Mitenhän alhainen ferritiini vaikuttaa hiustenlähtöön? Luin jostain, että alhaisen ferritiinin aiheuttama hiustenlähtö voi "matkia" perinnöllistä hiustenlähtöä (naisilla) ja voidaan diagnosoida siksi väärin! Ohuita, pigmentittömiä hiuksia esiintyy molemmissa. Kokemuksia? Millaisia ferritiiniarvoja? Lähtikö hiuksia kauttaaltaan vai ainoastaan esim päälaelta?
Ferritiini
11
5126
Vastaukset
- Anonyymi
Tuo tieto kyllä kiinnostaisi.
"Luin jostain..."
Muistatko yhtään, mistä luit?- Anonyymi
Olen lukenut viime aikoina niin paljon hiustenlähtöön liittyen, että en millään muista missä tuo tieto oli. Suomalainen sivusto se ei ollut. Itselläni hiukset harvenneet siis päälaelta, kuten perinnöllisessä hiustenlähdössä. Kävin mittauttamassa ferritiinin, joka oli 40. Se ei taida riittää uusien hiusten kasvamiseen? Hb toki 139. Perinnöllisestä hiustenlähdöstä kärsivillä monesti on myös matalampi ferritiini, mutta mistä tätä nyt tietää kummasta on pohjimmiltaan kyse...?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen lukenut viime aikoina niin paljon hiustenlähtöön liittyen, että en millään muista missä tuo tieto oli. Suomalainen sivusto se ei ollut. Itselläni hiukset harvenneet siis päälaelta, kuten perinnöllisessä hiustenlähdössä. Kävin mittauttamassa ferritiinin, joka oli 40. Se ei taida riittää uusien hiusten kasvamiseen? Hb toki 139. Perinnöllisestä hiustenlähdöstä kärsivillä monesti on myös matalampi ferritiini, mutta mistä tätä nyt tietää kummasta on pohjimmiltaan kyse...?
Minäkin olen yrittänyt löytää tietoa netistä.
Ferritiini on alle 30, eikä se ole noussut monen kuukauden rautakuurin aikana juuri yhtään. Hemoglobiini on jo tosi korkea, enkä tiedä uskallanko syödä enää rautaa, vaikka ferritiini on jäänyt matalaksi. Paikallinen terveyskeskus on sitä mieltä, että ei.
Lisäksi on tyroksiinilääkitys kilpirauhasen vajaatoimintaan, eikä sekään auta hiustenlähtöön. Uutta normaalia hiusta ei tunnu enää kasvavan, ohutta ja lyhyttä vain. - Anonyymi
Itse aion aloittaa myös rautakuurin vaikka hb onkin noin hyvä. Alkaa ahdistaa sen verran paljon jo tämä kaljuuntuminen että en tiedä mitä pitäisi tehdä. Olen siis nainen ja 32 vuotta, perinnölliseltähän tämä vaikuttaa valitettavasti...
- Anonyymi
Jos Hb hyvä, suvussa kaljuuntumista etc nuorena, niin ei liity ferritiiniiin, vaikka onkin suosikkiaihe nyt.. Harmi ettei ole antaa hoito-ohjetta. T. sis.lääk.
- Anonyymi
Tutkimuksia kyllä on, että jos on alhaiset rautavarastot niin hiukset eivät pysty kasvamaan normaalisti. Onko se sitten sattumaa, jos hiuksia lähtee vain joltain tietyltä alueelta niin tiedä häntä. Itse olen syönyt rautaa nyt pari kuukautta ja lisäksi spironolaktonia 50mg/vrk. Pientä sänkeä sormenpäihin tuntuu. Kummanko ansiota lie, jos alhainen ferritiini ei vaikuta hiustenkasvuun ja spironolaktoniannoksenkaan ei pitäisi tuollaisenaan riittää uutta hiusta kasvattamaan. Tokihan tuloksia täytyy vielä odotella, 2kk on liian lyhyt aika.
- Anonyymi
Jos on rasvainen päänahka pitää se ja tukka pestä joka joka päivä.
Hiustenkasvu voi elpyä.
Monet tekijät ja monien aineiden puutos voi aiheuttaa hiustenlähtöä.
Ei sitä yhdellä aineella ratkaista. - Anonyymi
Minulla hb 70 ja ferritiini 6 viime joulukuussa kun sairastuin ja verikokeet otettiin.
Hiuksia kyllä lähti ja tukka oheni merkittävästi. Olen ollut rautakuurilla nyt reilun puoli vuotta ja hiusten lähtö normalisoitunut.
En tiedä missä raja kulkee että alkaa vaikuttaa hiuksiin ym. - Anonyymi
Mulla on Hb 146 ja tukkaa lähtee (otsalta ja ohimoilta eniten, tyypillistä naisille)
Kilpirauhasen toimintahäiriöissä ja muissakin sairauksissa voi hiuksia alkaa lähteä.
Ei kannata yhteen arvoon tuijottaa.- Anonyymi
Tiedätkö mistä hiustenlähtösi siis johtuu? Hb voi olla hyvä vaikka ferritiini olisikin matala.
- Anonyymi
Voi se hiustenlähtö ferritiinistä johtua. Lääköreissä kun on erilaisia kuppikuntia...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?134578Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3523824Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja363446Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk183010Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin122543- 2792343
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3191782- 981753
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi461469Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81173