95V invertteri Suomen markkinoille?

Onko kiinnostusta invertterille, jonka vaihtosähkön ulostulon jännite on 95V?

Näin voisi kahdella 47.5V johtimella vetää johdotuksen mökkiin tai asuntoon, jolloin ainakin tämän hetken näkemyksen mukaan asennustyöt menisivät pienjännitepuolelle. Kuka tahansa "autosähköön" hieman perehtynyt voisi sähköistää itse kotinsa.

Tällainen tuote edellyttäisi sopimusvalmistajan kumppaniksi ryhtymistä kauko-idässä, joten kappalemäärä pitäisi laitteella olla jonkinlainen ennenkuin kannattaa ryhtyä teettämään.

Jos on kiinnostusta tehdä sähköt jatkossa itse, tällainen asia on mahdollisuuksien rajoissa.

12

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      95 VAC ei sovi mitenkään päin pienoisjännitteen määritelmään. Vaiheidenkin välillä on rajana 50 VAC

      • Anonyymi

        Invertterissä on kaksi vaihetta, jotka tässä tapauksessa jäisivät alle 50 VAC. Vaiheet yhdistämällä saadaan korkeampi jännite, joka sijaitsee vain yhdistetyistä vaiheista otetun tehon kohdalla.

        Toisin sanoen invertteri myytäisiin 47.5 47.5 VAC mallina, mikä on invertterin tosiasiallinen vaiheistus ulostulossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Invertterissä on kaksi vaihetta, jotka tässä tapauksessa jäisivät alle 50 VAC. Vaiheet yhdistämällä saadaan korkeampi jännite, joka sijaitsee vain yhdistetyistä vaiheista otetun tehon kohdalla.

        Toisin sanoen invertteri myytäisiin 47.5 47.5 VAC mallina, mikä on invertterin tosiasiallinen vaiheistus ulostulossa.

        Jos käämit ovat erilliset, ne on mahdollista kytkeä niin että saa 95 volttia, joten ei mene heikkovirtalaitteena.


      • Anonyymi

        Ajattelin että voisi olla jopa kaksi erillistä laitetta, jotka vain sopivissa olosuhteissa kytkeytyisivät jostakin kohdastaan yhdeksi... no silloinkaan tietenkään ei ehkä lain kirjain täyty.

        Jos invertteri on vain 50 VAC, se ei ole niin kiinnostava.

        20 amppeerin jatkokaapelilla voi siirtää vain alle kilovatin. Joihinkin tarpeisiin sekin tietenkin riittäisi, ja saisi itse asentaa ( 24 ja - 24 VAC).


    • Invertterin valmiita rakennusohjeita ja kytkentäkaavioita löytyi useita.

      Tässä on amerikkalaisen yliopiston tutkijaryhmän suunnittelema huokea siniaaltoinvertteri: https://tinyurl.com/k966rdu

      Tuossa on esitetty invertterin toimintaperiaate ja rakentaminen seikkaperäisesti.

      Toinen kytkentä- ja rakennusohje: https://tinyurl.com/y2lrcx47

      Tuossa kaveri esittää vielä lisäksi kuinka invertterin voi rakentaa eri sisään- ja ulostulojännitteille ja eri teholuokkiin.

      Mielestäni kotimainen invertteri kannattaisi ottaa agendalle ja ryhtyä suunnittelemaan ja valmistamaan invertteriä jonkin valmiin suunnitelman pohjalta.

      Löytyisikö henkilöä taikka paria, joka ryhtyisi tällaiseen projektiin - eli valitaan sopiva kytkentämalli, muunnetaan tarvittaessa omaan käyttöön sooivaksi ja luodaan edellytykset invertterin valmistukselle pienteollisesti.

    • Mutta ei mikään käytä tuota vajaata 50 volttia. En ihan ymmärrä mikä hyöty tästä olisi. Jotain lämmitystä voi tehdä itse, mutta onko tuo nyt niin iso juttu.

      • Anonyymi

        Jos joku tuommoisen systeemin rakentaa tottakai hän sitä käyttääkin.


    • Jos tutustuu noihin pariin linkitettyyn invertterin toimintaperiaatteen ja kytkennän tarkkaan kuvaukseen, voi todeta että ymmärtämällä asiaa - eli kuinka rakennetaan toimiva invertteri - voikin rakentaa juuri sellaisen invertterin kuin haluaa tai tarvitsee.

      • Varmastikin mutta tässä on varmaan jotain mikä ei minulle aukea. En ymmärrä miksi pistorasioista löytyy 50v ja mitä sillä tehdään tai miten kytket 230v laitteen käyttämään 50v.


      • Minulla on 3 kVA muuntaja, jolla voin muuntaa 110V invertterin sähkön 230V jännitteelle, jos sellaista vielä joskus satun tarvitsemaan.

        Pyrkimys on kotikäytössä ja omatuottoisessa sähkössä pienempiin jännitteisiin.

        50 VAC invertterillä saisi vetää itse sähköt mökkiin tai muuhun kohteeseen, eikä maadoitukselle ole suurta tarvetta (kelluva 25 - 25 jännite johtimissa).

        20A jatkojohtimella käytännön kuorma jää alle kilovatin mutta joihinkin itse tehtyjen kohteiden sähköistyksiin sekin riittäisi.

        Kyse on siis vaihtoehdoista ja valinnanvapaudesta.


    • Anonyymi

      Sehän on erikoinen proggis, mutta ihan jees. Kannattaa olla tarkkana kumminkin. Nuo ns. heikkovirtasysteemit aiheuttaa helposti tulipaloja, vaikka niitä kuka tahansa saakin tehdä. Sähköiskuun ei kuole, mutta tulipaloon voi hyvinkin.

      Ilmeisesti jostain amerikkalaisesta jutusta kyse, koska tuon 110V mainitsit.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe