Skoda on hiljainen ja mukava

Anonyymi

Skoda on luokassaan hiljaisimpia autoja. Alle 30 tuhannen hintaisista autoista edellisen mallin octavia oli sijalla 9, eli huippu suoritus luokassaan! Meluisimman auton titteli meni kiistattomasti toyotan leiriin aygon 75db ansiosta! Puheet meluisimmasta octaviasta voidaan kiistattomien todisteiden valossa unohtaa.. Asian voi jokainen itse tarkistaa googlaamalla tm melumittaukset.

87

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • missähän traktori kisassa skoda on luokkansa hiljaisin? ainakin henkilöauto puolella skodat ovat luokkansa meluisimmat autot kaikenlaisine kolinoineen ja sisustan natisevilla ja särisevillä hälyäänillään.

      • tuo on ihan totta muuten. skoda on meluisa auto ja ruostuu todella nopeasti. ikäviä omakohtaisia kokemuksia sitten on.


      • Anonyymi

        Nyt Pentille kova pala kun TM lista meluisimmista autoista tojota Aygo meluisin ja Auris vielä hyvänä kakkosena..tosin ei Tm sadan hiljaisimman listalle vielä sovi..


      • Anonyymi

        TM Melumittaus sieltä näkee että Skoda ei ole meluinen..tojota sen sijaan on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM Melumittaus sieltä näkee että Skoda ei ole meluinen..tojota sen sijaan on.

        Tuo melun määrä tuntuu olevan kovasti mittaajasta kiinni. Taannoin erään koe ajon otsikko oli kovaääninen kansanauto idästä. Tuo kertoo aika paljon meluisuudesta. Toyota Aurista ei ole missään haukuttu meluisaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo melun määrä tuntuu olevan kovasti mittaajasta kiinni. Taannoin erään koe ajon otsikko oli kovaääninen kansanauto idästä. Tuo kertoo aika paljon meluisuudesta. Toyota Aurista ei ole missään haukuttu meluisaksi.

        Se oli se nollasarjan auto edellisestä korimallista joka ei ollut lopullinen tuotantoauto.
        Kannattaisi päivittää tietonsa, eikä jäädä jumittamaan siihen yhteen artikkeliin joka sopii sinun ajatusmaailmaasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo melun määrä tuntuu olevan kovasti mittaajasta kiinni. Taannoin erään koe ajon otsikko oli kovaääninen kansanauto idästä. Tuo kertoo aika paljon meluisuudesta. Toyota Aurista ei ole missään haukuttu meluisaksi.

        Tuo oli Taloussanomien toimittajaharjoittelijan mielipide, kun pääsi vuonna 2013 kokeilemaan alkusarjan Octavia III:sta.


      • Anonyymi
        ZKODA kirjoitti:

        tuo on ihan totta muuten. skoda on meluisa auto ja ruostuu todella nopeasti. ikäviä omakohtaisia kokemuksia sitten on.

        juuri näin. uusimmalle skoda octavialle mitattu 83 desibeliä jo 80km/h vauhdissa, jos aloittaja pitää sitä hiljaisena niin hän on jo kuuro kuten useimmat skodilla ajavat ihmiset ovatkin. uusimmassa corollassa 80km/h vauhdissa 67desibeliä. skoda on ämpärimuovinen riksa corollaan verrattuna. näin on pojat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juuri näin. uusimmalle skoda octavialle mitattu 83 desibeliä jo 80km/h vauhdissa, jos aloittaja pitää sitä hiljaisena niin hän on jo kuuro kuten useimmat skodilla ajavat ihmiset ovatkin. uusimmassa corollassa 80km/h vauhdissa 67desibeliä. skoda on ämpärimuovinen riksa corollaan verrattuna. näin on pojat.

        Älä viitsi valehdella! Skoda octavian melu on huomattavasti pienempi kuin Corollassa. TM:n mittauksen mukaan melu satasen nopeudessa oli 73db edessä ja takana 76db karkeakolla asfaltilla, jollaisia nykyisi Suomen tiet ovat. Nuo ovat kovia lukemia. Kokemuseni perusteella tiedän, että minun 20-vuotias autoni on hiljaisempi kuin tuo uusi Corolla. Näin ei pitäisi olla. Kyllä vanhassa on yleensä melua enemmän kuin uudessa.


      • Anonyymi

        Tulit avautumaan tänne.


    • Anonyymi

      Totuus ei käänny tojotistien eduksi terojen rumputulessakaan. Skoda on luja ja hiljainen auto!

      • Anonyymi

        Saattaa olla luja ja hiljainen..ei muuta sitä tosiasiaa miksikään että rumakin se on.
        Ei kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaa olla luja ja hiljainen..ei muuta sitä tosiasiaa miksikään että rumakin se on.
        Ei kiitos.

        No ketä sinun pielipiteesi kiinnostaa??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ketä sinun pielipiteesi kiinnostaa??

        Näyttää sinukin kiinnostavan ku piti oikein kommentoida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaa olla luja ja hiljainen..ei muuta sitä tosiasiaa miksikään että rumakin se on.
        Ei kiitos.

        Mielipiteesi on kuin p***esilmä, jokaisella omansa! Eikä sinun p***esilmäsi kiinnosta ketään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää sinukin kiinnostavan ku piti oikein kommentoida.

        Ei, tarkoitin vain että olet melko turha tyyppi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaa olla luja ja hiljainen..ei muuta sitä tosiasiaa miksikään että rumakin se on.
        Ei kiitos.

        Onko rumuudesta tieteellisesti kiistatonta mittaustulosta tarjolla?

        Miksei muuten auto saisi mielestäsi olla ruma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaa olla luja ja hiljainen..ei muuta sitä tosiasiaa miksikään että rumakin se on.
        Ei kiitos.

        On luja ja hiljainen.


    • Anonyymi

      Hehheh, riippuu tietysti luokasta. Erillisjousitetulla ohjaamolla varustetut Belarus-traktorit ovat esim. paljon hiljaisempia vaikka tulevatkin samasta ilmansuunnasta ja ovat yhtä sulokkaita designiltaan.

    • Anonyymi

      zetor ja skoda on taatusti yhtä hiljaisia traktoreita molemmat, tulevat samasta maastakin ja ulkonäkö yks yhteen.

    • Anonyymi

      No niin teroryssäröllit, eiköhän lopeteta paskanjauhaminen Skodan meluisuudesta.

      Rinnakkaistodellisuuden aika on ohi. Skodalla menee enemmän kuin hyvin.

      • Anonyymi

        Tästä lähtien aletaan paskanjauhaminen toyotan meluisuudesta mikä on sitä faktaa.


      • Anonyymi

        Kyllä. Faktoista voi aina puhua kun ne on ihan tosi asioita.


      • Anonyymi

        Ainakin rahaa menee enemmän kuin hyvin. Isoja kalliita remontteja, jatkuva korjaamokierre, äänieristyskäsittelyitä..


    • Anonyymi

      skoda scala on todettu erittäin meluisaksi autoksi jopa espanjan peilintasaisilla asfalttiteillä ja ruoste alkanut kukkia jo päivän koeajon päätteeksi. kyllä tulee skodalta jälleen sellainen floppi että pysykää kaukana!

      • Anonyymi

        Terot taas ruvenneet hourimaan Skoda on auto ja Tojota ruosteinen ahdas melukoppi.


      • Anonyymi

        Ja sulla on varmaankin faktaa väitteesi tueksi??
        Eikö ollutkaan, noloa Tero.


      • Anonyymi

        ZKODA-HOLISTI elää luomassaan rinnakkaistodellisuudessa, joska käsin julistaa näitä "faktojaan".


    • Anonyymi

      skoda on saanut ruostuvan auton maineen jopa afrikassa, ei sada eikä suolata mutta ruostuu silti uskomattoman nopeasti. Kävimme paikallisessa kylässä skodalla ja vaikka kyläläiset olivat todella köyhiä ei skoda silti kelvannut kenellekkää, ymmärsivät varmaan jopa siellä mitä sen jatkuva huoltaminen maksaa.

      • Anonyymi

        Eikö se teroja ota yhtään päähän kun pitää väkisin kehua semmosta autoa jossa on kaikki huonot puolet melu huono ajaa kallis ahdas tehoton ruostuu ym: Skodassa ei ole yhtään noita ominaisuuksia..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se teroja ota yhtään päähän kun pitää väkisin kehua semmosta autoa jossa on kaikki huonot puolet melu huono ajaa kallis ahdas tehoton ruostuu ym: Skodassa ei ole yhtään noita ominaisuuksia..

        jollekkin skodan ruoste ongelmat ottaa sitten päähän, mutta ole uskossasi lujana ja uskottele itsellesi aamusta yömyöhään ettei skoda ruostu.... :D


    • Anonyymi

      skoda on meluisa ja epämukava ja kaikenhuipuksi takaisinkutsujen kakkonen heti General Motorsin jälkeen, eikä korjaamallakaan kuntoon tule kun suunnitteluvikoja täynnä.

      • Anonyymi

        Tällaiset ongelmat eivät skodia kosketa. Puhut varmaan turkkilaisesta corollasta?


    • Anonyymi

      Kyllä tämäkin ketju kertoo yhden Toyotatörtön elämästä ihan kaiken. Hän jaksaa vääntää valheita päivästä toiseen ja tahti kiihtyy sitä mukaan kun Skoda kerää menestystä. Olisi mielenkiintoista päästä keskustelemaan hänen kanssaan kahden

    • Anonyymi

      Karmea rengasmelu tunkee sisään skodien itäkajuuttoihin suomen teillä. Meluisa kansanauto idästä, skoda.

      Melumittaukset tehdään Keski-Euroopan hyvillä teillä ja asvalteilla. Sielläkin melun sävy on todettu taajuudeltaan tosi häiritseväksi (Hz) (uliseva ja kumiseva) vaikka siellä desibelit ovatkin alhaisemmat.

      • Anonyymi

        On terolla taas harvinaise älykkäitä selityksiä kun tuntee oikein DB JA HZ :kin Toyotassa se on jo Barcelonan silellä asfattiteilläkin jotka ei nastoja ole nähneetkään melu jo häiritsevän voimakasta (TUULILASI: 5/2019 kirjoittaa..ja sitten käännetään epätoivossa muitte autojen ominaisuuksiksi..


      • Anonyymi

        Hiljainen skoda ei muutu meluiseksi vaikka kuin yrität valheillasi sitä rummuttaa.


    • Anonyymi

      Meluavasta skodasta ei hiljaista saa, ei massauksella, ei youtuben meluntorjunta opetusvideoilla, ei hieromalla.

      Eihän siastakaan saa kehumalla koiraa.

      • Anonyymi

        Meluavasta tohjosta ei saa tuplahieronnallakaan hiljaista , ainoa paikka on paali sitten vasta hiljenee.


    • Anonyymi

      Skoda Octavia on todella miellyttävän hiljainen auto.

    • Anonyymi

      Kertakaikkiaan kauhea melu tuossa toyota aygossa. Testasin myös uuden 1.8 hybrid corollan ja kova rengasmelu oli siinäkin. Lisäksi moottorin ääni ja värinä kiihdyttäessä on yllättävän raaka sisätiloihin. Tieten desibelit nousee samaa tahtia nopeus mittarin kanssa.

    • Anonyymi

      Minä en ihmettele ollenkaan että Skoda Octavia on niin suosittu auto.

    • Anonyymi

      Siinä on menemisen meininkiä: Renkaat rallattaa, saumat suhajaa, kumahtelua, kolinaa ja nitinatinaa. Ei jää epäselväksi että matka taittuu.

      • Anonyymi

        Turhaan ängerrät vastaan tunnusta vaan skoda on hiljaisempi ja laadukkaammin tehty mitä tojota..testit sen todistaa..


      • Anonyymi

        Ja sitten raitsikka käynnistetään....


    • Anonyymi

      Tekniikan Maailma lehtikin todennut sen joka kerta, skoda on meluisa ja epämukava auto, ylimääräiset kitinät ja särinät säestävät matkantekoa ja alusta kolisee väljyyttään jo uutena.

      • Anonyymi

        Mitähän lehteä oletkaan lukenut. Tekniikan maailma aina ylistää skodaa joka osa alueella. Tasapainoinen kokonaisuus.


    • Anonyymi

      "Meluisa kansanauto idästä" otsikoi eräs lehti.

      Auto Bildin kestotestissä ihmeteltiin alati pahenevaa kojelaudan nitinää. Yleisesti todettiin että skodan halpuus näkyy heikompana viimeistelynä myös äänieristeiden osalta vaikkapa Volkswageniin verrattuna.

      Tosin eipä trollit näistä faktoitsa niin välitä.

      • Anonyymi

        Levittelet väärää tietoa. Autobildin uusimmassa skoda superbin kestotestissä auto menestyi niin hyvin, että lehti totesikin laadun tekevän kunniaa superb nimelle! Parhaimpia koskaan testattuja autoja.

        Jos ei usko niin aina voi ottaa lehden käteen ja tarkistaa. Sen verran voi spoilata että Toyota henkiset saattavat kyllä pettyä.


      • Anonyymi

        Tohon omistajat tuskin enää pettyvät mihinkään ;)


      • Anonyymi

        Selostat nyt 10 vuotta vanhaa juttua eikö löydy yhtään tämän vuosikymmenen puolelta..


    • Halpa ja muovinen volyymiauto on aina mukava ja laadukas. Kannattaisi ostaa länsimainen auto.

      • Anonyymi

        Ajaako herra Coooooool itse turkkilaisella itäautolla ..vai länsiauto Skodalla..


      • Jälleen kerran osui ja upposi!

        GOOOOOOOOOOOOOL!


    • Anonyymi

      No eipä ole saanut tämäkään "keskustelu" paljoa peukkuja. Mistähän voisi johtua? Olisko sillä jotain tekemistä asian kanssa, kun skoda on meluisin auto mitä autolehtien testit ovat ikinä mitanneet, ja karsea pomputtaja ja röykyttäjä, ja ahtaan oloinen huolimatta ulkomitoistaan, ja sämpylämäinen muovisisustainen lättänä.

    • Anonyymi

      Octavia ainakin on erittäin hyvä auto!

    • Anonyymi

      Uusi octavia ja scala ovat luokkansa hiljaisimmat ja tilavimmat autot. Tämä on kiistaton fakta. Monelle vaikea sulattaa..

    • Anonyymi

      Taloustaito - lehti oli mitannut uudesta Corollasta pahimmillaan 85db lukemia. Tekniikan maailmassa Octavian melu taisi olla 68db. On siinä iso ero matkustus mukavuudessa Skodan hyväksi!

    • Anonyymi

      Jos lähdetään karkeasti ottaen määrittelemään melun lähteet, niin ne menee ainakin oman kokemuksen mukaan näin: 1. Renkaat 2. Korin muodot 3. Moottori.
      1. Mikäli autossa on renkaat joiden kumiseos on kovaa, tuottaa se enemmän ääntä. Tällaisia renkaita ovat yleensä halvemmat renkaat. Itellä oli Skodassa Nexenin renkaat, ja ne olivat suht kovaääniset. Näitä, kun vertasi Continentalin renkaisiin, joiden kumiseos oli pehmeää, oli äänimaailma täysin eri. 2. Korin muodot vaikuttavat siihen, miten ilmavirta pyörteilee auton rakenteissa ja korin saumoissa. Kaupunkinopeuksissa nämä eivät paljon ääntä tuota, mutta moottoritiellä kylläkin. 3. Lähes kaikissa nykyisissä autoissa moottorit ovat todella tasaisia käyntiääneltään. Lähinnä nämä 3 - sylinteriset pitävät niille ominaista ääntä. Moottorin ääni nousee autosta riippumatta, jos kiihdytetään pienellä vaihteella suht korkeille kierroksille.

      • Anonyymi

        Toyota corolla niin meluis kaikissa koeajoissa korvatulpat tarvitiin, RENKAAT VOLLOTAA KORVAN JUURESSA ILMAN VAIMENNUSTA TURKILAINEN HALPPIS.KIPPANA TOYOTA COROLLA HYBRIDI.HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Toyota laatu on ihan täyttä kuraa tänäpäivänä. Meluisa auto ei voi olla laadukas. Kunnon autot nimittäin ovat hiljaisia.


    • Anonyymi

      Itsellä , BMW 5- sarja vm 2015. Firman autona uusi Skoda Octavia vm 2019. Täytyy sanoa, että Skodan melutaso on selvästi korkeampi kuin oman auton.

      • Anonyymi

        BMW 5-sarja on huomattavasti kalliimpi premium-auto, joten sen kuuluukin olla hiljaisempi kuin Octavia. Eivät ne ole missään oloissa toistensa kilpailijoita.


      • Anonyymi

        Vertaappa bemua uuteen corollaan niin tunnet todella meluisen auton. 85db 120 nopeudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        BMW 5-sarja on huomattavasti kalliimpi premium-auto, joten sen kuuluukin olla hiljaisempi kuin Octavia. Eivät ne ole missään oloissa toistensa kilpailijoita.

        Jep. Näinhän se on. Tuli vain mieleeni, että, vaikka em. BMW on muutaman vuoden vanhempi, silti melutaso selvästi korkeampi uudessa Octaviassa. Lähtökohtaisesti taso varmasti parempi BMW: ssä kuin Skodassa. Hieman kuitenkin ihmettelen, eikö Skodassa tuotekehitystä ole tapahtunut tuon äänieristyksen suhteen...


    • Anonyymi

      Kaikista hiljasin on mun Skoda Felcia vm 1997. On ihan hiljaa. Ei edes käynnisty.
      Eikä muuten kulutakkaan.

    • Anonyymi

      uudelle skoda octavialle mitattu 80km/h vauhdissa 85db melutaso. siinä alkaa tarvita jo kuulosuojaimia, konemainen melutaso ei ole terveellistä kuulolle.

      • Anonyymi

        Hyvän keksit. Corollassa tuo on valitettavasti totta ja ihan arkipäivää. Skoda on n 15db hiljaisempi tojoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvän keksit. Corollassa tuo on valitettavasti totta ja ihan arkipäivää. Skoda on n 15db hiljaisempi tojoa.

        https://www.finikor.fi/palvelut/muut-palvelut/kuvagalleria/autoja/skoda-octavia-2009

        Skoda Octavia 2009. Seitsemän vuotiaana suojaamaton Octavia on ruostunut paikoin jo pahasti ja vaatii hiekkapuhallusta. Taka-akseliston alue on pahiten ruostunut, mutta ruostuminen on edennyt kauttaaltaan koko autoon sinkin luopumisen myötä. Kynnyskotelon päähän eteen on kertynyt vuosien varrella huomattava määrä maa-ainesta, joka on kompostoitunut paljaan metallin ja muovisen lokasuojan väliin. Tehtaalla autoon ei ole tehty ruostesuojausta. Pelkkä maalipinta ei riitä suojaamaan autoa ruostetta vastaan Suomen olosuhteissa.

        Kuvat otettu 16.10.2016, ajokilometrimäärä 160 000km


    • Anonyymi

      Skoda tekee upeaa työtä ja toyota meluaa ja ruostuu jo uutena:

      Toyota Yaris 2013. Kolmevuotiaana ja vasta 22 000km ajettuna Toyota Yariksen ruostuminen on jo edennyt osin melko pitkälle. Tehtaalla autoon ei ole tehty ruostesuojausta, vaan pelkkä maalipinta on suojana ruostumista vastaan. Ruostuminen alkaa Suomen olosuhteissa nopeasti suojaamattomassa autossa.

      Kuvat otettu 7.11.2016. Kilometrit 22 000km.

    • Anonyymi

      Hiljaisia skodia on myyntitilastot täynnä. Kukaan ei vaan osta niitä.

    • Anonyymi

      Kaipa tämäkin aloitus menee sananvapauden piikkiin eli mitä vaan voi väittää. Skodistien lapset ja kuurot voi uskoa, tuskinpa kukaan muu, jos rehellinen on.

    • Anonyymi

      Aloituksessa puhutaan täyttä totta. Fakta on fakta.

    • Anonyymi

      Octavia voittaa uuden corollan mennen tullen jokaisella osa alueella!

      • Anonyymi

        Ilman muuta! Desibelit korkeammat Skodan sisällä ja vieressä ulkona, korjauskäynnit tiheät, kone syö öljyä, talvella kylmempi ja kesällä kuumempi, voittaa ruosteen määrässä ja laadussa (Skoda ruostuu helposti läpi ohuista pelleistään), polttoainetta kuluu enemmän todellisessa ajossa, remonttikulut tähtitieteellisiä. Skoda on syntynyt voittajaksi!


      • Anonyymi

        Toyota voitti melukilvassa ja tavoittelee ilmeisesti remontti kilvan voittoa myös?


      • Anonyymi

        Vikakilvassa tuli juuri voitto kun Skoda ja Peugeot oli vähävikaisimpia autoja..


    • Anonyymi

      Toyotassa on eniten vikoja ja nopeiten ruostuva.

    • Anonyymi

      Mikä malli skodasta? Superbi (uusi) ja Ocu (uusi) viikon sisään koeajettu, molemmat melusi häiritsevästi, ensinmainittu jätti jopa tielle!

    • Anonyymi

      Hiljainen, onhan se kunnes käynnistetään ja lähdetään liikkeelle. Mukava, no joo jos vertaa Moskovan Lefortovon vankilaan.

    • Anonyymi

      Kyllä näin varmasti on, eli luokassaan hiljaisimpia. Muut itäautot ovat vielä meluisampia, mm. Wartburg on jopa hivenen Skodaakin meluisampi.

      • Varmaan töpinöissäsi vertaat ensi vuoden malleja Skodasta ja Wartburgista?


    • Anonyymi

      Kävinpä eilen noutamassa koekäyttöön oman Skodan. Desibelimittari on talossa entuudestaan. Varmaan vuoden tai parin koeajo kertoo hyvin, kannattaako pysyä merkissä vai vaihtaa toiseen. Ensivaikutelma on joka tapauksessa positiivinen.

    • Anonyymi

      Mukavasti tämä nyt on mennyt Skodalla.
      4277 km ykkösvaihteella.
      Joko voi vaihtaa kakkosvaiteelle?
      Luulen kyllä että osaisin vaihtaa kakkosvaihteelle.

    Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe