Peugeot 3008 Vti 120

Anonyymi

Onko moisessa autossa jakohihna vai jakoketju, millainen huoltoväli hihnalla jos hihna on ja muuten auton huoltoväli?

10

7246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ketjuhan siinä on.

      Kerron vaikket kysynytkään.... Se voi kestää jopa alle 40tkm se ketju. Vaihto noin 1000 euroa merkkiliikkeessä, muualta ei oikein tahdo löytyä välineitä sen vaihtamiseen.

      Toinen mukava ominaisuus noissa VTi koneissa on kohtuuton öljynkulutus.

      • Anonyymi

        Jännittävä ominaisuus on myös se, että kun nokka-akselit on laakeroitu suoraan alumiinikanteen, tuo liukulaakerointi saattaa pettää ja tuhoaa laakeripinnat, jotka on siis suoraan työstetty kanteen.

        Kannen vaihdollahan tuosta selviää.


      • Anonyymi

        Jepa, mistä tietäjiä oikein sikiää, 20000 kilometrin öljynvaihtovälillä menee neljän litran pytty öljyä, eli 2 desiä tuhannella, mikä sitten on paljon kenenkin mielestä. Itse ajan vuodessa just tuon 20000 tai yli eli huoltovälinä on ollut vajaa vuosi. Viimeks tein eco huollon eli öljynvaihto ja raitis-ilmansuodatin, seuraavaksi taitaa tulla vuoroon myös tulpat ilmansuodatin eikä paljon muuta.

        Seuraavaksi voisi myös tarkistaa jakohihnan kireyden eli onko kaikki ok. Siinä kaikki. Huoltokirjasta kannattaa katsella mitä kannattaa seuraavaksi huoltaa. Laskin että jos pidän autoa kahdeksan vuotta mittarissa on noin 330000, normaaliajolla ton sen pitäisi kestää...

        Terkuin seitsemäs peugeot kahdeksasta omistamastani autosta


      • Anonyymi

        58000 olen ajanut 2,5 vuodessa. Öljyä menee 2 desiä tuhannella. Hihnan pitäs kestää 240000 ilman ronkkimista. Nyt 167000 mittarissa,


    • Anonyymi

      Ketju siinä on, mutta turboton 1,6 litrainen Vti kestää hyvin. Toinen asia ovat saman moottorin turbolliset eli THP-muunnokset, jonka 150- ja 163- hevosvoimaisissa versioissa on ollut jakopään kestävyysongelmaa.

      Joissain alkupään muissa malleissa käytetyissä 120 VTi-koneissa oli aikanaan oli aikanaan männänrengasongelmien aiheuttamaa suurta öljynkulutusta, mutta tämä taitaa olla hoidettu kuntoon ennen 3008:n tuloa markkinoille eli 10 vuotta sitten

      Et kerro auton vuosimallia, mutta itselläni on vuosimallia 2011 oleva 3008 120Vti-koneella eikä mitään ongelmia ole ollut, ei esimerkiksi jakopäässä tai öljynkulutuksessa. No, kilometrejä on takana vasta 150 000. Hyvä moottori, vääntää alhaalta, mutta kierrosherkkä ja kuljettaa 3008:n kokoista autoa riittävästi. Eikä bensankulutuskaan ole mahdoton, vuoden keskiavo reilut 7 litraa.

      Huoltovälit lunttaan Peugeot-foorumilta: "Ennen vuotta 2012 ensirekisteröidyt, Peugeotit niin niihin sovelletaan Maanauton ABC-huolto-ohjelmia. 1.1.2012-31.3.2013 ensirekisteröidyt noudatetaan tehtaan vaativien olosuhteiden huolto-ohjelmaa ja 1.4.2013 ensirekisteröidyt noudatetaan tehtaan normaalien olosuhteiden huolto-ohjelmaa. "

      En tiedä, mikä tuon kuopatun Maan Auton huolto-ohjelma on ollut. Näiden Peugeotien normaali huoltoväli on 30 000 km ja vaativien olosuhteiden 20 000 km.

      • Anonyymi

        Onko tuolle mitään selitystä, miksi VTi:n jakopää kestää ja THP ei, molemmissa moottoreissa on kuitenkin täsmälleen samat jakopään osat käytössä.


    • Anonyymi

      Lienee syynä Vti-version pienempi teho ja ennen muuta pienempi vääntö. Osat joutuvat paljon pienemmälle rasitukselle.

      • Anonyymi

        Ketjun rasitus tulee siitä, että se kääntää nokka-akseleita, ja nokka-akseli painaa venttiileitä auki.

        Ainoa ero tuossa tapahtumassa, VTi ja THP moottoreiden välillä on se, että THP on ahdettu, jolloin sylinterin tehollinen keskipaine nousee suuremmaksi.

        Voihan se olla, että se paine on keskimäärin niin paljon suurempi, että ketju joutuu kovemmalle rasitukselle.

        Itse moottorin väätömomentilla tai teholla ei ole suoraa vaikutusta ketjuun, mutta välillisesti tuon sylinterin tehollisen paineen kautta on.


    • Anonyymi

      Meillä vm. 2012 Vti ja ajokm reilut 100 tkm. Enimmäkseen kaupunkiajoa ja öljyä pitää hieman lisätä muutaman tkm:n jälkeen. Desi tai pari, ei mitään suurempia kuitenkaan.

    • Anonyymi

      2013 vuoden peugeot 3008 ja 120 hv vti moottori, nyt 175 000, ite ajanut 66 000. Yleensä ollut totalin suositellut öljyt, viimeksi huollossa nää perkeleet vaihto mobilin öljyt, kun ei saanut totalia vuodenvaihteessa, ainakaan nyrkkkipajat, onko vaihtunut maahantuoja tms? Just lisäsin tänään öljynvaihdon jälkeen noin puoli litraa. Ajettu 6000 öljynvaihdon jälkeen. Totalien jälkeen saa lisätä ekan kerran 3000 kilsan jälkeen... Mitä pitempään auto on ollut itellä sitä vähemmän vie öljyä. Pudonnut reilusta kahdesta desistä desiin tuhannella... hmm... Ja siis suositusöljy merkistä riippumatta...

      406 kaks litrasena ajoin 360 000 saakka... mahtaako kestää yhtä pitkään. Näillä ajoilla noin seitsemän vuotta vielä...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      73
      5027
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3535
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

      Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      40
      3426
    4. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      51
      2984
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2748
    6. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2219
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      24
      2081
    8. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      199
      1990
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

      Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      408
      1610
    10. Huomenta kulta

      En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1528
    Aihe