Olen vieläkin ymmälläni omasta reagoinnistani mökkitalkoisssa.
Aamupäivän kannoin sekaroskaa lavalle ja kaikkea muuta.
Olin kokoajan liikkeessä.
Pikkuhiljaa alkoi oloni huonontua. Kipua ei tuntunut selässä eikä jaloissa vaan se tuntui puristuksena rinnan ympärillä.
Eikä mitään sydäriä.
Sen tiesin tai ainakin luulin tietäväni.
Join vettä ja otin harvoin käyttämäni puolikkaan rauhoittavan tabletin.
Pidän aina mukana, todetun panikkiihäiriöni takia.
Tilanne oli sellainen, että olin kauhuissani, hikinen, hyvin ahdistunut ja voimat katosivat täysin.
Porukat tulivat terassille kahville ja kerroin, että minun on päästävä täältä mettänkorvesta pian pois.
Olen autoton ja sieltä on matkaa kymmeniä kilometrejä omaan kotiini.
Eikä bussiyhteydet ole hyvät.
Tai niitä ei ole osin lainkaan.
Heillä oli pahasti työt kesken, eikä minun kuskaamiseni mokoman ahdistuksen takia ollut numero yksi.
Huono oloni jatkui ja soitin miehelle joka on ystäväni.
Hän lupasi lähteä heti hakemaan minut pois.
Tieto siitä helpotti.
Otin reppuni ja vesipulloni ja menin mökkimme tienpäähän odottamaan.
Istuin isolla kivellä ja silloin se välähti.
Palasin mielessäni samaan paikkaan.
Kuusikymmentävuotta taaksepäin.
Olin viisivuotias ja yksin.
Istuin aivan samalla kivellä ja odotin isääni.
Hän ajoi silloin kuorma-autoa.
Hän ei tullut.
Itkin kivellä ja joku sukulainen tuli siihen ja sanoi,
"Mitä sinä iso likka siinä poraat. Ei sieltä ketään tule moneen päivään
Painu matkoihis"
Tunsin pienenä sen saman ahdistuksen minkä nytkin.
Olin kuin maalattu nurkkaan.
Pakokauhu on ehkä oikea sana.
Kun nyt ystäväni auto näkyi tiellä, olin maailman onnellisin ihminen .
Kyyneleet valuivat helpotuksesta.
Kotona olo helpottui.
Hain koiran lenkille ja voimat palautuivat.
Sisimmässäni on paljon solmuja, jotka näköjään avautuvat, väärillä hetkillä.
Olisi varmaan vieläkin tarpeen selvitellä niitä.
2lesken.
En ymmärrä miksi kirjautuminen ei onnistu
Lapsuus asuu meissä
73
67
Vastaukset
Kirjoitin tuon edellisen.
"Lapsuus asuu meissä"
Ärsyttää kun kone ei huolinut rekisteröityä nikkiäni.
Nyt taitaa toimia- Anonyymi
Ikä teettää jos jotain vaivoja lisäksi, mulla on viimevuosina alkanu puuskuttammaa enempi touhuaminen mut rauhallinen työskentely sujuu.
Kyllä se taitaa niinkin olla.
Täytän muutaman viikon päästä 65-vee.
Mökkitalkoissa oli kolme erittäin hyväkuntoista ihmistä.
Huomasin kyllä, että en jaksanut nostaa mitään kovin raskasta.
Ja hengitys tosiaankin tiheni.
Koiran lenkittäminen menee sutjakkaasti, vielä.
Kyllä se oli jo varoitus edessä olevasta sydäristä.
Sinuna menisin nyt viimeiseltään tohtorille tutkittavaksi.Tell
Älä jaksa.
Ei kait minulla mitään sellaista.
Elämänihän on ollut niin tasaista ja raitista.
Ylipainoakaan ei ole 20 kiloa enempää.
Tai jos olisin 20 senttiä pidempi, olisin melkein normipainossa.
Ei vaisinkaan.
Täytyisikö se EKG ja labrat otattaa.
Pistää miettien.2lesken kirjoitti:
Tell
Älä jaksa.
Ei kait minulla mitään sellaista.
Elämänihän on ollut niin tasaista ja raitista.
Ylipainoakaan ei ole 20 kiloa enempää.
Tai jos olisin 20 senttiä pidempi, olisin melkein normipainossa.
Ei vaisinkaan.
Täytyisikö se EKG ja labrat otattaa.
Pistää miettien.Sinuna menisin ja kertoisin tohtorille, että päivän rehkinnän jälkeen tuntui puristusta rinnan ympärillä vaikka se menikin ohi.
Sittenhän sen tietää, kun ottavat kaikki kokeet ja jos mitään lääkittävää ei löydy, niin helpotushan se.- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Sinuna menisin ja kertoisin tohtorille, että päivän rehkinnän jälkeen tuntui puristusta rinnan ympärillä vaikka se menikin ohi.
Sittenhän sen tietää, kun ottavat kaikki kokeet ja jos mitään lääkittävää ei löydy, niin helpotushan se.Tell
Minulla on todettu paniikkihäiriö.
Tieteellisesti on selvitetty mistä se johtuu.
Ensisijaisesti kontrollin ja hallinnan menetyksestä.
Minulla on siihen lääkitys.
Jota otan tarvittaessa.
Minulla on valtava tarve pysyä oman itseni herrana.
Ja olen kontrollifriikki.
Nyt varsinkin, raittiina.
Olin mökillä täysin muiden käskyjen alla, ilman kulkuneuvoa.
Voisiko verrata ahtaanpaikan kammoon.
Oli vain päästävä pois.
Paikallaan ei voinut olla.
Olen nuorin sisarusparvesta ja ollut koko ikäni ikäänkuin altavastaaja.
Kun meitä on enemmän yhdessä, iskee minulle alemmuuskompleksi.
Mielessä pyörii kaikki nuoruuden töppäilyt, tulee häpeän tunne.
Muut sanovat, että heillä ei ole koskaan ollut mitään sellaista.
Pitävät minua liian tunteellisena tai turhan huolehtivana.
Olen aikoinaan, varsinkin kaameassa krapulassa tuntenut vastaavia oireita.
Kuin kireä vanne pistettäisiin rinnan ympärille.
On tutkittu Ekg, ja mitään ei ole löytynyt.
Tosin tästä tutkimuksesta on aikaa.
Käännytettiin psykiatrian erikoissairaanhoitajalle terapiaan.
Oli muuten paljon apua.
2lesken.
Hitto tuon kirjautumisen kanssa.
Ei onnistu Anonyymi kirjoitti:
Tell
Minulla on todettu paniikkihäiriö.
Tieteellisesti on selvitetty mistä se johtuu.
Ensisijaisesti kontrollin ja hallinnan menetyksestä.
Minulla on siihen lääkitys.
Jota otan tarvittaessa.
Minulla on valtava tarve pysyä oman itseni herrana.
Ja olen kontrollifriikki.
Nyt varsinkin, raittiina.
Olin mökillä täysin muiden käskyjen alla, ilman kulkuneuvoa.
Voisiko verrata ahtaanpaikan kammoon.
Oli vain päästävä pois.
Paikallaan ei voinut olla.
Olen nuorin sisarusparvesta ja ollut koko ikäni ikäänkuin altavastaaja.
Kun meitä on enemmän yhdessä, iskee minulle alemmuuskompleksi.
Mielessä pyörii kaikki nuoruuden töppäilyt, tulee häpeän tunne.
Muut sanovat, että heillä ei ole koskaan ollut mitään sellaista.
Pitävät minua liian tunteellisena tai turhan huolehtivana.
Olen aikoinaan, varsinkin kaameassa krapulassa tuntenut vastaavia oireita.
Kuin kireä vanne pistettäisiin rinnan ympärille.
On tutkittu Ekg, ja mitään ei ole löytynyt.
Tosin tästä tutkimuksesta on aikaa.
Käännytettiin psykiatrian erikoissairaanhoitajalle terapiaan.
Oli muuten paljon apua.
2lesken.
Hitto tuon kirjautumisen kanssa.
Ei onnistuJoo, mutta ottaen huomioon ikäsi ja sen, että et ole käynyt sydäntutkimuksissa aikoihin, niin älä laita pelkän paniikkihäiriön kontolle kaikkia tuollaisia oireitasi. Eikä se pelkkä EKG riitä, kun sekin voi joskus näyttää väärin. Siihen pitäisi tehdä sydänultra ja rasituskoe.
Siskoni miehellä ei oireillut muuten kuin valitti, että ei sitä enää reilun kuuskymppisenä jaksa niinkuin nuorena. Ei tuntenut tarvitsevansa lääkäriä. Eli niin terveellistä elämää koko ikänsä kuin ihminen vain voi.
Sitten kuukahti kerran ilman ennakkovaroituksia sienestysreissullaan.
- Anonyymi
Ei kukaan sitten huolestunut voinnistasi? Outoa.
Olisi niillä varmaan pikkuisen omatunto kolkuttanut, jos siellä tien vieressä olisi enää ollut vain raato silloin kun hänen tuttavansa saapui paikalle.
En minä päästäisi ketään yksin liikkeelle, jos jollakin olis tuollaiset leskenen kuvailemat oireet.
Meillä monilla voi olla lapsuustraumoja,
kuvaat aika hienosti yhden sellaisen.
Ne saattavat pulpahtaa joskus vuosien ja vuosikymmenienkin jälkeen
eri tilanteissa esiin.
Hylkääminen on kait aika yleinen lapsuustrauman aiheuttaja.- Anonyymi
Tunnemuistiksi sanoisin.
Jotkut voivat muistaa ja kokea melko voimakkaana jonkin vanhan kokemuksen.
Silti kävisitkös terveyskeskuksessa, kuten yllä neuvottiin, varmuuden vuoksi.
Beng
- Anonyymi
Sulla vaan huono kunto.
Kuka tahansa saa jotain oireita, jos alkaa heilumaan enenpi kerralla. Lenkkipoluilta löytyy aina joskus raatoja, jotka alkaneet kuntoileen liian vanhalla iällä ja huonokuntoisina, että aloita treenaaminen kohtuudella, jos olet jo noin rapakuntoinen.
Alkoi myös epäilyttämään, ettei vaan ois tullut lorvikatarri.
=DW=DW
En ole tosiaankaan missään fitnesskunnossa.
Tähän asti on riittänyt, kun lenkitän koiraa viisukilsaa päivässä.
Palvelutalossa työnnän veljeäni milloin mihinkin
Ja autan sänkyyn.
Ja kävelen välimatkoja.
Kaikenlainen raskaampi kantaminen on poissa kuvioista.
Samoin pyöräily tai uiminen on jäänyt.
Ja kotijumppa on liian vähäistä.
Oikeassa olet.
Rapakunnossa koko täti.
Pitäisikö tästä nousta uuteen kukoistukseen?
Taitaa olla turhaa.
- Anonyymi
Ihmekös sitten, etten ole koskaan kasvanut "aikuiseksi"!
No, jopas ....
Sinulla on todettu paniikkihäiriö.
Se on tieteellisesti selvitetty mistä se johtuu eli ensisijaisesti kontrollin ja hallinnan menetyksestä. Sinulla on siihen lääkitys.
Jota otat tarvittaessa.
Sinulla on valtava tarve pysyä oman itsesi herrana.
Olet kontrollifriikki.
Muiden käskyjen alla olo ahistaa sinua,
verratavissa ahtaanpaikan kammoon.
Olet ollut koko ikäsi ikäänkuin altavastaaja.
Sinulla on alemmuuskompleksi.
Mielessäsi pyörii töppäilyt, johtaen häpeän tunteeseen.
Kerralla tuli selvää.- Anonyymi
Sulla on selvä ylemmyskompleksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
korven raadolla on savipää ja nukke sekoomus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
IIIIhhhh....TYRSK....heehee....
- Anonyymi
Kapakkakyypparista on tullut nyt psykiatrikin ! Miksi niitä harhoissa eläviä sanotaankaan ?
Anonyymi kirjoitti:
Kapakkakyypparista on tullut nyt psykiatrikin ! Miksi niitä harhoissa eläviä sanotaankaan ?
Omia kirjoituksiasi toistin, enhän taudinkuvaasi tiennyt vaikka toki oinastelin jotain tällaista. Nyt voin paremmin ymmärtää raivokohtauksiasi.
Itsehän sinä hyökkäilet minua kohtaan. Kunpa älyäisit jättää minut rauhaan pääsisit eroon minusta.korppis kirjoitti:
Omia kirjoituksiasi toistin, enhän taudinkuvaasi tiennyt vaikka toki oinastelin jotain tällaista. Nyt voin paremmin ymmärtää raivokohtauksiasi.
Itsehän sinä hyökkäilet minua kohtaan. Kunpa älyäisit jättää minut rauhaan pääsisit eroon minusta.Korppi
Jos tämä on minulle, ap:lle, en tajua mitään.
Mitä ihmeen hyökkäilyjä ja jättämistä rauhaan.
Älä sotke minua anonyymi nikkeihin.
Allekirjoitan yleensä aina kirjoitukseni.
Kun kirjautuminen ei aina onnistu.
Ja kirjoitan vain yhdellä älykännyllä, yhdellä numerolla, yhdellä sähköpostilla.
Jos osaat ja pystyt, tarkista ylläpidosta, mistä numerosta hyökkäykset tulevat.
Muuten paniikkihäiriöinen ei pysty raivoamaan.
Hyvä kun pystyy puhumaan.2lesken kirjoitti:
Korppi
Jos tämä on minulle, ap:lle, en tajua mitään.
Mitä ihmeen hyökkäilyjä ja jättämistä rauhaan.
Älä sotke minua anonyymi nikkeihin.
Allekirjoitan yleensä aina kirjoitukseni.
Kun kirjautuminen ei aina onnistu.
Ja kirjoitan vain yhdellä älykännyllä, yhdellä numerolla, yhdellä sähköpostilla.
Jos osaat ja pystyt, tarkista ylläpidosta, mistä numerosta hyökkäykset tulevat.
Muuten paniikkihäiriöinen ei pysty raivoamaan.
Hyvä kun pystyy puhumaan.Onko sinulla aina paniikkihäiriötila päällänsä.
- Anonyymi
Kun pyörittää kiviä, ei iske paniikki, mutta varpaille voi tehdä hubaa jos kivi vyöryy yli.
Anonyymi kirjoitti:
Kun pyörittää kiviä, ei iske paniikki, mutta varpaille voi tehdä hubaa jos kivi vyöryy yli.
No, se on pyörittäjän ongelma. Oletko ajatellut miten paljon omien huoliesi lisäksi kannat huolta tuntemattomien asioista. Voisi olla terveytesi kannalta hyödyllistä lopettaa suremasta ja säälimästä muiden ihmisten asumismuotoja, elämäntapoja ja harrastuksia jne.
Keskity nyt sydämeesi.
Koti on siellä missä sydämesi.korpikirjailija kirjoitti:
Onko sinulla aina paniikkihäiriötila päällänsä.
korpi
Mistä niin päättelet?
- Anonyymi
"Mitä sinä iso likka siinä poraat. Ei sieltä ketään tule moneen päivään
Painu matkoihis"
Ei ihme, että olet saanut trauman. Tuo aikuinen on puhunut sinulle todella tökerösti. Ei 5-vuotiaalla lapselle noin vähättelevästi ja karkeasti puhuta.- Anonyymi
Ei ehkä enää näinä päivinä. Ennen oli kaikki toisin eikä välttämättä lainkaan paremmin, niin kuin monet sanovat olleen. Lapsilla ei ollut arvoa omana itsenään, ei saanut itkeä, nauraa eikä olla mitenkään olemassa, tai oli tiellä, vaivana ja riesana. - Nm. Sama homma naisilla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ehkä enää näinä päivinä. Ennen oli kaikki toisin eikä välttämättä lainkaan paremmin, niin kuin monet sanovat olleen. Lapsilla ei ollut arvoa omana itsenään, ei saanut itkeä, nauraa eikä olla mitenkään olemassa, tai oli tiellä, vaivana ja riesana. - Nm. Sama homma naisilla
Olisiko sitten paikkakunnissa eroa. Olen näköjään leskenin kanssa saman ikäinen enkä muista noin tylyä kohtelua lapsuudessani saaneen. Päinvastoin.
- Anonyymi
"Paikkakunnissa", ihmisissä, historioissa ... ja kaikissa muissakin maailman asioissa ja aiheissa on eroja ja monta muutakin puolta kuin yksi tai kaksi. - Nm. En minäkään
No joo, mutta onkos tuo miten normaalia vasta 65v ikäiselle, että eläytyy noin syvästi lapsuuteensa, että uskoo olevansa vielä 5v, jolle joku ohikulkeva vieras ihminen on povannut, ettei isä tule vielä moneen päivään, kun tosiasiassa nyt reaaliajassa on odottelemassa ystäväänsä, eikä isäänsä hakemaan hänet.
Siitä olen kuullut, että oikein vanhoilla ihmisillä voi olla vaikea erottaa sitä, että ennen oli ennen ja nyt on nyt. Jotkut mummot alkavat jopa leikkimään nukeillakin ja höpöstelemään niinkuin lapset ...
Kun kuvittelen itseni tuohon kivelle istumaan ja odottelemaan hakijaa ja mieleeni nousisi tuo vastaava muisto kuudenkymmenen vuoden takaa lapsuudesta, niin (tylsänä realistina) saisin varmaan hymyn huulilleni ja ajattelisin, että eipä ole nyt ketään povaamassa, tuleeko vai ei. Mutta sithä sen näkkee.- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
No joo, mutta onkos tuo miten normaalia vasta 65v ikäiselle, että eläytyy noin syvästi lapsuuteensa, että uskoo olevansa vielä 5v, jolle joku ohikulkeva vieras ihminen on povannut, ettei isä tule vielä moneen päivään, kun tosiasiassa nyt reaaliajassa on odottelemassa ystäväänsä, eikä isäänsä hakemaan hänet.
Siitä olen kuullut, että oikein vanhoilla ihmisillä voi olla vaikea erottaa sitä, että ennen oli ennen ja nyt on nyt. Jotkut mummot alkavat jopa leikkimään nukeillakin ja höpöstelemään niinkuin lapset ...
Kun kuvittelen itseni tuohon kivelle istumaan ja odottelemaan hakijaa ja mieleeni nousisi tuo vastaava muisto kuudenkymmenen vuoden takaa lapsuudesta, niin (tylsänä realistina) saisin varmaan hymyn huulilleni ja ajattelisin, että eipä ole nyt ketään povaamassa, tuleeko vai ei. Mutta sithä sen näkkee.Kyllä jotkut dementtimummot tekee jopa savesta nukkeja ja tosiaan leikkii nukeilla ja keksii niille elämän ja kodit.
Tellukka kirjoitti:
Kun kuvittelen itseni tuohon kivelle istumaan ja odottelemaan hakijaa ja mieleeni nousisi tuo vastaava muisto kuudenkymmenen vuoden takaa lapsuudesta, niin (tylsänä realistina) saisin varmaan hymyn huulilleni ja ajattelisin, että eipä ole nyt ketään povaamassa, tuleeko vai ei. Mutta sithä sen näkkee.Tell
Paikka missä mökki sijaitsee, on aina kuulunut suvullemme.
Isoisämme oli perinyt isältään oman tilansa.
Ja jälleen seuraava on perinyt.
Tontteja on lohkottu.
Olen viettänyt kaikki kesäni siellä mummolassa.
Mummo jäi leskeksi 39-vuotiaana kuuden alaikäisen kanssa.
Hän oli uskossa ja opin lukemaan 6-vuotiaana, raamatusta.
Joka torpassa oli paljon tenavia.
Olemme serkkuja ja pikkuserkkuja.
Isäni ei ollut maanviljelijä, eikä talonrakentaja.
Hän ajoi kuorma-autoa ympäri Suomea.
Hänellä oli myös oma kuorma-auto.
Hän oli ainoa, jota harvoin näki.
Aina ajossa ja paljon poissa kotoa.
Varsinkin siellä maalla häntä harvoin näki.
Kun hän tuli maalle autoineen, me aina odotimme sitä.
Hän muisti meitä kakaroita karkeilla tai jollain.
Hän otti kylän kakarat autolavalla ja vei huviajelulle.
Hän oli lempeämpi kuin koko suvun akat yhteensä.
Siinä missä istuin, odotettiin kauppa-autoa tai jotain tulevaksi.
Minä odotin usein isääni.
Mies joka haki minut, soitti vielä ja tarkensi missä oikein olen.
Hänelle selitin tarkemmin paikan ja ajattelin, kuinka hyvin tunnen viimeisen kolmen kilometrin soratien kaikkine taloineen ja aittoineen.
Hakijalle lähes vierasta seutua.Ano
Maalla piti olla aina vahva.
Ei saanut itkeä, ei laulaa, ei tanssia.
Tuntui, että kaikki oli kiellettyä.
Uskonto oli yksi peikko ilmassa.
Kakarat olivat ylimääräisiä kiusankappaleita.
Vähättely, nimittely, aliarvioiminen on täysin tuttua, myös nuoruudessani.- Anonyymi
Lapsuudesta keskustelemme varmaan tänään, kun tutun pitkästä aikaa näen. Hänen läheisensä kuoli vuoden alussa ja varmaan käymme sitä läpi ja minun varmaan pitää ”ottaa osaa”, kun olen ”kokenut” saman.
Kuitenkin tiedän, että kokemukseni ei ollut ollenkaan niin merkittävä, kuin hänen ja tunsin vain suurta helpotusta. Ei ollut lapsuudessani mikään helppo tapaus, jota ikävällä muistaisin lähinnä syvälle kaivaisin.
Neuvon sinulle tällaisen itsehoitomenetelmän, EFT-menetelmä. Kun sinulle tulee ahdistavia ajatuksia, näillä helpoilla naputteluilla voti auttaa itseäsi rauhoittumaan. Tämä on tunnettu menetelmä, joka kuulostaa aika eksoottiselta, mutta se on täysin turvallinen ja se rauhoittaa. Mutta minä lisäisin tähän vielä että naputtelujen jälkeen sano itsellesi äänen näin: " Vaikka minulla on tämä ongelma, (voit nimetä ongelman) hyväksyn itseni tällaisena kuin olen.
https://vimeo.com/192317082Tellukan ja monen muun kaa samaa mieltä kipinkapin tutkimuksiin. Etenkin jos oireet toistuvat.Olen myös korpikirjailijan kanssa samaa mieltä paniikkihäiriöstä ja sen hoitamisesta.
- Anonyymi
Paloma asutko nyt Suomessa?
Anonyymi kirjoitti:
Paloma asutko nyt Suomessa?
En. "se" nikkini perässä on maan tunnus. Olen rekisteröitynyt ja kirjautunut suomalaisen operaattorin kautta. Ulkomailta rekisteröityminen ei vieläkään onnistu.
2lesken kirjoitti:
Palo
Mitä hoito-ohjeita korppis antoi paniikkihäiriöön?Kai se oli vain yleistä, koska tuntematta ja tietämättä sen enempää emme pysty tekemään minkään sortin diagnoosia. Että jos sinulla on todettu paniikkihäiriö niin ota ihmeessä siihen lääkitystä. Lähipiirissäni on kaks ipaniikkihäiriöistä: toinen elää normaalia elämää ja otta lääkkeensä joka aamu, toinen sanoo että ei tarvi lääkitystä ja voi aika ajoin tosi huonosti ja sekoilee.
Sinun tapauksessasi en usko että kysymys on paniikkihäiriöstä, ainakaan tässä tapaulksessa. Labraan ja tohtorille.- Anonyymi
Perusta nukkekoti ja ala leipoa savesta korvapuusteja joilla heittelet pihalla olevaa lipputankoa. Siinä menee paniikki ja mahdollinen kiukku samalla hoidolla.
Anonyymi kirjoitti:
Perusta nukkekoti ja ala leipoa savesta korvapuusteja joilla heittelet pihalla olevaa lipputankoa. Siinä menee paniikki ja mahdollinen kiukku samalla hoidolla.
Mielestäni sinä voisit palata lapsuuteen ja yrittää heittäytyä lapseksi. Muisteleisit äitisi leipomia korvapuusteja, niiden tuoksua ja maukua vai kävikö niin, että muistosi lapsuudesta koostuvat kivikovista korvapuusteista joilla heittelit pettymyksen paniikissa pihan lipputankoa.
Saitko rakkautta vanhemmiltasi koska katkeruutesi heijastuu kommenttiesi läpi. Ei lapsen iloa ei nukkeaskareita vaan kiven heittoja ja kylmyyttä.
- Anonyymi
Muistan kaikki 2 vuotiaasta lähtien elämässäni, vanhempani eivät uskoneet kerroin-sanoivat totta on .... .
Ihmeen häiriöitä täällä ihmisillä, elämä on elämää myös elätty.- Anonyymi
minä muistan vasta murrosiästä asti, mutta muistan kyllä kaiken, myös koulu ja opiskeluasiat.
muistan myös metsätiet ja kaikki, siitä on hieman haittaakin kun tahdon tutussa porukassa oikaista muiden asioita.
alle 10 v en todella muista mitään, en tunne yhtään alaluokkien koulukavereitakaan, he tuntevat minut.
Kyllä rasitus-EKG olisi paikallaan. Normaali EKG ei sano mitään.
Sydänkohtaus tulee, kestää aikansa, tulee uusi. Ei siinä kohtauksen aikana liikkumaan pysty.
Sydänlihas ei saa happea, kun tukos on sepelvaltimossa.
Sitä en tiedä, mitenkohtauksen välillä pystyy liikkumaan normaalisti, ainakin minä pystyin, mutta kohtauksen aikana ei yhtään.
Nitrot olisi halpa henkivakuutus, kahvikin auttaa.Olen saanut täältä hyvää ja hyödyllistä palautetta.
Olette ottanut enempi kantaa kun lähiporukkani.
Kiitos siitä.
Tuossa katselin vanhoja merkintöjäni ja tajusin että olen ollut 8 vuotta jonkinasteisessa pyörityksessä läheisteni takia.
Kolme tapausta.
Omaishoito-miehen kuolema.
Äitini halvaus-Palvelukoti-Asunnon tyhjennys
Veljeni halvaus-Palvelukoti- Asunnon ja autotallin tyhjennys.
Palvelukodeissa käynnit-Taxit-kuljetukset, edunvalvonta, palaverit, isojen vaatteiden nettitilaukset ym.ym.
Nyt mökkien tyhjennykset ja ehkä myyntiin kaikki.
Taisi olla viimeinen pisara.
Kukaan ei todellakaan kysy miten minä jaksan tai kukaan meistä ns. terveistä.
Kaikkien huoli kohdistuu palvelutaloissa oleviin.
Vaikka hehän ovat todellisuudessa parhaassa hoidossa 24/7.
Luin äsken netistä sydäntulehduksesta.
Olin nimittäin tuossa viimeviikolla kuumeessa. Ja jäseniä särki.
Jokin virus voi sen aiheuttaa.
Kastelin silloin yhdellä mökkitalkooreissulla jalkani ja muutenkin kun satoi, kastuin.
Vilustuin.
Oma diagnoosi.
Sydänlihas vai pussi tai joku tulehdus.
Lepo auttaa ja otan buranaa.
Enkä lähde mihinkään hetkiin.
Tilaan lääkärille ajan ja pyydän kokeet ja labrat.
Tämä palsta näyttää joskus mahtinsa ja nimenomaan hyvässä.
Hyvät neuvot ovat aina tarpeen.siilivain kirjoitti:
Nitoja ei taida saada ennen kuin on tutkittu onko nitrojen tarvetta.
Minulla on kaksi nitojaa, niitä voi ostaa hyvin varustetuista tavarataloista.
2lesken kirjoitti:
Olen saanut täältä hyvää ja hyödyllistä palautetta.
Olette ottanut enempi kantaa kun lähiporukkani.
Kiitos siitä.
Tuossa katselin vanhoja merkintöjäni ja tajusin että olen ollut 8 vuotta jonkinasteisessa pyörityksessä läheisteni takia.
Kolme tapausta.
Omaishoito-miehen kuolema.
Äitini halvaus-Palvelukoti-Asunnon tyhjennys
Veljeni halvaus-Palvelukoti- Asunnon ja autotallin tyhjennys.
Palvelukodeissa käynnit-Taxit-kuljetukset, edunvalvonta, palaverit, isojen vaatteiden nettitilaukset ym.ym.
Nyt mökkien tyhjennykset ja ehkä myyntiin kaikki.
Taisi olla viimeinen pisara.
Kukaan ei todellakaan kysy miten minä jaksan tai kukaan meistä ns. terveistä.
Kaikkien huoli kohdistuu palvelutaloissa oleviin.
Vaikka hehän ovat todellisuudessa parhaassa hoidossa 24/7.
Luin äsken netistä sydäntulehduksesta.
Olin nimittäin tuossa viimeviikolla kuumeessa. Ja jäseniä särki.
Jokin virus voi sen aiheuttaa.
Kastelin silloin yhdellä mökkitalkooreissulla jalkani ja muutenkin kun satoi, kastuin.
Vilustuin.
Oma diagnoosi.
Sydänlihas vai pussi tai joku tulehdus.
Lepo auttaa ja otan buranaa.
Enkä lähde mihinkään hetkiin.
Tilaan lääkärille ajan ja pyydän kokeet ja labrat.
Tämä palsta näyttää joskus mahtinsa ja nimenomaan hyvässä.
Hyvät neuvot ovat aina tarpeen.Minulta kiellettiin sydänoperaation jälkeen Burana ja ketorin. Nämä panadolit ja paratapsit, niitä saa käyttää.
Voihan niitä hengityspuolelle kohtauksia tulla, kun vanhoja tavaroita käsittelee..
En minä näiltä palstoilta ole terveysohjeita kysellyt.
Nytkin varmmaan viikon sisällä on Oulun-reissu, mutta itepähän vaivani tiedän, jos en tiedä, niin kaipa ne siellä sanoo. Omakannassa ei kuitenkaan pahinta pitäs olla tiedossa.- Anonyymi
Meillä nitojaa sanotaan naittajaksi. - Nm. Panee paperit yhteen
- Anonyymi
Meillä on myös lapsuksia tosi paljon
- Anonyymi
Mitä tarkoittaa lapsuksia ?
Kaunis otsikko aloituksella.
"Lapsuus asuu meissä "ja sehän on totta, se ei jätä meitä koskaan.
Tässä iässä voi vain olla hyvillään jos on onnistunut elämässään säilyttämään lapsuuden kokemukset tämän päivän voimavaraksi, työelämän ja parisuhteiden ja monien muiden sellaisten asioiden onneksi.
Hyvät asiat kantavat aina ja huonot ja rasittavat voi itse kääntää myös voimavaraksi. Lapsuutensa ikävät asiat voi hyväksyä ja niiden kanssa elää,
toisaalta lapsuudessa kohdattu käsittelemättä jäänyt kaltoinkohtelu, saattaa sairastuttaa vielä tässäkin iässä.Ei kaikkea pidä käsitellä aikuisen näkökulmasta. On terveellista heittäytyä lapsenmieliseksi. Lapsuuden kokemuksista kauniimpia muistoja oli leikit serkusten kanssa. Ne ihmissuhteet ovat vielä tallella. Tapaamme taas kesällä mökilläni, jossa pidämme nyyttikestejä. Omat harrastukseni pohjautuvat lapsuuteen. Meillä oli nyt jo edesmenneen serkkutyttöni kanssa pahvilaatikoista tehdyt nukkekodit serkkuni ullakon sahanpurujen keskellä. Kauniit muistot kantaa.
- Anonyymi
Minulla serkut asui kaukana, en juuri tavannut. Mutta oma isosisko on aina ollut tosi läheinen ja rakas, vielä nytkin. Veljet koin vähän kiusankappaleiksi lapsina, mutta aikuisina he ovat olleet aivan mahtavia miehisiä tukijoita ja apuna, kun oma mieheni sairastui . He auttoivat saamaan omakotitalomme valmiiksi ja onneksi miehenikin parani lopulta. Meidän sisarusten lapset olivat tosi läheiset serkut toisilleen ja ovat vieläkin. Nyt olemme isovanhempia kaikki olleet jo kauan, vieraillaan toistemme lastenlasten juhlissa, isosiskon eka lapsenlapsen lakkiaisissa käytiin lauantaina. Ollaan autettu suvun kesken , jos jollakin on sairautta tai muuta vastoinkäymistä.
Empä tiedä tuota lapsenmieliseksi heittäytymistä. Kaikki olemme mummoja ja vaareja, lastenlasten kanssa on kiva hauskuutella, mutta en yksin jotain lapsuuden leikkiä enää leiki. Oliskohan se vähän niin kuin taantumista. Hmmm. - Anonyymi
Totta h..vetissä sinulla on kaikki aina paremmin kuin toisilla ja ilmeisesti teillä lapsuustovereiden kanssa on kaikilla myös nukkekoti?
Onhan se kiva leikkiä kesällä yhdessä siellä kartanon rantabulevardin vierellä olevalla laituri terassilla, koska eihän toisilla ole edes rantaa!DDD
Miksi muuten itse tulet lesken aloitukseen, kun hän mukamas seuraa sinua varjona salaperäisine nikkeineen? Pysyisit pois. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta h..vetissä sinulla on kaikki aina paremmin kuin toisilla ja ilmeisesti teillä lapsuustovereiden kanssa on kaikilla myös nukkekoti?
Onhan se kiva leikkiä kesällä yhdessä siellä kartanon rantabulevardin vierellä olevalla laituri terassilla, koska eihän toisilla ole edes rantaa!DDD
Miksi muuten itse tulet lesken aloitukseen, kun hän mukamas seuraa sinua varjona salaperäisine nikkeineen? Pysyisit pois.Mikä hemmetin Korppiksen perässähiihtäjä sinä olet?
Sinulla taitaa viirata päässä sen verran että hakeudu ihmeessä hoitoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä hemmetin Korppiksen perässähiihtäjä sinä olet?
Sinulla taitaa viirata päässä sen verran että hakeudu ihmeessä hoitoon.Vanha kulunut sanonta tuo hakeudu hoitoon.
Anonyymi kirjoitti:
Miksi muuten itse tulet lesken aloitukseen, kun hän mukamas seuraa sinua varjona salaperäisine nikkeineen? Pysyisit pois.Miksi olet minun elämälleni katkera. Oletat omiasi, ryvet menneen ikävissä kokemuksissa, et osaa olla lapsenmielinen, et iloita kauneudesta, miniatyyriharrastuksen pienistä iloista, ne kun ei vahingoita ei loukkaa ketään päin vasten harrastukseni ihastuttaa katsojia.
Ostin nukketalon asukkaille tuliaisia Kuopiosta. Älä lue, muuten revit pelihoususi.
Reeta-mummu sai uudet silmälasit ja lierihatun. 😊 Aira kesäisen lierihatun, Hermanni uuden maalaustelineen. On terapeuttista heittäytyä kauniiseen fantasiamaailmaan kuin elää ainaista arkea. Harmaata arkeahan elämämme olisi ilman ilon tunteita.
Kartano on korvessa piha esim. heitin tiskivedet kartanolle. Rantabulevardi on hiihtolatu, joka kulkee mökkini ohi. Se on kaupungin ylläpitämä hiihtoreitti läheiseen saareen. Laiturini on puolet maissa puolet vedessä oleva terassi. Ei kai kaikilla rantaa ole, minulla sattuu olemaan ihan ikioma ranta. Ihan oma vanha kaunis kesämökki pitsiterassilla ja rantasauna takkahuoneineen. Se on myös se minun oikea koti. Siellä on lapsuuteni huonekalut ja rakkaitten vanhempieni muistot. Se on alkujaan remontoitu perintörahoilla, jotka sain lapsuuden kodin myymisen jälkeen.
Minä kirjoitan avattuihin ketjuihin nimimerkilläni sinä seuraat kirjoituksiani. Jos et ole leski olet mainitsemasi seuraajani, tekstit aina samoja, neulasi on jumittunut levyn raitaan ja narisee epämiellyttävästi..- Anonyymi
Uskallan kyllä sanoa, että kauniita nuo sinun kömpelöt tontut ja nuket ei kyllä ole. Mutta jos ne sinulle iloa tuottaa, senkus väännät savea. Älä kuitenkaan odota, että muilla on samat kauneuskäsitykset ja ilon lähteet. En ole se vihaamasi lesken, harvoin kirjoitan eikä ole mitään halua seurata sinua . Mutta tuo sinun omakehusi ja vainoharhaisuutesi suututtaa kyllä monia sivullisiakin. Sinun ei tarvitse tilittää omistuksiasi täällä. On muutkin ostaneet huviloita, taloja ja osakkeita, perineet kiinteistöjä, puolisoilla on omaa ja yhteistä omaisuutta , ystävillä, sulhasilla ja sukulaisilla samoin . Mikä pakkomielle sinulla on tuoda noita asumuksia koteinasi esiin, joissa oleilet ? Rantatontti eikä laituri mitään erikoista ole Suomessa, varmaan hulppeampiakin huvilanpaikkoja kuin sinun kaupungin kyljessä rauhattomassa ympäristössä. Kukaan muu ei niistä vaan täällä kaiken aikaa esitelmöi.
Anonyymi kirjoitti:
Uskallan kyllä sanoa, että kauniita nuo sinun kömpelöt tontut ja nuket ei kyllä ole. Mutta jos ne sinulle iloa tuottaa, senkus väännät savea. Älä kuitenkaan odota, että muilla on samat kauneuskäsitykset ja ilon lähteet. En ole se vihaamasi lesken, harvoin kirjoitan eikä ole mitään halua seurata sinua . Mutta tuo sinun omakehusi ja vainoharhaisuutesi suututtaa kyllä monia sivullisiakin. Sinun ei tarvitse tilittää omistuksiasi täällä. On muutkin ostaneet huviloita, taloja ja osakkeita, perineet kiinteistöjä, puolisoilla on omaa ja yhteistä omaisuutta , ystävillä, sulhasilla ja sukulaisilla samoin . Mikä pakkomielle sinulla on tuoda noita asumuksia koteinasi esiin, joissa oleilet ? Rantatontti eikä laituri mitään erikoista ole Suomessa, varmaan hulppeampiakin huvilanpaikkoja kuin sinun kaupungin kyljessä rauhattomassa ympäristössä. Kukaan muu ei niistä vaan täällä kaiken aikaa esitelmöi.
Etsi vastausta ongelmaasi esim. täältä:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15674635/miksi-vanhoista-tulee-vittumaisia
Henkilökohtaisesti sanoisin että anna olla. Jos et ole tähän saakka päässyt jyvälle jonkun ihmisen motiiveista, luonteesta jne hänen kirjoitustensa perusteella, niin turha jatkaa.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Etsi vastausta ongelmaasi esim. täältä:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15674635/miksi-vanhoista-tulee-vittumaisia
Henkilökohtaisesti sanoisin että anna olla. Jos et ole tähän saakka päässyt jyvälle jonkun ihmisen motiiveista, luonteesta jne hänen kirjoitustensa perusteella, niin turha jatkaa.Minulla ei ole ongelmaa enkä linkkejäsi availe.. Sinulla tuntuu sen sijaan olla ongelmia joita muille yrität kaupata. Kiitos ei !Annan varmasti korppiksen olla, en halua mitään tietää tuollaisen ihmisen motiiveista enkä luonteesta. Tympii vaan hänen esiintymisensä ja hyökkäilynsä jotain ihmistä kohtaan, jonka kuvittelee olevan ainut arvostelijansa. Pysyn kyllä jatkossakin pois ainakin hänen ketjuistaan eikä tämä suomi 24 mitään anna, voin sanoa helposti ADJÖÖÖ.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla ei ole ongelmaa enkä linkkejäsi availe.. Sinulla tuntuu sen sijaan olla ongelmia joita muille yrität kaupata. Kiitos ei !Annan varmasti korppiksen olla, en halua mitään tietää tuollaisen ihmisen motiiveista enkä luonteesta. Tympii vaan hänen esiintymisensä ja hyökkäilynsä jotain ihmistä kohtaan, jonka kuvittelee olevan ainut arvostelijansa. Pysyn kyllä jatkossakin pois ainakin hänen ketjuistaan eikä tämä suomi 24 mitään anna, voin sanoa helposti ADJÖÖÖ.
Se oli siinä. Kymmenen peukkua mielipiteellesi.
Anonyymi kirjoitti:
Minulla ei ole ongelmaa enkä linkkejäsi availe.. Sinulla tuntuu sen sijaan olla ongelmia joita muille yrität kaupata. Kiitos ei !Annan varmasti korppiksen olla, en halua mitään tietää tuollaisen ihmisen motiiveista enkä luonteesta. Tympii vaan hänen esiintymisensä ja hyökkäilynsä jotain ihmistä kohtaan, jonka kuvittelee olevan ainut arvostelijansa. Pysyn kyllä jatkossakin pois ainakin hänen ketjuistaan eikä tämä suomi 24 mitään anna, voin sanoa helposti ADJÖÖÖ.
Tämä on ihteesä Leskeä. On jännä, että hän kuvittelee, että häntä ei puskasta tunnistettaisi. Olet tosi seko.
- Anonyymi
Somali Vantaalla "Wasuge on pyytänyt 5-vuotiasta *** kanssaan pelikentältä metsään, jossa on saanut *** koskettelemaan penistään. * Wasuge on kosketellut ***sukuelimistä ja käskenyt istumaan peniksensä päälle. Wasuge on ollut sukupuoliyhteydessä *** kanssa tunkeutumalla sormellaan ja peniksellään *** sukupuolielimeen. Wasuge on saanut siemensyöksyn *** vaatteiden päälle.
- Anonyymi
Rinteen hallitus aikoo nostaa veroja 700 miljoonalla eurolla ja myydä valtionomaisuutta - samalla lupaa lähettää vuosittain 700 miljoonaa euroa Afrikkaan. Nerokasta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rinteen hallitus aikoo nostaa veroja 700 miljoonalla eurolla ja myydä valtionomaisuutta - samalla lupaa lähettää vuosittain 700 miljoonaa euroa Afrikkaan. Nerokasta
SAadaan vastalahjaksi tänne 70 000 Afrikkalaista. Hyvä kauppa.
- Anonyymi
entisaikaan lasten piti olla näkymättömiä ja kuulumttomia ninneja uskontojen ahdistavuutta ainakin maalaiskylillä kuvasi hyvin lause raamatusta - joka kuritta kasvaa - se kunniatta kuolee - fyysinen rusikointi edelleenkin joillakin voimissaan samoin kuin kuolleiden ihannointi Jossakin piireissä - ihmiskohtaloissa lie yhtä montaa tarinaa kuin ihmisiä yleensäkin . Maallisen mammonan ihannointi aika yleistäkaikkialla maailmassa. joitakin huumeita käyttävien rinkeja ajoittain jää poliisien jatullin haaviin petoksistaan kanssaihmisiä kohtaan vääränlaisten voittojen tavoittelusta ja immeisten säälittömistä hyväksikäytöistä - minfokin kertoo monenlaiista ihmiskohtalotarinaa elävästä elämästä
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336204- 345693
- 293214
- 342534
- 442467
- 152208
- 372148
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401749En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191727- 121721