Mikä tässä on pointti

Anonyymi

Kun narsisti tekee itse jotain esim alkaa heti raivoamaan kun hänelle sanotaan vastaan ja sanoo älä vihtuile minulle eli ei ota palaute lainkaan vastaan. Sitten hän puhuu jostakin muusta että häntä ei kannata suututtaa koska se alkaa raivoamaan heti. Usein myös syyttää muita siitä mitä itse tekee eli tietääkö narsisti tekevän väärin kun kuitenkin reagoi jollakin tapaa omaan käytökseen vaikka ei sitä huomaa ja muuta?

36

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      💡Niin_no

      Niin no suht täyspäisen ihmisen vaikea ymmärtää miten kukaan voi olla niin äärettömän nuija kuin narsku on, suorastaan mahdoton käsittää sitä mieletöntä vajavaisuutta ja sitä miten paljon heikäläisillä heittää päästä.

      Mutta heillä valtavat ns. defenssit. Kuvaamaasi ilmiötä jossa nasse syyttää muita siitä mitä itse on kutsutaan psykologiassa projektioksi.
      https://astrominna.blogspot.com/2018/06/psykologinen-projektio-ja-projisointi.html
      "Projektiossa omia mielenliikkeitä, siis kiellettyjä ja tiedostamattomia tunteita heijastetaan toiseen ihmiseen tai muuhun ulkoiseen kohteeseen. Nämä mielenliikkeet koetaan usein ahdistavina, ärsyttävinä tai torjuttavina, jolloin henkilö nostaa itsensä jalustalle ja muita alemmas. Kateellisuus näkyy vähättelynä, tuomitsevuutena sekä juoruiluna. Henkilö ei itse ole yleensä tietoinen projektioistaan. Tällöin ihminen näkee vikoja muissa, mutta ei koskaan itsessä. ("kyse ei ole minusta, vaan sinusta" efekti)"

      • Anonyymi

        Eikö tuossa ole jonkinlainen logiikkavirhe? Projektiota olisi, jos olisi kateellinen ja näkisi itsensä sijasta kaikki muut kateellisina, vaikka heidän käytöksensä ei perustuisi siihen.

        Tätä projisointiselitystä monet ongelmaiset keittiöpsykologit oikein rakastavat. Sehän on mainio keino torjua kaikki ongelmat. "Minua väitetään alkoholistiksi, mutta se johtuu vain siitä, että näillä syyttäjillä on itsellään alkoholiongelma, jota he eivät myönnä." Vaaditaan absolutisimia, jotta olisi oikeus tai aiheellista huomauttaa jokapäiväisestä juomisesta.

        Kannattaa muistaa, että ihmiset "syyttävät" myös oikeista ongelmista. Varmaankaan valtaosassa tapauksista ei kyse ole projektiosta, vaan ihmisellä on oikeasti se ongelma kuin sanotaankin olevan.

        Projektiona näkeminen on vain taas uusi keino vältellä kohtaamasta jotain asiaa itsessään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tuossa ole jonkinlainen logiikkavirhe? Projektiota olisi, jos olisi kateellinen ja näkisi itsensä sijasta kaikki muut kateellisina, vaikka heidän käytöksensä ei perustuisi siihen.

        Tätä projisointiselitystä monet ongelmaiset keittiöpsykologit oikein rakastavat. Sehän on mainio keino torjua kaikki ongelmat. "Minua väitetään alkoholistiksi, mutta se johtuu vain siitä, että näillä syyttäjillä on itsellään alkoholiongelma, jota he eivät myönnä." Vaaditaan absolutisimia, jotta olisi oikeus tai aiheellista huomauttaa jokapäiväisestä juomisesta.

        Kannattaa muistaa, että ihmiset "syyttävät" myös oikeista ongelmista. Varmaankaan valtaosassa tapauksista ei kyse ole projektiosta, vaan ihmisellä on oikeasti se ongelma kuin sanotaankin olevan.

        Projektiona näkeminen on vain taas uusi keino vältellä kohtaamasta jotain asiaa itsessään.

        Niin hieman jonkinlaista logiikkavirhettä olisinkin itsekin näkevinäni tuon projektion selittämisessä, mikä selitys oli lainattu jonkun henkilön blogista, on jonkun henkilön käsitys asiasta.

        Näytti siellä narsisti sanakin mainitun ja lopussa sitten jotain astrologia, energiajuttuja, lähdeluetteloa, mistä ns. tieto on peräisin ei löytynyt.

        Mutta no, tartuin tuohon alkoholisti juttuun, kun tosiaan takavuosina sitä alkoholistin viittaa heitettiin useinkin mun päälle. Kyllä sitä jossain kohtaa ajatteli, et olisko hänellä itsellään sitä ongelmaa. Toinen vaihtoehto toki oli, et haluavat vaan ns. mustamaalata minua, ettei tuon Yltin kirjoituksista kannata välittää, se on alkkis.

        Toi kateellisuus sitten kyllä liitetään narsisteihin, on yksi kohta niissä kriteereissäkin, on joko kateellinen tai luulee olevansa kateuden kohde (häntä kadehditaan).

        En tiedä missä määrin ihmiset puhuvat kateudesta, joskus joku voi sanoa "vähän mä oon kade", kun joku on voittanut, onnistunut tai saanut jotain.

        Mutta hyvin harvoin reality elämässä kuulee puhetta kateudesta, harvemmin koko asia edes käy mielessä, mutta näihin narsistijuttuihin liittyen sillä on suuri osa. Mutta tiedä sitten kumpiko on kumpi, hänkö joka luulee toisen kadehtivan vaiko hän joka sanoo kadehtivansa.

        Mutta joo, niin kiinnostavaa kuin onkin pohtia toisen ihmisen mielenmaisemaa niin ehkä eniten oikeaan osuvat tunnetilat ja defenssit löytäyvä itsestä jos uskaltaa niitä tuntojansa tunnustella.

        Ei tää projektiokaan niin helppo asia ole ymmärtää, eikä se pelkästään ole joidenkin tiettyjen ihmisten ongelma, vaan kuuluu ihan jokaisen ihmisen perusvalikoimaan, joko ns. työkaluna tai puolustusmekanismina.

        Toivoa sopii ettei projektiota ajatella vaan toisen ihmisen/narsistin ongelmana eikä pelkästään kateuden kautta. Jonkinlainen totuus löytyy tuostakin lauseesta "Projektiona näkeminen on vain taas uusi keino vältellä kohtaamasta jotain asiaa itsessään"

        En minä projisoi , mutta ne muut


    • Anonyymi

      Narsistilla ei ole kykyjä ymmärtää omia tunteitaan tietoisesti. Ne voi olla tukahdutettu vihaan tai huonoon itsetuntoon. Kun ihminen on raivoissaan häneltä himmenee moraali ja kokee oikeuden tehdä oikeastaan mitä haluaa vaikka syyttää toista asiasta jota ei ole edes tapahtunut. Puuttuu elämänilo ja rakkaus. Normaali Ihminen pystyy olemaan tietoisesti läsnä itsestään. Jos suututtaa niin se ei ole huutamista ja tavaroiden paiskomista vaan pystyy pitämään sen sisällä vaikka hammasta purren tai hakkaa nyrkkeilysäkkiä kunnes angstikohtaus on ohi. Kykenee tietoisesti hallitsemaan itseään kun narsisti ei.

      • Anonyymi

        On nää naurettavia selityksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On nää naurettavia selityksiä.

        Tuttu tuokin vastaus on narsisteilta joita olen kokenut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On nää naurettavia selityksiä.

        No juu, kun nämä sattuvat tuntemaan jonkun v-mäisen henkilön, joka ei ole näiden kanssa samaa mieltä, niin sehän nimetään ilman muuta narskuksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On nää naurettavia selityksiä.

        Jos väittää vastauksia naurettaviksi silloin täytyy perustella miksi ne on sellaisia ja antaa tilalle pätevämmät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No juu, kun nämä sattuvat tuntemaan jonkun v-mäisen henkilön, joka ei ole näiden kanssa samaa mieltä, niin sehän nimetään ilman muuta narskuksi.

        Olipa naurettava selitys.


    • Anonyymi

      Narsisti on 2-3 -vuotiaan tasolla kiukkuamiseen. Raivoaa, raapii ja potkii kun ei asiat ole just niin kuin hän haluaa. Esim. vanhempani osoittama huomio lapselleen oli varma keino saada narsisti raivoon.

      • Anonyymi

        kuka se "narsisti" tässä tapauksessa on, vanhempi, vai lapsi vai joku ulkopuolinenko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kuka se "narsisti" tässä tapauksessa on, vanhempi, vai lapsi vai joku ulkopuolinenko?

        "Perheen" naispuolinen vanhempi. Sitten toisella puolen perheen miespuolinen vanhempi, vaikkakin vähän erilaisena hahmona.


    • Anonyymi

      Narsistit nimenomaan projisoivat muihin asiat, joita ovat liian lapsellisia/kypsymättömiä sietämään itsessään.

      Narsisti voi elää pitkään yhteiskunnan tukia hyväksikäyttäen, mutta heti lopetettuaan hän puhuu halveksien, epäempaattisesti ja tunnekylmästi "yhteiskunnan eläteistä", joihin hän ei ilmeisesti lainkaan miellä itseään.

      Vastoinkäymisissään hän kyllä mielellään vastaanottaa ilmaiseksi kaikkien ihmisten henkisen paapomisen ja empatian, mutta hänellähän ei ole sitten sellaista antaa, jos hänellä menee joku päivä itsellään paremmin kuin edes joillakin laitapuolen kulkijoilla. Silloin hän on heitä kohtaan niin julma, raukkamainen, tunnekylmä ja alistava kuin vain osaa.

      Tämä sama logiikka on kaikessa narsistin toiminnassa. Hän ottaa mahdollisimman hyvän ja antaa mahdollisimman huonon. Syyttelee muita omista virheistään ja heikkouksistaan.

      • Anonyymi

        Narsistilta puuttuu vastuunotto ja kanto itsestä. Tällöin hän ei välitä muista vain itsestä paikaten tuota tyhjiötä muille häiriötä aiheuttavilla keinoin.

        Viimeinen kappaleesi on hyvä tiivistys narsistista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Narsistilta puuttuu vastuunotto ja kanto itsestä. Tällöin hän ei välitä muista vain itsestä paikaten tuota tyhjiötä muille häiriötä aiheuttavilla keinoin.

        Viimeinen kappaleesi on hyvä tiivistys narsistista.

        Juuri tuon viimeisen kappaleen voi todeta tulevan esiin monenlaisissa tilanteissa tai kohtauksissa. Aiemmin tässä viitattiin alkoholismiin ja siinä koettuun virheeseen, kun alkoholistiksi syytettiin. Muistui siitä elävästi mieleen alkoholistin ex, joka uudelle parisuhteelle tietysti asiasta avautui.
        Tämä uusi ajatteli sitten paasaamisen perusteella, ettei koske edes saunakaljaan, ettei vain lipsahda alkoholismin suuntaan ja olisi siten riittävän hyvä ja parempi kuin se ex. Ja yllättäen sai tämän uuden suhteen ns. viinavihamieliseksi, että kaikki ystävien tavalliset paljujuhlat muutamalla oluella olivat jotain kauheaa ryyppäämistä. Sitten tapahtui jotakin omituista, kun tämä alkoholistin ex alkoikin maistelemaan viinejä iltaisin. Nyt se oli siis sallittua, kun sitä itse teki ja se ei haitannut mitään. Soitteli sitten tätä alkoholista käännyttämäänsä paikalle, kun oli joku kauhea hätä olevinaan ja sai toisen erittäin huolestuneena paikalle. Kun siellä sitten kohtasi viinihuuruisen, jolla ei sitten mitään hätää ollutkaan, niin ei tarvitse ihmetellä reaktioita, joita tuollaisella käytöksellä saa aikaan. Voi siis olla, että tuntuu pahalta syyttelyltä, kun kyse on omista heikkouksista ja virheistä, joita on yrittänyt kätkeä, mutta ei narsisti kykene näkemään, että itsessään olisi mitään vikaa koskaan. Viat on aina siinä vastapuolessa ja kaikki hyvä on itsessä, osaa aina selitellä asiat niin päin ja mitä vanhemmaksi tulee, sitä röyhkeämpää on käytös. Yksi tunnusomainen piirre narsistille on kriitikin sieto, se on puhdas nolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuon viimeisen kappaleen voi todeta tulevan esiin monenlaisissa tilanteissa tai kohtauksissa. Aiemmin tässä viitattiin alkoholismiin ja siinä koettuun virheeseen, kun alkoholistiksi syytettiin. Muistui siitä elävästi mieleen alkoholistin ex, joka uudelle parisuhteelle tietysti asiasta avautui.
        Tämä uusi ajatteli sitten paasaamisen perusteella, ettei koske edes saunakaljaan, ettei vain lipsahda alkoholismin suuntaan ja olisi siten riittävän hyvä ja parempi kuin se ex. Ja yllättäen sai tämän uuden suhteen ns. viinavihamieliseksi, että kaikki ystävien tavalliset paljujuhlat muutamalla oluella olivat jotain kauheaa ryyppäämistä. Sitten tapahtui jotakin omituista, kun tämä alkoholistin ex alkoikin maistelemaan viinejä iltaisin. Nyt se oli siis sallittua, kun sitä itse teki ja se ei haitannut mitään. Soitteli sitten tätä alkoholista käännyttämäänsä paikalle, kun oli joku kauhea hätä olevinaan ja sai toisen erittäin huolestuneena paikalle. Kun siellä sitten kohtasi viinihuuruisen, jolla ei sitten mitään hätää ollutkaan, niin ei tarvitse ihmetellä reaktioita, joita tuollaisella käytöksellä saa aikaan. Voi siis olla, että tuntuu pahalta syyttelyltä, kun kyse on omista heikkouksista ja virheistä, joita on yrittänyt kätkeä, mutta ei narsisti kykene näkemään, että itsessään olisi mitään vikaa koskaan. Viat on aina siinä vastapuolessa ja kaikki hyvä on itsessä, osaa aina selitellä asiat niin päin ja mitä vanhemmaksi tulee, sitä röyhkeämpää on käytös. Yksi tunnusomainen piirre narsistille on kriitikin sieto, se on puhdas nolla.

        Totta, kritiikinsietokyky on puhdas nolla. Ei mitenkään linjassa sen kanssa, että kritiikkiä ollaan mielellään aina antamassa, mahduttaen kaikki omatkin huonot puolet muiden ominaisuuksiksi.

        Terveillä ihmisillä on tietysti myös sellainen olemassa kuin itsekritiikki.


    • Anonyymi

      Mitäs ehdottomasti ainoa oikeassa oleva suvakki sitten siihen? Periksi ei anneta? Hakee uuden uhrin joka on samaa mieltä?

      • Anonyymi

        Samallalailla kun ainoa oikeassa oleva suvaitsematonkin.


    • Anonyymi

      Niiltä puuttuu impulssikontrolli. Kaikki pitää saada heti.

    • Anonyymi

      Narsistillehan muut ihmiset ovat joko hyödyllisiä eli sellaisia joista hän itse saa jotain ns hoviväki kuitenkaan itse heistä aidosti välittämättä sekä viholliset eli he jotka eivät ole hänen puolella ja samaa mieltä. Hän elää hetkessä sen mukaan miten saa ympäristöä muokattua itselle parhaaksi jolloin voi puhua tänään jostakin jotain ja seuraavana päivänä ihan päinvastaista. Narsisti ei omasta mielestä raivoa vaan on hyväksyttänyt käytöksensä itselle sopivaksi vaikka uhriutumalla jolloin saa käyttää koviakin keinoja muita vastaan.

      Tuossa eletään narsistin tahdon ja ehtojen mukaan. Raivoaminen on tullut luonnolliseksi vaikka perheessä ja siihen vastataan takaisin huutamalla jolloin narsisti raivoo takaisin koska hänen kanssa pitää olla samaa mieltä tai muuten olet vihollinen vaikka olisi oma lapsi.

      Narsisti ei koe tekevänsä väärin vaan juuri kuten hänellä on omasta mielestä oikeus. Hän tarvitsee ympärilleen ihmisiä jotka nostavat häntä jalustalle jolloin huomatessaan toisen yrittävän irti hänen vaikutuspiiristään hän manipuloi tavalla joka saa ihmisen takaisin jos pelottelu ei auta. Hän voi teeskennellä katuvaa, lahjoo, esittää hyvätahtoista mutta kaikki tämä on vain henkistä (fyysistäkin pahoinpitelyä voi olla mutta se liittyy pelon luontiin ettei uhri uskalla tehdä muuten kuin narsisti haluaa) väkivaltaa. Hän ei reagoi omaan käytökseen siten että haluaisi muuttaa sitä kokien tehneensä toista kohtaan jotain väärin. Hän vain pyrkii saamaan saalistamansa ihmisen tiukempaan otteeseen.

    • Anonyymi

      Ei heillä narsisteilla ole mitään pointtia, ovat aivan pointittomia.


      "poiuytrdfghj"

      • Anonyymi

        Jos mun pitäisi hakea narsistin uhrista jokin oma vika niin sanoisin että se että on ylipäätään lähtenyt mukaan pohtimaan aivan pointittomia juttuja mihin itse sorruin.


        "poiuytfdfghj"


      • Anonyymi

        Ne luurikeskustelut olivat todella vinksaa menoa, Tuntuu aivan uskomattomalle nyt miten semmosta voi edes olla. Olen kasvanut moisesta vauhdilla ohi.

        "poiuytrdfgh"


      • Anonyymi

        siis aiiiivan turhia juttuja joihin hukkasivat elämänsä kunnes sammuvat ja uudet tähdet syttyvät.


        "poiuytrdfgh"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne luurikeskustelut olivat todella vinksaa menoa, Tuntuu aivan uskomattomalle nyt miten semmosta voi edes olla. Olen kasvanut moisesta vauhdilla ohi.

        "poiuytrdfgh"

        Niinpä niin, huomasit viimein, ettei yrityksesi manipuloida johtanutkaan minkäänlaiseen tulokseen.


      • Anonyymi

        En ymmärrä mitä tarkoitat ? (kummaa väkeä liikkuu)

        "poiuytfdb"


      • Anonyymi

        Huomasin, etten niin hulluja juttuja tarvitse elämääni mitä sielä puhutaan..

        "poiuytfdvbn"


      • Anonyymi

        Huomasin myös, että mistään Aspergerista ei kannata puhua ihmisille mitään. Neurologini oli siinä oikeassa.
        Nähdäkseni ihmiset eivät ole riittävän älykkäitä kyetäkseen ajattelemaan sellaista aihetta järkevästi. Joten heidän kanssaan koko aihetta ei kannata koskaan ottaa esille.


      • Anonyymi

        Olen muiltakin osin yliarvioinut ihmisten ymmärryskyvyn aivan huimasti,


        "poiuytrfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomasin myös, että mistään Aspergerista ei kannata puhua ihmisille mitään. Neurologini oli siinä oikeassa.
        Nähdäkseni ihmiset eivät ole riittävän älykkäitä kyetäkseen ajattelemaan sellaista aihetta järkevästi. Joten heidän kanssaan koko aihetta ei kannata koskaan ottaa esille.

        Mitähän erikoista puhuttavaa aspergeristä edes olisi. Se kun on joillain henkilöillä vaivanaan ja toisilla ei.


      • Anonyymi

        Ihan sama mutta MINÄ olen nyt alkamassa hienostuneeksi naiseksi.


        "poiuytfghj"


      • Anonyymi

        Ja roska puhetta ei hienot naiset kuuntele

        "poiuytfghj"


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kirjoitanpa tänne huomioni, joka lievästi minua nauratti, mutta narsistilleni todellisuutta. Hän selitti minulle, kuinka entisten ystävien kanssa ei sitten olla tekemisissä, koska silloin kun meillä menee huonosti, he tunkeutuvat väliimme :-), no hänellä itsellään oli kaikki ex:t puhelimessa ja hän itse ne sieltä poimi tilanteessa kun tilanteessa. Vastikään hän lähetti viestin, jossa syytti minua manipuloinnista :-), minä olen hänen mielestään manipuloinut hänen perheensä häntä vastaan. Niin, no en ole ollut missään tekemisissä heidän kanssaan aikoihin. Minä olen syypää kaikkeen, jopa Titanicin uppoamiseenkin. Ts. kaikki ne asiat, mistä hän minua on syyttänyt ja ohjeistanut, ovat hänessä itsessään. Ja jos hän ei hallitse tilannetta, aika usein, koska nykyisin voin hänet kyseenalaistaa, hän saa raivarin, kuten pieni lapsi. Mitään asioita ei keskustella auki, hän ei siihen kykene, kuvittelee, että ne vain katoavat.

      • Anonyymi

        Aha teidän huushollissa on siis käynnissä valtataistelu. Kumpikin haluaa olla oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aha teidän huushollissa on siis käynnissä valtataistelu. Kumpikin haluaa olla oikeassa.

        En nyt ala aukomaan Sinulle enemmän asiaa. Ymmärsit varmaan lukemasi väärin, se on taito, tuo tekstinymmärtäminenkin. Jos ei ymmärrä, ei ehkä kannata kommentoida.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4460
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      243
      2218
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1630
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      159
      1427
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      285
      1292
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1127
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1084
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      55
      980
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      118
      957
    Aihe