Se olisi varmaan menestys jopa mediassa, jos se toteutuisi. Mutta siihen tarvittaisiin oma alue puiston suunnitteluun. Siihen voisivat itse kaupungin kotipuutarhurit viherpeukaloineen osallistua. Ei sitä puistojen suunnitteluun aina tarvita alan ammattilaisia, tokin hyvät neuvot olisi tarpeen alan ammattilaisilta, jotka tavallaan olisivat sivusta seuraajina. Kaupunki hommaisi mullat ja siihen tarvittavan lannoituksen, no miksei myös kasvitkin.
Miten upealta puisto näyttäytyisi monine kasveineen, monivuotisine perennoineen, kun syksyllä valkoiset syysleimut kukkisivat kuin lumihanget talvella. Tai punaiset syysleimut monine väreineen. Ja monet perinnekasvit, jotka ovat katoamassa, joita ei enää myydä puutarhapisteissä. Miten upeita olisivat perinnekasveista olevat kultapallot puistoissa. Upeat kukat, joita kaupunkilaiset voisivat ottaa maljakkoon. Eikä unohdeta niitä auringonkukkia. Niiden laajempi istutus olisi aivan upea.
Mahdollisuuksia löytyy ja kasveja, jos on vaan mielikuvitusta toteuttaa se käytännössä. Tämä nyt oli vain minun ajatus. Sen voi unohtaa, jos ajatus on huono.
Jos kommenttia tulee, niin ok! Ajatus oli kaupunkilaisten viherpeukaloiden mahdollisuudesta. Tää oli mun yksittäisen ihmisen idea, kun tiedän kokemuksesta, miltä valkoiset kiiltosyysleimut voisivat piristää puistojen ilmettä syksyisin.
Minkalainen olisi kaupunkilaisten itse suunittelema puisto?
3
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Tuo kuulostaa enemmänkin puutarhalta tai kukkapenkiltä kuin puistolta.
- Anonyymi
Tämä on pitkästä aikaa kehitettävä idea. Suunnittelemani Kokkojärven ohella..."Kokkolan kansanpuisto" keskuskentälle, aidat hevon vittuun, ja jalkapalloilustadion Santahakaan (tosin muitakin varteenotettavia paikkoja löytyisi, esim Englanninpuisto, kamalan synkkä alue).
Voisin siirtää ihanan pihamme kasveista osan ikiomaan ryhmään - tulevaan "Kokkolapuistoon"... Yhtenä esimerkkinä nimeän Halsuan perennapuiston, jota turistit käyvät ihailemassa ulkomaita myöten. Olen muuten "rakentanut" aikanaan perennapuistoa lahjoittamalla sinne muutaman harvinaisen kasvin/siemenen...
Hah hah haaa!!!...- Anonyymi
Kiitos taas kehuista ja niistä kehuista, joissa otin kantaa puistojen puiden harventamiseen aikaisemmassa avauksessani. En kuitenkaan tarkoitanut aikaisemmin, että puistoista pitäisi tehdä avohakkuu. Kuitenkin on sellaisia puita liian tiheässä, kuten koivuja. Moottorisahalla olisi käyttöä joidenkin puiden suhteen. Tärkeintä on, että auringonvalo pääsee puistoihin paistamaan. Aurinkoisia puistoja ihmiset palvovat.
Hyvä esimerkki oli kommentissa Halsuan perennapuisto. En ole sitä nähnyt, mutta muistaakseni Vaasassa oliko se ruusupuisto monine eri lajikkeineen.
Samaa mieltä olen, että jalkapallostadion kuuluisi santahakaan. Englanninpuisto pelkkiä puita ja nurmikkoa, synkältä sekin vaikuttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 212976
Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva5392668Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial532250Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras2072209Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131698Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2191509Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip501436- 971379
Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom621191Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951164