Liikaa roinaa

Anonyymi

Onko siinä perää että kun on yksinäinen niin roina on jonkinlainen korvike?

Olen kotoisin 40-luvulta ja silloin pestiin muovipussitkin, mitään ei heitetty. Narunpärkät otettiin talteen ja jos maasta löytyi naula, niin se otettiin talteen.
Eipä kalliita leikkikaluja ollut, karkkipaperit säästettiin ja ne oli hienoja.

Nyt on elämä vauraampaa, mutta kuitenkin on tää säästeliäisyys tallella.
Onko se jokin turva, että on jemmassa roinaa.

Jopa joku kaunis lasipurkki on aarre.
Lahjapaperit panen talteen (kauheeta!) ja jugurttipurkkeja pesen.

Tätä kirjoittaessa huomaan että on tosiaan aika heittää pois.

Eläke on pienin mahdollinen. Tänään kaupassa oikein havahduin että miksi pitää aina valita se kaikista halvin=sanotaan edullisin tuote.

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No nyt oon raivaamassa liiteriä.

      Kai se on vain pikkuhiljaa heitettävä vanhoja kenkiään ja ostettava uudet.
      On tuttuja jotka ovat jopa vuokranneet tiloja esim kellarista että voisivat säilyttää. - Saman ikäkauden ihmisiä.

      En ole silti pahimmasta päästä, vien kierrätykseen. Saisi vain viedä enemmänkin. Oikeastaan vasta nyt on aikaa, kun oli niin paljon työelämässä ollessa, ei ehtinyt.

      Yksinäinen olen. Yli 40 vuoden aikana ei ollut yhtään työkaveria, yksityisyrittäjä kun olin.

    • Anonyymi

      Sen olen ainakin huomannut että jos ihminen on yksinäinen niin hän haalii kaikkea tavaraa ympärilleen. Vaikka ostaa aina jotakin tai tilaa jotakin itselleen ja sitten kun on saanut sen haluamansa esineen tuleekin tunne että tässäkö tämä olikin, eikä näin ollen nauti tuosta käyttäytymisestään ollenkaan. Rahat vaan meni mutta ei se omaa yksinäisyyttä lievittänyt kuin sen hetken. Tärkeintä oli se paketin odotus postista. Näin minulle kertoi eräs jo edesmennyt henkilö. Ehkä joku etsii ylimääräisestä romusta turvaa siihen elämäänsä. Kempä tietää.

    • Anonyymi

      Olen tosi yksinäinen mutta en kerää roinaa, vaan enemminkin heitän kaikki jonnin joutavan pois kaapeista pyörimästä.

    • Anonyymi

      Tuo oli hyvä neuvo.

      Kulutankin tämän päivän heittämällä pois kaikkea mahdollista!

    • Anonyymi

      sama juttu, en kerää roinaa: esineitä, kippoja, kappoja yms.
      Eihän esineet puhu. . .voin katsella niitä, vaan en koskea, en haistaa, en maistaa, -eikä ne puhu. . .
      Yksinäiselle parempi, jotain uutta musiikkia, kirjat, - ja vaikka palapelit, tms.
      kodin kukkaset, - viherkasvit, yms. tuovat "eloa", ja tää netti. . .
      Mulla tuttavapiirissä yksinäisiä, jotka haalii kaikkea mahdollista, kuin "suurperheelle".
      "kaiken maailman" tavaralla ei mitään merkitystä, - kohtuus paikallaan siinäkin ??

    • Anonyymi

      se on kutakuinkin niin, että: "yksin oot sinä ihminen, kaiken roinan keskellä yksin".

      • Anonyymi

        Näin minä ainakin tunnen.


    • Anonyymi

      Olen aloittanut raivoisan raivaamisen.
      Lähti silleen alkuun, että vakuutuksesta kirjoittivat että tulevat tarkistamaan, että vesiputket ovat kunnossa.
      Pakko oli siivota tiskipöydän alustat, vessat.
      Siistiä tuli, hyvä on tästä jatkaa.

      Alkaa tuota ikääkin olla, voi kutsua tätä jo "kuolinsiivoukseksi", muuten lapset joutuu kun meikästä aika jättää.
      Kirppikselle, kierrätykseen, roskiin ja lahjoituksiin.

      Kuuntelen samalla kielikurssia nauhalta niin oppii vielä uuden kielen samalla.

      Olen kiitollinen että patistelette siellä.
      Lieko niin että jotkut ovat siistejä ja sitten jotkut tälläisiä kerääjiä?

    • Anonyymi

      jotkut ihmiset kerää tavaraa, sitä enemmän mitä ikää tulee, - meinaavat kai elää ja TARVITA kaikki mahdolliset "silpun sälpyn" tavarat, vaikka ei kukaan kävisi edes kylässä

      • Anonyymi

        Niin mitä yksinäinen yli 70-vuotias hlö tekee 12 ihmisen ruokailuryhmällä ja
        joillain niitä on moniakin vielä. Ja niillä ei ole koskaan käyttöä, ehkä tunnearvoa vaan.


    • Anonyymi

      Luulisin että se on sellainen turva-kysymys.
      Tuntee olonsa turvallisemmaksi. Meidän ei tule tuomita missään nimessä, vaan paremminkin ymmärtää.

    • Anonyymi

      Siinä on myös sellainen "rikkauden tunne".
      Onpahan "rikas" kun on monta pestyä jugurttipurkkia...
      Mitäs siitä, jos tuntee niin, ihan mukava!

      Jossain vaiheessa tulee sitten se, että enpä tarvitsekaan, vaan heitän pois.
      Ja havahtuu että ei tarvitse.

      Aika aikaa kutakin.

    • Anonyymi

      Evoluution kannalta voi tätäkin ajatella siten että jos on sinkku ja etsii kumppania niin luultavasti ostelee jonkin verran useammin tavaraa, mm. normaalia itsensä esilletuomista ja normaalia itsetehostusta silmälläpitäen, kuten vaikka siistit vaatteet, ettei varpaat pilkota kengistä. Monia myös kiinnostaa erilaiset vimpaimet kuten harrastusvälineet ja elektroniikka. Ehkä sitten jotkut itkevät sen tavarapaljouden keskelläkin, mutta ei se asioiden ostaminen välttämättä mitään epätoivoista tyhjyyden täyttämistä ole. Eikä se tarkoita että olisi paha ihminen jos on rahaa, eikä se että on hyvä ihminen jos on köyhä.

    • Anonyymi

      Näin on.

      Tavallaan harrastus, shoppailu. Kaikki on sitäpaitsi puoleen hintaan, tavaraa on liikaa.
      Esim kukkamaljakoita pitää olla sataviiskymmentä eri sorttia, puhumattakaan kengistä, laukuista ja paidoista.
      Nuo kuninkaalliset ne vain törsäävät kalliisiin laukkuihin. Kun pitää huulipunaa ja nenäliinaa kännyä kuljettaa 10-20 000 euron pussukoissa.
      Tämmönen tavallinen kun löytää kirppikseltä eurolla laukun, niin ostaa.

      Tuokin on totta että ei se ostaminen oo pelkästään tyhjyyden täyttämistä.
      Onhan se pakko ostaa joitakin tavaroita. Siinä on myös takana ajatus, että jos joskus tarttee, niin ostanpa halvalla. Näin on osunut itelleni monta kertaa ihan nappiin. Käyttöä on löytynyt vasta muutaman vuoden perästä ja silloin ei tarvinnutkaan lähteä kesken päivän kaupoille kun oli jo jemmassa,

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe