.
Puhuin välin-pitämättömästi.
Tavalla, kuten puhun vieläkin.
H.hunksz kirjoitti:
"Anonyymi"
-
MInä löin heti ja ensin.
-
Huomasivat koulu-kaverini että minä en tosiaankaan lkuuluinut heidän lapselliseen räsy-pokka-jengiinsä.
H....tosiaankaan kuulunut
H.hunksz kirjoitti:
"Anonyymi"
-
MInä löin heti ja ensin.
-
H.Hyi helvetti. Inhoan väkivaltaa. Varsinkin jos itse lyödään ensin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuota itseisarvon menetystä olen tässä viime aikoina ihmetellyt lapsuuden aikaisesta ystävästäni, tai nyt on kai syytä sanoa entisestä ystävästä. Lapsesta asti toisemme tunteneet ja yhdessä vietetty lapsuutta, nuoruutta ja nyt eläkeikäisenäkin. Tässä muutamassa viime vuodessa muuttunut piikikkääksi ja pätemisen tarpeensa tullut esille joka ikisessä asiassa. Vastaili alentuvasti, oli sitten kyse mistä hyvänsä ja kehui omaa oloaan. Olen näihin päiviin asti sietänyt hänen "pullistelunsa", mutta viimein tuli mittani täyteen ja kun sain suuni auki ja sanoin takaisin ihmetellen sitä, miksi hän uskoo olevansa muita parempi joka asiassa, niin suutahti niin, että katkaisi 65v kestäneen ystävyyden.
Sanoisin, että vanhat ystävät on arvokkaita ja heidän taholtaan voi sietää kaikenlaista. Kun on vähän aikaa kulunut niin etteköhän tekin taas tapaa. Mutta jos piikittely masentaa niin sitten parempi hankkia muuta seuraa. Ei kannata olla myöskään huonossa seurassa se vie energiaa eikä välttämättä anna mitään. Ikäkin muuttaa ihmisiä, joskus jalostaa joskus käy päinvastoin. Mutta paljon voi antaa anteeksikin. Kun ei ota asioita liian vakavasti.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Hyi helvetti. Inhoan väkivaltaa. Varsinkin jos itse lyödään ensin.
Ei sitä enää tämän ikäisenä ala nyrkkitappeluihin kenenkään kanssa, oli toinen käytökseltään miten alentava hyvänsä. Se oli sitä aikaa, jos nyrkkejä käytettiin, kun oltiin vielä "ohutnahkaisia".
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä enää tämän ikäisenä ala nyrkkitappeluihin kenenkään kanssa, oli toinen käytökseltään miten alentava hyvänsä. Se oli sitä aikaa, jos nyrkkejä käytettiin, kun oltiin vielä "ohutnahkaisia".
No en usko että kaikki ovat koskaan käyttäneet nyrkkejään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanoisin, että vanhat ystävät on arvokkaita ja heidän taholtaan voi sietää kaikenlaista. Kun on vähän aikaa kulunut niin etteköhän tekin taas tapaa. Mutta jos piikittely masentaa niin sitten parempi hankkia muuta seuraa. Ei kannata olla myöskään huonossa seurassa se vie energiaa eikä välttämättä anna mitään. Ikäkin muuttaa ihmisiä, joskus jalostaa joskus käy päinvastoin. Mutta paljon voi antaa anteeksikin. Kun ei ota asioita liian vakavasti.
Annan asian olla ja katson milloin hänen kiukkunsa laantuu. Väkisinkin tulemme tapaamaan, koska kuulumme samaan eläkeläisryhmään ja eri retkeille osallistumme. Hän nyt ei näköjään sietänyt minkään tasoista arvostelua itsestään, vaikka mielipiteeni esitin nätisti. Itse voin hyvin jättää tämän koko tapahtuman taakseni sitä sen kummemmin miettimättä. Nuorempina meni "sukset ristiin" useinkin, mutta ei niistä koskaan pitkää vihaa kannettu.
- Anonyymi
Onneksi tässä iässä muisti alkaa olla sen verran lyhyt, että kaikkea ei jaksa muistaa. Muistaa paremmin ne hyvät ajat hieman nuorempana jolloin pitkiä ystävyyssuhteita luotiin. Minustakin on helppo antaa asioiden mennä. Välillä voi ärhennellä ja sen päälle lyödä kättä. Sellainen ei rasita liikaa terveyttä. Ja terveydestä kannattaakin pitää huolta. Siksi kannattaa hankkia uusia ystäviä lisää, jos vain se on mahdollista. Riittää kun puhuu kaikkien kanssa.
- Anonyymi
"Monet laulut kertoo kuinka juodaan
Kuinka perhe ulos potkitaan
Monet laulut kertoo miten lyödään
Ja kuinka rikkaudet kokoon haalitaan
Ei ole mies eikä mikään joka ei lyö
Joka tappelua ei aikaiseksi saa
Olet kova vasta kun on musta vyö
Kuka uskaltaa enään rakastaa?
Laulu rakkaudelle
Tosi koville hemmoille, tytöille
Jotka uskaltavat tunnustaa
Kuinka paljon merkitsee
Kun on joku jota rakastaa"
mimmimum-..mi- Anonyymi
Onneksi ajat muuttuvat. Vaikkakin hipi-hiljaa pikkuisesti, niiin kuitenkin. Lyöjät oat katoavaa kansanperinnettä, häviävät hiljalleen historian hämärään. - Nm. Toivotaan, toivotaan
- Anonyymi
Kuka ihtensä ylentää sen elämä alentaa...tai jotenkin niin menee tuo juttu. Kun alkaa elämän päätepiste häämöttää ei ole kauhiasti varaa isotella, ikävä kyllä. Nuorempana saattoi monissa asioissa tärkeillä ja olla kukkona tunkiolla,
- Anonyymi
Kyllä palstallakin aika usein kerrotaan kuinka tyhmiä eräät kirjoittajat ovat. Siinä osoittaa automaattisesti nuoli sanojaan päin, ainkin hän tarkoittaa että on itse viisaampi.
Kuitenkaan ei aina ole niin, moni ei korkeuksistaan huomaa olevansä väärässä, vaikka olisi oikeassakin niin huonon kuvan saa jos korottaa egoaan muita mollaamalla.- Anonyymi
Voisiko olla niin, että toisten alentuvuudesta kärsivä poteekin ikuista alemmuuskompleksia. Ja se ei välttämättä ole muusta kiinni kuin vähättelevästä kotikasvatuksesta kiinni. Jos koskaan ei ole kannustettu tai kehuttu, vaan latistettu, rapisee terve itsetunto. Tuollainen ihminen hakee ikuista hyväksyntää, kerjää sitä ja voi olla varsin ikävä työkaveri.
Jos tuollainen ihminen muistaisi, että jokainen tietää jotakin, jokaisella on kokemuksia, mistä tieto ja taito voi karttua, voisikin hyväksyä itsensä sellaisenaan. Muiden kyttäämisellä ja arvostelulla siitä ei pääse.
Tässä iässä ei kandee vetää 'itkuiikan = kiristäjän roolia.
Jos olemme pärjäillee tähän asti kuka millaisin eväin, ollaan tyytyväisiä.
Ja sitten yksinkertaisesti, sitä ei vain kaikista pidä samalla lailla, vaikka antaisi saman mahdollisuuden kelle vain.
Sitten oma lukunsa ovat ihmiset, joilla on oikea kommunikointi ongelma, tekevät sitä joko tahallaan tai eivät tiedosta tai edes ymmärrä sitä.
(Tämä sepustus on palstan ulkopuolelta esimerkiksi.)
Beng
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202273Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3041234- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642