Pyhä Henki johdattaa taivaaseen

Anonyymi

Jeesus rukoili itsensä ja opetuslastensa puolesta ennen vangitsemistaan. Jeesuksen rukousta kutsutaan jäähyväisrukoukseksi. Hän pyysi Isää kirkastamaan hänet ja ottamaan luokseen kirkkauteen, jossa oli Isän luona jo ennen maailman syntyä.
Jäähyväisrukouksesta välittyy myös suuri rakkaus opetuslapsia kohtaan, joita Jeesus pyytää varjelemaan pahassa maailmassa. Helatorstain evankeliumiteksti on jäähyväisrukouksen loppuosasta, jossa Vapahtaja rukoilee opetuslapsilleen taivaallisen kirkkauden näkemistä.

Jeesus rukoilee puolestamme

Jeesus rukoili Isää, että hän saisi olla opetuslastensa kanssa taivaassa. Opetuslasten usko oli usein heikkoa ja ymmärtämätöntä, kun Jeesus opetti heille uskomisen aakkosia ja Jumalan pelastussuunnitelmaa. Taivaassa tuo uskon heikkous päättyisi ja opetuslapset saisivat katsella Vapahtajansa kirkkautta ikuisesti.

Johannes kirjoittaa kirjeessään: ”Rakkaat ystävät, jo nyt me olemme Jumalan lapsia, mutta vielä ei ole käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Sen me tiedämme, että kun se käy ilmi, meistä tulee hänen kaltaisiaan, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena kuin hän on.” (1. Joh. 3:2.)

Jeesus rukoili opetuslastensa puolesta, koska heiltä oli hämärtynyt uskon näköala. Jeesus oli julkisen toimintansa aikana puhunut paljon Jeesuksen ja opetuslasten uskonyhteydestä.

Nyt Jeesus rukoili hänen ja opetuslasten välisestä yhteydestä taivaallisessa kirkkaudessa. Jeesuksella oli huoli omistaan. Opetuslapset olivat vielä maailmassa. Jeesus oli antanut opetuslapsilleen lupauksen Pyhästä Hengestä, jotta he varjeltuisivat maailmassa hänen ominaan ja pääsisivät kerran taivaan kotiin.

Rakkaus suurin Hengen hedelmä

Taivaaseen ylösnousseen Jeesuksen ja hänen seuraajiensa yhteys toteutuu vain Pyhän Hengen kautta. Jeesus rukoili rakkauden pysymistä hänen ja hänen omiensa välillä. Rakkaus korostuu näin evankeliumitekstissä suurimpana Hengen hedelmänä.

Johannes kirjoittaa aikaisemmin: ”Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen. Se, joka ei minua rakasta, ei noudata minun sanaani – mutta sana, jonka te kuulette, ei ole minun omani, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.” (Joh. 14:23–24.)

Pyhä Henki on se voima, jonka kautta Jumalan valtakunta vie ilosanomaa korotetusta Herrasta kaikkialle maailmaan.

Jukka Joensuu

3

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pyhä Henki on se voima joka lopetti heikon uskon opetuslapsilta, kertokaa joskus siitäkin eikä aina olla kääriytymässä siihen heikkoon uskonviltiiin jossa sitten saarnaajakin kyselee penkkiläisiltä, saanko minäkin vielä uskoa !

Kertokaa missä kohtaa uudenliiton Apostolit moisia kyselivät!

Ja kun Henki tuli heidän päälleen, mitä tapahtui! Kolmetuhatta kastettiin yhden puheen seurauksena.

miettikää mitä tapahtuisi jos suviseuroilla olisi yksikin samanlainen puhuja ja puhe!

• Anonyymi

Jesus meitä johdattaa vaikka reppu olisi täynnä kompasseja ??

• Anonyymi

"Pyhä Henki on se voima, jonka kautta Jumalan valtakunta vie ilosanomaa korotetusta Herrasta kaikkialle maailmaan."

Tuossa lienee pitkän tekstin olennainen asia. Helppo päätellä, että Jumalan valtakunta ei ole mikään vl-klikki, jolla ei ole yhtään ilosanomanviejää maailmalla, jos ei nyt joku käväise liki turistimatkalla. Sellaisestakin kyllä retostellaan 'kävin pitämässä seuroja'.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      208
      2824
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      167
      2501
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1172
    4. Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.

Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k
      Kaste
      583
      1015
    5. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      124
      1002
    6. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      67
      1000
    7. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      269
      948
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      320
      921
    9. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      899
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      768
    Aihe