Onko akkusähkösahoista sähköketjusahan korvaajaksi

Suurin osa omasta polttopuun sahauksesta on 230V piuhan päässä sahattavissa. Vanha halpa saha toiminee vielä, mutta korvaajaa voisi jo katsoa.

Polttopuiden pätkimisessä kävisi periaatteessa akkukäyttöinen, kun sitä voi tehdä pienempiä jaksoja kerrallaan ja latailla välissä. Joskus voisi hakea pari puuta kauempaakin... ja 15 min tehokasta sahausta?

Onko vielä käytännössä että ne missä ketjunopeus yltää bensakoneiden tasolle maksaa reilummin tai vastaavasti akku kestää vain lyhyen aikaa. Vaikka bensan hinnan laskee pienkone bensan mukaan, niin akkusaha ei vähäisellä käytöllä tule edullisemmaksi? Latauskertoja saisi olla vuodessa varmaan vähintään 100 että olisi taloudellisesti järkevää -- ei itsellä toteutuisi.

Onkos joku 230V koneista sellainen että ketjun nopeus olisi lähelle 20 m/s? Toistaiseksi huomannut max 16 m/s. Sitä leikkuu tehoa saane halvimmalla kun opettelee terottaan ketjun hyvin... Vanhan ketjun olin teroittanut 4,5 mm viilalla, mutta uuden ostaessa sille luki 4,0 mm suositukseksi -- siis ihan tavallinen harrastelijan 3/8" ketju ja 1,3 mm ura laipassa. On tainnut tulla terotettua pitkään väärän kokoisella viilalla. 4,5 mm sinne mahtuu, mutta tekee loivemman terän tai sitten tehdasteroitus on parempi kuin itse osaisi/pystyisi tekemään.

16

902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minullakin on sähkösaha, tontilla 60 metriä roikkaa riittää joka paikkaan. On turha maksaa sahasta yli 300 kun satasella saa tehokkaamman pelin. Sähkölaite on 'ikuinen' jos sitä ei kastele pahasti.

    • Anonyymi

      Akkusahojen testituloksia löytyy googlella

    • Anonyymi

      Makitalla on akkusaha johon lupaavat ketjunopeutta 20m/s ja ryobilla 21m/s

      • Joo, tuota 21 m/s Ryobia katsoin, joskin siinä akussa (36V ja 5 Ah) on kapasiteettia 180 Wh. Kapasiteetin puolesta toiveiden mukaisempi kai olisi sellainen missä on 54 V ja 9 Ah eli 486 Wh. Yhden arvostelun mukaan tuolla melkein 500 Wh kapasiteetilla sahasi 40 min. Ehkä tuolla pienemmällä sahaa sitten 15..20 min.

        Akkusahan kanssa työ on äkkiä tehty? Tai sitten monta akkua mukana.

        Pistän kumminkin johdollisen sähkösahan tilaukseen, paremman kuin entinen? En vielä osta vähintään 600e konetta (akkuineen). Käytetty bensakone ehkä sittenkin sen rinnalle?


    • Anonyymi

      Kummallinen ketjun nopeus vimma. Minulla on Bosch sähkösaha johdon perässä, teho 1900 W. Katsoin ohjeesta: ketjun nopeus (tyhjäkäynti) 12 m/s. Sähkölaitteella teho on vakio. Juuri karsin ja pätkin 26 metrisen koivun, ei mitään hankaluuksia. Puun ympärysmitta rinnan korkeudelta sen verran että sormenpäät sai juuri yhteen kun 'halasi' puuta.

      • Anonyymi

        Kaatelin tänä keväänä useamman tuon kokoisen puun ja kun oli tehokas 3,5kW saha niin se oli yhtä nautintoa päästää koko laipanpituudelta puuhun vauhdilla. Siinä ei kauan nokka tuhissut.
        Minulla ei kyllä hermo riittäisi pienellä sähkösahalla ruveta isoa puuta kaatelemaan, vaikka se sillä onnistuukin.
        12m/s ketjunopeutta on kyllä aika vähän, se on sellaista jyrsimistä enemmän kuin leikkaamista, tärisee vaan käsille. Ketjukin pitää olla tosi terävä että hommasta jotain tulee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaatelin tänä keväänä useamman tuon kokoisen puun ja kun oli tehokas 3,5kW saha niin se oli yhtä nautintoa päästää koko laipanpituudelta puuhun vauhdilla. Siinä ei kauan nokka tuhissut.
        Minulla ei kyllä hermo riittäisi pienellä sähkösahalla ruveta isoa puuta kaatelemaan, vaikka se sillä onnistuukin.
        12m/s ketjunopeutta on kyllä aika vähän, se on sellaista jyrsimistä enemmän kuin leikkaamista, tärisee vaan käsille. Ketjukin pitää olla tosi terävä että hommasta jotain tulee

        Metsätyöt eivät oikein sovellu hermoheikoille eikä mielenterveysongelmaisille. Varsinkaan maanisessa vaiheessa, tulee rumaa jälkeä...


    • Mulla on pätkittävänä vähän lahonnut piha-aukean vieressä kasvanut koivu. Sen ympärysmitta metrin korkeudelta oli 2m ja ei 4 m korkeudella vielä ylettynyt kädet ympäri (vaijeri sinne jotta tumpelompi saa varmemmin oikeaan suuntaan kaatumaan). Eli sähkösahan ja kirveen kanssa saa tehdä hommia jonkun illan, että koivu on tehty polttopuiksi.

      Koivu ei ole omalla pihalla, mutta tulee omaan polttopuu käyttöön. Vanhassa ketjusahassa laippa on kulunut ja sahaa helposti vinoon. Ketjun kiristys ei toimi kunnolla -- luistaa. Kun jaksaa jatkuvasti kiristää, niin saa sahattua. Katsoo nyt miten hyvin saan sahattua uudella ketjulla. Vanha oli ehkä väärin viilattu... ja halpaa laatua. Uudella laipalla sekin saha ehkä toimii paremmin, mutta parempi ei haittaisi. Varmaan muu mekaniikka kestäisi toisekin laipan kulutuksen.

      Pistin netissä tilaukseen Wolf-Garten cse 2240 sahan (2200W). Näkee sitten millainen on käytännössä. Voisi katsella käytettyä bensasahaa tuon rinnalle (tai käytän lainasahaa satunnaisesti). Kaksi sahaa ehkä tulee käytännössä halvemmaksi ja toimivammaksi kuin yksi akkusaha. Pienkonebensan kanssa kaasutinkaan ei mene huonoksi, vaikka saha seisoo pitkiä aikoja käyttämättä.

      • Anonyymi

        Puoltaminen johtuu ketjusta, ei laipasta. Teroitus on ollut toispuoleista.


      • Anonyymi

        Voi olla myös laipassa vika. Jos ketju-ura on kulunut kovin väljäksi niin sekin aiheuttaa puoltamista


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla myös laipassa vika. Jos ketju-ura on kulunut kovin väljäksi niin sekin aiheuttaa puoltamista

        Varmaan alunperin johtuu väärästä terottamisesta ja aikaa myöten se samalla syö laipan. Nyt sinne kai menisi 1,3 mm ketjun sijaan 1,5 mm ketju. Ihan silmämääräisesti katsottuna näyttää toispuoleisesti kuluneelta.

        Tiedä sitten osaanko nyt yhtään paremmin terottaa, mutta yrittää kannattaa :) Ohjeissa mulle uutta oli laipan ruuvaaminen viilapenkkiin -- on tukevaa työskennellä. Tuli hankittua myös "kannon nokkaan" iskettävä laipan pidike, jotta saa ulkona tukevan viilauspaikan. Jos sitten saisi pyöröviilaa pidettyä kaksin käsin kiinni. Taitaa kulmatkin mennä noin paremmin.

        Kaiketi watteja tärkeämpää, että terä on kunnolla terotettu. Tylsällä tai värin terotetulla menettää äkkiä puolet tehosta? Vanhalla en saanut samanlaista siistiä lastua aikaiseksi kuin uusi terä tekee!


      • Anonyymi

        Saha kestää monta laippaa ja hyvin monta teräketjua, ainakin sähkösaha.


      • Anonyymi
        jth_12 kirjoitti:

        Varmaan alunperin johtuu väärästä terottamisesta ja aikaa myöten se samalla syö laipan. Nyt sinne kai menisi 1,3 mm ketjun sijaan 1,5 mm ketju. Ihan silmämääräisesti katsottuna näyttää toispuoleisesti kuluneelta.

        Tiedä sitten osaanko nyt yhtään paremmin terottaa, mutta yrittää kannattaa :) Ohjeissa mulle uutta oli laipan ruuvaaminen viilapenkkiin -- on tukevaa työskennellä. Tuli hankittua myös "kannon nokkaan" iskettävä laipan pidike, jotta saa ulkona tukevan viilauspaikan. Jos sitten saisi pyöröviilaa pidettyä kaksin käsin kiinni. Taitaa kulmatkin mennä noin paremmin.

        Kaiketi watteja tärkeämpää, että terä on kunnolla terotettu. Tylsällä tai värin terotetulla menettää äkkiä puolet tehosta? Vanhalla en saanut samanlaista siistiä lastua aikaiseksi kuin uusi terä tekee!

        Kannattaa hommata jonkunlainen viilanohjain, helpottaa huomattavasti viilaamista. Itse olen tykännyt rullaviilanohjaimesta


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa hommata jonkunlainen viilanohjain, helpottaa huomattavasti viilaamista. Itse olen tykännyt rullaviilanohjaimesta

        Löysin kanssa rullaohjaimen 4mm viilalle ja 3/8 ketjulle. Etsin tuon, kun pätevän tuntuinen kaveri Juutuupissa esitteli rullaohjainta. Bachon viilaohjainta olen vähän käyttänyt, mutta ohjain oli väärän kokoinen ja lisäksi tuntui epäkäytännölliseltä. Käyttämäni sopii 325 ketjuun 4,8 mm viilalle eli ei omaan, mutta tiedän etten hanki samaa 4,0 mm kokoon. Kun tekee asiat kerran väärin, niin voinee oppia :)


    • Anonyymi

      Ostin viime syksynä mc cullogin (vai miten lie lausutaan) akkuketjusahan, ja täytyy ihmetellä miten helppoa sahaaminen voi olla, ei käyntiin nykimisiä eikä jatkojohtojen kanssa pelaamisia ja voi etempänäkin käydä 20 minuuttisen rupeaman tekemässä. Leluhan se on tehoiltaan, mutta isompia hommia varten on vanha huski. Nim. Kyntäjän poika

    • Anonyymi

      Harrastelijana oma kokemus on että akkusahan akku kestää noin tunnin kun menee metsään.

      Jos kotona sahaa jatkuvasti akkukesto on 15-20 minuuttia, eli sinne 230V saha tai sirkkeli sopii paremmin..

      3/8 1.3mm ketjuun toi 4.0mm on vissiin oikea.
      3/8 1.1mm ketjuun 4.5.mm on oikea, paitsi jos valmistaja on Stihl.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6083
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3685
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1955
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1939
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1758
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      76
      1619
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1532
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1435
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1428
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      27
      1345
    Aihe