Hei! Olen 20-vuotias naisen alku ja olen about puolen vuoden ajan kokenut kouristuskohtauksia. Taustatietona että minulla on todettu paniikki ja ahdistushäiriö, lääkkeitä minulla ei tällä hetkellä ole. Nykyään en pysty hengittämään tiedostamatta, olen kokoajan vahtimassa hengitystäni. Alan välillä hengittämään hyvin pinnallisesti ja siitä alkaa hyperventiloiminen, kun olen jonkun aikaa hengitellyt pinnallisesti alkaa sormet ja varpaat kylmenemään, siitä seuraa puutuminen ja pistely, seuraavaksi alkaa kouristella kädet ja jalat, sitten kurkku ja lopuksi koko kroppaa kouristaa niin että sattuu aivan h*lvetisti eikä pysty liikuttaa raajaakaan, siinä sitten pelkää että kuolee.
Siinä vaiheessa henkeäkin on hyvin hankala saada, tuntuu kuin sisäelimetkin kouristelisi sillä kyljissä ja pallean kohdalla tuntuu kovaa painetta ja kipua. Onko tällainen vaarallista, voiko tällaiseen kuolla? Minulla ei mene taju kohtauksen aikana, pysyn tajuissani.
Yleensä tämä kohtaus tulee kun olen juonut edellispäivänä runsaasti, krapulassa hengitys on hyvin hankalaa ja tukalaa ja siitä seuraa tämä edellämainittu asia. Tiedän että alkoholin lopettaminen olisi hyvä asia, ja niin aion tehdäkin. Minulla on myös niska- hartiaseutu todella jumissa, siitäkin tulee varmasti oire että tuntuu ettei saa happea. Mutta voiko nämä kouristukset johtua alkoholista ja hyperventilaatiosta, voiko pumppu pettää tällaisissa kohtauksissa? ):
Elämä on mennyt aivan kamalaksi tällaisten oireiden takia ja joudun pelkäämään että milloin taas alkaa kouristelemaan. Varsinkin illalla nämä kohtaukset ilmenevät kun alan murehtimaan asioita ja olen pelkotiloissa, joskus fyysinen ponnistelu esim. lenkkeillessä jyrkän ylämäen kävely aiheuttaa minulle hyperventilaatiota jonka seurauksena on myös tällainen kouristelu, välillä kohtaukset ovat lieviä, eli pelkkä että kädet kouristelevat välillä menee aivan kamalaksi että koko kroppa on aivan äärijäykkänä ja sattuu kamalasti, samalla pää puutuu jne.
Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia?
Hyperventilaatio ja kouristuskohtaukset
8
558
Vastaukset
- Anonyymi
En olisi yhtään varma, että kouristukset liittyisivät paniikkikohtauksiin. Ei kuulosta ihan nomaalilta.
Itse menisin nopeasti lääkäriin.
Juominen kannattaa lopettaa. Seuraa auttaako se.
Käytätkö jotain lääkkeitä millä voisi olla tuollaisia sivuvaikutuksia?
Terapiasta olisi sinulle varmasti apua. Onko sinulla asioita joita jännität ja mitä murehdit? Oletko soittanut koskaan kriisipuhelimeen? Sieltä saa henkistä tukea maksaa nomaalin puh. maksun verran.- Anonyymi
Olen samaa mieltä.Mene välittömästi lääkäriin.Itse kärsin samoista vaivoista 25v sitten.Nykyään saa tehokasta apua paniikkihäiriöön ja ahdistukseen.Olet nuori jolla on elämä edessä.Mitä nurempana aloitetaan hoito sitä parempi lopputulos.Olen varma että terapialla ja lievällä lääkityksellä selviät ongelmastasi.Voimia avun hakuun.
- Anonyymi
Samaa mieltä.
Olet kertonut tilanteesi, ota kopio ja näytä lääkärille.
Kyllä siihen löytyy apu!
Ihan turhaa jäädä tuohon tilanteeseen, kun olet noin nuori vielä.
Eli mars kipin kapin lääkäriin!
Kesä tulossa ja pääset nauttimaan kesästä! - Anonyymi
Minullekin tuttuja oireita. Ei ollut paniikkia tai ahdistuneisuushäiriöitä, vaikka niitäkin tarjottiin. Ethän vain oleskele huoneistossa jossa on sairas sisäilma? Nuo hengitysoireet minula johtuivat siitä kun altistuin työpaikalla huonolle sisäilmalle. Vuosia ihmettelin kun hengitykseni oli jotenkin outoa, varsinkin sisäänhengitys oli olematonta. Lopuksi pienikin rasitus jossa hengästyy sai aikaan kovia sydänoireita ja huimausta, voimattomuutta, käsien pistelyä ja puuutumista. Yöt olivat kauheita heräsin hyperventilaatioon usein, piti pitää paperipussi sängyn vieressä ja olon sai sillä laukeamaan.
Uniapneaakin tutkittiin. Sitten laitettiin astman puhalluskokeisiin. Siinä piti parin viikon ajan tehdä puhalluksia PET-laitteella ja ottaa keuhkoputkia avaavaa lääkettä. Silloin tapahtui ihme. Kaikki oireet. katosivat ja oli ihmeen helppo hengittää. Ihmettelin että tämäkö on sitä normaalia elämää. Nyt käytän avaavaa lääkesuihketta harvakseltaan ja voin hyvin. Kun menen sairaaseen sisäilmaan, huomaan heti että hengitys tukkeutuu ja sydän rupeaa hakkaamaan ja huimaa. - Anonyymi
Tsänänänänänä sniish sniish skibidibibombom hyyspaus pueplo pöönis jäkäkäkäkä
- Anonyymi
Hei tsäkättäjä! Suomi on täynnä taloja ja työpaikkoja. joissa elää päivisin satoja tuhansia ihmisiä ja lapsia, joissa on huono sisäilma, niitä ilmenee lähes päivittäin uutisissa. Olisi aika nyt ihmisten herätä miettimään hengitysoireidensa ja fyysisten oireiden alkuperää. Kaikenlainen tosiasioiden turha psykologisoiminen kannattaa lopettaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei tsäkättäjä! Suomi on täynnä taloja ja työpaikkoja. joissa elää päivisin satoja tuhansia ihmisiä ja lapsia, joissa on huono sisäilma, niitä ilmenee lähes päivittäin uutisissa. Olisi aika nyt ihmisten herätä miettimään hengitysoireidensa ja fyysisten oireiden alkuperää. Kaikenlainen tosiasioiden turha psykologisoiminen kannattaa lopettaa.
Tä?
- Anonyymi
https://mielenihmeet.fi/paniikkihairion-14-yleisinta-oiretta/
Kouristukset ja tukehtumisen tunne ovat tavallisia voimakkaassa paniikkikohtauksessa, ja ne eivät ole vaarallisia vaikka juuri sillä hetkellä uskot kuolevasi!
Runsas alkoholin käyttö lisää paniikkihäriön mahdollisuutta, joten jos haluat niiltä välttyä, lopeta juominen. Kehottaisin kyllä hakemaan apua tilanteeseesi. Kuulostaa kovin hankalalle ja raskaalle elää noin! Apua on saatavilla, ja netistä löytyy myös itsehoitovinkkejä miten toimia kohtauksen tullessa. Hakeudu lääkärin vastaanotolle.
Ja vielä kerran; tuntemasi oireet eivät ole vaarallisia. Et kuole! Hae apua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559