Aihealueet

Listaukset

Habibi merkitys?

Anonyymi

Minulla arabimies ystävänä ja välillä meillä on vähän flirttiä ja romantiikkaakin. Viime aikoina mies on alkanut laittamaan esim viesteihin sanan habibi ja erotessamne halaa ja sanoo habibi. Emme seurustele vaan olemme ensisijaisesti ystäviä... hieman vaikea selittää 😅 olemme tunteneet jo lähes pari vuotta. Aluksi mies oli ihastunut minuun mutta sittemmin välit ovat muuttuneet enemmän ystävyyden suuntaan. Hän on ainut tuntemani arabi ja kun en tunne kieltä enkä kulttuuria (Egypti) niin jäin miettimään mikä tuon sanan ”habibi” merkitys voisi olla. Miten sitä käytetään yleensä?

7

<50

Vastaukset

• Rakkaani on tuon sanan merkitys.

• Habibi tarkoittaa rakas. Mutta huom. arabikulttuurissa sanotaan habibi myös erittäin tärkeille ja läheisille ihmisille, esim parhaalle kaverille sukupuolista riippumatta. Habibiksi voi toki sanoa myös ihan perinteisesti sitä oikeaa rakastaan, puolisoa esim.

• Se tarkoittaa sanaa kulta tai rakas, jota viljellään sekä miehille että naisille. Habibti tarkoittaa raskas/kulta juurikin naisesta. Aika monessa muussakin kulttuurissa viljellään kulta/rakas paitsi Suomessa. Myöskin erityisen rakkaalle annetaan lempinimi ja myöskin esim. oman mieheni rakkaat ihmiset käyttävät hänestä lempinimeä, mutta kaikki ei sitä voi käyttää.

• Kiitos tiedosta. Hänellä on myös lempinimi minulle joten luulen, että kyse on siitä, että hän pitää minua vain erittäin läheisenä ja tärkeänä ihmisenä elämässään. Mutta tuskin kyse on romanttisesta rakkaudesta.... ja hyvä niin. T. Aloittaja

• Se on rakas kamu ja sanotaan usein miehelle. Eli ukko rakastaa sua kuin ketä tahansa partasuista kaveriaan siellä Egyptin kyläraiteilla.

Jos oli romantiikkaa, niin kyllä se juna jo meni. Naiselle on ihan eri nimitys.

• Habibi=rakas.

• Kiitos vastauksista! Selkeni 😊

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Käsienpesu yhtä lähes tyhjän kanssa - Koronavirus leviää ilman välityksellä

Kymmenet kirkossa käyneet saivat koronatartunnan Saksassa https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006517138.html "Yli 40 ihmistä on saanut koronavirustartu
        Maailman menoa
        211
        10360
      2. Millä oikeudella presidenttin Niinistö tenttasi pääministeriä ja eduskunnan puhemiestä eilen tv:ssä?

Ei presidentti ole pääministerin esimies eikä eduskunnan puhemiehen esimies. Kummallinen tilaisuus. Yrittikö nöyryyttää Marinia ja Vanhasta?
        Maailman menoa
        234
        4789
      3. Martina manipuloi

Martina taas manipuloi hän on suuri teeskentelijä rooli vaihdetaan lennosta. Ensin suuri uhri nyt on tarve tuoda esille että on jotain onnellista me
        Kotimaiset julkkisjuorut
        60
        872