Skyactiv Mazda 6 AT Todellinen kulutus ?

Anonyymi

Terve.
Harkitsen nykysen -07 Honda Accord 2.4L Executiven vaihtoa 2013 - 2017 Mazda 6 Skyactiv Farkkuun joko 145Hv tai 165Hv Automaattiin.

Mitkä mahtaa olla todelliset kulutukset Mazda kutosten 2013-2017 Automaateilla 145 tai 165 Heppasilla kaupungissa?
Entä matka-ajossa 80km/h - 120km/h teillä ?
Olis tarkotus päästä 2.4L Accordia pienempiin kulutuksiin edes.

24

4959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Alla 2,2 D 2018 150-heppaisena, josta softanvaihdolla kutitettu 210 heppaa. Keskikulutus 22000 km matkalta 5,4. Automaatti ei oikein toimi 500 Nm väännön kanssa alle 100:n nopeuksilla, mutta motarilla liikkuu kuin ajatus.

      2 litran bensa on kesy tuohon koriin, olen ajanut vain manuaalia mutta veikkaan 2,5-litraisen kuluttavan vähemmän automaattina.

      Mulle ei nuo bensat olleet vaihtoehto, kuten yltä näkyy, kannattaa siis kokeilla ainakin 175 hp dieseliä, 150 on flegmaattinen.

      Näissä viimeisimmissä on Mazdan tavaramerkkinä ollut tiemelu minimissään, oikein karkealla pinnalla kuuluu alta riitelyä, mutta ei häiritsevästi. Edelliskolmosessa 2014 kuului kyllä kaikki.

      Hassua tuo melu, koska kaikki Skyactiv-kikkareet ovat miltei samoista osista koottuja. Uusi CX-5 on mukamas hiljaisimpia luokassaan.

      • Anonyymi

        Aloittaja ei kysynyt dieselistä vaan bensakoneellisesta.
        Moni ei huoli enään dieseliä, joten en minäkään.
        Koska jos ajat vähän, tulee se kalliimmaksi ja aina voi tulla ongelmia hiukkassuodattimien ym härpäkkeiden kanssa. Etenkin lyhyet ajomatkan on myrkkyä dieseleille.
        Ja jonain päivänä nämä kielletään kokonaan. Hyvä niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja ei kysynyt dieselistä vaan bensakoneellisesta.
        Moni ei huoli enään dieseliä, joten en minäkään.
        Koska jos ajat vähän, tulee se kalliimmaksi ja aina voi tulla ongelmia hiukkassuodattimien ym härpäkkeiden kanssa. Etenkin lyhyet ajomatkan on myrkkyä dieseleille.
        Ja jonain päivänä nämä kielletään kokonaan. Hyvä niin.

        Monelta jää huomaamatta että polttoaineenkulutusten vertailu on hommaa, josta saatu hyöty edustaa autoilun kokonaiskustannuksista parin prosentin luokkaa.

        Jos ostat 15.000 euron auton, se menettää arvoaan 2700 euroa vuodessa. Jos ajat 20.000 km vuodessa, polttoainekustannutkset on (bensa-autolla) luokkaa 2300 euroa.

        Jos ostat tilalle auton, jonka kulutus on 0,5 litraa pienempi satasella (joka on jo aika merkittävä ero samankokoisissa autoissa), säästät polttoainekuluissa 150 euroa vuodessa.

        Tuo on noin 2% kokonaiskuluista.

        Tehokkain tapa pienentää autoilun kustannuksia on ostaa edullisempi auto.

        Joten aikalailla sama, alkuperäisen kysyjän kysymykseen liittyen, että kuluttaako mazda vähemmän kuin honda. Saahan noita toki pohtia, mutta jos meinaa että oikeasti sillä olisi merkitystä, huijaa lähinnä itseään.


    • Anonyymi

      Ostamalla edullisempi Turkissa/Etelä-Afrikassa/Englanissa kasattu auto jota saa remppailla tämän tästä paskalla säkällä ei säästä rahaa eikä varsinkaan hermoja.

      Esim. 2 litran kulutusero tekee 300€ säästön vuodessa ja 10 vuodessa 3000€.

      Tosin bensaveron noustessa säästö on vielä isompi ja pienemmistä päästöistä tuleee säästöä nykysen verotuksen mukaan se 200€/vuodessa joka on 2000€ 10 vuodessa. Ajoneuvoverothan nousee ja rankasee eniten yli 200g päästöillä olevia...
      Pienempipäästöset on saamassa verohelpotuksia..

      • Anonyymi

        2 litran kulutusero, samankokoluokan autoissa, samankokoisilla moottoreilla varustettuna ei ole kovin todennäköinen.

        Ja, voihan tuon säästön laskea vaikka sataa tai tuhatta vuotta kohden tuon säästön, jos oikein isoja lukuja halutaan.

        Kuten myös vertailuautoksi voidaan valita vaikka 1966 mallinen mosse, että voidaan todeta halvemmalla autolla ajamisen olevan järjetön vaihtoehto.

        Sille nyt ei vaan voi mitään että yli 10.000 euron autoissa arvonalennus on se suurin menoerä, ellei sitten aja todella paljon.

        Jos auton on vielä ostanut käteisellä, tulee huomioida pääomatappiot laskelmissa, joka sekin on vuosien kuluessa ihan merkittävä summa.

        Ymmärrän kyllä että näitä ei ymmärrä. Auto on kiva ostaa, autolla on kiva ajaa, auto on kiva vaihtaa, perusteluna ihan mitä vaan. Jos kuitenkin haluaa säästöjä, sillä vanhalla kannattaisi ajaa niin kauan kunnes pohja putoaa.

        Vanhakin auto on luotettava kun se huolletaan oikein.


    • Anonyymi

      Jos 15 000€ auton arvo tippuis vajaa 3000€/vuodessa niin Auto olisi arvoton 5 vuodessa.
      Ei kannata varmaan ostaa niin paskaa merkkiä josta arvo noin nopeasti tippu...

      Riippuu tietysti ajokilometreistä kuinka helvetisti ajaa.

      • Anonyymi

        Auto ei tietenkään menetä arvostaan kiinteää euromäärää, vaan 2700 on ensimmäisen vuoden arvonalennus. Laskentatapa on ns. korkoa korolle:

        auton arvo ostettaessa 15.000
        auton arvo 1 vuoden kuluttua 12.300
        auton arvo 2 vuoden kuluttua 10.000
        auton arvo 3 vuoden kuluttua 8.200
        auton arvo 4 vuoden kuluttua 6.700
        auton arvo 5 vuoden kuluttua 5.500

        Ja niin edelleen. Tuo arvonalennus on laskettavissa ihan helposti, perusautoille. Ferrarit erikseen.

        Toki ajokilometrit vaikuttaa tuohon, mutta laskenta pätee ns. normaaleilla ajomäärillä.

        Tuon arvonalennuksen kun ymmärtää, niin hahmottaa aika nopsaan että miten kallista touhua autoilu onkaan.


      • Anonyymi

        Totta munassa halvinta on ajaa auto loppuun mutta olis tarvetta vaihtaa Sedan Farkkuun...

        No omalla 10 000km vuodessa ajoilla ei ole tuota tahtia tippunu auton arvo ja se vaikuttaa todellakin mikä on merkki ja malli ja varustelutaso.. Automaatti/manuaali jne...

        Maksan 400€/vuodessa Ajoneuvoveroja vs Mazda(156-165Hv) 200€ joten mielellään valitsen pienempipäästösen tilalle enkä sitä tehokkainta mallia...

        2litran säästö ei ole vaikea saavuttaa sillä nykynen kuluttaa yli 10 litraa kaupunkiajossa ja myös lähes pari litraa enemmän matka-ajossa vs Mazdat ellet hommaa jotain 2,5 Litran 192Hv myllyä (joka on taloudellisempi myöskin kun 2.4L Acco)


      • Anonyymi

        Korjaus

        Maksan 400€/vuodessa Ajoneuvoveroja Accordista vs Mazda(145-165HV) 200€/vuodessa joten mielellään valitsen pienempipäästösen/kulutuksisen tilalle samalla kun olis tarvetta isommille tiloille....

        Saa edes jotain säästöä siinä....

        Vähän sama lun moni suunnittelee Hybridejä ja Sähköautoja jotka maksaa 10 000€ enemmän kun normi bensavehkeet..

        10 000€ saa aika paljon polttoainetta ja sen Sähkön/Hybridin 100€ ajoneuvovero erotus uudempaan bensaan on aika olematon...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta munassa halvinta on ajaa auto loppuun mutta olis tarvetta vaihtaa Sedan Farkkuun...

        No omalla 10 000km vuodessa ajoilla ei ole tuota tahtia tippunu auton arvo ja se vaikuttaa todellakin mikä on merkki ja malli ja varustelutaso.. Automaatti/manuaali jne...

        Maksan 400€/vuodessa Ajoneuvoveroja vs Mazda(156-165Hv) 200€ joten mielellään valitsen pienempipäästösen tilalle enkä sitä tehokkainta mallia...

        2litran säästö ei ole vaikea saavuttaa sillä nykynen kuluttaa yli 10 litraa kaupunkiajossa ja myös lähes pari litraa enemmän matka-ajossa vs Mazdat ellet hommaa jotain 2,5 Litran 192Hv myllyä (joka on taloudellisempi myöskin kun 2.4L Acco)

        Saksalainen spiritmotor sivusto kertoo todelliset kulutuserot aika hyvin.

        Sen mukaan 2.4 litraisen hondan tyypillisin kulutus on 9,5 litraa satasella, 2.0 mazda kutosen tyypillisin kulutus on 7,2. Ero selittyy sillä, että hondassa on isompi moottori. Tyypillisin kulutus kaksilitraiselle accordille on 7,8.

        Tuleehan tuosta jo 350 euron säästö vuodessa, 10000 kilometrin ajolla.

        Ja jos auto on pakko vaihtaa farmariin, niin sittenhän se kannattaa ottaa pienempikulutuksinen. Jos se polttoainekulutus oikeasti on merkitsevä asia kokonaisuudessa niin eikö sitten kannattaisi ottaa kokoluokkaa pienempi auto 1.6 litran moottorilla.

        Mazda kolmosen tyypillisin kulutus: 6,8 litraa satasella.


      • Anonyymi

        "Jos se polttoainekulutus oikeasti on merkitsevä asia kokonaisuudessa niin eikö sitten kannattaisi ottaa kokoluokkaa pienempi auto 1.6 litran moottorilla"

        No tietty kannattas ottaa vaikka Mazda 2
        mutta kun Mazda 2, Mazda 3, CX-3 ovat kaikki liian pieniä tiloiltaa...

        Skyactiv-X Hybridi pistää Päästöt ja Kulutuslukemat uusiksi Maastureilla ja Farkuilla mutta niiden hinnat.....
        Menee useempi vuosi niitä odotella että niihin varaa on....

        Järkevintä ostaa 145Heppanen tietty jos hermo kestää...
        165Hv pitäs riittää Suomen teille yli 200Nm väännöillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos se polttoainekulutus oikeasti on merkitsevä asia kokonaisuudessa niin eikö sitten kannattaisi ottaa kokoluokkaa pienempi auto 1.6 litran moottorilla"

        No tietty kannattas ottaa vaikka Mazda 2
        mutta kun Mazda 2, Mazda 3, CX-3 ovat kaikki liian pieniä tiloiltaa...

        Skyactiv-X Hybridi pistää Päästöt ja Kulutuslukemat uusiksi Maastureilla ja Farkuilla mutta niiden hinnat.....
        Menee useempi vuosi niitä odotella että niihin varaa on....

        Järkevintä ostaa 145Heppanen tietty jos hermo kestää...
        165Hv pitäs riittää Suomen teille yli 200Nm väännöillä.

        Ensin piti olla pienempi polttoaineenkulutus, sitten pitikin olla iso farmarin takaosa ja nyt pitääkin olla tehoa ja vääntöä ja mielellään edullinen hankintahinta ja kenties uudehko vuosimalli.

        Ei tollasta autoa ole tehtykään.

        Epäilen että vielä on ominaisuuksista mainitsematta se, että pitäisi olla tyylikkään näköinen ja mielellään sellainen merkki että sen kehtaa sukulaisille ja naapureille esitellä.


    • Anonyymi

      Mazda 6 165hv virallinen keskikulutus 6,2l/100km, kun Accord 2.4:n 9l/100km. Ero ei kyllä todellisuudessa välttämättä ole noin suuri, sillä mitä uudempia autoja, sen enemmän kulutusluvuissa kusetettu.

      https://www.auto-data.net/fi/mazda-6-iii-sedan-gj-facelift-2018-2.0-skyactiv-g-165hp-skyactiv-drive-33514

      Uudessa merkittävää säästöä tulee takuun myötä olemattomien korjauskulujen ansiosta. Tämä yhdistettynä alhaiseen kulutukseen onkin syy, minkä takia uusia ylipäätään myydään, etenkin yrityksille, joissa kyllä lasketaan kustannukset tarkkaan. Yrityksissä tosin täytyy laskea kova hinta korjaamoreissuille, jos ja kun ne vaativat työaikaa. Yksityinen saa jättää laskematta korjaamoreissuihin kuluvan ajan ja vaivan, jos tykkää käydä juttelemassa haalariukkojen kanssa.

      Jos uusi ei kustannuksissa halvemmaksi tulekaan, niin uusi on kuitenkin aina turvallisempi ja yleensä saman luokan autoja katsottaessa mukavampikin.

      • Anonyymi

        Mitä lueskellu Mazda 6 Testiajoja niin käsittääkseni noilla 145-165HV Mazdoilla on mahdollista päästä kaupunkiajoissa sinne päälle
        8 Litran tuntumaan ja matka-ajossa alle 6 Litraan...

        Ilmotettuihin lukemiin aika turha luottaa.

        Olen 2.4L Automaatti Accolla ajanu Lappiin useilla pysähdyksillä ja kaupunki ajoilla 6.9L/100km mitattu todellinen kulutus...
        Ajotietokone näytti 7.0L/100km...

        Kaupunkikulutus on sitte se pahin näillä.....


    • Anonyymi

      Eli syy vaihtaa autoa ei ole pelkkä säästö Bensoissa ja veroissa.... Tarvetta isommalle Farkulle.

      Accoja ei tuoda enää Eurooppaan enkä halua Turkissa enkä Englanniss kasattua Civicciä...
      Viimisimmät Accordit olis 2013-2014 mutta onko järkeä vaihtaa toiseen uudempaan Accoon jossa päästöt ja kulutus edelleen suurempaa kun Mazdoissa........vaikkei ero olekkaan niin valtava kun uudempia vertaa..
      2013 Accordit tosin hieman halvempia kun Mazdat mutta sisältävät enemmmän hajoavia osia kuten Sähkönen takaluukku joka hajoaa ajan kanssa.

      Mitä lueskellu Mazda 6 Testiajoja niin käsittääkseni noilla 145-165HV Mazdoilla on mahdollista päästä kaupunkiajoissa sinne päälle 8Litran tuntumaan ja matka-ajossa alle 6 Litraan...

      Kohta tulee Skyactiv-X moottorit Hybrideillä mutta niiden hinnat on pitkä aikaa järjettömän korkeella....
      Miten lie käy nykysten Skyactivien hintojen.
      Tippuukohan reilusti..

      Liekkö pitäs odotella X moottoreita.......

    • Anonyymi

      Suurimmalla osalla kuskeista Mazda 6 Skyactiv 2.0l 165hv automaattivaihteistolla bensankulutus vaihtelee kuskin ajotyylistä riippuen 6.75-9.32l/100km välillä. Tietysti voit päästä jopa 5.6l/100km kulutukseen matka-ajossa, mutta tämä vaatii pihistelevää ajotapaa.
      https://www.youtube.com/watch?v=oMppba2JeJ4

      Honda Accordilla 2.4l moottorilla polttoaineenkulutus on enemmistöllä kuskeista 7,97-12.55l/100km välillä. Mutta sinä alitat tämän lukeman joten sinä olet säästävämpi kuski kuin suurinosa muista Accord kuskeista.

      • Anonyymi

        No joo vedin tankin tyhjäksi Etelästä Haaparannalle plus välipysähdykset plus kaupunkiajoakin

        ja mitattu kulutus olis jotain 6.8-6.9L/100km.
        Ajotietokone näytti jotain 7.1L/100km.

        Käytän aina 98 Bensaa joka vaikuttaa.
        Matka-ajossa kannattaa laittaa lukitettu 5 vaihde automaatilla. Se säästää jo bensaa....

        Tuolla 600-700km matkalla tein kyllä myös reippaita ohituksiakin lämä tiskissä, mutta enimmäkseen tiet kun on Suomessakin jotain 80 teitä niin siinähän kulutus pysyy maltillisena...


      • Anonyymi

        Tulpat on Iridiumit ja niitäkin kannattas vaihella useammin niin vaikuttaa kulutukseen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo vedin tankin tyhjäksi Etelästä Haaparannalle plus välipysähdykset plus kaupunkiajoakin

        ja mitattu kulutus olis jotain 6.8-6.9L/100km.
        Ajotietokone näytti jotain 7.1L/100km.

        Käytän aina 98 Bensaa joka vaikuttaa.
        Matka-ajossa kannattaa laittaa lukitettu 5 vaihde automaatilla. Se säästää jo bensaa....

        Tuolla 600-700km matkalla tein kyllä myös reippaita ohituksiakin lämä tiskissä, mutta enimmäkseen tiet kun on Suomessakin jotain 80 teitä niin siinähän kulutus pysyy maltillisena...

        Toihan on hurja lukema pääasiassa maantiellä tapahtuneeseen ajoon.

        Omalla autollani ympärivuotinen kulutus viimeisen 10 vuoden ajalta on 7,25 litraa satasella. Moottori 1.8 litraa. Maantieajossa pääsee kuuteen litraan.


      • Anonyymi

        Niin Accon moottori on 2.4 Litraa 192 heppaa päälle 200Nm...
        vanhaa tekniikkaa kuitenkin.

        Ja huom Automaatti


    • Anonyymi

      Itsellä kulutus asettuu johonkin luokkaa 7,5-7,8 litraa/100km, kun suurin osa ajosta on kaupunkiajoa. Kokeilemalla sain menemään vitosella alkavaan lukuun, kun ajelin 80-90km/h matka-ajossa. Satasen vauhdilla menee vajaa 7 litraa.

      2016 2-litrainen 165hp automaatti siis kyseessä. Ajotietokoneen lukemia siis nuo.

      • Anonyymi

        mazda vie ihan norm bensamoottorin verran.

        Kyllä diesel vie ns selvästi vähemmän, sinulla tuollainen 7L kulutus bensalla 100kmh vauhdissa

        Itsellä on käyttöautona 3v ollut variant golf 5 1.9tdi saksasta tuotu. N 5000 eur ostohinta. Satasta ajaessa tasaista vauhtia kulutusmittari 4.5-5L. huippuvääntö on 1900 kierroksella. Pitkä vitonen ja kierroksia vähän sataa ajettaessa. Harmittaa silti perusteeton ylimääräinenvero koska en päästä co2 ja käytä polttonesteitä paljon.

        Autoon ei ole tehty mitään ylimääräistä remonttia kolmen vuoden aikana, pihassa öljyt ja suodattimet kerran vuodessa. Kulut 40eur, osat autodoc / varaosat.

        Manuaaliin vaihdan öljyt pihasssa vkl. Pari litraa castrol syntrax vaihteistoöljyä kärkkäisen nettikaupasta . Tyhjennysproppu auki ja täyttö, onnistuu kaikilta. Säästän 50eur jonka kylän huolto ottaisi.

        On varma auto

        Auton hinta on suurin kulujen lisääjä, mitä enemmän rahaa laittaa kiinni tai maksaa kuukaudessa ne on pois taloudesta ja katoaa autossa arvon pudotessa.


    • Anonyymi

      Miksei avensis farkku kelpaa? Mazda on menevämmän näköinen?

      Jos oikeasti pitäisi jotakin autoa ehdottaa niin peugeot 308 puretech farkku. Joo tiedetään että parhaat ranskalaiset saa nakkikioskilta ja aina noissa on paljon vikoja ja sitärataa.

      Mutta... ne on parempia autoja kuin mikä maine niillä on, myyntihinnat on to-del-la alhaisia, kulutus on pieni ja takaloosterissa on tilaa.

      Mazda kutosten hinnat vuosimallissa 2014 alkaa noin 18000 eurosta, pösössä 8000 eurosta. Vähän on varaa korjauttaakin tuolla hintaerolla.

      • Anonyymi

        308 on luokkaa pienempi, oikea verrokki olisi tietenkin 508. Tai sitten pitää verrata Mazda 3:een.

        Mazda 6:n kolmas sukupolvi esiteltiin 2012, joten vuoden 2014 kutoset on melkein ensimmäisiä sukupolvensa edustajia. 508 taas esiteltiin kaksi vuotta aiemmin, joten lähtökohtaisesti tekniikkakin on sen pari vuotta vanhempaa.
        Sitten huomioitava, että hintaeroa tulee olemaan vielä aikanaan auton mennessä kiertoonkin, joten kokonaisuudessaan hintaero ei jää säästöksi.
        Kaikesta tästä huolimatta totta on, että 508:t edullisia vähän ajettuinakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      5127
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3353
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3185
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2407
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      247
      1490
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1271
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      80
      1237
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1188
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      131
      1097
    Aihe