Mar Yah (aramea) uudessa testamentissa.

Nostan tuolta toisesta keskustelusta tämän aiheen omaksi ketjuksi.
On siis kysymys aramean kielen Mar Yah ( Herra Yahveh) käytöstä uudessa testamentissa.

Jehovan todistajathan erittelevät Jeesuksen ja Jehovan täysin erillisiksi.
Vanha arameankielinen UT ei tee aina näin.

Otan nyt esimerkkinä Luun.2:11.
(enkeli ilmoittaa) " Sillä tänään on teille syntynyt Daavidin kaupungissa Vapahtaja, joka on Mar Yah Meshika (Herra Yah Messias = YHVH Messias).

Toinen mielenkiintoinen keskustelu käydään naisen ja Jeesuksen välillä, naisen jota syytettiin ensin aviorikoksesta, mutta jossa syyttäjät lähtivät kälppimään.
Joh.8:10,11.
"Jeesus kohotti päänsä ja kysyi: Nainen,missä ne kaikki ovat? Eikö kukaan tuominut sinua? (Mitä nainen vastaa?) Hän vastasi: Mar Yah (Herra Yah = YHVH), ei kukaan ".

Jatkuu myöhemmin. . .

52

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikös se ollut se yleisesti kohteliaisuutena käytetty -Adonai ?
      Eihän se Tuomaan "kaan ; lause , -Minun herrani ja jumalani ! ole alkuperäteksiä , vaan lisätty , Raamatuntutkimuksen mukaan , -Tekstiin noin - 600 luvun jälkeen ? siinä Normanniaikana ,
      Olivathan ne muinaisherratkin kovan herroittelun tarpeessa , esimerkkinä esim, Joosefin ajan Hyksohallitsija , josta Vt kertoo miten kansanpiti mennä polvillaan , ja katsoa maahan , Kun sotilaat huusivat .." Abtrek , - Polvillenne .. !!
      Ja toisekseen , nämä Vt ;n ajan tekstiä kirjoittaneet Kreikkalaisfilosofit ; nehän oli hiukan samanlaista porukkaa , kuin nämä nykyajan ISIS , Ilmankos ne vaati ehdotonta puheisiinsa uskomista ,

      • Anonyymi

        .." VT; n ajan , ..
        Piti sanoa ; UT ; n ajan


    • Anonyymi

      Todistaako tämä kolminaisuusopin oikeaksi vai mistä tässä on kyse.

      • Anonyymi

        Aramean kielisessä UT :ssa Jeesuksesta mainitaan useissa kymmenissä kohdissa että Hän on Herra Jehova ( Mar Yah, Yahveh)
        Mutta ei asia ole näin yksiselitteinen. Myös Isä Jumalasta sanotaan Mar Yah, Yahveh.
        Joten jokainen pohtikoon mitä se tarkoittaa.
        mnaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aramean kielisessä UT :ssa Jeesuksesta mainitaan useissa kymmenissä kohdissa että Hän on Herra Jehova ( Mar Yah, Yahveh)
        Mutta ei asia ole näin yksiselitteinen. Myös Isä Jumalasta sanotaan Mar Yah, Yahveh.
        Joten jokainen pohtikoon mitä se tarkoittaa.
        mnaat.

        Jeesuksen nimi merkitsi, että Jehovassa on pelastus - muistaakseni.
        Eikö tässä voisi olla jotain samanlaista, kuten esim. nainen tunnusti Jeesuksen edustavan Jehovaa, olla Jehovan Lähettämä, tai kuten verrataan nykyisin
        sihteerin edustavan todellisuudessa johtajaa, työnantajaansa.

        Miten muuten voit mnaat? Siitä on aikaa, kun lähdit muille maille.
        Minä luen jatkuvasti J-todistakjien työkirjaa ja päivän raamatunlukua.
        Mutta en jaksa sitä epäkristillistä mielenosoitusta seurakunnassa.
        Erikoisen vaikeaksi se tuli, kun tein edistysaskeleita.
        Se oli muilta pois jotenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuksen nimi merkitsi, että Jehovassa on pelastus - muistaakseni.
        Eikö tässä voisi olla jotain samanlaista, kuten esim. nainen tunnusti Jeesuksen edustavan Jehovaa, olla Jehovan Lähettämä, tai kuten verrataan nykyisin
        sihteerin edustavan todellisuudessa johtajaa, työnantajaansa.

        Miten muuten voit mnaat? Siitä on aikaa, kun lähdit muille maille.
        Minä luen jatkuvasti J-todistakjien työkirjaa ja päivän raamatunlukua.
        Mutta en jaksa sitä epäkristillistä mielenosoitusta seurakunnassa.
        Erikoisen vaikeaksi se tuli, kun tein edistysaskeleita.
        Se oli muilta pois jotenkin.

        Jehovassa on pelastus on yksi muoto.
        Mutta Herra JHVH on yksinkertaisin ja suorempi muoto.
        Nainen ei ainoastaan sanonut Jeesuksen edustavan Jehovaa vaan sanoi Hänen olevan JHVH.
        Palaan tähän myöhemmin.
        Muutoin hyvin menee. Onhan minulla uskon sota asu kaikkia pahan palavia nuolia varten. Niitä välillä lentelee.
        Mutta se kuuluu osaamme.
        mnaat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jehovassa on pelastus on yksi muoto.
        Mutta Herra JHVH on yksinkertaisin ja suorempi muoto.
        Nainen ei ainoastaan sanonut Jeesuksen edustavan Jehovaa vaan sanoi Hänen olevan JHVH.
        Palaan tähän myöhemmin.
        Muutoin hyvin menee. Onhan minulla uskon sota asu kaikkia pahan palavia nuolia varten. Niitä välillä lentelee.
        Mutta se kuuluu osaamme.
        mnaat.

        mnaatille: oletko sulkenut aikoinaan ehdottamaasi mahdollista tapaamista esim keskustan kirjastossa kokonaan pois? Olisin edelleen halukas keskustelemaan "kasvotusten" jt-asioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jehovassa on pelastus on yksi muoto.
        Mutta Herra JHVH on yksinkertaisin ja suorempi muoto.
        Nainen ei ainoastaan sanonut Jeesuksen edustavan Jehovaa vaan sanoi Hänen olevan JHVH.
        Palaan tähän myöhemmin.
        Muutoin hyvin menee. Onhan minulla uskon sota asu kaikkia pahan palavia nuolia varten. Niitä välillä lentelee.
        Mutta se kuuluu osaamme.
        mnaat.

        Minäkin olen alkanut etsimään internetin kautta arameaa ja hebreaa, kreikkaa lukeneiden mielipiteitä käännöksistä. Se on kanssa yhtä riitelyä!
        Samasta asiasta kielentuntijat kinastelevat kuten täälläkin.

        Juuri eilen katsoin videota katolisen paavin tunnustuksesta kuolinvuoteellaan: "Me olemme lisänneet asioita kansan kurissa pitämiseksi. Antakaa se anteeksi." Joo, se oli siitä helvetin tulesta, jota ei ole.
        Mitähän muuta kuuluu samaan listaan? Minä uskoin kirjaintenkin olevan lasketun raamatunkäännöksissä. Kyllä hävettää typeryyteni!


      • Anonyymi
        totuudenetsijä kirjoitti:

        mnaatille: oletko sulkenut aikoinaan ehdottamaasi mahdollista tapaamista esim keskustan kirjastossa kokonaan pois? Olisin edelleen halukas keskustelemaan "kasvotusten" jt-asioista.

        En. Missä kirjastossa? Lohjallako?


      • Anonyymi kirjoitti:

        En. Missä kirjastossa? Lohjallako?

        Helsingissä Rikhardinkadun kirjastoa ehdotit.
        Niin ja minunkin puolesta kiva kun palasit palstalle!


      • Anonyymi
        totuudenetsijä kirjoitti:

        Helsingissä Rikhardinkadun kirjastoa ehdotit.
        Niin ja minunkin puolesta kiva kun palasit palstalle!

        Kiitos.
        Laitetaan mietintämyssyn alle.
        Minulle voi laittaa sähköpostiviestiä :[email protected] asiasta.
        Joskohan onnistuis tämän kesän aikana.
        Nyt lähdemme kohta mökkeilemään, mutta tulemme juhannukseksi takaisin.


    • Anonyymi

      Jeesus on Jahve tai ei ole, riippuen mitä kohtaa katsoo. Otapa siitä sitten selvää.

      • Anonyymi

        No otetaan selvää.
        Ensinnä, ollessamme lahkofoorumilla, on todettava että lahko matki adventisteilta itselleen opin sanoa Jeesusta enkeli Mikaeliksi. (adventistit itse ovat jo todenneet virheeksi ja luopuneet siitä).

        Joh. 1:1, ("Sana oli Jumalan tykönä ja sana oli Jumala") voidaan lukea:
        "Jumala oli Jumalan tykönä". Koska Jes 43:10 sanoo, ettei muuta jumalaa ole luotu,
        emme voi ajatella, että Jumala loi edes ns. pienen "jumalan". Kuinka sitten Jumala (tai
        jumala) voi olla Jumalan tykönä? Ainoa mahdollisuus on, että Jumala on yksi ja kaksi
        yhtä aikaa: Isä Jumala taivaassa ja Poika Jumala, joka tuli lihaksi, ja että heitä
        molempia kutsutaan nimellä "Jumala". Muut tulkinnat ovat raamatullisesti mahdottomia
        Se, että Jeesusta kutsutaan Jumalan sanaksi, ilmaisee syvää ykseyttä Jumalan kanssa.
        Sana on syvästi samaa, kuin Jumala itse; se on tunteitten, ajatusten ja tahdon tulkki
        hänestä itsestään. Kristus on aina sitä, mitä "Jumala sanoi".

        Jes 9:5, jossa Jeesuksen sanotaan olevan "Väkevä Jumala", Jes 10:21 antaa Jehovalle saman nimen, "väkevä Jumala", kuin Jes 9:5 Jeesukselle.

        Neitseestä syntymisen kautta Jeesuksessa Kristuksessa yhdistyvät sekä
        jumaluus että ihmisyys. Jeesuksen synnittömyys oli seurausta tämänkaltaisesta
        syntymästä. Aadamin sukulaisuuden vuoksi kaikki ihmiset ovat tulleet syntisiksi.
        Jeesuskin syntyi lihaan, mutta ei lihasta, vaan Pyhästä Hengestä. Jeesuksen
        synnittömyys oli ehdoton välttämättömyys ihmiskunnan syntien sovittamiseksi. Tämän ongelman jumalallinen ratkaisu oli neitsyestä syntyminen. Ennustaessaan tämän Jumala-ihmisen syntymästä enkeli nimittikin häntä "pyhäksi" (Luuk 1:35). Kenestä muusta kuin Jumalasta olisi voitu sanoa näin?

        Joh 14:10,11: "Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa...ja Isä, joka minussa
        asuu, tekee teot, jotka ovat hänen..." tai Joh 5:21-24: "Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo. Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle, että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt." Tämän mukaan Isälle on tärkeätä, että Poikaa pidetään yhdenvertaisena hänen kanssaan. Jeesus ei näytä olevan tässäkään vähempiarvoinen.
        Se, että näillä Jumalan kahdella eri persoonalla on erilaisia tehtäviä, ei tee tyhjäksi sitä,
        etteivätkö he molemmat olisi Jumaluuden persoonia. Jeesus sanoo:"Minä ja Isä olemme yhtä". (Joh 10:30)

        Joh 9:38: "Niin hän (näkönsä saanut mies) sanoi: "Herra, minä uskon; ja hän
        kumartaen rukoili häntä." Jeesus ei estänyt miestä näin tekemästä. Jeesusta tultiin
        tietoisesti kumartamaan jo hänen ollessaan lapsi (Matt 2:2,11). Ks. myös Luuk 24:52.
        Myös Tuomaan sanat Jeesukselle:"Minun Herrani ja minun Jumalani" (Joh 20:28)
        osoittavat tietoista palvontaa häntä kohtaan Jumalana

        Room 9:5 "Kristus...hän joka on yli kaiken, Jumala". (Paavali).

        Jes 45:15 "Totisesti sinä olet salattu Jumala, sinä Israelin Jumala, sinä Vapahtaja." (Heprean tekstissä lukee tietysti Vapahtajan kohdalla "Jeshua" eli Jeesus.)

        Kol 2:9 "Hänessä (Kristuksessa) asuu jumalisuuden koko täyteys ruumiillisesti"

        Paavali rinnastaa Jeesuksen ja Herran (Jahven) samaksi pelastavaksi nimeksi. Raamatusta käy selvästi ilmi, että esim. alkuseurakunta huusi avukseen Herran Jeesuksen Kristuksen nimeä (1 Kor 1:2; Ap 9:21). Jeesus on ainoa nimi taivaan alla, joka on annettu ihmisille pelastukseksi (Ap 4:12).


      • Anonyymi kirjoitti:

        No otetaan selvää.
        Ensinnä, ollessamme lahkofoorumilla, on todettava että lahko matki adventisteilta itselleen opin sanoa Jeesusta enkeli Mikaeliksi. (adventistit itse ovat jo todenneet virheeksi ja luopuneet siitä).

        Joh. 1:1, ("Sana oli Jumalan tykönä ja sana oli Jumala") voidaan lukea:
        "Jumala oli Jumalan tykönä". Koska Jes 43:10 sanoo, ettei muuta jumalaa ole luotu,
        emme voi ajatella, että Jumala loi edes ns. pienen "jumalan". Kuinka sitten Jumala (tai
        jumala) voi olla Jumalan tykönä? Ainoa mahdollisuus on, että Jumala on yksi ja kaksi
        yhtä aikaa: Isä Jumala taivaassa ja Poika Jumala, joka tuli lihaksi, ja että heitä
        molempia kutsutaan nimellä "Jumala". Muut tulkinnat ovat raamatullisesti mahdottomia
        Se, että Jeesusta kutsutaan Jumalan sanaksi, ilmaisee syvää ykseyttä Jumalan kanssa.
        Sana on syvästi samaa, kuin Jumala itse; se on tunteitten, ajatusten ja tahdon tulkki
        hänestä itsestään. Kristus on aina sitä, mitä "Jumala sanoi".

        Jes 9:5, jossa Jeesuksen sanotaan olevan "Väkevä Jumala", Jes 10:21 antaa Jehovalle saman nimen, "väkevä Jumala", kuin Jes 9:5 Jeesukselle.

        Neitseestä syntymisen kautta Jeesuksessa Kristuksessa yhdistyvät sekä
        jumaluus että ihmisyys. Jeesuksen synnittömyys oli seurausta tämänkaltaisesta
        syntymästä. Aadamin sukulaisuuden vuoksi kaikki ihmiset ovat tulleet syntisiksi.
        Jeesuskin syntyi lihaan, mutta ei lihasta, vaan Pyhästä Hengestä. Jeesuksen
        synnittömyys oli ehdoton välttämättömyys ihmiskunnan syntien sovittamiseksi. Tämän ongelman jumalallinen ratkaisu oli neitsyestä syntyminen. Ennustaessaan tämän Jumala-ihmisen syntymästä enkeli nimittikin häntä "pyhäksi" (Luuk 1:35). Kenestä muusta kuin Jumalasta olisi voitu sanoa näin?

        Joh 14:10,11: "Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa...ja Isä, joka minussa
        asuu, tekee teot, jotka ovat hänen..." tai Joh 5:21-24: "Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo. Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle, että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt." Tämän mukaan Isälle on tärkeätä, että Poikaa pidetään yhdenvertaisena hänen kanssaan. Jeesus ei näytä olevan tässäkään vähempiarvoinen.
        Se, että näillä Jumalan kahdella eri persoonalla on erilaisia tehtäviä, ei tee tyhjäksi sitä,
        etteivätkö he molemmat olisi Jumaluuden persoonia. Jeesus sanoo:"Minä ja Isä olemme yhtä". (Joh 10:30)

        Joh 9:38: "Niin hän (näkönsä saanut mies) sanoi: "Herra, minä uskon; ja hän
        kumartaen rukoili häntä." Jeesus ei estänyt miestä näin tekemästä. Jeesusta tultiin
        tietoisesti kumartamaan jo hänen ollessaan lapsi (Matt 2:2,11). Ks. myös Luuk 24:52.
        Myös Tuomaan sanat Jeesukselle:"Minun Herrani ja minun Jumalani" (Joh 20:28)
        osoittavat tietoista palvontaa häntä kohtaan Jumalana

        Room 9:5 "Kristus...hän joka on yli kaiken, Jumala". (Paavali).

        Jes 45:15 "Totisesti sinä olet salattu Jumala, sinä Israelin Jumala, sinä Vapahtaja." (Heprean tekstissä lukee tietysti Vapahtajan kohdalla "Jeshua" eli Jeesus.)

        Kol 2:9 "Hänessä (Kristuksessa) asuu jumalisuuden koko täyteys ruumiillisesti"

        Paavali rinnastaa Jeesuksen ja Herran (Jahven) samaksi pelastavaksi nimeksi. Raamatusta käy selvästi ilmi, että esim. alkuseurakunta huusi avukseen Herran Jeesuksen Kristuksen nimeä (1 Kor 1:2; Ap 9:21). Jeesus on ainoa nimi taivaan alla, joka on annettu ihmisille pelastukseksi (Ap 4:12).

        Tämä on yhtäpitävä sen kanssa mitä arameankielinen Peshatta uusitestamentti opettaa.
        Peshatta oli käytössä apostolien aikaan ja todennäköisesti Jeesuskin puhui arameaa koska aramea oli puhuttu kieli niinkuin hebreakin.
        Vähän niinkuin Suomessa puhutaan sekä Suomea että ruotsia.
        Aramea oli ensin,sitten Kreikka.
        Lisätietoa: http://www.tushiyah.org


      • mnaat kirjoitti:

        Tämä on yhtäpitävä sen kanssa mitä arameankielinen Peshatta uusitestamentti opettaa.
        Peshatta oli käytössä apostolien aikaan ja todennäköisesti Jeesuskin puhui arameaa koska aramea oli puhuttu kieli niinkuin hebreakin.
        Vähän niinkuin Suomessa puhutaan sekä Suomea että ruotsia.
        Aramea oli ensin,sitten Kreikka.
        Lisätietoa: http://www.tushiyah.org

        Tuo lähdeviite meni metsään.
        Kokeile tätä http:// aramaictruth.org


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No otetaan selvää.
        Ensinnä, ollessamme lahkofoorumilla, on todettava että lahko matki adventisteilta itselleen opin sanoa Jeesusta enkeli Mikaeliksi. (adventistit itse ovat jo todenneet virheeksi ja luopuneet siitä).

        Joh. 1:1, ("Sana oli Jumalan tykönä ja sana oli Jumala") voidaan lukea:
        "Jumala oli Jumalan tykönä". Koska Jes 43:10 sanoo, ettei muuta jumalaa ole luotu,
        emme voi ajatella, että Jumala loi edes ns. pienen "jumalan". Kuinka sitten Jumala (tai
        jumala) voi olla Jumalan tykönä? Ainoa mahdollisuus on, että Jumala on yksi ja kaksi
        yhtä aikaa: Isä Jumala taivaassa ja Poika Jumala, joka tuli lihaksi, ja että heitä
        molempia kutsutaan nimellä "Jumala". Muut tulkinnat ovat raamatullisesti mahdottomia
        Se, että Jeesusta kutsutaan Jumalan sanaksi, ilmaisee syvää ykseyttä Jumalan kanssa.
        Sana on syvästi samaa, kuin Jumala itse; se on tunteitten, ajatusten ja tahdon tulkki
        hänestä itsestään. Kristus on aina sitä, mitä "Jumala sanoi".

        Jes 9:5, jossa Jeesuksen sanotaan olevan "Väkevä Jumala", Jes 10:21 antaa Jehovalle saman nimen, "väkevä Jumala", kuin Jes 9:5 Jeesukselle.

        Neitseestä syntymisen kautta Jeesuksessa Kristuksessa yhdistyvät sekä
        jumaluus että ihmisyys. Jeesuksen synnittömyys oli seurausta tämänkaltaisesta
        syntymästä. Aadamin sukulaisuuden vuoksi kaikki ihmiset ovat tulleet syntisiksi.
        Jeesuskin syntyi lihaan, mutta ei lihasta, vaan Pyhästä Hengestä. Jeesuksen
        synnittömyys oli ehdoton välttämättömyys ihmiskunnan syntien sovittamiseksi. Tämän ongelman jumalallinen ratkaisu oli neitsyestä syntyminen. Ennustaessaan tämän Jumala-ihmisen syntymästä enkeli nimittikin häntä "pyhäksi" (Luuk 1:35). Kenestä muusta kuin Jumalasta olisi voitu sanoa näin?

        Joh 14:10,11: "Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa...ja Isä, joka minussa
        asuu, tekee teot, jotka ovat hänen..." tai Joh 5:21-24: "Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo. Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle, että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt." Tämän mukaan Isälle on tärkeätä, että Poikaa pidetään yhdenvertaisena hänen kanssaan. Jeesus ei näytä olevan tässäkään vähempiarvoinen.
        Se, että näillä Jumalan kahdella eri persoonalla on erilaisia tehtäviä, ei tee tyhjäksi sitä,
        etteivätkö he molemmat olisi Jumaluuden persoonia. Jeesus sanoo:"Minä ja Isä olemme yhtä". (Joh 10:30)

        Joh 9:38: "Niin hän (näkönsä saanut mies) sanoi: "Herra, minä uskon; ja hän
        kumartaen rukoili häntä." Jeesus ei estänyt miestä näin tekemästä. Jeesusta tultiin
        tietoisesti kumartamaan jo hänen ollessaan lapsi (Matt 2:2,11). Ks. myös Luuk 24:52.
        Myös Tuomaan sanat Jeesukselle:"Minun Herrani ja minun Jumalani" (Joh 20:28)
        osoittavat tietoista palvontaa häntä kohtaan Jumalana

        Room 9:5 "Kristus...hän joka on yli kaiken, Jumala". (Paavali).

        Jes 45:15 "Totisesti sinä olet salattu Jumala, sinä Israelin Jumala, sinä Vapahtaja." (Heprean tekstissä lukee tietysti Vapahtajan kohdalla "Jeshua" eli Jeesus.)

        Kol 2:9 "Hänessä (Kristuksessa) asuu jumalisuuden koko täyteys ruumiillisesti"

        Paavali rinnastaa Jeesuksen ja Herran (Jahven) samaksi pelastavaksi nimeksi. Raamatusta käy selvästi ilmi, että esim. alkuseurakunta huusi avukseen Herran Jeesuksen Kristuksen nimeä (1 Kor 1:2; Ap 9:21). Jeesus on ainoa nimi taivaan alla, joka on annettu ihmisille pelastukseksi (Ap 4:12).

        Kun Jeesus kuoli ristillä niin kuoliko silloin myös Jumala ja Pyhä Henki.
        Miten tämä asia pitäisi ymmärtää.


      • Anonyymi

        Filippiläiskirjeessä: Otti orjan osan.
        Jeesuksen kroppa kuoli.

        -Raamattu ilmoittaa, että Pyhä Henki on sekä Isän että Pojan Henki: Henki on Jumalan
        Henki Henki (1 Kor 2:14); Herran Henki (Ap 5:9); Pojan Henki (Gal 4:6); Jeesuksen Kristuksen Henki (Fil 1:19)... Henki on kuitenkin sama (1 Kor 12:4).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun Jeesus kuoli ristillä niin kuoliko silloin myös Jumala ja Pyhä Henki.
        Miten tämä asia pitäisi ymmärtää.

        Jos eläisimme aikaa 1900 vuotta sitten saattaisimme ymmärtää mistä on kysymys.
        Itse vetoan siihen että Isä ja Poika ovat samaa olemusta, mutta kaksi eri persoonaa. Ovat siis Messias JHVH ja Abba Isä JHVH.
        Myös juutalaisten Jumala oli JHVH ja kun Jeesus viittasi siihen itsestään, olivat he valmiina kivittämään Hänet Jumalan pilkasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No otetaan selvää.
        Ensinnä, ollessamme lahkofoorumilla, on todettava että lahko matki adventisteilta itselleen opin sanoa Jeesusta enkeli Mikaeliksi. (adventistit itse ovat jo todenneet virheeksi ja luopuneet siitä).

        Joh. 1:1, ("Sana oli Jumalan tykönä ja sana oli Jumala") voidaan lukea:
        "Jumala oli Jumalan tykönä". Koska Jes 43:10 sanoo, ettei muuta jumalaa ole luotu,
        emme voi ajatella, että Jumala loi edes ns. pienen "jumalan". Kuinka sitten Jumala (tai
        jumala) voi olla Jumalan tykönä? Ainoa mahdollisuus on, että Jumala on yksi ja kaksi
        yhtä aikaa: Isä Jumala taivaassa ja Poika Jumala, joka tuli lihaksi, ja että heitä
        molempia kutsutaan nimellä "Jumala". Muut tulkinnat ovat raamatullisesti mahdottomia
        Se, että Jeesusta kutsutaan Jumalan sanaksi, ilmaisee syvää ykseyttä Jumalan kanssa.
        Sana on syvästi samaa, kuin Jumala itse; se on tunteitten, ajatusten ja tahdon tulkki
        hänestä itsestään. Kristus on aina sitä, mitä "Jumala sanoi".

        Jes 9:5, jossa Jeesuksen sanotaan olevan "Väkevä Jumala", Jes 10:21 antaa Jehovalle saman nimen, "väkevä Jumala", kuin Jes 9:5 Jeesukselle.

        Neitseestä syntymisen kautta Jeesuksessa Kristuksessa yhdistyvät sekä
        jumaluus että ihmisyys. Jeesuksen synnittömyys oli seurausta tämänkaltaisesta
        syntymästä. Aadamin sukulaisuuden vuoksi kaikki ihmiset ovat tulleet syntisiksi.
        Jeesuskin syntyi lihaan, mutta ei lihasta, vaan Pyhästä Hengestä. Jeesuksen
        synnittömyys oli ehdoton välttämättömyys ihmiskunnan syntien sovittamiseksi. Tämän ongelman jumalallinen ratkaisu oli neitsyestä syntyminen. Ennustaessaan tämän Jumala-ihmisen syntymästä enkeli nimittikin häntä "pyhäksi" (Luuk 1:35). Kenestä muusta kuin Jumalasta olisi voitu sanoa näin?

        Joh 14:10,11: "Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa...ja Isä, joka minussa
        asuu, tekee teot, jotka ovat hänen..." tai Joh 5:21-24: "Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo. Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle, että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt." Tämän mukaan Isälle on tärkeätä, että Poikaa pidetään yhdenvertaisena hänen kanssaan. Jeesus ei näytä olevan tässäkään vähempiarvoinen.
        Se, että näillä Jumalan kahdella eri persoonalla on erilaisia tehtäviä, ei tee tyhjäksi sitä,
        etteivätkö he molemmat olisi Jumaluuden persoonia. Jeesus sanoo:"Minä ja Isä olemme yhtä". (Joh 10:30)

        Joh 9:38: "Niin hän (näkönsä saanut mies) sanoi: "Herra, minä uskon; ja hän
        kumartaen rukoili häntä." Jeesus ei estänyt miestä näin tekemästä. Jeesusta tultiin
        tietoisesti kumartamaan jo hänen ollessaan lapsi (Matt 2:2,11). Ks. myös Luuk 24:52.
        Myös Tuomaan sanat Jeesukselle:"Minun Herrani ja minun Jumalani" (Joh 20:28)
        osoittavat tietoista palvontaa häntä kohtaan Jumalana

        Room 9:5 "Kristus...hän joka on yli kaiken, Jumala". (Paavali).

        Jes 45:15 "Totisesti sinä olet salattu Jumala, sinä Israelin Jumala, sinä Vapahtaja." (Heprean tekstissä lukee tietysti Vapahtajan kohdalla "Jeshua" eli Jeesus.)

        Kol 2:9 "Hänessä (Kristuksessa) asuu jumalisuuden koko täyteys ruumiillisesti"

        Paavali rinnastaa Jeesuksen ja Herran (Jahven) samaksi pelastavaksi nimeksi. Raamatusta käy selvästi ilmi, että esim. alkuseurakunta huusi avukseen Herran Jeesuksen Kristuksen nimeä (1 Kor 1:2; Ap 9:21). Jeesus on ainoa nimi taivaan alla, joka on annettu ihmisille pelastukseksi (Ap 4:12).

        Ei se vielä tuolla ole selvää, vaan täytyy katsoa myös toiseen suuntaan viittaavat kohdat - muuten poimitaan rusinat pullasta. Esim. Joh. 17:3, jossa Jeesus sanoo Isää ainoaksi tosi Jumalaksi. Ainoa tarkoittaa sitä, ettei muita ole. Siten tämän kohdan mukaan sen paremmin Jeesus itse kuin Pyhä Henkikään ei ole tosi Jumala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se vielä tuolla ole selvää, vaan täytyy katsoa myös toiseen suuntaan viittaavat kohdat - muuten poimitaan rusinat pullasta. Esim. Joh. 17:3, jossa Jeesus sanoo Isää ainoaksi tosi Jumalaksi. Ainoa tarkoittaa sitä, ettei muita ole. Siten tämän kohdan mukaan sen paremmin Jeesus itse kuin Pyhä Henkikään ei ole tosi Jumala.

        Mutta ainoa tosi Jumala ei ole yksin JHVH.
        Ainoa tosi Jumala on ABBA Isä. Ja Häntä voi kutsua myös JHVH:ksi.
        Siksi Jehovan todistajat käyttäessään nimeä Jehova, mikäli tarkoittavat sillä JHVH:tä, huomaamattaan kutsuvat myös Jeesusta JHVH:ksi.
        Muuten; Pietari kirjoitti kirjeensä Babylonista ja käytti arameaa. Mistä sen tietää? Siitä että hän käyttimyös tuota samaa Mar Yahia, Jeesuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ainoa tosi Jumala ei ole yksin JHVH.
        Ainoa tosi Jumala on ABBA Isä. Ja Häntä voi kutsua myös JHVH:ksi.
        Siksi Jehovan todistajat käyttäessään nimeä Jehova, mikäli tarkoittavat sillä JHVH:tä, huomaamattaan kutsuvat myös Jeesusta JHVH:ksi.
        Muuten; Pietari kirjoitti kirjeensä Babylonista ja käytti arameaa. Mistä sen tietää? Siitä että hän käyttimyös tuota samaa Mar Yahia, Jeesuksesta.

        Jeesus kuitenkin sanoi, että Isä on juutalaisten tuntema Jumala (Joh. 8:54) ja tarvitsi Isää kunniansa kirkastamaan. Jos Jeesus olisi pitänyt itseään Jumalana, hän olisi voinut vedota itseensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus kuitenkin sanoi, että Isä on juutalaisten tuntema Jumala (Joh. 8:54) ja tarvitsi Isää kunniansa kirkastamaan. Jos Jeesus olisi pitänyt itseään Jumalana, hän olisi voinut vedota itseensä.

        Ei sinun asioiden sekoittramisesi nyt onnistu tälläkertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Filippiläiskirjeessä: Otti orjan osan.
        Jeesuksen kroppa kuoli.

        -Raamattu ilmoittaa, että Pyhä Henki on sekä Isän että Pojan Henki: Henki on Jumalan
        Henki Henki (1 Kor 2:14); Herran Henki (Ap 5:9); Pojan Henki (Gal 4:6); Jeesuksen Kristuksen Henki (Fil 1:19)... Henki on kuitenkin sama (1 Kor 12:4).

        Eikö Jeesuksen opetuslapsienkin pitänyt saada pyhää henkeä, kun pyysivät sitä? Jeesus kehoitti pyytämään hänen nimessään henkeä.
        Eihän ihmisille ole mitään toisen luokan henkeä annettavana taivaan ale-laarista? Samaa henkeä kuin Luojalla ja Jeesuksella!
        Mites se täytyy ymmärtää!?


    • Anonyymi

      Marja on naisen nimi.

      • Muistuttaa paljonkin. MarYah on Herra Yahveh.
        Aramean MariYah on Herrani Yahveh.


    • Anonyymi

      Tuo ei taasen todista mitään kun ensinmäiset Evankeliumit olivat kreikaksi pakanamaiden tarpeisiin tehty. Heprea oli vain uskonnon kieli ei muuta.
      Aramealaiset olivat Syyrian kristittyjä eivät juutalaisia. Ainoa ryhmä joka voisi olla alkuperäinen juutalaiskristitty ryhmä oli ebionit eli köyhät.
      He eivät noudattaneet Paavalin sekaisia oppeja. Heistä näemme alkuperäisen opin.

      • Anonyymi

        Mistä vartiotornista ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä vartiotornista ?

        Ei mistään mutta yleinen uskonnonhistoria tuntee asian; Googlaa ebionit


      • Anonyymi

        Eikä Uuden testamentin kaanoniin päätyneistä teksteistä yhtäkään kirjoitettu siinä tarkoituksessa, että niistä tulisi heprealaisen Raamatun korvaavia tai siihen rinnastettavia tekstejä.


      • Jatketaanpa.
        Siirrytään Apt.2 lukuun.
        Apt.2: 21. " Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Mar Yahin (Herra Yahin = YHVH:n ) nimeä pelastuu.
        Tässä kohden Jehovan todistajat saattaisivat kommentoida; mitäs me ollaan sanottu?
        Mutta entäpä seuraava?
        Apt.2:36." . . . Jumala on lähettänyt hänet Mar Yahiksi (Herra Yahiksi = YHVH:ksi) Messiiaksi tehnyt, tämän Yeshuan, jonka te ristiinnaulitsitte.
        Kannattaa lukea pariin kolmeen kertaan tämä äskeinen raamatunkohta, että se aukeaisi.
        Vielä:
        Apt.2:38." Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Mar Hän Yeshuan (Herra Yah Yeshuan = YHVH Yeshuan)nimeen syntienne anteeksi saamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen (d'Rukha d'Qusha arameaksi) lahjan.

        Jatkuu. . .


      • mnaat kirjoitti:

        Jatketaanpa.
        Siirrytään Apt.2 lukuun.
        Apt.2: 21. " Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Mar Yahin (Herra Yahin = YHVH:n ) nimeä pelastuu.
        Tässä kohden Jehovan todistajat saattaisivat kommentoida; mitäs me ollaan sanottu?
        Mutta entäpä seuraava?
        Apt.2:36." . . . Jumala on lähettänyt hänet Mar Yahiksi (Herra Yahiksi = YHVH:ksi) Messiiaksi tehnyt, tämän Yeshuan, jonka te ristiinnaulitsitte.
        Kannattaa lukea pariin kolmeen kertaan tämä äskeinen raamatunkohta, että se aukeaisi.
        Vielä:
        Apt.2:38." Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Mar Hän Yeshuan (Herra Yah Yeshuan = YHVH Yeshuan)nimeen syntienne anteeksi saamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen (d'Rukha d'Qusha arameaksi) lahjan.

        Jatkuu. . .

        Tuohon tuli painovirhe kohtaan: Alt.2:38.p.o. "kasteen Mar Yah Yeshuan".


      • Anonyymi

        "Ebionit ..." -
        Kannattaa lukea netistä "Ebionit Yliopistotutkimus , - Ensinnäkin Siinä juuri käsitellään sitä onko Tämä , tai tuo sen ajan evankeliumikirjoitus oikeampi kuin toinen , sillä joka alueella ja ryhmällä oli omansa , Ja oliko Voittaja , siis Rooman pakanakeisari se , joka oli ainoastaan oikeassa, ja kun Painettu Raamattu on Voittajien kasaama ,- Näitä evankeliumia oli vaikka kuinka paljon , ...-niin , ja kun käännöksissä on virheitä ja lisäyksiä teksteihin , niin ei ole ihme , että Raamatuntutkimus on , ja on ollut varsinaista ojankaivua ,


    • Jahvet tulloo helemat paukkuu.

      • Anonyymi

        Musti koira se taas haukkuu.


    • Anonyymi

      Tähän kiinnostaisi lahkolaisen kommentti:

      Anonyymi 22.5.2019 14:18 No otetaan selvää.

      Ensinnä, ollessamme lahkofoorumilla, on todettava että lahko matki adventisteilta itselleen opin sanoa Jeesusta enkeli Mikaeliksi. (adventistit itse ovat jo todenneet virheeksi ja luopuneet siitä).

      Joh. 1:1, ("Sana oli Jumalan tykönä ja sana oli Jumala") voidaan lukea:
      "Jumala oli Jumalan tykönä". Koska Jes 43:10 sanoo, ettei muuta jumalaa ole luotu,
      emme voi ajatella, että Jumala loi edes ns. pienen "jumalan". Kuinka sitten Jumala (tai
      jumala) voi olla Jumalan tykönä? Ainoa mahdollisuus on, että Jumala on yksi ja kaksi
      yhtä aikaa: Isä Jumala taivaassa ja Poika Jumala, joka tuli lihaksi, ja että heitä
      molempia kutsutaan nimellä "Jumala". Muut tulkinnat ovat raamatullisesti mahdottomia
      Se, että Jeesusta kutsutaan Jumalan sanaksi, ilmaisee syvää ykseyttä Jumalan kanssa.
      Sana on syvästi samaa, kuin Jumala itse; se on tunteitten, ajatusten ja tahdon tulkki
      hänestä itsestään. Kristus on aina sitä, mitä "Jumala sanoi".

      Jes 9:5, jossa Jeesuksen sanotaan olevan "Väkevä Jumala", Jes 10:21 antaa Jehovalle saman nimen, "väkevä Jumala", kuin Jes 9:5 Jeesukselle.

      Neitseestä syntymisen kautta Jeesuksessa Kristuksessa yhdistyvät sekä
      jumaluus että ihmisyys. Jeesuksen synnittömyys oli seurausta tämänkaltaisesta
      syntymästä. Aadamin sukulaisuuden vuoksi kaikki ihmiset ovat tulleet syntisiksi.
      Jeesuskin syntyi lihaan, mutta ei lihasta, vaan Pyhästä Hengestä. Jeesuksen
      synnittömyys oli ehdoton välttämättömyys ihmiskunnan syntien sovittamiseksi. Tämän ongelman jumalallinen ratkaisu oli neitsyestä syntyminen. Ennustaessaan tämän Jumala-ihmisen syntymästä enkeli nimittikin häntä "pyhäksi" (Luuk 1:35). Kenestä muusta kuin Jumalasta olisi voitu sanoa näin?

      Joh 14:10,11: "Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa...ja Isä, joka minussa
      asuu, tekee teot, jotka ovat hänen..." tai Joh 5:21-24: "Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo. Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle, että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt." Tämän mukaan Isälle on tärkeätä, että Poikaa pidetään yhdenvertaisena hänen kanssaan. Jeesus ei näytä olevan tässäkään vähempiarvoinen.
      Se, että näillä Jumalan kahdella eri persoonalla on erilaisia tehtäviä, ei tee tyhjäksi sitä,
      etteivätkö he molemmat olisi Jumaluuden persoonia. Jeesus sanoo:"Minä ja Isä olemme yhtä". (Joh 10:30)

      Joh 9:38: "Niin hän (näkönsä saanut mies) sanoi: "Herra, minä uskon; ja hän
      kumartaen rukoili häntä." Jeesus ei estänyt miestä näin tekemästä. Jeesusta tultiin
      tietoisesti kumartamaan jo hänen ollessaan lapsi (Matt 2:2,11). Ks. myös Luuk 24:52.
      Myös Tuomaan sanat Jeesukselle:"Minun Herrani ja minun Jumalani" (Joh 20:28)
      osoittavat tietoista palvontaa häntä kohtaan Jumalana

      Room 9:5 "Kristus...hän joka on yli kaiken, Jumala". (Paavali).

      Jes 45:15 "Totisesti sinä olet salattu Jumala, sinä Israelin Jumala, sinä Vapahtaja." (Heprean tekstissä lukee tietysti Vapahtajan kohdalla "Jeshua" eli Jeesus.)

      Kol 2:9 "Hänessä (Kristuksessa) asuu jumalisuuden koko täyteys ruumiillisesti"

      Paavali rinnastaa Jeesuksen ja Herran (Jahven) samaksi pelastavaksi nimeksi. Raamatusta käy selvästi ilmi, että esim. alkuseurakunta huusi avukseen Herran Jeesuksen Kristuksen nimeä (1 Kor 1:2; Ap 9:21). Jeesus on ainoa nimi taivaan alla, joka on annettu ihmisille pelastukseksi (Ap 4:12).

    • Anonyymi

      Mikael oppi on alunperin lähtöisin gnostilaisista areiolaisista.

    • Anonyymi

      Ai jai, mnaat johtaa taas ihmisiä harhaan minkä ehtii. Syyriankielinen uusi testamentti on käännös kreikankielisestä, aikaisintaan neljänneltä vuosisadalta, murteet nyt vaan eivät täsmää. Riippumatta siitä mitä peshitta mahdollisesti sanoo messiaasta ja tämän olemuksesta, messiaan lupaus paluusta jäi toteutumatta.

      • Anonyymi

        Öh tuota , tssä taas sotketaan heprean ja Kreikan kieli samaan lauseeseen , -
        -Kristus ja Messias , ; Khristos "Sol Invictus , oli ekan vuosisadan Syyrialainen auringonjumala , jonka hahmossa itse asiassa palvottiin Keisarin Geniusta , koska Rooman armeija palvoi silloin tätä Khristos auringonjumalan hahmoa ,
        Sillä se koditon puuseppä muutettiin auringonjumalaksi . Sädekehä pään takana ,


      • Anonyymi

        Ei siinä mitään öhkimistä, jätä ihmisten tuhoaminen sillä vartiotorniuskonnolla ja pitäydy halutessasi Raamattuun.
        Katso edeltä Anonyymi 23.5.2019 9:08 ...lahko matki adventisteilta itselleen opin sanoa Jeesusta enkeli Mikaeliksi. (adventistit itse ovat jo todenneet virheeksi ja luopuneet siitä).
        Jes 45:15 "Totisesti sinä olet salattu Jumala, sinä Israelin Jumala, sinä Vapahtaja." (Heprean tekstissä lukee tietysti Vapahtajan kohdalla "Jeshua" eli Jeesus.)
        Kol 2:9 "Hänessä (Kristuksessa) asuu jumalisuuden koko täyteys ruumiillisesti"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä mitään öhkimistä, jätä ihmisten tuhoaminen sillä vartiotorniuskonnolla ja pitäydy halutessasi Raamattuun.
        Katso edeltä Anonyymi 23.5.2019 9:08 ...lahko matki adventisteilta itselleen opin sanoa Jeesusta enkeli Mikaeliksi. (adventistit itse ovat jo todenneet virheeksi ja luopuneet siitä).
        Jes 45:15 "Totisesti sinä olet salattu Jumala, sinä Israelin Jumala, sinä Vapahtaja." (Heprean tekstissä lukee tietysti Vapahtajan kohdalla "Jeshua" eli Jeesus.)
        Kol 2:9 "Hänessä (Kristuksessa) asuu jumalisuuden koko täyteys ruumiillisesti"

        Jeshua on Jumala auttaa tai pelastaa Ei siinä mitään Galilealaisesta lahkojohtajasta kirjoiteta.


      • Anonyymi

        Niin, meidän ulkopuolisten on hyvä muistaa, että vartiotorniuskonnossa Uusi testamentti on tarkoitettu niille, jotka ovat kirjauttaneet itsensä vartiotorniseuran kortistoon taivaaseen menoa varten (ja nykyisin heitä on pidettävä mielenvikaisina vartiotorniseuran mukaan, mutta se on jo toinen juttu. Vartiotorniuskonnossa niitä toisia juttuja vain putkahtelee).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä mitään öhkimistä, jätä ihmisten tuhoaminen sillä vartiotorniuskonnolla ja pitäydy halutessasi Raamattuun.
        Katso edeltä Anonyymi 23.5.2019 9:08 ...lahko matki adventisteilta itselleen opin sanoa Jeesusta enkeli Mikaeliksi. (adventistit itse ovat jo todenneet virheeksi ja luopuneet siitä).
        Jes 45:15 "Totisesti sinä olet salattu Jumala, sinä Israelin Jumala, sinä Vapahtaja." (Heprean tekstissä lukee tietysti Vapahtajan kohdalla "Jeshua" eli Jeesus.)
        Kol 2:9 "Hänessä (Kristuksessa) asuu jumalisuuden koko täyteys ruumiillisesti"

        " ; ..Sinä Vapahtaja ,: " Rooman armeija palvoi -100 luvulla syyrialaista auringonjumalaa Sol invictus ta , Jonka Mosaiikkikuvia on vieläkin Lähi-itä täynnä ,Solin nimi oli Khristos , -"Vapahtaja " ,"
        Kreikkalaistuneet Antiokian seurakuntalaiset -Raamatun mukaan , ottivat sen " Khristoken Sauraajat " - nimen ja siitä tuli se " ..kristityt ,.."
        ..Ja köyhästä Juutalaisesta puusepästä tuli Kristus , ..auringonjumala .


    • Anonyymi

      Ja sitten YKSINKERTAISET IHMISET tuomitaan oppikysymyksistä
      kelpaamattomiksi ikuiseen elämään!
      Jos Jumala hyväksyy vain puhtaat palvojat, puhtaan opin,
      niin mikähän se on?
      Saa etsiä neulaa heinäsuovasta - ilman varmuutta.

    • Anonyymi

      mnaat, missä sinä nykyisin vaikutat, kun tällaisia kysymyksiä tutkit?
      Ei jw.org sivuilta tätä tietoa hankitä - eikä kysymyksiä esitetä!
      Tiedonhalusi alkaa haista pahalle kokouksissa ja joudut jalkapuuhun.
      Vanhimmat unelmat saat lopettaa tykkänään tuollaisesta tutkimisesta.

      • Anonyymi

        "Vanhimman unelmat . . ."
        Ei ole sellaisia unelmia.
        Missä vaikutan?
        Kotona.


    • Anonyymi

      Ensin oli juutalainen lahko Jeesuksen omat joka sitten jakaantui kreikankieliseksi pakanalähetykseksi joilla oli jo omat ei-juutalaiset sääntönsä ja juutalaiskristityiksi joita kutsuttiin myöhemmin ebioneiksi. Ebionit olivat kaikesta päätellen niitä jotka säilyttivät oikean Jeesuksen juutalalaisen opin.
      Pakannoiden ei tarvitse muuttua juutalaisiksi niin heille riittää yleiset Noan laeiksi kutsutut ohjeet. Tietenkään Jeesus saarnaajasta ei saanut tehdä jumalaa vaan lähinnä profeetta/pyhä mies.

      Syyrian kristityt olivat jo askeleen edellä Jeesus-Jumala harhaa.

      • Anonyymi

        Liittyykö juttusi tähän:

        Anonyymi 23.5.2019 15:48

        Niin, meidän ulkopuolisten on hyvä muistaa, että vartiotorniuskonnossa Uusi testamentti on tarkoitettu niille, jotka ovat kirjauttaneet itsensä vartiotorniseuran kortistoon taivaaseen menoa varten (ja nykyisin heitä on pidettävä mielenvikaisina vartiotorniseuran mukaan, mutta se on jo toinen juttu. Vartiotorniuskonnossa niitä toisia juttuja vain putkahtelee).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liittyykö juttusi tähän:

        Anonyymi 23.5.2019 15:48

        Niin, meidän ulkopuolisten on hyvä muistaa, että vartiotorniuskonnossa Uusi testamentti on tarkoitettu niille, jotka ovat kirjauttaneet itsensä vartiotorniseuran kortistoon taivaaseen menoa varten (ja nykyisin heitä on pidettävä mielenvikaisina vartiotorniseuran mukaan, mutta se on jo toinen juttu. Vartiotorniuskonnossa niitä toisia juttuja vain putkahtelee).

        En kuulu vartiotorniseuraan enkä lue heidän juttujaan.
        Tämä msitä kirjoitin on aivan normaalia uskonnonhistoriaa.

        Tuo arameankielinen UT on jo niin ulkopuolinen asia kun yrietään todistaa alkuperäistä juutalaiskristillisyyttä.

        Ettekö tiedä ,että kristillisyys harhaopin jo saastuttaessa sen käytti symboleja ja juhla-aikoja koskien vanhempia Orfeus ja Dionysos-mysteereitä? Ristikin ja ristiinnaulitseminen ovat vanhoja Orfeus-mysteeri symboleja.


    • Anonyymi

      Kiitos, mnaat, tästä aloituksesta. Useimmat nimet ovat johdettu hebrealaisista nimistä, vaikka suomalaisin muodoin.
      Olen iloinen, että kaikki omat nimeni ovat raamatullisia.
      Myös äidin antama nimeni, jonka merkitystä nyt puit.
      Arvostan nimeäni vielä enemmän, kun sain syvällisempää
      merkitystä sille; muistuttaa minua, kuka on Elämänantajani:-)

      • Anonyymi

        Kiitos kiitos.
        Mar=Herra
        Mari= Herrani
        Maran= Herramme.
        Maran atha= Herramme tulee.
        Jotain tuttua taivutuksissa Suomen kielen taivutuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kiitos.
        Mar=Herra
        Mari= Herrani
        Maran= Herramme.
        Maran atha= Herramme tulee.
        Jotain tuttua taivutuksissa Suomen kielen taivutuksiin.

        Minulla ja isälläni on sama nimi pienin taivutuseroin.
        Olen perinyt häneltä aika paljon ja niin ollen olemme helposti tunnistettavissa kuuluvamme samaan perheeseen.
        Se ei kuitenkaan tarkoita, että olemme sama persoona, vaikka
        päämäärämme, asenteemme, periaatteemme olisivat samoja.


    • Anonyymi

      Toisilla on viehtymys vieraskielisiin ilmauksiin, nimiin ja sanoihin. Ikään kuin ne jotenkin kuittaisivat ne faktat, mitä suomeksikin voidaan esittää. Yksi monista raamattua ja Jeesusta koskevista, perustavaa laatua olevista ongelmista on väärä profetia Jeesuksen pikaisesta paluusta, joka ei toteutunut ja petti raadollisesti ne, jotka olivat siihen uskoneet, myös profetian lausujan itsensä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      355
      3163
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      121
      1176
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1157
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      133
      943
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      737
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      717
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      679
    Aihe