Kestävin ja mukavin automaattivaihteisto

Anonyymi

Onko Toyotan CVT automaateista paras? Rakenne ainakin nerokkaan yksinkertainen eikä kestävyydessä ole ilmaantunut ongelmia niinkuin VW konsernin surullisen kuuluisassa DSG laatikossa. Jouhevuus, mukavuus ja polttoainetalous ovat ne tärkeimmät asiat jotka huomaa jo ensimmäisten päivien aikana. Vuosien kuluttuakin toimii kuin junan vessa eikä korjauksiin ole mennyt senttiäkään. Pitäisiköhän öljyt vaihtaa kun satatuhatta tulee mittariin vaikka huolto-ohjelmassa ei ole siitä mainintaa.

50

7872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ehkä yksi markkinoiden surkein laatikko kokonaisuutena.

      • Anonyymi

        Niin, tarkoitat tietenkin DSG:tä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, tarkoitat tietenkin DSG:tä.

        Ei, vaan ihan tuota Toyota lelulaatikkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, vaan ihan tuota Toyota lelulaatikkoa.

        No kerroppa ihan omiin kokemuksiisi perustuen, että millä lailla markkinoiden surkein laatikko?


      • Anonyymi

        Toiminta on kovin epämääräistä, eikä sitä ole saatu päteväksi vuosienkaan virittelynkään jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerroppa ihan omiin kokemuksiisi perustuen, että millä lailla markkinoiden surkein laatikko?

        Trollia ei kannata ottaa vakavasti. Huutelee, mitä huutelee! Toimiihan dsg laatikko jotenkin jos on kunnossa, mutta jouhevuudesta ei voida puhua silloinkaan kun siinä on noita arpomis ja pätkimisominaisuuksia joita ei cvt- laatikossa tunneta. Ylämäkiperuutusominaisuus on myös sellainen dsg- laatikolla jota tuskin kukaan haluaisi. Trailerilla suorastaan hirveää. CVT laatikolla kaikki tällainen on yhtä juhlaa. Niin ja mikä tärkeintä, CVT-laatikko kestää. Skodassakaan ei kestänyt dsg laatikko edes koko testiä. Ei ainakaan voida puhua silloin mistään luotettavasta ja kestävästä laatikosta. Onko se nopea millisekunteja kestävä vaihtaminen jokin ratkaiseva asia, en ymmärrä, kun cvt ei vaihda ollenkaan vaan muuttaa koko ajan välitystä tarpeen mukaan. Onko vähän nerokasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiminta on kovin epämääräistä, eikä sitä ole saatu päteväksi vuosienkaan virittelynkään jälkeen.

        "Toiminta on kovin epämääräistä, eikä sitä ole saatu päteväksi vuosienkaan virittelynkään jälkeen"

        Tarkentaisitko hieman, mikä siinä on "epämääräistä ja miten sitä on "viritelty"?"kun minusta kaikki toimii juuri niinkuin pitääkin. Monta autoa on ollut automaatilla, mutta ei ainuttakaan yhtä täsmällisesti toimivaa laatikkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiminta on kovin epämääräistä, eikä sitä ole saatu päteväksi vuosienkaan virittelynkään jälkeen.

        Eli et siis ole koskaan ajanut CVT-automaatilla. Vastauksesi paljastaa sen kylmän viileästi. Hanki ensin edes kokemusta kyseisestä vaihteistosta, ja ennenkaikkea se ajokortti, ennen kuin tulet tänne sepustelemaan valheitasi.


    • Anonyymi

      Ymmärrän, miksi hyvin toimiva ja luotettava vaihdelaatikko, Toyotan, toimii DSG:n omistajan mielestä epämääräisesti. :D

    • Anonyymi

      Hyvää CVT:tä ei ole tehtykään! Tohjon loota ei muita vastaavia parempi. Kiihdytettäessä huutaa, mutta juurikaan mitään ei tapahdu. No jos siitä tykkää, mixei.

      • Anonyymi

        RAV4 hybrid cvt, 8,1s 0-100km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        RAV4 hybrid cvt, 8,1s 0-100km/h.

        Hybridivoimalinjassa ei olekaan CVT-vaihteistoa. CVT on metallihihnoilla toteutettu variaattori . Rav4 Hybridin voimansiirto perustuu planeettavaihteistoon ja sähkömoottoreihin ja sen kohtuullinen kiihtyvyys perustuu sähkömoottorien avustukseen.
        Variaattorin etu on laaja välitysalue. Siinä voidaan käyttää todella harvaa välitystä silloin kun vääntömomenttia ei tarvita, esim. tasamaalla myötätuuleen. Variaattorin heikkouksia hammaspyörillä toteutettuun vaihteistoon verrattuna ovat suuri tehohäviö ja nopeuden ja kierrosten suoran riippuvuuden puute.
        Kaikilla valmistajilla olisi mahdollisuus käyttää variaattorivaihteistoa, mutta mainittujen puutteiden vuoksi eivät käytä, vaan käyttävät planeettapyörästöillä ja momentinmuuntimella toteutettuja tai kaksoiskytkinvaihteistoja. Jälkimmäisten tehohäviöt ovat pienimmät ja sen vuoksi ovat nykyisin suosituin automaattivaihteistotyyppi monilla autovalmistajilla.


    • Anonyymi

      Oho oikein 8,1s.. Kuminauha mikä kuminauha. Kierrokset vaan ulvoo päättömästi mutta eipä tuhnuun moottoriin voi oikeen muuta ajatellakaan kun vääntöä ei ole alakierroksilla. No papparaiset ei häiriinny moottorin ulvonnasta kun ei ole kuulosta jäljellä kuin muisto.

      • Anonyymi

        Eli vaihdelaatikko toimii juuri kuin pitää, suurimman tehon kierroksilla täyskaasukiihdytyksessä. Ja kevyessä kiihdytyksessä pienemmillä kierroksilla. Ja ilman nykäyksiä. Ostajien typeryyden vuoksi aika moneen CVT:hen on kyllä laitettu valitettavasti keinotekoisen pykälät.


      • Anonyymi

        No nämä vähä-älyiset luulevat, että moottori on tehokkaimmillaan tyhjäkäynnillä, kunhan se vaan on turbo. Se tuossa DSG:ssä on ärsyttävää, että pyrkii vaihtamaan aivan liian aikaisin isommalle, jolloin moottori alkaa jyristämään, eikä ajomukavuudesta voi edes puhua! Sitten vielä se ärsyttävä nykiminen. Ja peruuttaminen peräkärry perässä joltisenkin mahdotonta. Sitäpaitsi OIKEASSA automaatilaatikossa ei ole mitään kytkinlevyjä, kuten tuossa DSG:ssä


      • Anonyymi kirjoitti:

        No nämä vähä-älyiset luulevat, että moottori on tehokkaimmillaan tyhjäkäynnillä, kunhan se vaan on turbo. Se tuossa DSG:ssä on ärsyttävää, että pyrkii vaihtamaan aivan liian aikaisin isommalle, jolloin moottori alkaa jyristämään, eikä ajomukavuudesta voi edes puhua! Sitten vielä se ärsyttävä nykiminen. Ja peruuttaminen peräkärry perässä joltisenkin mahdotonta. Sitäpaitsi OIKEASSA automaatilaatikossa ei ole mitään kytkinlevyjä, kuten tuossa DSG:ssä

        Jyrinä tulee kaksoismassapyörästä, joka "pohjaa" liian suuren väännön takia. Massapyörä tod.näk. kulunut, tästä ollut keskusteluakin.


    • Anonyymi

      Niin eli moottori on hengetön ja väännötön kun vaatii punarajalle vedätystä.

      • Anonyymi

        Tero puhuu taas vanhoista DSG laatikoista uudet laatikot on kestänyt 150tkm testit ilman minkäänlaisia ongelmia ja jos autotestaajiin pitää uskoa eivät enää nyki ja arpoile vaihteita kehitys on ollut huimaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tero puhuu taas vanhoista DSG laatikoista uudet laatikot on kestänyt 150tkm testit ilman minkäänlaisia ongelmia ja jos autotestaajiin pitää uskoa eivät enää nyki ja arpoile vaihteita kehitys on ollut huimaa..

        no kun nollasta ja kelvottomasta aloittaa ja vw on keksinyt vihdoin 150tkm kestävän vaihteiston ihanne olosuhteissa eli maantieajoa kestävän vaihteiston, on kehitys todellakin ollut huimaa. miten vw voikaan keksiä jotain tämmöistä, tässähän menee ihan sanattomaksi.


    • Anonyymi

      Terot elää menneisyydessä monessa muussakin asiassa.

    • Anonyymi

      Onpas kestävyys huipussaan jos peräti 150000 km kestää. Volkkareissa kaikki uusi "kestää", uskoo ken haluaa, mutta toyotassa tunnetusti kestää vielä vanhanakin. Ei sitä muuten Suomen luotettavimmaksi todettaisi ja tunnustettaisikaan.

      • Anonyymi

        Varmaan pitempäänkin kestäis kun ei 150tkm ilmennyt minkäänlaista kulumista testi vain siihen lopetettiin ...hei haloo,!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan pitempäänkin kestäis kun ei 150tkm ilmennyt minkäänlaista kulumista testi vain siihen lopetettiin ...hei haloo,!!

        Aika hyväuskoinen rohkea hölmö pitää olla että lähtee kokeilemaan vaivaisen lyhyen kahden vuoden takuun umpeuduttua, että kuinka kestää kun surullisen kuuluisa historia tunnetaan. En todellakaan haluaisi olla maksava koekaniini.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan pitempäänkin kestäis kun ei 150tkm ilmennyt minkäänlaista kulumista testi vain siihen lopetettiin ...hei haloo,!!

        Kummallako ne on ennen tulleet tiensä päähän jo ensimmäistäkään satatuhatta kilometriä? Ei kovin vakuuttavaa.


      • Anonyymi

        Kehitys kulkee autoissa eteenpäin vain terojen ajatukset kulkee5-10 vuotta jäljessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitys kulkee autoissa eteenpäin vain terojen ajatukset kulkee5-10 vuotta jäljessä.

        Jopa vikavaakenissakin voi tapahtua kehitystä. Suunta vaan on ollut arvoitus kun huijaamallakin on yritetty "kehittyä"


    • Anonyymi

      Diesel mersujen vaihdelaatikot kestäneet miljoonan ilman isompaa remppaa, voisi sanoa että kestävyydeltään ainakin parhaita.

    • CVT-laatikko toimii loistavasti, ainoastaan riuskempi kiihdytys ei sillä oikein luonnistu ilman huudattamista, Eilen ajoin 1. kertaa DSG7 laatikolla ja ihan ok oli. Perinteiseen automaattiin ja CVT-laatikkoon verrattuna ainoastaan kuuluisa lähdössä miettiminen tuntui oudolta aluksi, mutta vaatii vain tottumista. DSG ongelmat ovat liittyneet ymmärtääkseni enemmän vanhempaan DSG 6 -laatikkoon märkäkytkimellä, DSG7 kuivakytkin toimintavarmempi.

    • Anonyymi

      Onko jonkin muun laatikon ongelmista kirjoitettu enemmän kuin DSG:n ? Ei kyllä ihan heti tule mieleen. Toyotan cwt- laatikon kestävyydestä tai sen puutteesta en ole vielä ensimmäistäkään juttua löytänyt. Kaikki huudattamishöpinät voi laittaa kateuden piikkiin. Tottakai kone kiertää kun kiihdyttää. Se on vain yksi nilkan ojennus. En ole vielä löytänyt autoa joka kiihtyisi ilman kierrosten nousua. Mikä ongelma siinä on, en ymmärrä? Miksi volkkareissa vain "uudet" pitäisi toimia kun suurin osa kuitenkin on vanhoja ja ne uudetkin vanhenee koko ajan. Toyota tunnetusti ja tutkitusti kestää vanhanakin.

      • Anonyymi

        Hehee, tuota Toyotan lelulaatikkoa on haukuttu lähes poikkeuksetta testeissä ym...
        DSG on hyvä ja toimiva vaihteisto, jossain tilanteessa tuntee nykäisyn, mutta niin kaikissa automaateissa tuntee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hehee, tuota Toyotan lelulaatikkoa on haukuttu lähes poikkeuksetta testeissä ym...
        DSG on hyvä ja toimiva vaihteisto, jossain tilanteessa tuntee nykäisyn, mutta niin kaikissa automaateissa tuntee.

        Hehee itselles vaan, Toyota on silti maailman eniten myyty auto, vaikka vaginan maailma, ja sinun kaltaiset trollit on sitä yrittänyt painaa maan rakoon jo kymmeniä vuosia. siinä kuitenkaan onnistumatta. Toyotalle onkin autoilevan kansan mielipide tärkeämpi, kuin TM:n muutaman testaajan mielipiteet. Siitä johtuu myös tuo maailmanlaajuinen menestys. Mutta tätähän ei trolli voi millään käsittää, kun sen omat mielipiteet muodostuvat vain autolehtiä lukemalla, eikä omia kokemuksia ole vielä ollenkaan. Ja mistäpä sitä kokemusta olisikaan vielä syntynyt, kun se ajokortin hankkiminenkin on vielä vasta ajatuksen asteella.....


      • Valitettavasti kone huutaa kiihdytettäessä kovemmin, ei ole kateuden kanssa tekemistä. Eikä tuo koneen huutaminenkaan ärsytä, vaan se, että momentinmuunnin "hukkaa" tehot jonnekin tuolloin, ääni kuuluu, mutta juuri mitään ei tapahdu. Todellisuudessa tapahtuu, mutta sitä ei huomaa kuminauhamaisuuden takia. Mukava ja luotettava laatikko muuten tuo CVT on, koeajojen kommentit juurikin liittyneet aina tuohon huudattamiseen ja kuminauhamaisuuteen, muuten kiitelty.


      • Anonyymi

        Tuon kuminauhamaisuuden takia todellakin tuntuu ettei mitään tapahdu vaikka nopeusmittarin viisari nousee ripeästi. Mukava ja luotettava tuo CVT on, 130000 km tuli ajettua eikä mitään tekniikkaongelmia ollut. Käytännön polttoainekukutuskin saattaa olla pienempi kuin manuaalilaatikolla koska aina on sopiva "vaihde" päällä.


    • Anonyymi

      Empä ole kokeillut dsg,tä tai tojon kuminauhaa mut on ollut Mersun tomaatteja , volvon aisinia ja bemmin zf.ää ne on kaikki hienoja laatikoita. Sanoo 21 taksia pehmittänyt autoilija.

      • Anonyymi

        No ei sulla juuri autot kestä. Montako rautakankea olet saanut vääräksi?


      • Anonyymi

        Kaikkilla maitsemillasi laatikoilla on tullut ajettua. Tsi toimii juurikin niin huonosti kuin medioista voi lukea. A - Mersussa samanlaiset ongelmat käyttöominaisuuksissa lisättynä vielä rattiviiksellä. Volvon aisin alkoi jo pätkimään sadanviidenkymmenentuhannen jälkeen vaikka öljyt oli vaihdettu. Isoissa Mersussa toimii ainakin uutena mukavasti, vakka se viiksiviidakko ei ainakaan mukavuutta lisää. Kyllä Mersun ja Volvon hintaisessa mallikas toiminta ja kestävyys pitäisikin jo kuulua hintaan kun se kuuluu siihen jo puolta halvemmassa toyotassakin. Portaaton laatikko keksintönä vaan on
        yksinkertaisen nerokas ja toimii toyotan toteuttamana vielä ilman ongelmia.


    • Olen samaa mieltä, että Mesen laatikot ovat upeita!
      Nykyinen 60T ajetun W212:n laatikko vaihtaa yhtä hyvin kuin
      aikaisemman Meseni W211, vaikka sillä oli ajettu 150T enemmän!
      Ei enää manuaalia kuin pakon edessä!

    • Anonyymi

      Ainoita toimivia ja mukavia automatteja on amerikkalaiset turbiinilaatikot. Mesen laatikot liian taloudellisiksi tehty ja siksi nykiviä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vastuullista toimintaa vastuunsa tuntevalta valmistajalta. Kaikki valmistajat eivät suhtaudu yhtä vastuullisesti. Eivät järjestä mitään takaisin kutsuja vaikka jakopäitä vaihdettiin kuin sukkia ja öljyä kului ämpäritolkulla vaihtojen välissä.

      • Anonyymi

        Toyotan vastuullisuus on lähinnä vitsi. Jos se tuntisi vastuullisuutta, niin se varustaisi autonsa ruosteenestokäsittelyllä ja käyttäisi laadukkaampia osia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan vastuullisuus on lähinnä vitsi. Jos se tuntisi vastuullisuutta, niin se varustaisi autonsa ruosteenestokäsittelyllä ja käyttäisi laadukkaampia osia.

        12 vuotta on puhkiruostumattomuustakuu eikä kukaan kiellä teettämästä
        tai tekemästä lisäsuojausta jos haluaa. Ei mitään autoa ole suojattu maailman tappiin asti. Passateistakin luotettavan ruotsalaistutkimuksen mukaan oli peräti neljäkymmentä kaksi prosenttia ruostuneita kun avensiksista vain parisen prosenttia. Kuinka on mahdollista jos olisi Passat hyvin suojattu? Eihän liikenteessä tapaa edes 90 luvun avensiksia ruostuneina, nuoremmista nyt puhumattakaan. Niin vanhat Passatit ovat jo olleet paalissa joitakin vuosia kun ei juurikaan enää missään näy. Vai onko niin ettei ole viime vuosituhannellakaan ollut mikään suosikkimalli, kun ei ole sitä vieläkään?


      • Anonyymi

        Ja viimeinen oljenkorsi käytetty, ruotsalaistutkimus. Eikös ne ruotsalaiset rankanneet Toyotan suojaukset luokkaan 1-2/5 ja kilpailevat eurooppalaiset 4-5/5? Ja tarkennetaan, että 5/5 on paras.
        Tuo Toyotan automaatti on ehkä haukutuin vaihteisto autolehtien testeissä.


      • Anonyymi

        Kyllä ne korjattiin ihan kuluttajaviranomaisten suositusten mukaan. Toyota taas ei tahdo tehdä takaisinkutsuja kuin viranomaisten pakottamana ja uhkasakon voimalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne korjattiin ihan kuluttajaviranomaisten suositusten mukaan. Toyota taas ei tahdo tehdä takaisinkutsuja kuin viranomaisten pakottamana ja uhkasakon voimalla.

        Kyllä yhtä taistelua on ainakin median ja kuluttajienkin mukaan ollut konsernin suhtautuminen ja kaiken kukkuraksi vielä kusetti ja huijasi asiakkaansa. Ei tietenkään takaisinkutsua järjestetty siitäkään ennen kuin nolosti housut kintuissa jäi kiinni. Nyt kuitenkin teemana oli kestävin ja mukavin vaihteisto. Toyotasta löytyy, mutta konsernimerkkien dsg on tuottanut harmaita hiuksia tai onko peräti kaljuunnuttanut joitakin? Yhteistä kaikille konsernimerkkien ominaisuuksille näyttäisi kuitenkin olevan pahat suunnitteluvirheet ja laaduttomat materiaalit kun on säästetty. Eihän sellaista voi takaisinkutsulla oikaista jos pitäisi koko voimalinja vaihtaa. Ensin jakopää, suraavaksi öljyä hörppivä kone jossa päästöhuijausohjelma ja sen jatkeena vielä ongelmallinen automaattilaatikko? Lisänä vielä itsestään aukeilevat turvavyöt ja katkeilevat kaasupolkimet niin kyllä menisi hermo jo vähemmästäkin jos kaikki osuisi omalle kohdalle. Skodan ostamalla saa ne murheet ainakin melkein puoleen hintaan ja onhan sekin melkein saksalainen tai itäsaksasta ainakin melkein.


      • Anonyymi

        Itsellään aukeavat turvavyöt, jihuu muistaako noita kuin röllikkä? On muuten korjattu juttu tuokin, kuten muutkin.
        On niitä kassin hirtyämisiå, tulipaloja ym. juttuja ollut ihanalta Toyotallakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja viimeinen oljenkorsi käytetty, ruotsalaistutkimus. Eikös ne ruotsalaiset rankanneet Toyotan suojaukset luokkaan 1-2/5 ja kilpailevat eurooppalaiset 4-5/5? Ja tarkennetaan, että 5/5 on paras.
        Tuo Toyotan automaatti on ehkä haukutuin vaihteisto autolehtien testeissä.

        Ei suojaaminen tarkoita ainakaan passatissa ruostumattomuutta. Kuinka voi ruostua niinkuin passat jos on suojattu ja siitäkin maksettu? Tuskin sitäkään kaupan tekijäisiksi on suoritettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellään aukeavat turvavyöt, jihuu muistaako noita kuin röllikkä? On muuten korjattu juttu tuokin, kuten muutkin.
        On niitä kassin hirtyämisiå, tulipaloja ym. juttuja ollut ihanalta Toyotallakin.

        Onhan noita konsernikohelluksia melkein joka kuukaudelle lähihistoriassa mutta kyllä nuo tuoreimmat vielä muistaa ja on syytäkin, ettei altistu huijaukselle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja viimeinen oljenkorsi käytetty, ruotsalaistutkimus. Eikös ne ruotsalaiset rankanneet Toyotan suojaukset luokkaan 1-2/5 ja kilpailevat eurooppalaiset 4-5/5? Ja tarkennetaan, että 5/5 on paras.
        Tuo Toyotan automaatti on ehkä haukutuin vaihteisto autolehtien testeissä.

        42 prosenttia ruosteessa tuskin jättää ketään kylmäksi. Voipi olla että jotkut alkaa käymään kuumana kun totuus paljastuu.


    • Anonyymi

      "On niitä kassin hirtyämisiå, tulipaloja ym. juttuja ollut ihanalta Toyotallakin."

      Nyt kyllä meni yli hilseeen. Mikä kassi ja missä on hirtyänyt? Onko sulla nyt varmasti kaikki hyvin?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      303
      9777
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      67
      2203
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      42
      2014
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      33
      1850
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1828
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1756
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1338
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1272
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      53
      1226
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      51
      1209
    Aihe