Onko moisessa autossa jakohihna vai jakoketju, millainen huoltoväli hihnalla jos hihna on ja muuten auton huoltoväli?
Peugeot 3008 Vti 120
10
7030
Vastaukset
- Anonyymi
Ketjuhan siinä on.
Kerron vaikket kysynytkään.... Se voi kestää jopa alle 40tkm se ketju. Vaihto noin 1000 euroa merkkiliikkeessä, muualta ei oikein tahdo löytyä välineitä sen vaihtamiseen.
Toinen mukava ominaisuus noissa VTi koneissa on kohtuuton öljynkulutus.- Anonyymi
Jännittävä ominaisuus on myös se, että kun nokka-akselit on laakeroitu suoraan alumiinikanteen, tuo liukulaakerointi saattaa pettää ja tuhoaa laakeripinnat, jotka on siis suoraan työstetty kanteen.
Kannen vaihdollahan tuosta selviää. - Anonyymi
Jepa, mistä tietäjiä oikein sikiää, 20000 kilometrin öljynvaihtovälillä menee neljän litran pytty öljyä, eli 2 desiä tuhannella, mikä sitten on paljon kenenkin mielestä. Itse ajan vuodessa just tuon 20000 tai yli eli huoltovälinä on ollut vajaa vuosi. Viimeks tein eco huollon eli öljynvaihto ja raitis-ilmansuodatin, seuraavaksi taitaa tulla vuoroon myös tulpat ilmansuodatin eikä paljon muuta.
Seuraavaksi voisi myös tarkistaa jakohihnan kireyden eli onko kaikki ok. Siinä kaikki. Huoltokirjasta kannattaa katsella mitä kannattaa seuraavaksi huoltaa. Laskin että jos pidän autoa kahdeksan vuotta mittarissa on noin 330000, normaaliajolla ton sen pitäisi kestää...
Terkuin seitsemäs peugeot kahdeksasta omistamastani autosta - Anonyymi
58000 olen ajanut 2,5 vuodessa. Öljyä menee 2 desiä tuhannella. Hihnan pitäs kestää 240000 ilman ronkkimista. Nyt 167000 mittarissa,
- Anonyymi
Ketju siinä on, mutta turboton 1,6 litrainen Vti kestää hyvin. Toinen asia ovat saman moottorin turbolliset eli THP-muunnokset, jonka 150- ja 163- hevosvoimaisissa versioissa on ollut jakopään kestävyysongelmaa.
Joissain alkupään muissa malleissa käytetyissä 120 VTi-koneissa oli aikanaan oli aikanaan männänrengasongelmien aiheuttamaa suurta öljynkulutusta, mutta tämä taitaa olla hoidettu kuntoon ennen 3008:n tuloa markkinoille eli 10 vuotta sitten
Et kerro auton vuosimallia, mutta itselläni on vuosimallia 2011 oleva 3008 120Vti-koneella eikä mitään ongelmia ole ollut, ei esimerkiksi jakopäässä tai öljynkulutuksessa. No, kilometrejä on takana vasta 150 000. Hyvä moottori, vääntää alhaalta, mutta kierrosherkkä ja kuljettaa 3008:n kokoista autoa riittävästi. Eikä bensankulutuskaan ole mahdoton, vuoden keskiavo reilut 7 litraa.
Huoltovälit lunttaan Peugeot-foorumilta: "Ennen vuotta 2012 ensirekisteröidyt, Peugeotit niin niihin sovelletaan Maanauton ABC-huolto-ohjelmia. 1.1.2012-31.3.2013 ensirekisteröidyt noudatetaan tehtaan vaativien olosuhteiden huolto-ohjelmaa ja 1.4.2013 ensirekisteröidyt noudatetaan tehtaan normaalien olosuhteiden huolto-ohjelmaa. "
En tiedä, mikä tuon kuopatun Maan Auton huolto-ohjelma on ollut. Näiden Peugeotien normaali huoltoväli on 30 000 km ja vaativien olosuhteiden 20 000 km.- Anonyymi
Onko tuolle mitään selitystä, miksi VTi:n jakopää kestää ja THP ei, molemmissa moottoreissa on kuitenkin täsmälleen samat jakopään osat käytössä.
- Anonyymi
Lienee syynä Vti-version pienempi teho ja ennen muuta pienempi vääntö. Osat joutuvat paljon pienemmälle rasitukselle.
- Anonyymi
Ketjun rasitus tulee siitä, että se kääntää nokka-akseleita, ja nokka-akseli painaa venttiileitä auki.
Ainoa ero tuossa tapahtumassa, VTi ja THP moottoreiden välillä on se, että THP on ahdettu, jolloin sylinterin tehollinen keskipaine nousee suuremmaksi.
Voihan se olla, että se paine on keskimäärin niin paljon suurempi, että ketju joutuu kovemmalle rasitukselle.
Itse moottorin väätömomentilla tai teholla ei ole suoraa vaikutusta ketjuun, mutta välillisesti tuon sylinterin tehollisen paineen kautta on.
- Anonyymi
Meillä vm. 2012 Vti ja ajokm reilut 100 tkm. Enimmäkseen kaupunkiajoa ja öljyä pitää hieman lisätä muutaman tkm:n jälkeen. Desi tai pari, ei mitään suurempia kuitenkaan.
- Anonyymi
2013 vuoden peugeot 3008 ja 120 hv vti moottori, nyt 175 000, ite ajanut 66 000. Yleensä ollut totalin suositellut öljyt, viimeksi huollossa nää perkeleet vaihto mobilin öljyt, kun ei saanut totalia vuodenvaihteessa, ainakaan nyrkkkipajat, onko vaihtunut maahantuoja tms? Just lisäsin tänään öljynvaihdon jälkeen noin puoli litraa. Ajettu 6000 öljynvaihdon jälkeen. Totalien jälkeen saa lisätä ekan kerran 3000 kilsan jälkeen... Mitä pitempään auto on ollut itellä sitä vähemmän vie öljyä. Pudonnut reilusta kahdesta desistä desiin tuhannella... hmm... Ja siis suositusöljy merkistä riippumatta...
406 kaks litrasena ajoin 360 000 saakka... mahtaako kestää yhtä pitkään. Näillä ajoilla noin seitsemän vuotta vielä...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1264140
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232992Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1132514- 462091
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2541688Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt451613- 321557
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201426- 281410
- 951201