Planarin polttoaine

lihamylly1

Kun perävetolaite on saatu kuntoon alkaa Planarin asennus. Sitä olisin kysynyt että mitä dieselpolttoainetta kannattaa Planarissa käyttää ? En tiedä dieseleistä mitään tai niitten polttoaineista. On ilmeisesti biodieseliä ja tavallista dieseliä. Biodiesel nähtävästi kasvattaa "eliöitä" tankkiin niin se kai ei ole hyvä? Voisiko joku kommentoida ?
Sen verran olen Googlannut että petrooli ei ole hyvä, se kuluttaa polttoainepumppua koska siinä ei ole voitelevia aineita kuten dieselissä .

16

1119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paras ja halvin on tietysti lämmitykseen tarkoitettu "tupaöljy", eli sitä termoa mitä talojen öljylämmityksissäkin käytetään.

      Polttoöljyä siis, eli veneissä nykyään kiellettyä punaista dieseliä.

    • Anonyymi

      Niin ja vielä... sitä ainakin maaseudulla myydään ihan tankkausasemilla pistoolista koska sitä käytetään traktoreissa ja maatalouskoneissa.

      • Anonyymi

        Lämmityspolttoöljyä (LPö) ei taida saa enää kuin tilaamalla, tankkiautosta vain kuutio satseja asian mukaisiin säiliöihin.
        Kaikki mittareista myytävä punainen on MPö:ä (moottoripolttöljyä), joka täyttää EN590 nykydieselien vaatimat luokitukset, LPö ei.

        Miksi Planrille ei voi käyttää samaa polttoainetta, mitä vetolaitteen pyörittäjälle menee?
        Helpottaa, jos vähempi eri polttoainelaatuja ei tarvitse erikseen irtokanikoissa raahata..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämmityspolttoöljyä (LPö) ei taida saa enää kuin tilaamalla, tankkiautosta vain kuutio satseja asian mukaisiin säiliöihin.
        Kaikki mittareista myytävä punainen on MPö:ä (moottoripolttöljyä), joka täyttää EN590 nykydieselien vaatimat luokitukset, LPö ei.

        Miksi Planrille ei voi käyttää samaa polttoainetta, mitä vetolaitteen pyörittäjälle menee?
        Helpottaa, jos vähempi eri polttoainelaatuja ei tarvitse erikseen irtokanikoissa raahata..

        Toki voi käyttää samaa kamaa. Mutta jos aloittajalla oli huoli mahdollisesta biodieselistä ja sen tuomista ongelmista, niin silloin voi ottaa varman päälle ja käyttää lämmityspolttoöljyä, jossa ei ole mitään biokamaa tai leväongelmia

        Nythän ei edes tiedetä jos veneessä on bensamoottori. Silloin tarvitaan eri tankki lämmittimelle joka tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki voi käyttää samaa kamaa. Mutta jos aloittajalla oli huoli mahdollisesta biodieselistä ja sen tuomista ongelmista, niin silloin voi ottaa varman päälle ja käyttää lämmityspolttoöljyä, jossa ei ole mitään biokamaa tai leväongelmia

        Nythän ei edes tiedetä jos veneessä on bensamoottori. Silloin tarvitaan eri tankki lämmittimelle joka tapauksessa.

        No, eikö se lämppäri vois benskoneisessa olla myös bensakäyttöinen. Vastaavia nuo samat valmistajat tekevät eri polttoainelähteille;
        https://www.heatso.com/webasto-air-top-2000-stc-gasoline-petrol-12v-heater-kit/

        Jotenki jäänyt venepiireissä sellaista "kaasukammoa", että kolmen-neljänlaista polttoaineirtokanikkahärdelliä ylläpidetään pelolla.. itse en nestekaasusta halua luopua. mm Truma E2400 hoitaa lämmityksen (venekäyttöön hyväksytty) ja lasien huurteenpoiston.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, eikö se lämppäri vois benskoneisessa olla myös bensakäyttöinen. Vastaavia nuo samat valmistajat tekevät eri polttoainelähteille;
        https://www.heatso.com/webasto-air-top-2000-stc-gasoline-petrol-12v-heater-kit/

        Jotenki jäänyt venepiireissä sellaista "kaasukammoa", että kolmen-neljänlaista polttoaineirtokanikkahärdelliä ylläpidetään pelolla.. itse en nestekaasusta halua luopua. mm Truma E2400 hoitaa lämmityksen (venekäyttöön hyväksytty) ja lasien huurteenpoiston.

        Bensalla toimivat lämmittimet on venekäytössä kielletty. Näin ainakin Trafin mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensalla toimivat lämmittimet on venekäytössä kielletty. Näin ainakin Trafin mukaan.

        Koskiko vain CE-merkittyjä veneitä?


    • Veneessä on bensamoottori. Kiitos kommenteista, asia selvä.

    • Planarin ohjekirja sanoo "biopolttoaineen käyttö lämmittimessä on kielletty ! "

    • Polttaa ihan hyvin kaikkia dieseleitä ja lpö ja mpö kamaa. Muissa lämmittimissä parhaaksi on testattu Neste Pro ja neste My diesel. Kunhan huolehdit että lientä kuluu myös, niin ei se levällään ongelma ole. Jos seisoo pitkään alkaa tulee ongelmaa

      • Silloin kuin meillä oli se petroolilämmitin niin polttoaineen kanssa ei koskaan ollut ongelmia. Lähinnä minua huolestuttaa se miten käy talvella kun käyttöä ei ole. Yksi keino voisi olla lopettaa veneilykausi petroolilla. Onko niin että Neste Pro Ja My Diesel eivät ole biopolttoaineita ? Vanhami, kiitos tiedoista.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Silloin kuin meillä oli se petroolilämmitin niin polttoaineen kanssa ei koskaan ollut ongelmia. Lähinnä minua huolestuttaa se miten käy talvella kun käyttöä ei ole. Yksi keino voisi olla lopettaa veneilykausi petroolilla. Onko niin että Neste Pro Ja My Diesel eivät ole biopolttoaineita ? Vanhami, kiitos tiedoista.

        Minulla on ollut jo monta autoa, joissa biodiiselin käyttö on kielletty eli ei ole ongelma. Suomesta et saa ostettua ko. biodiiseliä, jos saat niin kerro mistä?
        Teboilin ja ABC'n bio-osuus on FAME'a. Nesteen ja ST1'n ei .


    • Anonyymi

      Kyllä löpöä saa edelleen moneltakin huoltsikalta, ainakin pääkaupunkiseudulla!! Itse ainakin poltan sitä veneeni kamiinassa..

    • Anonyymi

      Kyllähän itse saa bensalla toimivan lämmittimen asentaa. Ei riipu veneestä vaan just siitä kuka asentaa.

      • Anonyymi

        Näin on. Oman veneen saa lämmittää vaikka polttamalla nuotiota kannella... tai vaikka asentamalla kiinalaisen lämmittimen.

        No niin lämmitinkauppiaat: meuhka voi taas alkaa!


    • Anonyymi

      Perävetolaite eli panokone?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe