Talvella 1844 Lars Levi Laestadius tapasi Lapin Marian Åselessa. Tapaamisesta Laestadius kirjoitti seuraavaa: Talvella 1844 saavuin Åselen Lappiin tarkastajan ominaisuudessa. Täällä tapasin muutamia lukijalaisia, jotka kuuluivat siihen loivempaan suuntaan. Heidän joukossaan oli muuan lappalaistyttö nimeltään Maria, joka avasi minulle koko sydämensä kuultuaan ensin puheeni alttarilta. Tällä yksinkertaisella tyttärellä oli sellaista kokemusta armonjärjestyksestä, mistä en ollut ikinä kuullut. Hän oli vaeltanut pitkiä matkoja etsiessään valoa pimeydessä. Vaelluksillaan hän oli tullut vihdoin pastori Brandellin tykö Noraan, ja kun hän avasi sydämensä papille, tämä vapautti hänet epäilyksistä. Hän pääsi papin avulla elävään uskoon. Ja, minä ajattelin: Tässä on nyt sellainen Maria, joka istuu Jeesuksen jalkain juuressa. Ja vasta nyt, niin ajattelin, nyt minä näen tien, joka vie elämään. Se on ollut kätkössä siihen asti kunnes sain puhella Marian kanssa. Hänen yksinkertainen kertomuksensa vaelluksistaan ja kokemuksistaan teki minun sydämeeni niin syvän vaikutuksen, että se valkeni myös minulle. Minä sain sinä iltana, jonka vietin Marian seurassa, tuntea taivaan riemun esimakua. Mutta Åselen papit eivät tunteneet Marian sydäntä, ja Maria kyllä tunsi, etteivät he olleet tästä lammashuoneesta. Minä pidän muistossani köyhän Marian niin kauan kuin elän ja toivon, että saan kohdata hänet kirkkaammassa maailmassa haudan tuolla puolen.
Lapin Maria ja Lars Levi Laestadius
7
149
Vastaukset
- Anonyymi
Maria sai taivaallisen viisautensa lukemalla Raamattua, hän ei julistanut mitään synninpäästöä Lassille, vaan pani hänet ajattelemaan
Maria toteutti Paavalin sanoja:
R 1933/-38
1Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
Lassillakin sitä puheen viisautta riitti niin paljon että oli eksyttänyt itsensäkin. - Anonyymi
Vanhoillislestafiolaiset olette tehneet - ARMOJÄRJESTYSLAIN - ja joutuneet siten Jumalan kirouksen alaisiksi. Paavali sanoi että lain alainen on kirouksen alainen. Vellut, Kristus on turhaan siis kuollut edestänne!
KR 1933/-38
Gal. 5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
Rinnakkaisviitteet (KR 1933/-38)
Gal. 2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut - Anonyymi
Kaikki veeällien saarnaamiset ovat pääsääntöisesti oman keksityn opin pönkitystä ja keksittyjen "armojärjestysten" puolustelua, saarna toisensa jälkeen.
ja kuulijakunta uskoo kaiken, ei tutki itse mitään ja käsittää kaikki ulkopuolisten arviot hyökkäämiseksi jumalanvaltakuntaa vastaan.
tämä armoton järjetys peritään sukupolvelta seuraavalle ja sama meno jatkuu, vain muutama uskaltaa ottaa välimatkaa ja joko menee täysin mailman menoon mukaan tai sitten löytää terveen uskon ja sen mukaisen yhteisön.- Anonyymi
Totta turiset ja sanoit viisauden sanat - eivät tutki itse mitään -
Sielunvihollinen kun osaa hyödyntää ihmisten laiskuuden perehtyä itse lukemalla Raamatun Sanaan.
- Anonyymi
Pietarin 2. Epistola 2 luku
1. Niin oli myös vääriä profeettoja kansan seassa, niinkuin teidänkin sekaanne vääriä opettajia tulee, jotka vahingolliset eriseurat tuovat ja kieltävät sen Herran, joka heidät ostanut on, saattain itsellensä nopian kadotuksen,
2. Ja moni noudattaa heidän kadotustansa, joiden kautta totuuden tie pilkataan.
Eriseura rakentuu Raamatun vastaisen opin varaan. Ry:llä etenkin 1970-80 luvulla riehunut henkioppi ja siihen liittyvät hoitokokoukset on väkevä eriseura. Edelleen perustuksen puhdistus on tekemättä ja joidenkin mielestä se oli siunauksellista aikaa. Vääryyksiä ja opillista erhettä on tunnustettu vain pakon edessä. Edelleen peitellään, salaillaan ja selitellään. Miksi näin kun asiat voisi korjata kestävälle perustukselle.
Selvästi on nähtävissä miten ihmisten yhteisöissä valta turmelee ja ehdoton valta turmelee ehdottomasti. Johtajien asemaa korotetaan Raamatun vastaisesti kaiken yläpuolelle ja etenkin lähipiiri tukee sitä voimakkaasti. Yksilöiltä viedään omantunnon vapaus ja vaaditaan alistumaan yhteiseen tuntoon sekä ehdottomaan kuuliaisuuteen johtajille.
Raamattu opettaa: enempi tulee kuulla Jumalaa kuin ihmistä. Hedelmistä heidät tunnetaan. Siis siitä mitä Raamatun vastainen opetus ja toiminta on aiheuttanut ja millaiset on seuraamukset.
Hebr 6 luku
1. Sentähden antakaamme Kristuksen opin alun sillänsä olla, ja ruvetkaamme niihin, jotka täydellisyyteen saattavat: ei vasta-uudesta perustusta laskein parannukseen kuolevaisista töistä ja uskoon Jumalan päälle.- Anonyymi
SRK ON POLTINRAUDALLA MERKITTY!
1.Timoteuksen kirje:
4:1 Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
4:2 valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty
- Anonyymi
18 Rukoilkaa meidän edestämme; sillä me tiedämme, että meillä on hyvä omatunto, koska tahdomme kaikessa hyvin vaeltaa.
19 Vielä hartaammin kehoitan teitä näin tekemään, että minut sitä pikemmin annettaisiin teille takaisin.
20 Mutta rauhan Jumala, joka on kuolleista nostanut hänet, joka iankaikkisen liiton veren kautta on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen,
21 hän tehköön teidät kykeneviksi kaikkeen hyvään, voidaksenne toteuttaa hänen tahtonsa, ja vaikuttakoon teissä sen, mikä on hänelle otollista, Jeesuksen Kristuksen kautta; hänelle kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen.
22 Minä pyydän teitä, veljet: kestäkää tämä kehoituksen sana; sillä lyhykäisesti minä olen teille kirjoittanut.
23 Tietäkää, että veljemme Timoteus on päästetty vapaaksi; ja jos hän pian tulee, saan minä hänen kanssaan nähdä teidät.
24 Sanokaa tervehdys kaikille johtajillenne ja kaikille pyhille. Tervehdyksen lähettävät teille ne, jotka ovat Italiasta.
25 Armo olkoon kaikkien teidän kanssanne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2725370- 704816
Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1234355Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest483926- 513790
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363687- 413318
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo843073Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv612920Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu222656