Fiat 312 R vm 1963

Syöttöpumppu tuossa traktorissa valskaa alaspäin osoittavasta ylivuotoputkesta. Polttoainetankki on on ylempänä kuin pumppu ja polttoainetta näyttää valuvan tasaiseen tahtiin ylivuotoputkesta. Olen pitänyt ämpäriä sen alla tallissa.
Onko täysin hoopo ajatus, että alaspäin osoittavaan putkeen laittaisi letkun, joka nousee ylöspäin? Taitaa olla?

Erillistä polttoainepumppua ei tuossa ole, koska tankki on ylhäällä.
Ilmoita


68 Vastausta

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.


Tuleeko ylivuotoputki pumpun nokka-akselikotelosta
64 VASTAUSTA:
Se tulee pumpun kyljestä. Pumppu on käsittääkseni Bosch-tyyppinen rivipumppu.
?

https://i.pinimg.com/originals/5f/d3/d3/5fd3d3f542ff86f9fddd9adf5e618eac.jpg
Eli se pilli ei tule tuossa kuvassa näkyvästä kirkkasta kotelosta, joka on etulampun takana, jäähdytysputen jälkeen, vaan sen kotelon takana olevasta pumpun kyljestä, heti pumpun etupäästä (siis sivusta katsoen vasemmasta päästä).

Kunhan ehdin, voin katsella, josko pumpusta saisi jotain typpimerkintää näkyviin.
Anonyymi kirjoitti:
Se tulee pumpun kyljestä. Pumppu on käsittääkseni Bosch-tyyppinen rivipumppu.
?

https://i.pinimg.com/originals/5f/d3/d3/5fd3d3f542ff86f9fddd9adf5e618eac.jpg
Eli se pilli ei tule tuossa kuvassa näkyvästä kirkkasta kotelosta, joka on etulampun takana, jäähdytysputen jälkeen, vaan sen kotelon takana olevasta pumpun kyljestä, heti pumpun etupäästä (siis sivusta katsoen vasemmasta päästä).

Kunhan ehdin, voin katsella, josko pumpusta saisi jotain typpimerkintää näkyviin.
Selvennystä hieman. Tuo traktorin kuva ei ole kyseessäolevasta traktorista. Linkitin kuvan vain netistä, koska siinä näkyy tuo syöttöpumpun puoleinen kylki.
Kyllä siinä on siirtopumppu oltava
Tuo alla oleva kuva on aivan järkevän näköinen.
Fiat on useasti teettänyt rivipumppuja Bosch lisenssillä'
Hauska kun kaikki kirjoittaa anonyyminä , Miksihän. ?? Ei saa selvää kuka on alkuperäinen kirjoittaja
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Kyllä siinä on siirtopumppu oltava
Tuo alla oleva kuva on aivan järkevän näköinen.
Fiat on useasti teettänyt rivipumppuja Bosch lisenssillä'
Hauska kun kaikki kirjoittaa anonyyminä , Miksihän. ?? Ei saa selvää kuka on alkuperäinen kirjoittaja
Kaikki anonyymikirjoitukset tällä hetkellä ovat minun, siis avaajan. Olin vain siinä luulossa, ettei traktorissani ole siirtopumppua. Mutta kuinkas tuon tippasevan ylivuotoputken (sanotaanko sitä sellaiseksi) laita?

Fiat 312 R vm 1963
Pumpun sivuluukussa olevan korkin kautta kuuluu täyttää moottoriöljyä pumpun nokka-akselikoteloon sille tasolle että putkesta 52 alkaa tulla.
Elementtien ohivuodon takia(polttoainetta) öljy ohenee vähitellen ja tippuu hieman käynnin aikana putkesta. Seisoessa ei saa tulla. Välillä on öly vaihdettava jossain kotelon alaosassa on tyhjennysroppu. Polttoaineen siirtopumpun käyttömekanismin ohivuodon kautta voi tulla polttoainetta pumpun koteloon jos tankki on ylempänä. silloin valuu seisoessa polttoainetta. Kun estää polttoaineen tulon siirtopumpun alle imupuolelle ja jos tippuminen silloin loppuu päästään asiassa eteenpäin. Teeppä ensin se.
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Pumpun sivuluukussa olevan korkin kautta kuuluu täyttää moottoriöljyä pumpun nokka-akselikoteloon sille tasolle että putkesta 52 alkaa tulla.
Elementtien ohivuodon takia(polttoainetta) öljy ohenee vähitellen ja tippuu hieman käynnin aikana putkesta. Seisoessa ei saa tulla. Välillä on öly vaihdettava jossain kotelon alaosassa on tyhjennysroppu. Polttoaineen siirtopumpun käyttömekanismin ohivuodon kautta voi tulla polttoainetta pumpun koteloon jos tankki on ylempänä. silloin valuu seisoessa polttoainetta. Kun estää polttoaineen tulon siirtopumpun alle imupuolelle ja jos tippuminen silloin loppuu päästään asiassa eteenpäin. Teeppä ensin se.
Kiitos tähänastisista ohjeista. Tässä kuitenkin lisää kuvia. Alinna syöttöpumpun öljytarkistuksista kuva.
https://aijaa.com/VEvQcw

Sitten erillisestä ohjeesta tällainen teksti:

" Suihkutuspumppu ja säädin:
Tarkista, että öljyn taso ulottuu mittapuikon merkkiin A.
Lisää tarvittaessa öljyä aukon B kautta.
Kierrä auki ruuvi C ja kaada aukosta muutama tippa öljyä.

Fiat 312 R vm1963
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos tähänastisista ohjeista. Tässä kuitenkin lisää kuvia. Alinna syöttöpumpun öljytarkistuksista kuva.
https://aijaa.com/VEvQcw

Sitten erillisestä ohjeesta tällainen teksti:

" Suihkutuspumppu ja säädin:
Tarkista, että öljyn taso ulottuu mittapuikon merkkiin A.
Lisää tarvittaessa öljyä aukon B kautta.
Kierrä auki ruuvi C ja kaada aukosta muutama tippa öljyä.

Fiat 312 R vm1963
Lisäkysymys heti. Paljonkohan tuo öljytilavuus sunnilleenkaan on, johon öljyä laitetaan aukon B kautta? Mittatikku on nimittäin aika epämääräinen tulkittava.

Fiat 312 R vm1963
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Pumpun sivuluukussa olevan korkin kautta kuuluu täyttää moottoriöljyä pumpun nokka-akselikoteloon sille tasolle että putkesta 52 alkaa tulla.
Elementtien ohivuodon takia(polttoainetta) öljy ohenee vähitellen ja tippuu hieman käynnin aikana putkesta. Seisoessa ei saa tulla. Välillä on öly vaihdettava jossain kotelon alaosassa on tyhjennysroppu. Polttoaineen siirtopumpun käyttömekanismin ohivuodon kautta voi tulla polttoainetta pumpun koteloon jos tankki on ylempänä. silloin valuu seisoessa polttoainetta. Kun estää polttoaineen tulon siirtopumpun alle imupuolelle ja jos tippuminen silloin loppuu päästään asiassa eteenpäin. Teeppä ensin se.
"Kun estää polttoaineen tulon siirtopumpun alle imupuolelle ja jos tippuminen silloin loppuu päästään asiassa eteenpäin. Teeppä ensin se. "

Tuo traktori on nyt ensinnäkin seissyt muutaman päivän tallissa.
Laitoin tänään tyhjän ja kuivan astian sen pillin alle eikä siihen kolmessa tunnissa ole mitään tullut. En estänyt sen polttoaineen tuloa siirtopumpulle.
Avauksessa mainitsemastani tippasemisesta, voisiko olla niin, että pillistä tulee startatessa siihen alla olevaan astiaan polttoainetta? Aika pitkään startattava traktori. Jotkut sanovat sen johtuvan siitä, että se on esikammiomoottori.

Mitä seuraavaksi? Huomioitko tuon aiemmin linkittämäni kuvan myös, jossa mainitaan se mittatikku tuon pillin sijaan?
Öljyjä tuohon syöttöpumppuun ei ole koskaan vaihdettu! Manuaalikaan ei anna sellaiseen ohjeistusta. Koska sillä ajetaan todella vähän (lähinnä talven lumityöt), olen käyttänyt aina talvilaatupolttoöljyä, johon olen sekoittanut kaksitahtiöljyä suhteessa 0,1/40 litraa.
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos tähänastisista ohjeista. Tässä kuitenkin lisää kuvia. Alinna syöttöpumpun öljytarkistuksista kuva.
https://aijaa.com/VEvQcw

Sitten erillisestä ohjeesta tällainen teksti:

" Suihkutuspumppu ja säädin:
Tarkista, että öljyn taso ulottuu mittapuikon merkkiin A.
Lisää tarvittaessa öljyä aukon B kautta.
Kierrä auki ruuvi C ja kaada aukosta muutama tippa öljyä.

Fiat 312 R vm1963
Kirjoitan huomenna lisää
No niin nyt tulee tarinaa.

Mahdolliset kohteet joista polttoaine voi joutua tilaan jossa mittatikku on ja josta kyseinen pilli luultavasti hieman ylempää purkaa sitä ulos.

Polttoaineen siirtopumpun käyttötapin o rengas tai tapin kuluminen voi aiheuttaa asian. Voi vuotaa seisoessakin pahenee käynnin aikana.

Ruiskutuselementtien runko-osan tiivistys pumpun runkoon nähden on toinen mahdollisuus.

Kolmas mahdollisuus on se että ruiskutuselementit on menneet aikojen saatossa väljiksi ja niiden ohivuoto jota normaalistikkin on hieman on päässyt lisääntymään. Tämä ohivuoto tulee käynnin aikana alas kyseisen koteloon ja jostakin varmasti ulos.
Tähän viimeiseen vaihtoehtoon viittaa myös se että kone on huono käynnistymään. Ei esikammio ole välttämättä se syy. Millainen hehkutusjärjestelmä koneessa on ja toimiiko se.

Myös elementtien esitäytöspuolella vallitsee käynnin aikana 1-1.5 baarin paine. Siitä pitää huolen pumpun nelossylinterin suuttimelle lähtevän liittimen kohdalla(kuva) olevassa polttoaineputken banjossa oleva venttiili. Putki menee kuvan positioon 40.

Tässä on todellakin tärkeintä tietää ensin tapahtuuko vuoto seisoessa vai käynnin aikana.

Ja mahdollisten korjaustoimenpiteiden suhteen kannattaa edetä rauhallisesti ja järkevässä järjestyksessä ettei polta turhaan rahaa vääriin asioihin.

Voitko kertoa lisää koneen historiasta mahdollisista polttoainelaitteille tai muille laitteille tehdystä korjauksista.
Miksi on asennettu polttoaineen imupuolelle lisäpolttoaineen suodatin. ja niin ed.
Hei
Tuo edellinen kirjoitus on minun.

Koko ajan tuo heittää tavan nimimerkit ulos ja muuttaa niitä jos ei vaan vahtaa.

Senioridieselasentaja
Anonyymi kirjoitti:
No niin nyt tulee tarinaa.

Mahdolliset kohteet joista polttoaine voi joutua tilaan jossa mittatikku on ja josta kyseinen pilli luultavasti hieman ylempää purkaa sitä ulos.

Polttoaineen siirtopumpun käyttötapin o rengas tai tapin kuluminen voi aiheuttaa asian. Voi vuotaa seisoessakin pahenee käynnin aikana.

Ruiskutuselementtien runko-osan tiivistys pumpun runkoon nähden on toinen mahdollisuus.

Kolmas mahdollisuus on se että ruiskutuselementit on menneet aikojen saatossa väljiksi ja niiden ohivuoto jota normaalistikkin on hieman on päässyt lisääntymään. Tämä ohivuoto tulee käynnin aikana alas kyseisen koteloon ja jostakin varmasti ulos.
Tähän viimeiseen vaihtoehtoon viittaa myös se että kone on huono käynnistymään. Ei esikammio ole välttämättä se syy. Millainen hehkutusjärjestelmä koneessa on ja toimiiko se.

Myös elementtien esitäytöspuolella vallitsee käynnin aikana 1-1.5 baarin paine. Siitä pitää huolen pumpun nelossylinterin suuttimelle lähtevän liittimen kohdalla(kuva) olevassa polttoaineputken banjossa oleva venttiili. Putki menee kuvan positioon 40.

Tässä on todellakin tärkeintä tietää ensin tapahtuuko vuoto seisoessa vai käynnin aikana.

Ja mahdollisten korjaustoimenpiteiden suhteen kannattaa edetä rauhallisesti ja järkevässä järjestyksessä ettei polta turhaan rahaa vääriin asioihin.

Voitko kertoa lisää koneen historiasta mahdollisista polttoainelaitteille tai muille laitteille tehdystä korjauksista.
Miksi on asennettu polttoaineen imupuolelle lisäpolttoaineen suodatin. ja niin ed.
"Millainen hehkutusjärjestelmä koneessa on ja toimiiko se."

Neljä hehkutulppaa (24V) rinnan kytkettynä. Ne toimii.
**********************************************************

"Voitko kertoa lisää koneen historiasta mahdollisista polttoainelaitteille tai muille laitteille tehdystä korjauksista."

Tarkkaan en tiedä, mutta syöttöpumppua on kuulema käytetty joskus kymmeniä vuosia sitten korjaamolla. Syynä lienee ollut, että traktori on alkanut savuttaa ja käyntikin on ollut mahdolisesti epätasainen. Korjaamolta on ilmeisesti sanottu, että joku on "jumittanut" pumpussa ja sen vian johtuneen vähästä käytöstä. Tämä on muistikuviin perustuvaa tietoa henkilöltä, joka muistaa jotain tuosta asiasta, josta minulla ei ole henk.koht, tietoa.
***************************************************************************

"Miksi on asennettu polttoaineen imupuolelle lisäpolttoaineen suodatin."

No, se on laitettu siihen ikäänkuin varmuuden vuoksi. Ja nyt en muista, oliko tuota vuotamista ennen sen laittoa.
******************************************
2005 on tehty tällaista.
Kannentiiviste vaihdettu
Kiertokangenlaakerit vaihdettu
Venttiilit säädetty
Vesipumppu vaihdettu

Öljyjen vaihtoa ja muuta normihuoltoa on tehty aika-ajoin.
Öljynpaine on lämpimänä alhainen, noin 1 bar (tarkistettu toisellakin mittarilla), mutta on se riittänyt vuosikausia, koskapa traktori ei ole särkynyt.
Käyntiäänessä ei mielestäni ole poikkeavaa havaittavissa. Pakokaasua voisi tulla vähemmänkin.

Mutta eilen laitoin ylivuotoputkeen letkun mutkalle ylöspäin ja letkuun oli kertynyt polttoainetta vajaassa vuorokaudessa tarkasti mitaten 5 millilitraa. Vuotaa siis kuitenkin seisoessa. Nyt sillä ei siis ole edes ajettu moneen päivään.

Fiat 312 R vm 1963
Anonyymi kirjoitti:
"Millainen hehkutusjärjestelmä koneessa on ja toimiiko se."

Neljä hehkutulppaa (24V) rinnan kytkettynä. Ne toimii.
**********************************************************

"Voitko kertoa lisää koneen historiasta mahdollisista polttoainelaitteille tai muille laitteille tehdystä korjauksista."

Tarkkaan en tiedä, mutta syöttöpumppua on kuulema käytetty joskus kymmeniä vuosia sitten korjaamolla. Syynä lienee ollut, että traktori on alkanut savuttaa ja käyntikin on ollut mahdolisesti epätasainen. Korjaamolta on ilmeisesti sanottu, että joku on "jumittanut" pumpussa ja sen vian johtuneen vähästä käytöstä. Tämä on muistikuviin perustuvaa tietoa henkilöltä, joka muistaa jotain tuosta asiasta, josta minulla ei ole henk.koht, tietoa.
***************************************************************************

"Miksi on asennettu polttoaineen imupuolelle lisäpolttoaineen suodatin."

No, se on laitettu siihen ikäänkuin varmuuden vuoksi. Ja nyt en muista, oliko tuota vuotamista ennen sen laittoa.
******************************************
2005 on tehty tällaista.
Kannentiiviste vaihdettu
Kiertokangenlaakerit vaihdettu
Venttiilit säädetty
Vesipumppu vaihdettu

Öljyjen vaihtoa ja muuta normihuoltoa on tehty aika-ajoin.
Öljynpaine on lämpimänä alhainen, noin 1 bar (tarkistettu toisellakin mittarilla), mutta on se riittänyt vuosikausia, koskapa traktori ei ole särkynyt.
Käyntiäänessä ei mielestäni ole poikkeavaa havaittavissa. Pakokaasua voisi tulla vähemmänkin.

Mutta eilen laitoin ylivuotoputkeen letkun mutkalle ylöspäin ja letkuun oli kertynyt polttoainetta vajaassa vuorokaudessa tarkasti mitaten 5 millilitraa. Vuotaa siis kuitenkin seisoessa. Nyt sillä ei siis ole edes ajettu moneen päivään.

Fiat 312 R vm 1963
Taas joutuu täydentämään, kun ei aina muista kaikkea kerralla.
Varmuuden vuoksi vielä tämä tieto.

En estänyt polttoaineen pääsyä siirtopumpulle. Ja tankki on siis ylempänä.

Fiat 312 R vm 1963
Anonyymi kirjoitti:
"Millainen hehkutusjärjestelmä koneessa on ja toimiiko se."

Neljä hehkutulppaa (24V) rinnan kytkettynä. Ne toimii.
**********************************************************

"Voitko kertoa lisää koneen historiasta mahdollisista polttoainelaitteille tai muille laitteille tehdystä korjauksista."

Tarkkaan en tiedä, mutta syöttöpumppua on kuulema käytetty joskus kymmeniä vuosia sitten korjaamolla. Syynä lienee ollut, että traktori on alkanut savuttaa ja käyntikin on ollut mahdolisesti epätasainen. Korjaamolta on ilmeisesti sanottu, että joku on "jumittanut" pumpussa ja sen vian johtuneen vähästä käytöstä. Tämä on muistikuviin perustuvaa tietoa henkilöltä, joka muistaa jotain tuosta asiasta, josta minulla ei ole henk.koht, tietoa.
***************************************************************************

"Miksi on asennettu polttoaineen imupuolelle lisäpolttoaineen suodatin."

No, se on laitettu siihen ikäänkuin varmuuden vuoksi. Ja nyt en muista, oliko tuota vuotamista ennen sen laittoa.
******************************************
2005 on tehty tällaista.
Kannentiiviste vaihdettu
Kiertokangenlaakerit vaihdettu
Venttiilit säädetty
Vesipumppu vaihdettu

Öljyjen vaihtoa ja muuta normihuoltoa on tehty aika-ajoin.
Öljynpaine on lämpimänä alhainen, noin 1 bar (tarkistettu toisellakin mittarilla), mutta on se riittänyt vuosikausia, koskapa traktori ei ole särkynyt.
Käyntiäänessä ei mielestäni ole poikkeavaa havaittavissa. Pakokaasua voisi tulla vähemmänkin.

Mutta eilen laitoin ylivuotoputkeen letkun mutkalle ylöspäin ja letkuun oli kertynyt polttoainetta vajaassa vuorokaudessa tarkasti mitaten 5 millilitraa. Vuotaa siis kuitenkin seisoessa. Nyt sillä ei siis ole edes ajettu moneen päivään.

Fiat 312 R vm 1963
Mutta eilen laitoin ylivuotoputkeen letkun mutkalle ylöspäin ja letkuun oli kertynyt polttoainetta vajaassa vuorokaudessa tarkasti mitaten 5 millilitraa. Vuotaa siis kuitenkin seisoessa. Nyt sillä ei siis ole edes ajettu moneen päivään.

Seisonnan aikana
No niin nyt irroitat siirtopumpun yläpuolelta suodattimelle lähtevän letkun ja tulppaat pumpun aukon.
Jos vuoto jatkuu pillistä se tulee siirtopumpusta, jos loppuu se tulee pumpusta. Kerro miten kävi.
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Mutta eilen laitoin ylivuotoputkeen letkun mutkalle ylöspäin ja letkuun oli kertynyt polttoainetta vajaassa vuorokaudessa tarkasti mitaten 5 millilitraa. Vuotaa siis kuitenkin seisoessa. Nyt sillä ei siis ole edes ajettu moneen päivään.

Seisonnan aikana
No niin nyt irroitat siirtopumpun yläpuolelta suodattimelle lähtevän letkun ja tulppaat pumpun aukon.
Jos vuoto jatkuu pillistä se tulee siirtopumpusta, jos loppuu se tulee pumpusta. Kerro miten kävi.
Tarkennatko? Irrotin banjoliittimellä kiinnitetyn pillin (numero 2 kuvassa) siirtopumpusta ja suljin tankin alla olevan hanan. Täytyykö minun kuitenkin tulpata jostain syystä tuo siirtopumpunkin aukko, josta se pilli (2) nyt on irt? Annan sen nyt olla hetken aikaa ennen kuin laitan letkun ylivuotoputkesta astiaan, että se tyhjentyisi varmasti, jos on tyhjentyäkseen.

Voitko käyttää tuon purkukuvan osien numerointia ohjeissa, koska maalliikona en välttämättä tajua, mitä osaa milloinkin tarkoitat?

Onko tuo pienempi mutikka, jossa on käsipumppukin, siirtopumppu ja isompi mutikka syöttöpumppu? Pakko kysellä näinkin alkeellisia juttuja.

Fiat 312 R vm 1963
Anonyymi kirjoitti:
Tarkennatko? Irrotin banjoliittimellä kiinnitetyn pillin (numero 2 kuvassa) siirtopumpusta ja suljin tankin alla olevan hanan. Täytyykö minun kuitenkin tulpata jostain syystä tuo siirtopumpunkin aukko, josta se pilli (2) nyt on irt? Annan sen nyt olla hetken aikaa ennen kuin laitan letkun ylivuotoputkesta astiaan, että se tyhjentyisi varmasti, jos on tyhjentyäkseen.

Voitko käyttää tuon purkukuvan osien numerointia ohjeissa, koska maalliikona en välttämättä tajua, mitä osaa milloinkin tarkoitat?

Onko tuo pienempi mutikka, jossa on käsipumppukin, siirtopumppu ja isompi mutikka syöttöpumppu? Pakko kysellä näinkin alkeellisia juttuja.

Fiat 312 R vm 1963
Jatkoa seuraa...
Nyt olen päätynyt siihen, että siirtopumpun päällä oleva aukko on tulpattu. Ainut irtioleva osa on nyt sen pillin pää, joka kuuluu tuohon tulpattuun aukkoon. Avasin polttoainetankin hanan ja laitoin letkun ylivuoputkesta tyhjään astiaan. Nytkö odotellaan vaan?

Fiat 312 R vm 1963
Anonyymi kirjoitti:
Tarkennatko? Irrotin banjoliittimellä kiinnitetyn pillin (numero 2 kuvassa) siirtopumpusta ja suljin tankin alla olevan hanan. Täytyykö minun kuitenkin tulpata jostain syystä tuo siirtopumpunkin aukko, josta se pilli (2) nyt on irt? Annan sen nyt olla hetken aikaa ennen kuin laitan letkun ylivuotoputkesta astiaan, että se tyhjentyisi varmasti, jos on tyhjentyäkseen.

Voitko käyttää tuon purkukuvan osien numerointia ohjeissa, koska maalliikona en välttämättä tajua, mitä osaa milloinkin tarkoitat?

Onko tuo pienempi mutikka, jossa on käsipumppukin, siirtopumppu ja isompi mutikka syöttöpumppu? Pakko kysellä näinkin alkeellisia juttuja.

Fiat 312 R vm 1963
Tuleeko siirtopumpun aukosta josta irrotit putken 2 polttoainetta heti kun avaat tankin hanan.
Siinä on kuitenkin siirtopumpun imu sekä paineventtiili välissä.

Jos nin.
Siirtopumpun aukko josta irroitit putken 2 on tulpattava.
Tankin hana tietenkin oltava auki että paine pääsee vaikuttamaan
siirtopumppuun. Jos nyt polttoainetta alkaa tulemaan ylivuotoputkesta astiaan suljet tankin hanan. Loppuuko silloin tulo.
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Tuleeko siirtopumpun aukosta josta irrotit putken 2 polttoainetta heti kun avaat tankin hanan.
Siinä on kuitenkin siirtopumpun imu sekä paineventtiili välissä.

Jos nin.
Siirtopumpun aukko josta irroitit putken 2 on tulpattava.
Tankin hana tietenkin oltava auki että paine pääsee vaikuttamaan
siirtopumppuun. Jos nyt polttoainetta alkaa tulemaan ylivuotoputkesta astiaan suljet tankin hanan. Loppuuko silloin tulo.
Vaikeita kysyt. Mielestäni aukosta ei tule polttoainetta hanan ollessa auki. Päättelen siitä, että löysäsin tuota tulppaa välillä (kävi mielessä ilmatasku, kun hana oli välillä kiinni) ja ei sieltä vaikuttanut tulevan, en ole satavarma. Sitten kyllä tuli, kun painoin pari kertaa käsipumppua. Sen jälkeen kiristin tulpan kiinni.

Sinne astiaan ei ole tullut vielä kyllä ilmeisesti mitään noin kuudessa tunnissa, ellei sitten ihan tippoja. Sellainen litran muovipurkki. Ajattelin huomenna katsoa, onko pysynyt täysin kuivana, mutta ei se polttoaine ainakaan ihan lorottamalla tule, joten annan hanan olla auki.
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Tuleeko siirtopumpun aukosta josta irrotit putken 2 polttoainetta heti kun avaat tankin hanan.
Siinä on kuitenkin siirtopumpun imu sekä paineventtiili välissä.

Jos nin.
Siirtopumpun aukko josta irroitit putken 2 on tulpattava.
Tankin hana tietenkin oltava auki että paine pääsee vaikuttamaan
siirtopumppuun. Jos nyt polttoainetta alkaa tulemaan ylivuotoputkesta astiaan suljet tankin hanan. Loppuuko silloin tulo.
Siihen astiaan ei ole yön aikana tullut tippaakaan polttoainetta. On täysin kuiva.
Ja nyt siis on ollut se pilli irti, aukko tulpattuna ja hana auki eilisestä saakka.

Fiat 312 R vm 1963
Hei
Lähetäppä kaikki ruiskutuspumpun tyyppikilvessä olevat tiedot
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Hei
Lähetäppä kaikki ruiskutuspumpun tyyppikilvessä olevat tiedot
"Lähetäppä kaikki ruiskutuspumpun tyyppikilvessä olevat tiedot "

Lähetin Aijaa com kuvapalvelun kautta valokuvalinkit, joista numerot näkyi. Ylläpito on ystävällisesti poistanut sen viestin!

Tässä sitten on kirjoitettuna.
Fiat PES4A50B320:L4/20
Lizenza Boshc

Toinen kilpi sisältää tällaisen tekstin..
Fiat
(Lizenza Bosch)
EP/M60A:L4/7

Fiat 312 R vm 1963
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Kyllä siinä on siirtopumppu oltava
Tuo alla oleva kuva on aivan järkevän näköinen.
Fiat on useasti teettänyt rivipumppuja Bosch lisenssillä'
Hauska kun kaikki kirjoittaa anonyyminä , Miksihän. ?? Ei saa selvää kuka on alkuperäinen kirjoittaja
Mitä jos laittaisin ylimääräisen hanan (tankin alla on jo) ihan siirtopumpun viereen siihen polttoainaan tuloletkuun? Silloin ei ainakaan traktorin seistessä kuukausiakin käyttämättä valuttelisi kovin paljoa. Vai tuleeko siitä sitten puolestaan ilmaustarve, tai muita ongelmia, tiivisteiden kuivumista tms?

Fiat 312 R vm 1963
Niin halutko korjata vuodon vai hoitaa niin että jotenkin vaan pääset laitteen kanssa eteenpäin.
Se pitäis saada selville ensin.
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Niin halutko korjata vuodon vai hoitaa niin että jotenkin vaan pääset laitteen kanssa eteenpäin.
Se pitäis saada selville ensin.
Jos sitä ohjeistusta saisi vaikka korjaamiseen. Ei kai niistä ainakaan haittaa ole. Katson sitten, miten etenen. Ne pumpun tyyppikilven (siinä oli kaksi kilpeä) tiedothan olen jo tuolla antanutkin. Oli oikein selkeät kuvalinkitkin, mutta ne poistettiin.
Missäpäin Suomea olet. Lähin kaupunki
Jos ajattelis siirtopumpun korjaussarjaa tai uutta siirtopumppua.

Edelleen on epäselvää missä vaiheessa vuotoa tulee

Käynnin aikana
Seisoessa kun kaikki on normaalitilassa.

Seisoessa vaikka siirtopumpun paineputki on irti.
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Missäpäin Suomea olet. Lähin kaupunki
Jos ajattelis siirtopumpun korjaussarjaa tai uutta siirtopumppua.

Edelleen on epäselvää missä vaiheessa vuotoa tulee

Käynnin aikana
Seisoessa kun kaikki on normaalitilassa.

Seisoessa vaikka siirtopumpun paineputki on irti.
Vuotaa käynnin aikana ja seisoessa, kun on normaalitilassa. Eikö se ole jo kerrottu?
Ja tämä.
Siihen astiaan ei ole yön aikana tullut tippaakaan polttoainetta. On täysin kuiva.
Ja nyt siis on ollut se pilli irti, aukko tulpattuna ja hana auki eilisestä saakka.

Ei siis vuoda seistessä, kun polttoaineen tuloputki (se banjoliitinpilli)) on irrotettu siirtopumpusta kuten neuvoit. Ja aukkokin on tulpattu.

Käynnin aikana tapahtuvan vuodon määrää en osaa sanoa, mutta aiemmin kerroin, että normaalitilassa seistessä vuosi sen 5 millilitraa noin vuorokaudessa.
Lähin kaupunki on Raahe.

Fiat 312 R vm 1963
Hei

Huono käynnistyvyys viittaa ruiskutuspumpun elementtien ja paineventtiilien kuluneisuuteen. Myös ohivuoto alas silloin lisääntyy.
Huonon käynnistyvyyden voi aiheuttaa myös liian pienet puristuspaineet huonot suuttimet polttoaineen saantivaikeus väärä ruiskutushetken ajoitus ja moni muukin asia.

Tuurillaan seisontavuoto jos vuotaa vois korjaantua siirtopumpun korjaus-sarjalla tiivisteet venttiilit.
Osia eivät DIESELKORJAAMOT uskalla toimittaa tämän ikäisiin ennenkuin on entinen malli pöydällä purettuna.
Jos on pieni tarve kannattaa miettiä pumppuremonttia , hintaa rupeaa tulemaan. Helpompi laskea ylimääräiset löpöt välillä pois. Moottoriöljyä on oltava siellä alakerrassa käynnin aikana.
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Hei

Huono käynnistyvyys viittaa ruiskutuspumpun elementtien ja paineventtiilien kuluneisuuteen. Myös ohivuoto alas silloin lisääntyy.
Huonon käynnistyvyyden voi aiheuttaa myös liian pienet puristuspaineet huonot suuttimet polttoaineen saantivaikeus väärä ruiskutushetken ajoitus ja moni muukin asia.

Tuurillaan seisontavuoto jos vuotaa vois korjaantua siirtopumpun korjaus-sarjalla tiivisteet venttiilit.
Osia eivät DIESELKORJAAMOT uskalla toimittaa tämän ikäisiin ennenkuin on entinen malli pöydällä purettuna.
Jos on pieni tarve kannattaa miettiä pumppuremonttia , hintaa rupeaa tulemaan. Helpompi laskea ylimääräiset löpöt välillä pois. Moottoriöljyä on oltava siellä alakerrassa käynnin aikana.
" Moottoriöljyä on oltava siellä alakerrassa käynnin aikana. "

Siis siellä syöttöpumpussa? Manuaali ei ohjeista öljynvaihtoon enkä parhaalla tahdollanikaan löydä sieltä alta edes tyhjennysproppua.

Fiat 312 R vm 1963
Hei

Kyllä siellä joku juttu täytyy olla moottoriöljyn pitoon alakerrassa. Onhan siellä mittatikkukin öljytasolle. Ei se ole polttoaineen korkeutta varten.
Luehhan niitä manuaaleja uudelleen. Voisko ne olla toisenlaisesta mallista.?
Saatko laadukkaita kuvia pumpusta läheltä kaikista suunnista.
Se ylempi öljypaikka on säätimen kalvolle joku tippa välillä.

Kumpaan päädyt korjaukseen vai että jotenkin eteenpäin vaan.
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Hei

Kyllä siellä joku juttu täytyy olla moottoriöljyn pitoon alakerrassa. Onhan siellä mittatikkukin öljytasolle. Ei se ole polttoaineen korkeutta varten.
Luehhan niitä manuaaleja uudelleen. Voisko ne olla toisenlaisesta mallista.?
Saatko laadukkaita kuvia pumpusta läheltä kaikista suunnista.
Se ylempi öljypaikka on säätimen kalvolle joku tippa välillä.

Kumpaan päädyt korjaukseen vai että jotenkin eteenpäin vaan.
Digikameralla saan kyllä selkeitä kuvia. Mutta olen jo kahdesti laittanut tähän ketjuun linkit Aijaa.Comin kuvapalveluun, jossa näkyi selkeästi ne tyyppinumerot ja näkyi sen ylimääräisen polttoainesuotimen siajaintikin polttoainelinjassa. Kummallakin kerralla nuo viestit poistettiin! Ne oli jonkin aikaa palstalla ja sitten ne häipyi.
Manuaali on ilman muuta tuon traktorin mukana tullut, kun se on aikoinaan uutena ostettu.
Tuo on jo vuosikaudet vuotanut tuolla tavoin, joten jos vaan voi olettaa sen kestävän jatkossakin, sitten vaan eteenpäin, ellei jotain ihan helppoa "korjausta" siihen keksi.
Voin vielä katsoa tarkkaan sen, olisiko siellä alla sittenkin proppu, mutta se on varma, ettei manuaalissa puhuta muusta kuin öljyn lisäämisestä noihin kahteen aukkoon. Niistähän oli ketjussa se kuvakin ja mittatikku siinä samassa ja kirjoitin kuvaan viittaavan suomenkielisen ohjeen kuvan oheen.
Siinä värikuvin varustetussa oppaassa ei myöskään ole syöttöpumpun öljynvaihdosta kuvaa.
Kuvaoppaassa lukee "Fiat tractors 312 R model tractor" ja suomennetussa manuaalissa, jossa viitataan kuvaoppaaseen, lukee ensimmäisenä "Fiat 312 R:n käyttäjälle".

Fiat 312 R vm 1963
" Suihkutuspumppu ja säädin:
Tarkista, että öljyn taso ulottuu mittapuikon merkkiin A.
Lisää tarvittaessa öljyä aukon B kautta.
Kierrä auki ruuvi C ja kaada aukosta muutama tippa öljyä.

Tässäkin puhutaan öljyn tasosta, ei polttoaineen tasosta.
Joku siinä ohjeessa mättää. Ei olis ensimmäinen ohje jossa niin on.
Kunnossa olevan siirtopumppu ja ruiskutuspumppuyhdistelmän
ruiskutuselementtien ohivuoto ei riitä voiteluun. Jos öljyä joka on ohentunut polttoaineesta ei välillä vaihdeta seuraavat asiat kuluvat liian nopeasti.
Nokka-akselin laakerit molemmista päistä.
Nokka-akselin nokat.
Nostajat suhteessa pumpun runkoon sekä rungon ohjauspinnat.
Nostajissa olevat nokka-akseliin vastaavat rullat ja niiden tapit.
Ylempänä pumpun säätötangon laakerit sekä hammaskosketukset elementtiä pyörittäviin säätöholkkeihin. Siitähän oli tarinassa jo viitteitä kun pumppu oli käynyt hoidossa. Oli jumissa jotain.
Myös pitkät seisokit voi jumittaa elementtipuolella laitteita.
Säilytysöljyt on erikseen kaksitahtiöljyn lisääminen ei kuulu niihin menetelmiin. Monasti sillä vaan peitetään tiedostamatta polttoaineessa olevia likoja sekä vettä jotka jumittaa paikkoja.
Muunmuassa polttoaineen vedenerotus ei ollut vuonna 1963 kaksisella tasolla eikä pääse liikaa kehumaan sitä vielä myöskään vuonna 2019 dieselmoottorien yhteydessä.
Taas veti anonyymiksi
Kirjoitin edellisen.
Senioridieselasentaja
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Taas veti anonyymiksi
Kirjoitin edellisen.
Senioridieselasentaja
Yritin jo aiemmin kirjoittaa, mutta viesti ei tullut palstalle.Koska kuvalinkeistä kaksi on jo aiemmin poistettu, yritän selittää sanallisesti. Menin traktorin alle katsomaan syöttöpumpun pohjaa ja siinä ei vaan yksinkertaisesti ole yksittäistä öljynpoistoproppua.
Sen sijaan syöttöpumpun pohjassa on neljä kpl halkaisijaltaan noin tuuman metallista "korkkia", joissa on meisselihahlot.
Niin kuin akun korkit, jos johonkin vertaisi.

Ne on syöttöpumpun pohjan tasalla ja siksi käsin koplaamalla niitä ei hoksaa.
Sellaista mietin, että jos vaan työntäisi moottoriöljyä siitä mittatikun aukosta kunnes se tulee ylivuotoputkesta? Se mittatikun kiristys on kuin veneen pohjatulpassa ja siksi tuntuu epämääräiseltä, mille korkeudelle se jää ja toisekseen sen mittatikun öljymäärää osoittava merkki on ihan sen tikun nokassa, ehkä millin ylempänä.
En osaa enää tarkemmin selostaa ja kuvalinkkejä en vaivaudu enää laittamaan, kun ne kaksi aiempaakin poistettiin.
Tuossa hajotuskuvassa, joka ketjussa on, ei muuten taida näkyä se mittatikku? Se on sen käsipumpun vieressä kuitenkin, sellainen silmukkapäinen metallitikku.

Fiat 312 R vm 1963
Pohjassa olevat neljä isoa korkkia on pumpun purkamista ja kasausta varten .
Niistä pääsee käsiksi nostajiin ja elementteihin kun nokka-akseli on ensin poistettu . Sitä ennen on nostajat lukittava yös erikoistyökaluilla.
Dieselkorjaamon töitä.
Pumppu kyllä tyhjenee öljystä jos yhdenkin korkin poistaa.
Meisselikanta on joskus puolikuun muotoinen ja vaatii erikoistyökalua ettei mene rikki avattaessa.
Vinkki
Saatko mittatikun reiästä pienellä imurilla joita saa tarvikekaupoista imettyä pumpun alakerran tyhjäksi.
Jos vakioletku ei mahdu laita ohut pilli jatkoksi.
Monissa pienissä bensamoottoreissa ei ole nykyään öljyntyhjennysroppua, öljy poistetaan imuvaihdolla. Laitteita on myös useissa autokorjaamoissa
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Pohjassa olevat neljä isoa korkkia on pumpun purkamista ja kasausta varten .
Niistä pääsee käsiksi nostajiin ja elementteihin kun nokka-akseli on ensin poistettu . Sitä ennen on nostajat lukittava yös erikoistyökaluilla.
Dieselkorjaamon töitä.
Pumppu kyllä tyhjenee öljystä jos yhdenkin korkin poistaa.
Meisselikanta on joskus puolikuun muotoinen ja vaatii erikoistyökalua ettei mene rikki avattaessa.
Vinkki
Saatko mittatikun reiästä pienellä imurilla joita saa tarvikekaupoista imettyä pumpun alakerran tyhjäksi.
Jos vakioletku ei mahdu laita ohut pilli jatkoksi.
Monissa pienissä bensamoottoreissa ei ole nykyään öljyntyhjennysroppua, öljy poistetaan imuvaihdolla. Laitteita on myös useissa autokorjaamoissa
Sellainen pumppu minulla on. Yritän sillä. Mutta vielä kysyn noista korkeista syöttöpumpun pohjassa. Voisiko niistä siis kuitenkin yhden käyttää auki öljyn päästämiseksi, jos se korkki kohtuudella aukeaa?

Fiat 312 R vm 1963
Kyllä voi käyttää kunhan ei jää vuotamaan kun laitat takaisin.
Ainakin Bosch A pumpussa voi jonka kopio tuo on.
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Kyllä voi käyttää kunhan ei jää vuotamaan kun laitat takaisin.
Ainakin Bosch A pumpussa voi jonka kopio tuo on.
En avaa korkkeja. Vedin pumpulla syöttöpumpun pohjan tyhjäksi, letku meni pohjalle asti. Sieltä tuli pelkkää "lirua", eli polttoainetta vain ehkä vajaa puoli desilitraa.
Polttoainetankin hana oli kiinni, aukaisin sen nyt ja katson, valuuko syöttöpumpun öljytilaan polttoainetta traktorin seistessä.

Traktorin historiasta minua enemmän tietävä henkilö kertoi, ettei syöttöpumpun öljyä ole koskaan vaihdettu.
On vain lisätty siitä mittatikun aukosta muutama tippa. On siis sekoitettu ne kaksi öljyaukkoa ja tulkittu ohjetta väärin ja sitä aukkoa, johon opastetaan laittamaan pari tippaa, ei ole kai koskaan avattukaan!!!
Itse olen jonkun kerran lisännyt kummastakin aukosta öljyä, siihen toiseen siis vain muutama tippa ja toiseen sen verran, että sen vaikeasti tulkittavan mittatikun päässä on vaikuttanut öljyhelmi olevan. Joka siis ilmeisesti on ollut pelkkää polttoaianetta.

Fiat 312 R vm1963
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Pohjassa olevat neljä isoa korkkia on pumpun purkamista ja kasausta varten .
Niistä pääsee käsiksi nostajiin ja elementteihin kun nokka-akseli on ensin poistettu . Sitä ennen on nostajat lukittava yös erikoistyökaluilla.
Dieselkorjaamon töitä.
Pumppu kyllä tyhjenee öljystä jos yhdenkin korkin poistaa.
Meisselikanta on joskus puolikuun muotoinen ja vaatii erikoistyökalua ettei mene rikki avattaessa.
Vinkki
Saatko mittatikun reiästä pienellä imurilla joita saa tarvikekaupoista imettyä pumpun alakerran tyhjäksi.
Jos vakioletku ei mahdu laita ohut pilli jatkoksi.
Monissa pienissä bensamoottoreissa ei ole nykyään öljyntyhjennysroppua, öljy poistetaan imuvaihdolla. Laitteita on myös useissa autokorjaamoissa
Traktorin seistyä noin vuorokauden polttoainetta on valunut syöttöpumpun öljytilaan. Ehkä määrältään taas se aiemmin mittaamani ylivuotoputkesta valunut 5 milliltraa. Vedin sen tuolla pumpulla pois. Nyt kai en osaa muuta kuin laittaa moottoriöljyä sinne, vaikka polttoaine sen sieltä huuhtookin pois ja lopuksi siellä ei muuta ole kuin polttoainetta. Laitan ylivuotoputkeen letkun ja traktorin runkoon kiinnitän litran muovipurkin, että näen, paljonko ajaessa vuotaa polttoainetta.
Vaikka tankin alla onkin hana, aion laittaa toisen hanan siirtopumpun viereen, jonka suljen, kun traktori seisoo kuukausiakin käyttämättä. Ei sitten ainakaan seisoessa vuoda.

Mikä olisi se korjausvaihtoehto? Itseltäni tuon lajin korjaukset ei onnistu.

Fiat 312 R vm 1963
Kyllähän tämä täytyy selvitä.

Hei irrotappa se siirtopumppu kolmella ruuvilla siitä pumpun kyljestä pois.

Sitten anna letkuineen seisoa siinä ulkopuolella. Voit pumppailla käsipumpulla siinä ulkopuolella että paine nousee. Pumppaa niin että paluuventtiili ottaa vastaan ja ehkä vähän ääntää. Paluuventtiili(kotelopaineventtiili) on siinä pumpun takapäässä nelos-sylinteriin lähtevän paineputken etupuolella.Lähettämäsi kuva.

Kummasta alkaa tippumaan polttoainetta.

Siirtopumpusta jonka irrotit vai pumpun aukosta josta siirtopumpun irrotit.

Tuloksesta riippuu kumpi on korjattava siirtopumppu vai ruiskutuspumppu.
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Kyllähän tämä täytyy selvitä.

Hei irrotappa se siirtopumppu kolmella ruuvilla siitä pumpun kyljestä pois.

Sitten anna letkuineen seisoa siinä ulkopuolella. Voit pumppailla käsipumpulla siinä ulkopuolella että paine nousee. Pumppaa niin että paluuventtiili ottaa vastaan ja ehkä vähän ääntää. Paluuventtiili(kotelopaineventtiili) on siinä pumpun takapäässä nelos-sylinteriin lähtevän paineputken etupuolella.Lähettämäsi kuva.

Kummasta alkaa tippumaan polttoainetta.

Siirtopumpusta jonka irrotit vai pumpun aukosta josta siirtopumpun irrotit.

Tuloksesta riippuu kumpi on korjattava siirtopumppu vai ruiskutuspumppu.
Nyt on siirtopumppu irti. Painoin muutaman kerran käsipumpusta. Mistään ei tule polttoainetta. Jos vuotonopeus paikallaan on niin hidasta kuin olen kertonut, eihän sitä ala vuotamaankaan päiväkausiin, kun syöttöpumpun öljysäiliökin on tyhjä? Onko tiivisteen vahvuudella (siirto- ja syöttöpumpun välissä) merkitystä, koska se menee ilmeisesti vaihtoon? Paperinohut tiiviste siinä on. Ei kai siihen kovin paksua voi laittaa, koska siirtopumpun etäisyys muuttuu silloin siitä nokka-akselista?

Fiat 312 R vm 1963
Anonyymi kirjoitti:
Nyt on siirtopumppu irti. Painoin muutaman kerran käsipumpusta. Mistään ei tule polttoainetta. Jos vuotonopeus paikallaan on niin hidasta kuin olen kertonut, eihän sitä ala vuotamaankaan päiväkausiin, kun syöttöpumpun öljysäiliökin on tyhjä? Onko tiivisteen vahvuudella (siirto- ja syöttöpumpun välissä) merkitystä, koska se menee ilmeisesti vaihtoon? Paperinohut tiiviste siinä on. Ei kai siihen kovin paksua voi laittaa, koska siirtopumpun etäisyys muuttuu silloin siitä nokka-akselista?

Fiat 312 R vm 1963
Lisätietoja.
Laitoin syöttöpumpun aukosta öljyä sen avoinna olevan reiän alareunaan ja astiat sekä siirtopumpun että syöttöpumpun alle. Painetta käsipumpulla systeemiin ja nytkö vaan odotellaan? Vuotaminen paikallaan on hidasta.

Fiat 312 R vm 1963
Painetta siirtopumpulla pumppausta kaksi-kolme minuuttia yhtäjaksoisesti aina välillä. Vastustaako käsipumppu kun paluuventtiili aukeaa .
Jos siirtopumppu nyt vuotaa vuoto tulee tilasta jossa on se käyttörulla joka vastaa nokka-akseliin.
Älä nyt kiinnittele vielä siirtopumppua ennenkuin selviää vuotaako jostain seisoessa tai käsipumpulla pumpattaessa.
Se vuotokohta siirtopumpulla on pahimmillaan silloin kun varsinainen mekaaninen mäntä käynnin aikana pumppaa.
Tiivisteen paksuudella ei muuta väliä kunhan ei ole ohuempi. kuin ennen. Siirtopumpun voi myös purkaa siinä ei monta osaa ole selviää sen käyttötapin tiivistyksen kunto.
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Painetta siirtopumpulla pumppausta kaksi-kolme minuuttia yhtäjaksoisesti aina välillä. Vastustaako käsipumppu kun paluuventtiili aukeaa .
Jos siirtopumppu nyt vuotaa vuoto tulee tilasta jossa on se käyttörulla joka vastaa nokka-akseliin.
Älä nyt kiinnittele vielä siirtopumppua ennenkuin selviää vuotaako jostain seisoessa tai käsipumpulla pumpattaessa.
Se vuotokohta siirtopumpulla on pahimmillaan silloin kun varsinainen mekaaninen mäntä käynnin aikana pumppaa.
Tiivisteen paksuudella ei muuta väliä kunhan ei ole ohuempi. kuin ennen. Siirtopumpun voi myös purkaa siinä ei monta osaa ole selviää sen käyttötapin tiivistyksen kunto.
Painoin käsipumppua varovasti 5-6 kertaa. Mielestäni se alkaa vastustaa muutaman painalluksen jälkeen.
Siirtopumpun alla olevaan astiaan on nyt tullut jonkin verran polttoainetta ja äskenkin tippa norui siinä tipahtamaisillaan. Syöttöpumpun aukosta ei ole tullut yhtään, alla oleva kahvikuppi on pysynyt kuivana. Ja sen syöttöpumpun öljytilan siis täytin öljyllä sen auki olevan aukon alareunaan.

Fiat 312 R vm 1963
Anonyymi kirjoitti:
Painoin käsipumppua varovasti 5-6 kertaa. Mielestäni se alkaa vastustaa muutaman painalluksen jälkeen.
Siirtopumpun alla olevaan astiaan on nyt tullut jonkin verran polttoainetta ja äskenkin tippa norui siinä tipahtamaisillaan. Syöttöpumpun aukosta ei ole tullut yhtään, alla oleva kahvikuppi on pysynyt kuivana. Ja sen syöttöpumpun öljytilan siis täytin öljyllä sen auki olevan aukon alareunaan.

Fiat 312 R vm 1963
Ja taas unohtui.
Sen mitä sain selvää, siirtopumpussa on merkintä:

FP/KS22A (en ole ihan varma tuosta A-kirjaimesta)
L4/ (sen jälkeen taisi olla vielä jotain, josta en saanut selvää.

Fiat 312 R vm 1963
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Painetta siirtopumpulla pumppausta kaksi-kolme minuuttia yhtäjaksoisesti aina välillä. Vastustaako käsipumppu kun paluuventtiili aukeaa .
Jos siirtopumppu nyt vuotaa vuoto tulee tilasta jossa on se käyttörulla joka vastaa nokka-akseliin.
Älä nyt kiinnittele vielä siirtopumppua ennenkuin selviää vuotaako jostain seisoessa tai käsipumpulla pumpattaessa.
Se vuotokohta siirtopumpulla on pahimmillaan silloin kun varsinainen mekaaninen mäntä käynnin aikana pumppaa.
Tiivisteen paksuudella ei muuta väliä kunhan ei ole ohuempi. kuin ennen. Siirtopumpun voi myös purkaa siinä ei monta osaa ole selviää sen käyttötapin tiivistyksen kunto.
Nyt aamulla katsoin siirtopumpun ja syöttöpumpun alla olevat astiat. Siirtopumpun alla olevaan astiaan on tihkunut polttoainetta pieni määrä ja syöttöpumpun alla oleva kahvikuppi on täysin kuiva.
Koska lisäsin eilen syöttöpumpun aukon alareunaa myöten öljyä, sinne ei ole voinut vuotaa polttoainetta, koska se olisi tullut heti aukosta. Siirtopumpun aukon alla on tippa taas odottamassa tipahtamista. Vuoto on paikallaan hidasta, mutta kuitenkin vuotaa ja tässä eräänä päivänä ajaessani traktorilla vuoto näytti kiihyvän, kun seurasin ylivuotoputkessa olevan letkun päätä.
Mitä nyt?

Fiat 312 R vm 1963
Puhalla paineilmalla siirtopumpusta kuivaksi tila missä käyttörulla on.

Sitten paljon pumppausta käsipumpulla pohjaan asti.

Kostuuko tila uudelleen
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Puhalla paineilmalla siirtopumpusta kuivaksi tila missä käyttörulla on.

Sitten paljon pumppausta käsipumpulla pohjaan asti.

Kostuuko tila uudelleen
Puhalsin paineilmalla siirtopumpun rullakotelon kuivaksi niin, että polttoainesumu loppui. Painelin käsipumppua. Tippoina ei polttoainetta tullut rullakotelosta, mutta samanlainen polttoainesumu taas uudelleen, kun puhalsin paineilmaa. Toistin muutaman kerran samalla tuloksella. Kai sinne tihkuu sitten polttoainetta? Siirtopumpun aukosta ei polttoainetta valunut pumpatessa.
Laitoin edelleen kummankin pumpun alle astiat.

Aiemmin olit kirjoittanut näin:
"Voit pumppailla käsipumpulla siinä ulkopuolella että paine nousee. Pumppaa niin että paluuventtiili ottaa vastaan ja ehkä vähän ääntää. Paluuventtiili(kotelopaineventtiili) on siinä pumpun takapäässä nelos-sylinteriin lähtevän paineputken etupuolella."

Tuo paineventtiilijutun aukeaminen on minulle täyttä hebreaa. Jotain ääntä sieltä jostain kuului, mutta en tiedä, mistä.

Fiat 312 R vm 1963
No niin sitten purkamaan siirtopumppua.

Ensin kiinnität siirtopumpun kolmella mutterilla takaisin pumpun kylkeen. Iso korkki on siinä helpompi irrottaa.

Polttoainehana kiinni.

Irrotat polttoaineputket siirtopumpusta

Sitten irroitat ison korkin siirtopumpusta . Isolla hylsyllä
Korkki tiiviste ja jousi talteen.

Poistat siirtopumpun pumpun kyljestä kolme mutteria.

Työnnät käyttörullan sisään pumppuun.

Poistat männän pumpun toisesta päästä naarmuttamatta. Katso kummin päin se oli siinä.

Irroitat pumpun käyttöpään ympärillä olevan renkaan joka rajoittaa käyttörullan liikkeen pumpusta ulospäin.

Vedät käyttörullan ulos pumpusta varoen että ohjuriosat molemmilla sivuilla ei putoa.

Nyt pumpun sisällä näkyy käyttötappi joka välittää käyttörullan liikkeen mäntään.

Liikuttelet käyttötappia jollain naarmuttamatta.

Liikkuuko kevyesti vai takerteleeko hieman. onko tapissa säteittäisvälystä.

Poista käyttötappi naarmuttamatta männän suuntaan.

Näyttääkö kuluneelta.

Katso reikään männänpuolelta mistä poistit tapin.

Onko reiässä uraa missä on o-rengas.
Pumppuja kahta mallia o-rengas on tai ei.

Jos on rengas poista se esim terävällä hakaneulalla.

Näyttääkö sisäpuolelta kuluneelta. mennyt litteäksi.

Kun nämä tiedot sulla on jatketaan
Senioridieselasentaja kirjoitti:
No niin sitten purkamaan siirtopumppua.

Ensin kiinnität siirtopumpun kolmella mutterilla takaisin pumpun kylkeen. Iso korkki on siinä helpompi irrottaa.

Polttoainehana kiinni.

Irrotat polttoaineputket siirtopumpusta

Sitten irroitat ison korkin siirtopumpusta . Isolla hylsyllä
Korkki tiiviste ja jousi talteen.

Poistat siirtopumpun pumpun kyljestä kolme mutteria.

Työnnät käyttörullan sisään pumppuun.

Poistat männän pumpun toisesta päästä naarmuttamatta. Katso kummin päin se oli siinä.

Irroitat pumpun käyttöpään ympärillä olevan renkaan joka rajoittaa käyttörullan liikkeen pumpusta ulospäin.

Vedät käyttörullan ulos pumpusta varoen että ohjuriosat molemmilla sivuilla ei putoa.

Nyt pumpun sisällä näkyy käyttötappi joka välittää käyttörullan liikkeen mäntään.

Liikuttelet käyttötappia jollain naarmuttamatta.

Liikkuuko kevyesti vai takerteleeko hieman. onko tapissa säteittäisvälystä.

Poista käyttötappi naarmuttamatta männän suuntaan.

Näyttääkö kuluneelta.

Katso reikään männänpuolelta mistä poistit tapin.

Onko reiässä uraa missä on o-rengas.
Pumppuja kahta mallia o-rengas on tai ei.

Jos on rengas poista se esim terävällä hakaneulalla.

Näyttääkö sisäpuolelta kuluneelta. mennyt litteäksi.

Kun nämä tiedot sulla on jatketaan
Tuota pitää jo sulatella. Siirtopumpusta nyt joka tapauksessa valuu tippa toisensa jälkeen polttoainetta, hitaasti, mutta varmasti. Syöttöpumpun aukosta ei.

Mitä maksaa, mihin vien, jos otan pillit vain siirtopumpusta irti ja vien siirtopumpun ammattilaiselle? Löytyykö tuohon sopivaa korjaussarjaa (Esim. Konekorjaamo Marjakangas) ?
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä on auttamishalusi syy palstan kyselijöille, josta joka tapauksessa suurkiitos tähän mennessä?

Fiat 312 R vm 1963
Heikosti löytyy tarvikeliikkeistä. Bosch osista löytyy jos on o-rengas. Jo ei o-rengasta ja vuotaa on käyttötappi väljä ja koko pumppu menee uusiksi.
Siinä tapauksessa on paljon merkitystä mistä sen ostaa.
Kukaan ei voi toimittaa ennenkun malli on pöydällä.
Avaahhan ja katso, sama se on viedä sitten osinakin
Irrotin siirtopumpun nyt kokonaan ja löysäsin sen ison mutterin käyttämällä siirtopumpun takaisin paikoillaan. Purkamaan en alkanut, koska konekorjaamolta sanottiin löytyvän uusi siirtopumppu 86 eurolla+toimituskulut.
Jos pumppu soveltuu, se olisi siinä sitten. Saa nähdä. En mainitse konekorjaamon nimeä, ettei tule mainostusta.

Fiat 312 R vm 1963
Kyseisiä siirtopumppuja on tosi paljon erilaisia pienillä eroilla.

Tärkein on siinä mitta kiinnityspinnasta rullan ulkopintaan ja myös mitta kiinnityspinnasta rullan ulkopintaan silloin kun rulla on pohjassa.

Jos mitoitus on väärä voi ensistartilla pumppu lentää ruiskutuspumpun kyljestä pellolle.

En usko siihen että heittämällä ainakaan yhtä laadukas oikea pumppu löytyy. Erikoiskorjaamot ei uskalla niillä lähettämilläsi tiedoilla myydä mitään näkemättä entistä.
Korjaussarja siihen ei paljon maksa täytyis vaan tietää onko siellä se o rengas vai ei.
Dieselpuolella niiden tarvikeosien kanssa ei aina tule hyvälle mielelle
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Kyseisiä siirtopumppuja on tosi paljon erilaisia pienillä eroilla.

Tärkein on siinä mitta kiinnityspinnasta rullan ulkopintaan ja myös mitta kiinnityspinnasta rullan ulkopintaan silloin kun rulla on pohjassa.

Jos mitoitus on väärä voi ensistartilla pumppu lentää ruiskutuspumpun kyljestä pellolle.

En usko siihen että heittämällä ainakaan yhtä laadukas oikea pumppu löytyy. Erikoiskorjaamot ei uskalla niillä lähettämilläsi tiedoilla myydä mitään näkemättä entistä.
Korjaussarja siihen ei paljon maksa täytyis vaan tietää onko siellä se o rengas vai ei.
Dieselpuolella niiden tarvikeosien kanssa ei aina tule hyvälle mielelle
Palaan asiaan myöhemmin, kun näen ensin uuden pumpun.
Voin perehtyä ajan kanssa myös tuohon vanhaan pumppuun tarkemmin.

Fiat 312 R vm 1963
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Kyseisiä siirtopumppuja on tosi paljon erilaisia pienillä eroilla.

Tärkein on siinä mitta kiinnityspinnasta rullan ulkopintaan ja myös mitta kiinnityspinnasta rullan ulkopintaan silloin kun rulla on pohjassa.

Jos mitoitus on väärä voi ensistartilla pumppu lentää ruiskutuspumpun kyljestä pellolle.

En usko siihen että heittämällä ainakaan yhtä laadukas oikea pumppu löytyy. Erikoiskorjaamot ei uskalla niillä lähettämilläsi tiedoilla myydä mitään näkemättä entistä.
Korjaussarja siihen ei paljon maksa täytyis vaan tietää onko siellä se o rengas vai ei.
Dieselpuolella niiden tarvikeosien kanssa ei aina tule hyvälle mielelle
Uutta pumppua odotellessa tuli mieleen, että onhan tuosta traktorista tuo osakirjakin minulla. Siinä kirjassa on kuvattuna kaksi erilaista siirtopumppua.
Toivottavasti tämä kuvalinkki saa pysyä palstalla ja siitä saa selkoa. Tällaisen näköinen se pumppu on. En ole sitä alkanut purkamaan, että voin mitata sen rullan etäisyydet verrattuna uuteen pumppuun. Kovasti näyttää irto-osia olevan.

https://aijaa.com/DYMa8I

Fiat 312 R vm 1963
Tuossa kuvassa ei o rengasta näy olevan. Jos kuva pitää paikkansa.

Tiukka imusuodatin kyllä on . Ihme ellei ole tukossa.

Lähetä toisen pumpun kuva.

Lyö vaan se pumppu auki ohjeen mukaan. Siitä se selviää.
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Tuossa kuvassa ei o rengasta näy olevan. Jos kuva pitää paikkansa.

Tiukka imusuodatin kyllä on . Ihme ellei ole tukossa.

Lähetä toisen pumpun kuva.

Lyö vaan se pumppu auki ohjeen mukaan. Siitä se selviää.
Juu. Lähettäisin kuvan toisestakin, mutta nyt tulostin temppuilee enkä saa skannattua kirjan kuvaa. Sen verran voin kuitenkin kertoa, ettei se toisen kuvan siirtopumppu ole sinnepäinkään sen näköinen kuin tuossa traktorissa on.

Fiat 312 R vm 1063
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Tuossa kuvassa ei o rengasta näy olevan. Jos kuva pitää paikkansa.

Tiukka imusuodatin kyllä on . Ihme ellei ole tukossa.

Lähetä toisen pumpun kuva.

Lyö vaan se pumppu auki ohjeen mukaan. Siitä se selviää.
No niin. Nyt onnistui. Toisen pumpun kuva, joka kirjassa on. Traktorissa ei ole tällainen, vaan sen ensimmäisen kuvan mukainen ulkomuodoltaan.

https://aijaa.com/emOf7w

Fiat 312 R vm 1963
Anonyymi kirjoitti:
No niin. Nyt onnistui. Toisen pumpun kuva, joka kirjassa on. Traktorissa ei ole tällainen, vaan sen ensimmäisen kuvan mukainen ulkomuodoltaan.

https://aijaa.com/emOf7w

Fiat 312 R vm 1963
No niin. Tuli sitten juuri tuo toisen kuvan pumppu. Palautuspakettiin ja vanha pumppu malliksi.

Fiat 312 R vm 1963
Anonyymi kirjoitti:
No niin. Tuli sitten juuri tuo toisen kuvan pumppu. Palautuspakettiin ja vanha pumppu malliksi.

Fiat 312 R vm 1963
Just
Uusi pumppu kannattais valita malli jossa o rengas on.
Niitä löytyy kun ostopaikka on oikea.
Vain vanhat rakenteet on ilman o rengasta.

Hyvää juhannusta
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Just
Uusi pumppu kannattais valita malli jossa o rengas on.
Niitä löytyy kun ostopaikka on oikea.
Vain vanhat rakenteet on ilman o rengasta.

Hyvää juhannusta
Viime hetken kysymys. Uusi pumppu on tulossa ja on entisen mallinen. Onko asennuksessa sen kummempaa huomioitavaa kuin, että kolmella mutterilla kiristän tasaisesti (ettei kampea vinoon jousen voimasta) pumpun ja kiinnitän polttoaineputken paikalleen? Ja se öljy tietenkin sinne syöttöpumpun öljytilaan.

Fiat 312 R vm 1963
Varmistus ensin.

Aluksi voi kokeilla niin että ruiskutuspumpun nokka-akselin nokka on täysin siirtopumpun aukon kohdalla.
Silloin kokeilee käsin työntää siirtopumppua jousivoimaa vastaan ruiskutuspumpun kylkeen pohjaan asti ilman tiivistettä.
Pumppu täytyy mennä aivan pohjaan. Ellei mene rakenne hajoo heti ensi startissa tai heti kun ruuvit kiritään.
Pumppu kannattaa lopullisesti kiinnittää siinä asennossa jolloin ruiskutuspumpun nokka-akselin pumppua käyttävä nokka on täysin siirtopumpun aukon vastakkaisella puolella.
Tiiviste joka ei ole ohuempi kuin siihen kuuluva tiiviste paikalleen hieman liimaa. Jotkut pumput on hieman jännittyneenä ja vastustavat hieman lopussa kiinnitystä myös nokka-akselin peruskehällä. Kiinnitys on kuitenkin helpompaa näin. Toivottavasti onnistuu. Myös polttoaineen siirtopaineen taso jonka ruiskutuspumpussa oleva paluuventtiili määrää vaikuttaa siihen millainen siirtopumpun käyttömekanismin tiivistys kuuluu olla kyseisessä tapauksessa. Sama ulkonäkö ei tee polttoaineen siirtopumpusta toisen korvaajaa.
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Varmistus ensin.

Aluksi voi kokeilla niin että ruiskutuspumpun nokka-akselin nokka on täysin siirtopumpun aukon kohdalla.
Silloin kokeilee käsin työntää siirtopumppua jousivoimaa vastaan ruiskutuspumpun kylkeen pohjaan asti ilman tiivistettä.
Pumppu täytyy mennä aivan pohjaan. Ellei mene rakenne hajoo heti ensi startissa tai heti kun ruuvit kiritään.
Pumppu kannattaa lopullisesti kiinnittää siinä asennossa jolloin ruiskutuspumpun nokka-akselin pumppua käyttävä nokka on täysin siirtopumpun aukon vastakkaisella puolella.
Tiiviste joka ei ole ohuempi kuin siihen kuuluva tiiviste paikalleen hieman liimaa. Jotkut pumput on hieman jännittyneenä ja vastustavat hieman lopussa kiinnitystä myös nokka-akselin peruskehällä. Kiinnitys on kuitenkin helpompaa näin. Toivottavasti onnistuu. Myös polttoaineen siirtopaineen taso jonka ruiskutuspumpussa oleva paluuventtiili määrää vaikuttaa siihen millainen siirtopumpun käyttömekanismin tiivistys kuuluu olla kyseisessä tapauksessa. Sama ulkonäkö ei tee polttoaineen siirtopumpusta toisen korvaajaa.
Uusi pumppu on nyt paikallaan. Traktori lähti käyntiin ja hiljakseen ajelin sillä jonkin matkaa. Katson nyt, tihkuuko jostain polttoainetta ja kiristelen tarvittaessa letkunkiristimiä ja vastaavia.

Onko nyt vielä jotain negatiivista, mitä saattaisi tapahtua? Tarvitseeko tuollainen osa jonkinlaista "sisäänajoa" ?

Fiat 312 R vm 1963
Hei
Ei kai siinä muuta.
Katselet väheneekö polttoaineen tulo pumpun alakertaan
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Hei
Ei kai siinä muuta.
Katselet väheneekö polttoaineen tulo pumpun alakertaan
Toivottavasti toimii jatkossakin, ulkopuolisia vuotoja ei näy olevan.

Kiitos kaikista neuvoista, tuli samalla tutustuttua myös tuon systeemin toimintaan.

Fiat 312 R vm 1963
+Lisää kommentti
Kyllä tuossa näyttäis pumpun kyljessä olevan siirtopumppu.
Voitko lähettää tarkemman läheltä otetun kuvan jossa näkyy myös polttoaainesuodin ja putket.
2 VASTAUSTA:
https://aijaa.com/RAl12a

Sikäli kuin tuo linkki toimii, siinä olisi syöttöpumpun kuva kopioituna traktorin manuaalista.
Anonyymi kirjoitti:
https://aijaa.com/RAl12a

Sikäli kuin tuo linkki toimii, siinä olisi syöttöpumpun kuva kopioituna traktorin manuaalista.
Tuo pilli numerolla 52 on se ylivuotoputki. Polttoainelinjaan on lisätty toinen polttoainesuodatin ennen tuon alkuperäisen (numero 3) lisäksi, mutta se ei taida asiaan liittyä. Se on liitetty vain tankin sakkakupista tulevan polttoaineletkun väliin. Letku on siis katkaistu ja väliin on laitettu tällainen.

https://www.ikh.fi/fi/polttoainesuodatin-tayd--lasikupilla-f0566
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Fiat 312 R vm 1963

Syöttöpumppu tuossa traktorissa valskaa alaspäin osoittavasta ylivuotoputkesta. Polttoainetankki on on ylempänä kuin pumppu ja polttoainetta näyttää valuvan tasaiseen tahtiin ylivuotoputkesta. Olen pitänyt ämpäriä sen alla tallissa.
Onko täysin hoopo ajatus, että alaspäin osoittavaan putkeen laittaisi letkun, joka nousee ylöspäin? Taitaa olla?

Erillistä polttoainepumppua ei tuossa ole, koska tankki on ylhäällä.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta