~ https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006099547.html -
Ilkka Luoma 10.5.2019 -14:12
HS on kiitettävästi pitänyt esillä oppipolkua, oppivelvollisuutta, huomisen pärjäämistä ja lasten sekä nuorten kasvattamista/ kouluttamista. On jo varmaa, että joudumme pohtimaan "kaiken uusiksi" kouluttautumisenkin osalta. Suuret muutokset ovat jo "oven takana". Automaatio, robotiikka, teko- ja tukiäly kuin ohjelmoitavuus ovat yhä laajemmin läsnä - joka päiväisessä elämässä.
Helpotusta ei tuo toistaiseksi vallalla oleva kasvuhokema, kun kaikkea pitäisi saada helpommaksi, tehokkaammaksi, luovemmaksi, nopeammaksi ja vieläpä ympäristöystävällisemmäksi. Oppipolku voisi alkaa perushyväksynnällä, ettei rajallisesti saa loputonta. Hyväksytyksi tulisi saada elämänohje - Vähemmällä tyytyväisemmäksi, ehkä myös huomaavaisuudella enemmän hyväksyttävyyttä tai yllättäen kuuntele itsellesi todellisia ystäviä.
Lahjakkuus on luonnonvara, joka ei toistu kaikkien osalta. Silti me olemme ihmisinä yhtä arvokkaita - tämäkin voitaisiin oppipolussa hyväksyä elämän hyveeksi. Emme tarvitse näyttö- ja vertailutaloutta - me tarvitsemme sovittautumista omaan biosfäärilliseen lokeroon, oman painoarvomme mukaisesti - mikä ei ole maailman napaisuutta, vaan sopeutumista monimuotoisuuteen, jota tehollisahneudellamme olemme rujoa vauhtia hävittämässä.
Yksilönturva on tae löytää paikka kullekin. Kasvuhoennassa on toki toinenkin vaihtoehto - vain parhaat voittavat, ja heikko häviää kilpailullisten luonnonlakien myötä. Me ihmiset keksimme aikanaan Forssan hengessä täällä Suomessakin, että ihmisyys alkaa lattioilta jatkuen kerroksissa sinne ylimpään - jokaiselle on paikkansa, eikä sitä tarvitse ylettömästi näyttötalouden ostovoimalla kuorruttaa.
Ratkaisukeskeisyys löytyy joukkuehengestä, ja sitä tukee tasa-arvon tunnistettavuus ja kyky ymmärtää erilaisuutta, myös sellaista, etteivät kaikki ole lukuihmisiä - vaan osa haluaa tehdä käsilläkin töitä! Työ on aina yhtä arvokasta, kun sille antaumuksella oman kykynsä ja osaamisensa antaa! Parasta lahjakkuutta on vastuuntunto ja -kanto teoistaan.
…
4105
HS: Oppivelvollisuutta pitää uudistaa lapsilähtöisesti
5
112
Vastaukset
- Anonyymi
Harvinaisen hyvä ja hierno aloitus! Yllättäen ei kommentointia ei riitä; liian vaikea aihe?
- Anonyymi
Saattoi olla liian vaikea aloitus?
- Anonyymi
Hesarista
Koulutuksen puute on köyhyysriski, mutta pelkkä oppivelvollisuuden pidentäminen ei auta niitä, joilla on vaikeuksia jo peruskoulussa
Lukijakommentti tuohon Hesarin juttuun 11.5. 12:29
HS erinomaisesti jatkaa tärkeimmän tulevaisuuden - kouluttautumisen pohdintaa. Koulutus vaikuttaa kaikkeen, jopa ympäristönmuutoksen torjuntaan, sillä hyvin koulutetut oivaltavat helpommin todellisuuden, missä mennään ja mihin ollaan menossa, nykymenolla. Tämän oivaltaminen ei johdu viisaammuudesta, vaan tietävymmyydestä. Kun tietää, osaa nähdä "kulmien taakse", jotka saattavat olla vähän koulutetuille vaikeampaa, koska puuttuu paljon yleisymmärrystä ja -tietoa. Arkijärkikään ei aina korvaa tiedon puutetta.
Lopulta kysymys on uteliaisuuden ravitsemisesta, kysymyksiin vastaamisesta - lapsesta pitäen sekä kannustamisesta lukemaan ja olemaan keskustelija, mutta enen kaikkea kriittinen kuuntelija - kuuntelemalla oppii, vaikka et sanoisi mitään! Ja kun sanot, sano painavasti - ketään loukkaamatta, keskittymällä vain oleelliseen - ei henkilökohtaisuutena, vaan asiakeskeisenä. Kaikkea tätä oppii myös arkijärjellä, mutta sen omaksumista helpottaa koulutus ja kouluttautuminen.
Lahjakkuudet esille. Louhiminen on muotisana, niin tässäkin: Pitäisi osata louhia lahjakkaat joukosta. Purut eivät ole samanlaiset, olemme erilaisista genettisistä lähtökohdista, mutta erityisesti erilaisista perheistä - toisissa kannustetaan, toisissa vähemmän. Vanhempien vastuulla on aina lopulta oman lapsensa kehitys. Koulu ja hahmoteltu oppiputki 3-18 on edesauttamassa, mutta motivaatio annetaan kotoa - heti siitä, kun opitaan puhumaan. Ole utelias, kysy, vaadi vastauksia ja omaksu niistä. Lapsetkin kyselevät - on kyselyikä, ja tuolloin luodaan se pohja, mitä ollaan myöhemmin.
Nuori on elastinen, ja altis vaikutteille - vanhempien on valvottava missä nuori liikkuu, polkua on viitoitettava ja karikoista varoitettava. Meillä vanhemmilla ei ole kuin yksi tehtävä lapsen/ lapsien saannon jälkeen - luoda polku, josta syntyy yhteiskuntakelpoinen jäsen, joka osaa kilpailla, osaa olla huomaavainen, mutta osaa myös hävitä ja antaa arvon paremmilleen. Formula 1' ssäkin vain yksi nousee ykköspallille. -copy päättyy - Anonyymi
Nykykoulutuslinjaukset lähtevät siitä että tutkintojen aitoa osaamista valvotaan aina vaan vähemmän. Vähentyneet resurssit kohdennetaan heikompiin "tapauksiin" (en lähde nyt erittelemään) ja tavallisilta oppijoilta leikataan opetusta. Seuraus on ollut jo pitkän aikaa todellisen osaamisen heikkeneminen. Se näkyy uutisissakin, tosin vähän, mutta esimerkiksi viimeksi amk-opinnäytteiden plagiointia käsitelleessä jutussa ja peruskoulun luku- ja kirjoitustaitojen heikkenemistä käsitelleissä jutuissa. Pisa-kokeissa esimerkiksi matematiikka on ollut laskusuunnassa, pärjäämme kohta lähinnä "sosiaalisissa taidoissa" tai jotain.
Keski- ja ammattikorkea-asteella huippuideana on ollut muuttaa tutkintojen rahoitusta niin että tuloksesta eli läpäisystä maksetaan. Kun koulutuksen tasoa ja laatua ei valvo kukaan on "Uppsalan yliopisto" - vitsit vielä verrattain kevyitä tarinoita.
Kun on seurannut poliittista keskustelua tulee lähinnä mieleen että mitä tapahtuu yliopistoissa muutenkin. Sen taustan omaavia kun kuuntelee saa käsityksen että Suomen pahimpia ongelmia on Afrikan tulevaisuus ja että Suomen pitäisi uhrautua maailman ilmastopäästöjen "eteen".
Omia lapsia ei tehdä, otetaan korkeintaan koira, halutaan matkustella ja ottaa "omaa aikaa ja luoda uraa" samalla haukkuen vanhemmat sukupolvet itsekkyydestään. Ennemmin pohditaan kolmansien maiden ongelmia kuin maata rakentaneiden vamhustenhoivan problematiikkaa. Tietenkin ajatellaan että kolmansien maiden maahanmuuttajat haluavat tulla tänne ja hoitaa sitten meitä sukupuuttoon pikkuhiljaa vaipuvia. No tuskin ne ajattelevatkaan että hoitaisivat omat perheensä ja sukunsa vaan haluavat nimenomaan olla hyödyksi täällä aiemmin asuneille "hyviksille".
Veikkaan pahaenteisesti että tämä yhteiskunta voi vaikka romahtaa 25-vuoden sisään. Tämä on ns. "Worst case -skenaario'. Mutta jos ei äly ala jossain kohtaa voittamaan niin...?
Opiskelijalähtöisessä ajatuksessa kannattaa sitten pohtia että mistä löytyy ne joka Mattia ja Maijaa, Mohamedia ja Eliseä, ohjaavat yksilöohjaajat.... - Anonyymi
Miten vastuunkanto (vastuunkato) jakaantuu yhteiskunnan ja vanhempien kesken?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1192705Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701121Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2151109- 401025
- 5958
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38951- 36916
- 47904
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke123873Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36827