Evinrude E-tech

pihi poika

Onko kukaan päässyt keräämään kokemuksia?

41

5671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omistaja

      Hyvä moottori. Kellään ei oo ollu mitään ongelmia. Ainoastaan vetouistelukäytössä tulpat pitää vaihtaa 300 tunnin jälkeen, muuten kestää pitempään. Ite ajelin koko viime kesän ilman minkäänlaisia ongelmia. Kiihtyvyys ja taloudellisuus aivan omaa luokkaansa.

      • muutama

        Kiinnileikannut yksilö vastaan tullu,ynnä muutama käyntihäiriöinen malli....joten ei nyt niin luotettava kuitenkaan mitä puskaradio antaa ymmärtää..


      • tuli
        muutama kirjoitti:

        Kiinnileikannut yksilö vastaan tullu,ynnä muutama käyntihäiriöinen malli....joten ei nyt niin luotettava kuitenkaan mitä puskaradio antaa ymmärtää..

        Vastaan? Koska varmaan Bombardier on testannut riskiosat ja moottorintoiminnot viimeisen päälle,tuntuu,että kilpailu aiheuttaa myös mahdollisten pikkuhäiriöiden liioittelua,vastapuolten taholta.Jopa selvää valehtelua.

        Niinkuin Kippari-lehden koeajoissa, kun tulppien kärkiväli oli kasvanut ja ohjauskaapelin asennus oli väärin,sai jutusta helposti sen käsityksen,että nyt se on sökö koko kone.

        Öljynkulutuksen hämmästyttävä vähäisyys 0,25%,tuntuu äkkiä ihan kummalliselta,jos se riittää. Mutta jos öljy pysyy oikeissa paikoissa,silloinhan sitä ei kulu.


      • töissä
        tuli kirjoitti:

        Vastaan? Koska varmaan Bombardier on testannut riskiosat ja moottorintoiminnot viimeisen päälle,tuntuu,että kilpailu aiheuttaa myös mahdollisten pikkuhäiriöiden liioittelua,vastapuolten taholta.Jopa selvää valehtelua.

        Niinkuin Kippari-lehden koeajoissa, kun tulppien kärkiväli oli kasvanut ja ohjauskaapelin asennus oli väärin,sai jutusta helposti sen käsityksen,että nyt se on sökö koko kone.

        Öljynkulutuksen hämmästyttävä vähäisyys 0,25%,tuntuu äkkiä ihan kummalliselta,jos se riittää. Mutta jos öljy pysyy oikeissa paikoissa,silloinhan sitä ei kulu.

        Niitä vastaan on tullut..Eikä mitään valehtelua ole..Ja eihän se tarkoita sitä,jos Kipparin testissä ollut kone toimii,että kaikki kyseiset moottorit toimisivat,eihän?Ja varmasti bombardier on testannut,sitä en epäile yhtään,silti pienoisia ennakkoluuloja kyseisiä koneita kohtaan on,itselle en ainakaan sellaista osta.


      • Minussakin on vikoja
        töissä kirjoitti:

        Niitä vastaan on tullut..Eikä mitään valehtelua ole..Ja eihän se tarkoita sitä,jos Kipparin testissä ollut kone toimii,että kaikki kyseiset moottorit toimisivat,eihän?Ja varmasti bombardier on testannut,sitä en epäile yhtään,silti pienoisia ennakkoluuloja kyseisiä koneita kohtaan on,itselle en ainakaan sellaista osta.

        Minkäsortin vikoja on ilmennyt?

        Onko elektroniikka häiriöitä vaiko öljynsaanti ongelmia,koska ne yleensä herkimmästä päästä?


      • erehdys
        töissä kirjoitti:

        Niitä vastaan on tullut..Eikä mitään valehtelua ole..Ja eihän se tarkoita sitä,jos Kipparin testissä ollut kone toimii,että kaikki kyseiset moottorit toimisivat,eihän?Ja varmasti bombardier on testannut,sitä en epäile yhtään,silti pienoisia ennakkoluuloja kyseisiä koneita kohtaan on,itselle en ainakaan sellaista osta.

        Taidat varmaan sekoittaa vanhat Fight-koneet näihin uusiin e-tec moottoreihin. Vanhojen Figh-moottoreiden kanssa oli vastaanvanlaisia ongelmia. Uudet e-tecit toimivat moitteetta.


      • vanhoista
        erehdys kirjoitti:

        Taidat varmaan sekoittaa vanhat Fight-koneet näihin uusiin e-tec moottoreihin. Vanhojen Figh-moottoreiden kanssa oli vastaanvanlaisia ongelmia. Uudet e-tecit toimivat moitteetta.

        Fichteistä,ei nyt kannata edes aloittaa keskustelua,mitä kauempana kyseisistä koneista on sen parempi,ja ne e-tecit ei todella ole luotettavia,mutta eihän bombardier sitä kerro,kehuvat vain kuinka hyvin menee,nääs menee maine jos kantautuu rahvaan korviin..


      • fight?
        erehdys kirjoitti:

        Taidat varmaan sekoittaa vanhat Fight-koneet näihin uusiin e-tec moottoreihin. Vanhojen Figh-moottoreiden kanssa oli vastaanvanlaisia ongelmia. Uudet e-tecit toimivat moitteetta.

        se on ficht...


      • Ykä
        töissä kirjoitti:

        Niitä vastaan on tullut..Eikä mitään valehtelua ole..Ja eihän se tarkoita sitä,jos Kipparin testissä ollut kone toimii,että kaikki kyseiset moottorit toimisivat,eihän?Ja varmasti bombardier on testannut,sitä en epäile yhtään,silti pienoisia ennakkoluuloja kyseisiä koneita kohtaan on,itselle en ainakaan sellaista osta.

        Kun kerrot, että leikanneita ja käyntihäiriöisiä tullut vastaan ja toisaalta koneita on toistaiseksi kovin vähän käytössä, on kertomasi huolestuttavaa.
        Kerro siis lisää, eli minkä vuoksi koneet ovat leikanneet kiinni? Vikaa öljyn syötössä, väärä öljy, eli käyttäjävika, jäähdytys, liian laiha seos, vai mikä? Takuuseehan nuo ovat menneet, joten selvitys syystä on varmasti tehty.
        Käyntihäiriötkin voivat olla kovin eritasoisia. Eihän se Kipparinkaan testimoottori päässyt 300 tuntiin ilman käyntihäiriötä, kun tulpat ei kestäneet sellaisenaan niin paljon. Voisi helposti päätellä, että jos olisi käytetty tavallista öljyä, niin häiriöitä olisi ilmaantunut jo aiemmin. Eli minkälaatuisia käyntihäiriöitä? Näyttää siltä, että tehtaalta tullessa noiden koneiden tyhjäkäynnit on säädetty ainakin kalastusta harrastavan käyttöön turhan korkealle. Tämäkin on korjaamokeikka, koska vaatii tietsikan, sopivat johdon ja ohjelman jotta pääsee säätöön käsiksi. Tuppaa olemaan yhteistä kaikille ruiskupeleille. En minä silti ihmettelisi, vaikka varsinaisia käyntihäiriöitäkin ilmenisi. Tuo sähköinen ruiskusuutin on vaikea valmistaa ja jokainen suutin kalibroidaan erikseen. Siitä seuraa, että syöttöä ohjaavan tietsikkakin pitää siis ohjelmoida huomioimaan näiden ruiskusuuttimien kalibrointi. Eli kyseessä on aika aran tuntuinen järjestelmä. Valmistusmäärien kasvaessa systeemin luonnollisesti paranee, halpenee ja niin edelleen, mutta siis mikä mättää NYT, vai mättääkö mikään?


      • Vertaaja

        Kippari on testannut 50hv koneet numerossa 5/03 ja veneenä testissä oli Yamarin 5010.
        Sama lehti on myös testannut E-tec koneen ja siinä veneenä oli Buster L. Jos vertailee testituloksia ja ottaa huomioon 170kg painoeron veneiden välillä,niin EI E-tec niin YLIVOIMAINEN ole kuin mainosmiehet antaa olettaa.
        Olin itse kuuntelemassa E-tecin esittely tilaisuudessa ja silloin olin varma että edessäni on ehkä maailman paras perämoottori.
        Syksyllä olin koeajamassa E-tec konetta ja nyt kun teen päätöksen 50hv koneesta....En aio maksaa 2t koneesta 6500e.


      • Muitaki ku japseja
        tuli kirjoitti:

        Vastaan? Koska varmaan Bombardier on testannut riskiosat ja moottorintoiminnot viimeisen päälle,tuntuu,että kilpailu aiheuttaa myös mahdollisten pikkuhäiriöiden liioittelua,vastapuolten taholta.Jopa selvää valehtelua.

        Niinkuin Kippari-lehden koeajoissa, kun tulppien kärkiväli oli kasvanut ja ohjauskaapelin asennus oli väärin,sai jutusta helposti sen käsityksen,että nyt se on sökö koko kone.

        Öljynkulutuksen hämmästyttävä vähäisyys 0,25%,tuntuu äkkiä ihan kummalliselta,jos se riittää. Mutta jos öljy pysyy oikeissa paikoissa,silloinhan sitä ei kulu.

        "No missä semmoset"

        Se öljynkulutus on Kipparin testissä jonkin sortin näppäilyvirhe. Ittellä kolmen kesän kokemukset ja tuloksena se minkä muutkin Kipparia lukuunottamatta ovat saaneet. X100 öljylle säädetty kone kuluttaa keskimäärin 1% öljyä kulutetun bensan määrästä. Jos ajaa x50 on kone säädettävä erikseen ja kulutus noin kaksin kertainen, eli päädytään kutakuinkin samaan mitä vievät Tohatsu ja Mercury optimax.


    • remonttimies

      Kyllä niitä e-techejä on tullut korjattavaksi aivan luvattoman paljon myyntimääriin nähden. Eikä ole kyse mistään tulpan vaihdoista... En nyt kerro enenpää ettei taas joku friikki leimaa valehtelijaksi.

      • Omistaja

        Jotenkin vähän vaikee uskoa tota. Messuilla juttelin maahantuojan kanssa ja se väitti kivenkovaa että ei ole ollut vakavia ongelmia. Tiedätkö oliko ongelmatapaukset vetouistelukäytössä?


      • vaan
        Omistaja kirjoitti:

        Jotenkin vähän vaikee uskoa tota. Messuilla juttelin maahantuojan kanssa ja se väitti kivenkovaa että ei ole ollut vakavia ongelmia. Tiedätkö oliko ongelmatapaukset vetouistelukäytössä?

        Mulla takana 250tuntia tulpat vaihdettiin 230tunnin jälkeen. Ei muita ongelmia erittäin tyytyväinen olen.


      • maahantuoja sanoo
        Omistaja kirjoitti:

        Jotenkin vähän vaikee uskoa tota. Messuilla juttelin maahantuojan kanssa ja se väitti kivenkovaa että ei ole ollut vakavia ongelmia. Tiedätkö oliko ongelmatapaukset vetouistelukäytössä?

        Mutta kentällä ne ongelmat yleensä tulevat vastaan,ei toimistossa,ja tuskin se heidän kannalta on mukavaa kertoa ettei ne olekaan niin huippukoneita,toki ainahan on niisanottuja"maanantai"malleja,kuten muillakin,varmasti aivan toimiva moottori,kehitys varmaankin paremmalla ajalla tehty kuin oli entisissä fichteissä,nehän käsittääkseni tuli hiukan liian hätäisesti markkinoille.


      • en usko

        Uusimmassa Kipparissa kone sai pelkkää kiitosta ja vastaavassa lehdessä ollut Honda selvisi samasta testistä huonommin kuin Evikka joten on se ihme että niitä ongelmia esiintyy "runsaasti" mutta nyt ei sattunut kohdalle. Hondahan muuten on kaikkien ottomootoreiden "äiti", jos näihin nettikeskusteluihin on uskominen.
        Sama juttu kun tojota kauppias sanoi autoni (ei tojota) olevan maanataikappale kun siinä ei esiinny vikoja!? Tuolla autokeskusteluissa muuten kerrotaan ne viat ihan kilometrien kanssa joten tänne vastaavaa faktaa, kiitos.


      • Anonyymi

        Provo, valheellinen tieto


    • Eskoseni

      Mikä on E-Tech koneen huoltoväli? Onko siinä jokin omahuolto-toiminto? Konehan on arvokas, mutta lienee hyviä puolia koko rahan edestä? Pieni kulutus? Ei jakohihnaa!

      • heh

        Jakohihnasta ei mielestäni kovin suurta murhetta kannata ottaa. Autoissahan niiden vaihtoväli on tyypillisesti jotakin 80000km eli reilusti yli tuhat tuntia. Keskivertoveneilijä saa sen täyteen 20 vuodessa.

        Lisäksi vaihto on erittäin yksinkertaista ainakin Yamahan F50:ssä.

        Muuten en ole E-tecin puolesta enkä vastaan. Jos osoittautuvat pitkässä juoksussa luotettaviksi niin kelpaa mullekin vaikka nyt on F50 käytössä.


      • e-Tecissä
        heh kirjoitti:

        Jakohihnasta ei mielestäni kovin suurta murhetta kannata ottaa. Autoissahan niiden vaihtoväli on tyypillisesti jotakin 80000km eli reilusti yli tuhat tuntia. Keskivertoveneilijä saa sen täyteen 20 vuodessa.

        Lisäksi vaihto on erittäin yksinkertaista ainakin Yamahan F50:ssä.

        Muuten en ole E-tecin puolesta enkä vastaan. Jos osoittautuvat pitkässä juoksussa luotettaviksi niin kelpaa mullekin vaikka nyt on F50 käytössä.

        jakohihna?


      • heh
        e-Tecissä kirjoitti:

        jakohihna?

        Eipä tietenkään.


      • Jeppe
        heh kirjoitti:

        Eipä tietenkään.

        No, eihän 2-t koneessa ole yleensä nokka-akselia, mutta poikkeus löytyy eräässä Italialaisessa Selvassa, jolla kaksi mallia joissa nokka-akselikin, jota käytetään jakohihnan avulla.
        Kun penkastaan vähän pitemmältä, niin sellaisissa myllyissä kuin Scott Attwater 60 ja McCulloch 75 oli erillinen hihnavetoinen virranjakaja, jossa siis sananmukaisesti oli "jakohihna". Vähän sama tilanne, jos en väärin muista, oli muutamassa vanhassa Mercury:sa, joissa oli "lentokontyyppinen" erillinen magneetto ja siis "jakohihna" sitä pyörittämässä.


      • tower
        Jeppe kirjoitti:

        No, eihän 2-t koneessa ole yleensä nokka-akselia, mutta poikkeus löytyy eräässä Italialaisessa Selvassa, jolla kaksi mallia joissa nokka-akselikin, jota käytetään jakohihnan avulla.
        Kun penkastaan vähän pitemmältä, niin sellaisissa myllyissä kuin Scott Attwater 60 ja McCulloch 75 oli erillinen hihnavetoinen virranjakaja, jossa siis sananmukaisesti oli "jakohihna". Vähän sama tilanne, jos en väärin muista, oli muutamassa vanhassa Mercury:sa, joissa oli "lentokontyyppinen" erillinen magneetto ja siis "jakohihna" sitä pyörittämässä.

        mecuryn rivi nelosissa ja kutosissa on tuo jakaja hammashihnalla 50 luvun koneista 70 luvun loppupuolle asti. kuvia: http://mail.suomi.net/jansix/


      • tower

      • vaan
        tower kirjoitti:

        sen piti olla http://kotinetti.suomi.net/jansix/

        Mulla takana 250 ongelmatonta ja tyytyväistä tuntia e-tec:llä ja uudesta kipparista voitte lukea miten sujui 370 tuntia ilman ongelmia sekä huoltoja.


      • että
        vaan kirjoitti:

        Mulla takana 250 ongelmatonta ja tyytyväistä tuntia e-tec:llä ja uudesta kipparista voitte lukea miten sujui 370 tuntia ilman ongelmia sekä huoltoja.

        Muut merkit joutuvat ahtaalle ja aloittavat hintasodan. Kunhan evarissa saavat mittarin vinkumisen loppumaan,ne moottorit valtaavat varmasti markkinaosuudesta ison lohkon.

        Toisilla ei ole muuta keinoa,kuin pudottaa hintoja.Kyllä tuo testi osoitti sen,että vaikka olisivat ajaneet toiset 365 tuntia yhteen syssyyn,raportti olisi ollut samanlainen.

        Nythän se kone on vasta sisäänajettu.


      • tower
        että kirjoitti:

        Muut merkit joutuvat ahtaalle ja aloittavat hintasodan. Kunhan evarissa saavat mittarin vinkumisen loppumaan,ne moottorit valtaavat varmasti markkinaosuudesta ison lohkon.

        Toisilla ei ole muuta keinoa,kuin pudottaa hintoja.Kyllä tuo testi osoitti sen,että vaikka olisivat ajaneet toiset 365 tuntia yhteen syssyyn,raportti olisi ollut samanlainen.

        Nythän se kone on vasta sisäänajettu.

        ihmisten tekemä se tämäkin kone on. onhan se nähty mitä tulevaisuus tuo tullessaan. ainaski omc:een kohdalla vro.. ja fict. mutta jospa tämä sitte pelittää. se nähdään sitte 3 vuoden päästä.


    • kesän ajanut

      Kauden 2004 ollut yhteyskäytössä, Silver Foxsissa, ei ongelmia.

    • Pettynyt 53

      Itselläni on ollut 150hp e-tech kolme kesää,kone ei tajua että se on kylmä vaan jos lähtee liikkeelle suht heti käynnistyksen jälkeen niin kone joko sammuu kokonaan tai sitten se kiihtyy hiljaa nykien ja yskien veden ja ilman lämpötilasta riippuen. Kun kone on ajettu lämpimäksi liikkeelle lähtö ei tuota ongelmia. Käytin sen valtuutetussa huoltoliikkeessä missä sanoivat ettei siinä ole mitään vikaa. Eivät koeajaneet vaan iskivät analysaattorin kiinni ja katsoivat siitä. Sitten vielä nämä hallintalaitteet jotka ovat niin jäykkiä ettei tasainen hijentäminen taikka kiihdyttäminen ei tahdo millään onnistua. Nyt kolmen vuoden jälkeen ovat ilmeisesti sen verran kuluneet että toimivat hieman paremmin. Ensi keväänä käytän vielä toisessa huoltolikkeessä mutta elleivät saa sitä kuntoon täytyy varmasti luopua siitä. Minulla ei ole koskaan ollut näin huonosti toimivaa perämoottoria, on ollut evareita ennenkin ja ne ovat kyllä toimineet.Harmitta kun meinasin ostaa Yamahan mikä oli edellinen merkki mutta kun se oli vajaat 30kg painavampi niin päädyin tähän evariin. Venemessuilla maahantuojan ständillä sanottiin vain että kyllä siihen pitäisi löytyä elektroniikan päivitysohjelma. Mielestäni tässä ei nyt ole kyse siitä vaan siitä että kone ei tajua olevansa kylmä mutta mitäs teet kun ei ole käsiryyppyä.

      • Osaa muutkin

        Tapauksessasi on selvä vika. Kaikki kunnossa olevat ruiskukoneet käynnistyvät kylmänä ja lämpöisenä, helteellä ja pakkasella todella helposti ja vastaavat kaasuun kunnolla. Jos ei näin, on koneessa vikaa. Ohjelmointi uusiksi, päivitykseen tai sitten viallisia komponentteja hakemaan.

        Omaa Etekkiäni kehun juuri noista ominaisuuksista, ei ikinä mnkäänlaisia käynnistys tai kiihdytsongelmia. Sen voi antaa kokemattomankin käyttäjän käsiin, ei voi epäonnista käynnistyksessä. Vaihteet toimivat pehmeämmin kuin missään aiemmassa perämoottorissa, ja myös kaasun vaijerit ovat herkät. Kuka on tehnyt asennuksen? Ei vaikuta asialliselta.


    • kesäpilalla

      Itsellä ollut Eetekissä paljon huolia.Moottori sammunut useamman kerran kesken ajon.Ei ole saatu huollossa kuntoon.Ensi kesää en enää jaksa leikkiä vaan menee 4 t koneeseen vaihtoon.Ottaa kaaliin että tuli moinen kapistus venepaketin mukana hommattua..Huollossa sanoivat että muissakin eetekeissä on ollut paljon sähkövikoja.Eikä kyllä ihme kun katsoo komponentteja niin on aika rujon näköisiä noihin Jaappanin pojan tekeleisiin verrattuna.

      • Harvinaisuus

        Mercuryn optimakseista en tiedä mutta Tohatsun 2-t ruisku toimii luotettavasti ja taloudellisesti. Ollut mulla nyt 4 vuotta, kerran lisätty trimmiin öljyä, muuten on menty syyshuolloilla.
        Ajossa on myös paljon kovavauhtista ajoa varmaan n. 10% kaasu pohjassa. Uistelua aika vähän, eli sitäkin n.10 % ajosta. Eli summa summarum: ei se onko kone 2- vai 4-tahti, vaan se missä se on tehty. (Ihan oma mielipide). Tohatsua (ainakaan tuot 4v. vanhaa) ei muuten tarvii huolloissa käyttää testereissä, vaan huollot tehdään kuten vanhaan hyvään aikaan. Tosin ensi kesän jälkeen ajattelin vaihdettaa ruiskun hihnan, jota ei tietenkään tarvinnut tehdä vanhoissa 2t-koneissa. Ajettu Star Briten tc-w3 synteetisellä öljyllä. Mootorin valinta on inhaa, itsekin olin alunperin ostamassa Evaria, mutta kun toiset haukkuu sudeksi ja toiset kehuu maasta taivaaseen niin päädyin Tohatsuun jollaa oli silloin hintaetukin puolellaan. Haittapuoli oli Tossun veneeseeni sopimaton potkuri.


      • Ykä2
        Harvinaisuus kirjoitti:

        Mercuryn optimakseista en tiedä mutta Tohatsun 2-t ruisku toimii luotettavasti ja taloudellisesti. Ollut mulla nyt 4 vuotta, kerran lisätty trimmiin öljyä, muuten on menty syyshuolloilla.
        Ajossa on myös paljon kovavauhtista ajoa varmaan n. 10% kaasu pohjassa. Uistelua aika vähän, eli sitäkin n.10 % ajosta. Eli summa summarum: ei se onko kone 2- vai 4-tahti, vaan se missä se on tehty. (Ihan oma mielipide). Tohatsua (ainakaan tuot 4v. vanhaa) ei muuten tarvii huolloissa käyttää testereissä, vaan huollot tehdään kuten vanhaan hyvään aikaan. Tosin ensi kesän jälkeen ajattelin vaihdettaa ruiskun hihnan, jota ei tietenkään tarvinnut tehdä vanhoissa 2t-koneissa. Ajettu Star Briten tc-w3 synteetisellä öljyllä. Mootorin valinta on inhaa, itsekin olin alunperin ostamassa Evaria, mutta kun toiset haukkuu sudeksi ja toiset kehuu maasta taivaaseen niin päädyin Tohatsuun jollaa oli silloin hintaetukin puolellaan. Haittapuoli oli Tossun veneeseeni sopimaton potkuri.

        Näissä suoraruisku 2T koneissa on eroja. Tossussa ja Optarissa käytetään austraalialaisen Orbitaalin ruiskujärjestelmää, jonka suurimpana erona erona E-tec:iin nähden on ruiskun vaatima paineilma. Systeemissä on Orbitaalin patenttii. Paineilma tuotetaan hihnakäyttöisellä kompuralla. Rakenne taas tekee ilmeisesti mahdottomaksi koneen käsikäynnistyksen, joka on ainakin pienemmissä Etec:ssä mahdollista.

        Kolmikannuisissa Optareissa on ollut käyttöhihnan kanssa jossain määrin ongelmia, kuusikannusissa ei niinkään. Tämä kuulopuhetta.
        Joka tapauksessa tuolla orbitalin systeemillä on se vaikutus, että kone ei käynnisty välittömästi seisottuaan jonkun aikaa, koska välttämätön paineilma on ensin tuotettava. Välitön käynnistyminen on ainakin itselle heittokalastajana merkittävä ominaisuus.

        Etuina orbitalissa on ylivoimaisen hienoksi sumuttuva polttoaine ruiskutuksen yhteydessä, joka tuottaa ilmeisesti paremmin palavan ja syttyvän seoksen sylinteriin.
        Autopuolella suoraruiskumoottoreiden ongelma on ratkaistu nostamalla ruiskutuspaine aivan toiselle tasolle, mutta siellähän ei kukaan kyselekkään käsikäynnistyksen perään..
        Suoraruiskukoneet tulevat myös nelariperämoottoreihin kunhan aikaa kuluu, toistaiseksi ei tarvetta ja rakenne on kalliimpi kuin epäsuora ruisku, joten joudutaan odottelemaan.


      • Jotkut uskovat
        Ykä2 kirjoitti:

        Näissä suoraruisku 2T koneissa on eroja. Tossussa ja Optarissa käytetään austraalialaisen Orbitaalin ruiskujärjestelmää, jonka suurimpana erona erona E-tec:iin nähden on ruiskun vaatima paineilma. Systeemissä on Orbitaalin patenttii. Paineilma tuotetaan hihnakäyttöisellä kompuralla. Rakenne taas tekee ilmeisesti mahdottomaksi koneen käsikäynnistyksen, joka on ainakin pienemmissä Etec:ssä mahdollista.

        Kolmikannuisissa Optareissa on ollut käyttöhihnan kanssa jossain määrin ongelmia, kuusikannusissa ei niinkään. Tämä kuulopuhetta.
        Joka tapauksessa tuolla orbitalin systeemillä on se vaikutus, että kone ei käynnisty välittömästi seisottuaan jonkun aikaa, koska välttämätön paineilma on ensin tuotettava. Välitön käynnistyminen on ainakin itselle heittokalastajana merkittävä ominaisuus.

        Etuina orbitalissa on ylivoimaisen hienoksi sumuttuva polttoaine ruiskutuksen yhteydessä, joka tuottaa ilmeisesti paremmin palavan ja syttyvän seoksen sylinteriin.
        Autopuolella suoraruiskumoottoreiden ongelma on ratkaistu nostamalla ruiskutuspaine aivan toiselle tasolle, mutta siellähän ei kukaan kyselekkään käsikäynnistyksen perään..
        Suoraruiskukoneet tulevat myös nelariperämoottoreihin kunhan aikaa kuluu, toistaiseksi ei tarvetta ja rakenne on kalliimpi kuin epäsuora ruisku, joten joudutaan odottelemaan.

        Huhuihin, ja eivät koskaan pääse totuudesta perille.

        Totuuden kertoo ruiskutuksen hienoudesta tyhjäkäynti, joka on täysin ylittämätön E-tecillä, puolta pienempi kulutus, johon tuskin pääsevät kilpailijat mitenkään, ja käynnistyvyys kaikissa olosuhteissa, MUIDEN MERKKIEN käyttäjät eivät vain kerro, kuinka ovat joutuneet sarhaamaan niitä käyntiin, ja repimään niistä polttoaine suodattimia hiivattiin,-tiedän niistäkin tapauksista,- ja muka se öljynkäry, -ei voi muuta sanoa, kuin että onpa menny joillakin hippihyppi touhu jo naurettavuuksiin,-jos E-tec käryää heidän mielestään.-miten ne voi ees käydä paskalla, kun se käryää paljon enemmän.


      • Itse asiassa
        Harvinaisuus kirjoitti:

        Mercuryn optimakseista en tiedä mutta Tohatsun 2-t ruisku toimii luotettavasti ja taloudellisesti. Ollut mulla nyt 4 vuotta, kerran lisätty trimmiin öljyä, muuten on menty syyshuolloilla.
        Ajossa on myös paljon kovavauhtista ajoa varmaan n. 10% kaasu pohjassa. Uistelua aika vähän, eli sitäkin n.10 % ajosta. Eli summa summarum: ei se onko kone 2- vai 4-tahti, vaan se missä se on tehty. (Ihan oma mielipide). Tohatsua (ainakaan tuot 4v. vanhaa) ei muuten tarvii huolloissa käyttää testereissä, vaan huollot tehdään kuten vanhaan hyvään aikaan. Tosin ensi kesän jälkeen ajattelin vaihdettaa ruiskun hihnan, jota ei tietenkään tarvinnut tehdä vanhoissa 2t-koneissa. Ajettu Star Briten tc-w3 synteetisellä öljyllä. Mootorin valinta on inhaa, itsekin olin alunperin ostamassa Evaria, mutta kun toiset haukkuu sudeksi ja toiset kehuu maasta taivaaseen niin päädyin Tohatsuun jollaa oli silloin hintaetukin puolellaan. Haittapuoli oli Tossun veneeseeni sopimaton potkuri.

        Potkuri oli sopiva, mutta kone taisi olla sopimaton, mutta se vikavalinta piti laittaa potkurin syyksi :))


      • Anonyymi

        Valhetta, E-tec ei ole vakiokokoonpano veneissä


    • uudet evarit

      Uudet Evinrudet ovatkin sitten nelitahtisia (15 hp ja alle). Tohatsun valmistamia.

      • NE EI MEE

        Kaupaksi, joten ovat pelkkä vitsi , ja Bombardier luopuu niistä alta aikayksikön, jos ees tuossa on alunperinkään mitää totta !


    • uuder evarit
    • merimoottori

      Kyllä naurattaa kun nämä viimeiset mohikaanit jotka suu vaahdossa yrittää selitellä miksi ovat hankkineet ihmemoottori eetekin..Jos se olisi niin erinomainen niin kyllä ne olisivat autoissa ja moottoripyörissä yms.
      Kyllähän 60-70 luvulla viimeiset punaniskatkin vannoivat Warren nimiin mutta kuinka kävikään?Vankkumaton fakta on että normaalikäytössä 4t tekniikka on ylivertaisen luotettavaa ja paremmin sopivaa kun erittäin paljon elektroniikka osia vaativa eetekki.
      Ja siitä 2t kärystä ei vaan pääse karkuun,kun 2t öljyä palaa niin siitä tulee käryä!!

    • seniorikauppias

      Mitenkään ottamatta kantaa juupas/eipäs niin 25 vuotta käytettyjä veneitä ja moottoreita myyneenä jostain syystä jos on 2 samanlaista käytettyä venepakettia jossa toisessa eetek/2t ja toisessa 4t niin 4t versio on huomattavasti helpompi myydä ja siitä saa paremman hinnan.Vielä jos toisessa on jompikumpi Japanilaisista valtamerkeistä niin ei kahta sanaa kumpi lähtee.
      Sama pätee irto koneisiin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2502
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1802
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1467
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      267
      1465
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1292
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      392
      1255
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      343
      1232
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      368
      1208
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe