Nypitty ihan kelvollinen kesärenkaana, todisteet

Anonyymi

http://www.autonrengasliitto.fi/fi/ennakkotiedote-ratsaa-renkaasi-syksyn-sadekeleille/

Kuvioista 4 ja 5 nähdään, että 8mm pinnalla kitkarengas on lähes yhtä hyvä kuin kesärengas laillisella 2mm pinnalla.
Itse kukin miettiköön miksei samassa testissä olleen nypityn tuloksia löydy mistään?

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2018-Vi-Studded-Winter-Tyre-Test.htm

Tästä taas nähdään, että kitkarengas R3 häviää märällä parhaalle nastarenkaalle jarrutuksessa jopa 55m vs. 64m. Tämä tulos yhdistettynä ensimmäisen linkin tulokseen tarkoittaa, että nypitty 8mm pinnalla on selvästi parempi kuin kesärengas 2mm pinnalla. Näin ollen nypityillä ajaminen ei ole sen isompi riski kuin kesärenkaiden ajaminen lailliselle rajalleen.

28

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jälkimmäisessä testissä kiinnittää huomiota asteikot.
      Sekunnin osilla kiihdytyksessä tai parin metrin ero pysähdysmatkoissa ei saa olla yksinomainen valinta peruste.

      Noin sitä yksinkertaista autoilijaa vedätetään kuin pässiä.

      • Anonyymi

        Mihin suuntaan siinä nyt vedätettiin ja ketä? Onko yhdeksän metrin eri pysähtymismatkassa mielestäsi merkityksetön?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin suuntaan siinä nyt vedätettiin ja ketä? Onko yhdeksän metrin eri pysähtymismatkassa mielestäsi merkityksetön?

        Ei kukaan ole sanonut yhdeksää metriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan ole sanonut yhdeksää metriä.

        Olen.


    • Anonyymi

      "Näin ollen nypityillä ajaminen ei ole sen isompi riski kuin kesärenkaiden ajaminen lailliselle rajalleen."

      Tämä jaksaa aina ihmetyttää. Että miten vaarallista on Suomessa ajaa, kesällä.

      Ensin ajetaan 5 - 6 kk talvisissa olosuhteissa, talvirenkailla, mutta kun kesä tulee, alkaa se jeesustelu siitä, miten vaarallista on ajaa talvirenkailla. Vaikka juuri niillä päästeltiin lähes puoli vuotta, liukkaissa olosuhteissa.

      Oliskohan aika etsiä riskinhallinnallisesti oleellisempia asioita autoilusta.

      • Anonyymi

        Kesällä olisi mahdollisuus ajaa paljon paremmilla renkailla, mikä lisää turvallisuutta. Lisäongelma on se, että muissa autoissa on ne hyvät kesärenkaat, joilla auto pysähtyy paljon lyhyemmällä matkalla. Sinänsä tietysti vaikkapa 5 m matkaero pysähdyksessä ei tunnu suurelta, mutta kuivalla asfaltilla 5 m ennen pysähdystä auto liikkuu vielä yli 30 km/h ja 10 m ennen n. 50 km/h. Aika kovaa siis rysähtää, jos pystäyttäminen menee tuon verran pitkäksi.

        Tässä joitain lukuja testistä: https://tekniikanmaailma.fi/tm-testasi-onko-kulunut-kesarengas-viela-riittavan-hyva-voi-olla-mutta-varo-kitkarengasta-sen-ajo-ominaisuudet-ovat-katastrofi/

        Voihan sitä ajella ihan laillisesti nypityillä nastarenkailla tai kitkarenkailla kesällä. Autokin voi olla ajo-ominaisuuksiltaan laillisesti umpisurkea. Mutta itse en ainakaan viitsisi noin tehdä. Kerran olen eläessäni nastat nyppinyt. Silloin ei Suomessa vielä kitkarenkaita ollut ja Saksassa taas ei nastoja saanut käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesällä olisi mahdollisuus ajaa paljon paremmilla renkailla, mikä lisää turvallisuutta. Lisäongelma on se, että muissa autoissa on ne hyvät kesärenkaat, joilla auto pysähtyy paljon lyhyemmällä matkalla. Sinänsä tietysti vaikkapa 5 m matkaero pysähdyksessä ei tunnu suurelta, mutta kuivalla asfaltilla 5 m ennen pysähdystä auto liikkuu vielä yli 30 km/h ja 10 m ennen n. 50 km/h. Aika kovaa siis rysähtää, jos pystäyttäminen menee tuon verran pitkäksi.

        Tässä joitain lukuja testistä: https://tekniikanmaailma.fi/tm-testasi-onko-kulunut-kesarengas-viela-riittavan-hyva-voi-olla-mutta-varo-kitkarengasta-sen-ajo-ominaisuudet-ovat-katastrofi/

        Voihan sitä ajella ihan laillisesti nypityillä nastarenkailla tai kitkarenkailla kesällä. Autokin voi olla ajo-ominaisuuksiltaan laillisesti umpisurkea. Mutta itse en ainakaan viitsisi noin tehdä. Kerran olen eläessäni nastat nyppinyt. Silloin ei Suomessa vielä kitkarenkaita ollut ja Saksassa taas ei nastoja saanut käyttää.

        Se on totta, että parhaat mahdolliset renkaat nypityt taikka kitkat eivät ole.

        Mutta harvapa ajaa parhailla mahdollisilla koko ajan muutenkaan. Renkaat eivät ole uudet kuin hetken, halvemman merkin renkaat eivät uusinakaan parhaiden veroiset, kitkarenkaat eivät talvella nastarenkaiden veroiset.
        Jos pitää talvirenkailla ajamista kesällä liian suurena riskinä, niin sitten ei missään nimessä voi koskaan ajaa kitkarenkailla tai kiinankumeilla tai alle 4mm uraisilla renkailla, sillä kaikissa noissa tapauksissa ottaa vastaavanlaisen riskilisän kuin talvirenkailla kesällä.
        Kyseenalaista myös, että kannattaako tuollaisen kuskin ajaa talvella lainkaan? Talvellahan riskit ovat joka tapauksessa moninkertaiset.

        Linkissäsi ei muuten käsitelty nypittyjä, vaan vain monta vuotta ajettu 3mm kitka ja siitäkin tuotiin esiin vain jarrutus kuivalla, missä oli vähän huonompi kuin huonoin uusi kesärengas.
        Nypittyhän on usein märällä selvästi parempi kuin kitkarenkaat ja omassa tapauksessani uraakin on vielä reilusti yli 5mm, ehkä jopa 8mm, joten 3mm kitkarengas ei paljon kerro 8mm nypityn suorituksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesällä olisi mahdollisuus ajaa paljon paremmilla renkailla, mikä lisää turvallisuutta. Lisäongelma on se, että muissa autoissa on ne hyvät kesärenkaat, joilla auto pysähtyy paljon lyhyemmällä matkalla. Sinänsä tietysti vaikkapa 5 m matkaero pysähdyksessä ei tunnu suurelta, mutta kuivalla asfaltilla 5 m ennen pysähdystä auto liikkuu vielä yli 30 km/h ja 10 m ennen n. 50 km/h. Aika kovaa siis rysähtää, jos pystäyttäminen menee tuon verran pitkäksi.

        Tässä joitain lukuja testistä: https://tekniikanmaailma.fi/tm-testasi-onko-kulunut-kesarengas-viela-riittavan-hyva-voi-olla-mutta-varo-kitkarengasta-sen-ajo-ominaisuudet-ovat-katastrofi/

        Voihan sitä ajella ihan laillisesti nypityillä nastarenkailla tai kitkarenkailla kesällä. Autokin voi olla ajo-ominaisuuksiltaan laillisesti umpisurkea. Mutta itse en ainakaan viitsisi noin tehdä. Kerran olen eläessäni nastat nyppinyt. Silloin ei Suomessa vielä kitkarenkaita ollut ja Saksassa taas ei nastoja saanut käyttää.

        "Kesällä olisi mahdollisuus ajaa paljon paremmilla renkailla, mikä lisää turvallisuutta."

        Turvallisuutta lisää moni muukin asia, joten mikä on se todellinen painoarvo ja merkitys näillä rengasasioilla. Kuinka paljon ajetaan esimerkiksi kuolonkolareita huonojen renkaiden vuoksi, voisi olla yksi mittari. Epäilen että merkitys on pieni.

        "Lisäongelma on se, että muissa autoissa on ne hyvät kesärenkaat, joilla auto pysähtyy paljon lyhyemmällä matkalla."

        No, itsekin ajan tällä hetkellä ikivanhoilla nastattomilla talvirenkailla ja tiedostan sen. Pidän etäisyydet kunnossa. Kyllä kyllä, aina voi sattua ja tapahtua jotakin mitä ei pysty ennakoimaan ja sitten renkaan merkitys korostuu, mutta kuinka paljon noita oikeasti tapahtuu? Eppäilen että taaskaan se renkaan merkitys ei ole kovinkaan korkealla tapahtumaketjussa.

        "Voihan sitä ajella ihan laillisesti nypityillä nastarenkailla tai kitkarenkailla kesällä. Autokin voi olla ajo-ominaisuuksiltaan laillisesti umpisurkea. Mutta itse en ainakaan viitsisi noin tehdä."

        Enhän minäkään viitsisi ellei olisi "pakko". Kun taloudellinen tilanne pakottaa tinkimään kaikesta, 400 euron rengassarja, 250 euron autoon tuntuu liian isolta sijoitukselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kesällä olisi mahdollisuus ajaa paljon paremmilla renkailla, mikä lisää turvallisuutta."

        Turvallisuutta lisää moni muukin asia, joten mikä on se todellinen painoarvo ja merkitys näillä rengasasioilla. Kuinka paljon ajetaan esimerkiksi kuolonkolareita huonojen renkaiden vuoksi, voisi olla yksi mittari. Epäilen että merkitys on pieni.

        "Lisäongelma on se, että muissa autoissa on ne hyvät kesärenkaat, joilla auto pysähtyy paljon lyhyemmällä matkalla."

        No, itsekin ajan tällä hetkellä ikivanhoilla nastattomilla talvirenkailla ja tiedostan sen. Pidän etäisyydet kunnossa. Kyllä kyllä, aina voi sattua ja tapahtua jotakin mitä ei pysty ennakoimaan ja sitten renkaan merkitys korostuu, mutta kuinka paljon noita oikeasti tapahtuu? Eppäilen että taaskaan se renkaan merkitys ei ole kovinkaan korkealla tapahtumaketjussa.

        "Voihan sitä ajella ihan laillisesti nypityillä nastarenkailla tai kitkarenkailla kesällä. Autokin voi olla ajo-ominaisuuksiltaan laillisesti umpisurkea. Mutta itse en ainakaan viitsisi noin tehdä."

        Enhän minäkään viitsisi ellei olisi "pakko". Kun taloudellinen tilanne pakottaa tinkimään kaikesta, 400 euron rengassarja, 250 euron autoon tuntuu liian isolta sijoitukselta.

        Vielä kun nämä vatipäät tajuaisi tämän. Heidän mielestä nopeudella, turvavälillä jne. Ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Vain renkailla, yleensä Michelineillä, olet kuolematon. Jatkuvasti heillä tulee liikenteessä yllättäviä tilanteita, yleensä lapsi hyppää eteen arvaamattomasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä kun nämä vatipäät tajuaisi tämän. Heidän mielestä nopeudella, turvavälillä jne. Ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Vain renkailla, yleensä Michelineillä, olet kuolematon. Jatkuvasti heillä tulee liikenteessä yllättäviä tilanteita, yleensä lapsi hyppää eteen arvaamattomasti.

        Michelin-itkijä tuli taas esiin vinkumaan köyhyyttään!

        Renkaat ovat yksi tekijä ketjussa. Eivät tärkein, mutteivat myöskään merkityksetön. Uudet misukat ovat taatusti paremmat kuin talvirenkaat kesällä, jostain köyhän kiinankumeista nyt puhumattakaan, mutta kun ne talvirenkaat saa kesäksi käyttöön ilmaiseksi, niin siitä on paha panna hinta/laadussa paremmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Michelin-itkijä tuli taas esiin vinkumaan köyhyyttään!

        Renkaat ovat yksi tekijä ketjussa. Eivät tärkein, mutteivat myöskään merkityksetön. Uudet misukat ovat taatusti paremmat kuin talvirenkaat kesällä, jostain köyhän kiinankumeista nyt puhumattakaan, mutta kun ne talvirenkaat saa kesäksi käyttöön ilmaiseksi, niin siitä on paha panna hinta/laadussa paremmaksi.

        No niin, jo misukka miehillä keitti heti yli 😁. Keittää heti kun misukkaa vähän parjataan. Heti ollaan kaikki köyhiä, kun ei misukkaa osteta ja kuvitellaan että ajetaan halvimmilla kiinankumeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin, jo misukka miehillä keitti heti yli 😁. Keittää heti kun misukkaa vähän parjataan. Heti ollaan kaikki köyhiä, kun ei misukkaa osteta ja kuvitellaan että ajetaan halvimmilla kiinankumeilla.

        No eipä siinä paljon muusta voi olla kyse, kun on Michelin-miehelle niin katkera, että alkaa itkemään kyseisestä merkistä täysin sille kuulumattomassa keskusteluketjussa. Syvät on traumat köyhällä. Ja köyhyys tuossa kyllä jo tunnustettiin, vähän myöhäistä enää peruutella. Ei köyhyyttä tarvitse hävetä, mutta sitä jo vähän tarvitsee, jos se aiheuttaa katkeruutta ja traumoja laatutuotteiden ostajia kohtaan.

        Itselläni on muuten alla Continentalit, ei misukat. Ja vieläpä nypityt sellaiset, että ”köyhäillen” menen, mutten sentään kiinankumein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä siinä paljon muusta voi olla kyse, kun on Michelin-miehelle niin katkera, että alkaa itkemään kyseisestä merkistä täysin sille kuulumattomassa keskusteluketjussa. Syvät on traumat köyhällä. Ja köyhyys tuossa kyllä jo tunnustettiin, vähän myöhäistä enää peruutella. Ei köyhyyttä tarvitse hävetä, mutta sitä jo vähän tarvitsee, jos se aiheuttaa katkeruutta ja traumoja laatutuotteiden ostajia kohtaan.

        Itselläni on muuten alla Continentalit, ei misukat. Ja vieläpä nypityt sellaiset, että ”köyhäillen” menen, mutten sentään kiinankumein.

        Varmasti on Riku Rikkaalla ja mutulla tehty analyysi köyhistä ja rengasmerkistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä siinä paljon muusta voi olla kyse, kun on Michelin-miehelle niin katkera, että alkaa itkemään kyseisestä merkistä täysin sille kuulumattomassa keskusteluketjussa. Syvät on traumat köyhällä. Ja köyhyys tuossa kyllä jo tunnustettiin, vähän myöhäistä enää peruutella. Ei köyhyyttä tarvitse hävetä, mutta sitä jo vähän tarvitsee, jos se aiheuttaa katkeruutta ja traumoja laatutuotteiden ostajia kohtaan.

        Itselläni on muuten alla Continentalit, ei misukat. Ja vieläpä nypityt sellaiset, että ”köyhäillen” menen, mutten sentään kiinankumein.

        Kunnon idari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnon idari.

        Hehe, köyhä ottanut haukkumasanansakin kielellisesti rikkaammalta omaan käyttöönsä :) Ottaisi renkaatkin, muttei tohdi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kesällä olisi mahdollisuus ajaa paljon paremmilla renkailla, mikä lisää turvallisuutta."

        Turvallisuutta lisää moni muukin asia, joten mikä on se todellinen painoarvo ja merkitys näillä rengasasioilla. Kuinka paljon ajetaan esimerkiksi kuolonkolareita huonojen renkaiden vuoksi, voisi olla yksi mittari. Epäilen että merkitys on pieni.

        "Lisäongelma on se, että muissa autoissa on ne hyvät kesärenkaat, joilla auto pysähtyy paljon lyhyemmällä matkalla."

        No, itsekin ajan tällä hetkellä ikivanhoilla nastattomilla talvirenkailla ja tiedostan sen. Pidän etäisyydet kunnossa. Kyllä kyllä, aina voi sattua ja tapahtua jotakin mitä ei pysty ennakoimaan ja sitten renkaan merkitys korostuu, mutta kuinka paljon noita oikeasti tapahtuu? Eppäilen että taaskaan se renkaan merkitys ei ole kovinkaan korkealla tapahtumaketjussa.

        "Voihan sitä ajella ihan laillisesti nypityillä nastarenkailla tai kitkarenkailla kesällä. Autokin voi olla ajo-ominaisuuksiltaan laillisesti umpisurkea. Mutta itse en ainakaan viitsisi noin tehdä."

        Enhän minäkään viitsisi ellei olisi "pakko". Kun taloudellinen tilanne pakottaa tinkimään kaikesta, 400 euron rengassarja, 250 euron autoon tuntuu liian isolta sijoitukselta.

        Ellei rengaskoko ole joku erityisen kallis, uudet kesärenkaat saa paljon halvemmallakin kuin 400 €/sarja. Käytettyjä renkaita on myös halvalla saatavissa vanteineen tai ilman.

        Minullakin on muutaman satasen auto, johon en ole vuosikausiin ostanut renkaita. Nastarenkaat ovat jo niin heikossa hapessa, että paljoa ei tarvitsisi nyppiä, mutta paljon mielummin vaihdan kesärenkaat kesäksi. Tuohon sain juuri äsken hyvät nastarenkaat ilmaiseksi. Melkein kaikki nastat tallella ja todella reiluti kuviota. 2012 tehdyt renkaat, kun vanhat oli 2008. Pitää tietysti vielä maksaa vanteillelaitosta muutama kymppi ja ilmeisesti myös kierrätysmaksu vanhoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ellei rengaskoko ole joku erityisen kallis, uudet kesärenkaat saa paljon halvemmallakin kuin 400 €/sarja. Käytettyjä renkaita on myös halvalla saatavissa vanteineen tai ilman.

        Minullakin on muutaman satasen auto, johon en ole vuosikausiin ostanut renkaita. Nastarenkaat ovat jo niin heikossa hapessa, että paljoa ei tarvitsisi nyppiä, mutta paljon mielummin vaihdan kesärenkaat kesäksi. Tuohon sain juuri äsken hyvät nastarenkaat ilmaiseksi. Melkein kaikki nastat tallella ja todella reiluti kuviota. 2012 tehdyt renkaat, kun vanhat oli 2008. Pitää tietysti vielä maksaa vanteillelaitosta muutama kymppi ja ilmeisesti myös kierrätysmaksu vanhoista.

        "Ellei rengaskoko ole joku erityisen kallis, uudet kesärenkaat saa paljon halvemmallakin kuin 400 €/sarja. Käytettyjä renkaita on myös halvalla saatavissa vanteineen tai ilman. "

        Juu saa kyllä.

        Ostin yhden käytetyt kiinalaiset 120 eurolla ja ne oli niin huonot ettei niillä voinut oikeasti ajaa. Erittäin meluisat, meni epätasapainoon ja vesikelillä hengenvaarallisen liukkaat.

        Myin sitten vanteet eteenpäin ja kaivoin varastosta vanhat talvirenkaat joista nyppäsin nastat pois. Käytettyjen sarjojen kokeilu riitti noilta osin minulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hehe, köyhä ottanut haukkumasanansakin kielellisesti rikkaammalta omaan käyttöönsä :) Ottaisi renkaatkin, muttei tohdi.

        Pillitä Elli, pillitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ellei rengaskoko ole joku erityisen kallis, uudet kesärenkaat saa paljon halvemmallakin kuin 400 €/sarja. Käytettyjä renkaita on myös halvalla saatavissa vanteineen tai ilman. "

        Juu saa kyllä.

        Ostin yhden käytetyt kiinalaiset 120 eurolla ja ne oli niin huonot ettei niillä voinut oikeasti ajaa. Erittäin meluisat, meni epätasapainoon ja vesikelillä hengenvaarallisen liukkaat.

        Myin sitten vanteet eteenpäin ja kaivoin varastosta vanhat talvirenkaat joista nyppäsin nastat pois. Käytettyjen sarjojen kokeilu riitti noilta osin minulle.

        Oliko kovinkin fiksua ostaa 120:lla kiinalaiset käytetyt renkaat? Muutamalla kympillä saa käytettyjä merkkirenkaita, joissa on kuviota jäljellä 4-6 mm. Noilla ajaa vielä pitkään ja kaikin puolin parempia, kuin loppuunajetut nastarenkaat. Mutta kukin tyylillään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ellei rengaskoko ole joku erityisen kallis, uudet kesärenkaat saa paljon halvemmallakin kuin 400 €/sarja. Käytettyjä renkaita on myös halvalla saatavissa vanteineen tai ilman.

        Minullakin on muutaman satasen auto, johon en ole vuosikausiin ostanut renkaita. Nastarenkaat ovat jo niin heikossa hapessa, että paljoa ei tarvitsisi nyppiä, mutta paljon mielummin vaihdan kesärenkaat kesäksi. Tuohon sain juuri äsken hyvät nastarenkaat ilmaiseksi. Melkein kaikki nastat tallella ja todella reiluti kuviota. 2012 tehdyt renkaat, kun vanhat oli 2008. Pitää tietysti vielä maksaa vanteillelaitosta muutama kymppi ja ilmeisesti myös kierrätysmaksu vanhoista.

        Melkein tuollaiset itse nypin. Vuoden 2011 näennäisesti hyväkuntoiset nastarenkaat, mutta kun ei ole pitoa, niin ei. Paljon turvallisempaa noilla on kesällä ajaa kuin talvella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko kovinkin fiksua ostaa 120:lla kiinalaiset käytetyt renkaat? Muutamalla kympillä saa käytettyjä merkkirenkaita, joissa on kuviota jäljellä 4-6 mm. Noilla ajaa vielä pitkään ja kaikin puolin parempia, kuin loppuunajetut nastarenkaat. Mutta kukin tyylillään.

        No eipä ole muutamalla kympillä täällä suunnalla merkki renkaita näkynyt. Tyhmä varmaan olin kun pitkään katselin mitä tarjolle tulee ja lopulta ostin mielestäni järkevän hintaiset.

        Kiinalaiset renkaat ei kaikki ole huonoja mutta siinä tein kyllä virheen etten selvittänyt valmistajien eroja ja ostin huonoimmat mahdolliset tietämättä asiasta.


      • Anonyymi

        En ole, olisiko siitä joku hyöty jollekin jos olisin niitä jollakin palstalla puolustanut.

        Koitan selvitä tästä taloudellisesta tilanteestani jotenkin, siinä kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä ole muutamalla kympillä täällä suunnalla merkki renkaita näkynyt. Tyhmä varmaan olin kun pitkään katselin mitä tarjolle tulee ja lopulta ostin mielestäni järkevän hintaiset.

        Kiinalaiset renkaat ei kaikki ole huonoja mutta siinä tein kyllä virheen etten selvittänyt valmistajien eroja ja ostin huonoimmat mahdolliset tietämättä asiasta.

        En tiedä mitä kokoa ja miltä alueelta etsit, mutta omaan autooni sopivia 205/55/16 renkaita näyttää saavan merkkivalmistajilta 50-70 €/sarja yksityisiltä ja reilulla satasella yrityksiltä kun pintaa on 4-6 mm välillä jäljellä. Molempiin toki vielä asennus päälle. Noillahan ajaa vielä pitkään, parhaimmillaan vielä yli puolet käyttömäärästä jäljellä vaikkapa 3 mm vaihtorajaan. Halvimmat kiinalaiset ovat uutenakin reilun satasen sarja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä mitä kokoa ja miltä alueelta etsit, mutta omaan autooni sopivia 205/55/16 renkaita näyttää saavan merkkivalmistajilta 50-70 €/sarja yksityisiltä ja reilulla satasella yrityksiltä kun pintaa on 4-6 mm välillä jäljellä. Molempiin toki vielä asennus päälle. Noillahan ajaa vielä pitkään, parhaimmillaan vielä yli puolet käyttömäärästä jäljellä vaikkapa 3 mm vaihtorajaan. Halvimmat kiinalaiset ovat uutenakin reilun satasen sarja.

        Niinno, se asennus päälle nostaa hintaa melkein satasella tasapainotuksen kanssa, siksi etsin rengassarjaa joka on jo valmiiksi autoon sopivalla vanteella.

        Tunnustan kyllä että tässä rengasasiassa olen ollut ehkä hieman hakoteillä ja pyrkinyt pääsemään liian halvalla. Muuten olen kyllä mielestäni löytänyt järkevät taloudelliset ratkaisut autoiluun ja auton ylläpitoon.

        Ennenkuin ostin nuo kiinalaiset pommit tuohon, oli autossa uutena ostamani michelin sarja ja se oli ihan okei melkein 10 vuotta (ajoin aika vähän). Tuon 10 vuoden aikana taloudellinen tilanteeni kuitenkin muuttui sairastelun johdosta, joten ajan tuon auton nyt loppuun ja katson sitten luovunko autosta kokonaan.

        Vuodenvaihteen paikkeilla se pitäisi katsastaa ja kunto alkaa olla sellainen että on arpapeliä, meneekö se läpi ilman kalliita korjauksia. Joten en isoja määriä rahaa haluaisi uhrata renkaisiin, jotka sitten mahdollisesti jäävät joutilaaksi.

        No, noilla nastattomilla talvirenkailla nyt mennään. Näyttää sille että kaupassakäyntejä ja muuta ajoa tulee tänä vuonna 4000 km.


    • Anonyymi

      Kun S24 "asiantuntija" on semmoisella suoralippaisella pesäpallolippiksellä varustettu oodijantteri voi lukea noita ylläolevia mielipiteitä.
      Järki puuttuu rengasvalinoista ja ajotyylistä.

      Onko niin että pikavipillä voi ostaa vaikka kahdet linkslonks renkaat sen sijaan että toimii kokonaistaloudellisesti.

    • Anonyymi

      Nykyiset "eko" renkaat lähentyvät ominaisuuksiltaan talvirenkaita. Ovat varmaan sitten niin huonoja kesärenkaita että kannattaa ajaa vain vanhoilla kesärenkailla ;D

      Uusissa "eko" renkaissa on pienempi vierintävastus ja huonompi märkäpito, kuten nykyisissä talvirenkaissa on vanhan liiton kesärenkaisiin verrattuna.

      • Anonyymi

        Voihan sitä ajaa hieman rauhallisemmin, nypityillä pärjää ihan hyvin jos jättää moottoritiet väliin ja ajaa rajoitusten mukaisesti. Hiljentää jos alkaa tärräämään,
        sopiva nopeus 100-rajoituksella 80-90.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä ajaa hieman rauhallisemmin, nypityillä pärjää ihan hyvin jos jättää moottoritiet väliin ja ajaa rajoitusten mukaisesti. Hiljentää jos alkaa tärräämään,
        sopiva nopeus 100-rajoituksella 80-90.

        140 lasissa meni ihan hyvin helteellä moottoritiellä. Samoin 110-120 vesisateella 100km/h alueella.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe