Kummi ei saanut kutsua häihin

Anonyymi

Meillä olisi ollut viime kesänä kummilapsen häät. Kävi niin iloisesti, että emme saaneet kutsua häihin. Itseasiassa ei kukaan sulhasen äidin puolen perheestä. Isän puolen perheestä sen sijaan kutsuttiin kaikki. Samoin morsiamen puolelta. Asiasta jäi tosi paha fiilis. Olemme kai liian tylsiä kaikki muut, kun emme esim. käytä alkoholia, että edes hääkutsua ei kukaan ansainnut. Ilolla olisimme kummilapsen häihin menneet, jos vain olisi kutsuttu.
Nyt on välit viilenneet tähän perheeseen. Ei enää kiinnosta muutkaan heidän juhlansa. Usein on järjestetty siinä perheessä kahdet juhlat tämän puolen suvun takia. Aivan kuin meissä normaaleissa, työssäkäyvissä ihmisissä olisi jotain hävettävää.

31

2207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa suoraan kysyä ja ottaa asia ilmi heidän kanssaan, mielummin kun tänne höpöhöpö foorumeille asiasta avautua 👍

      • Anonyymi

        Kummius päättyy samaan aikaan kun lapsilisät loppuu 17 vuotiaana.
        Kummius ei ole kehdosta hautaan virka.


      • Anonyymi

        Kummin velvollisuudet päättyy siinä vaiheessa kun lapsi on käynyt rippikoulun ja konfirmaation. Eli 15-16 kesäisenä.


      • Anonyymi

        Olen itse jo 63 vuotias ja kummitätini elää vielä. Vierailemme vieläkin toistemme luona vaikka asumme eripaikkakunnilla ja olemme lähetelleet toisimmelle niin joulukortit kuin pääsiäiskortikin.
        Tekstarit eivät ole sellaisia henkiläkohtaisia visteja kun käsin kirjoitettu kortti.
        Myäs syntymäpäivätna muistamme toisiamme.

        Kummius ei ole vaan sitä rahan lähettämistä, vaan välittämistä.


    • Anonyymi

      Tuo on tuollaista ikävää aikuisuudessa esiintyvää kiusaamista ja syrjintää. Erityisherkkänä lapsuudessa kovastikin koulukiusattuna osaan samaistua aiheeseen. Ja jos yhtään lohduttaa itselläni olevia kahta kummia ei ole koskaan kiinnostanut minun elämäni. Ei ole tullut synttärionnitteluja eikä mitään muutakaan. Muut perhepiirini jäsenet kyllä heitä kiinnostaa. Syytä tuskin koskaan saan tietää miksi minua kohdellaan näin. Olinko liian ruma vauva jonka elämää ei sitten kiinnostanut seurata ja kummiuskin oli vain pakollinen paha kun kerran pyydettiin. Välit heillä esim iäkkäisiin vanhempiini ovat aina olleet hyvät.
      Aikuisena sitä jotenkin osaa jo jättää asian huomiotta. Jos muut kokevat oikeudekseen syrjiä niin ilmeisesti heillä on siihen hyvä syy ja se tuo heille sitten paremman mielen.
      Pitäkää aidot ystävät ja tuttavat lähellä mutta ns kaverit ja muu porukka siellä missä itse haluavat ja jättäkää huomiotta.

    • Anonyymi

      Minullakin on kolmekymmentäkahdeksanvuotias kummilapsi joka ei olepuhunut minulle vuosiin. Lahjoista ei tule kiitosta. Kun olen sisareni luona he linnottautuvat kaksistaan makuuhuoneeseen oven taakse kuiskuttelemaan ja nauramaan. Se ei tunnu mukavalta, eikä myöskään ole kovin sivistynyttä. Jos kysyisin mistä tämä vuosia kestänyt mykkäkoulu johtuu, en saisi vastausta.

      • Anonyymi

        Kummin velvollisuuksiin kuuluu kummilapsen kristillinen kasvatus.

        Eli ovi vaan mutkattomasti monolla auki, ja Raamatulla päähän!!!


    • Anonyymi

      Tosin kannattaa muistaa, että kummit valitsee lapsen vanhemmat. Ei lapsella ole mitään velvollisuutta olla vanhempiensa valitsemiin kummeihin missään yhteydessä. Varsinkin jos ei muutenkaan kristillinen hapatus iske.

      • Anonyymi

        En ole kanssasi samaa mieltä siitä, että kummilapsella ei olisi mitään velvollisuuksia kummia kohtaan. Jos kummin ostaa pari kertaa vuodessa lahjoja ja muistaa aina kummilastaan muutenkin eri yhteyksissä, niin kait sentään kummilapsella on velvollisuus edes kiittää?! Kysehän on jo käytöstavoista.

        Minulla on 80-vuotias kummitäti. Muistamme toisiamme edelleen. Minulle opetettiin lapsena, että muistamisesta tulee kiittää ja kummiakin pitää muistaa. Näin on aina ollut. Pidän tätä normaalina käytöksenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kanssasi samaa mieltä siitä, että kummilapsella ei olisi mitään velvollisuuksia kummia kohtaan. Jos kummin ostaa pari kertaa vuodessa lahjoja ja muistaa aina kummilastaan muutenkin eri yhteyksissä, niin kait sentään kummilapsella on velvollisuus edes kiittää?! Kysehän on jo käytöstavoista.

        Minulla on 80-vuotias kummitäti. Muistamme toisiamme edelleen. Minulle opetettiin lapsena, että muistamisesta tulee kiittää ja kummiakin pitää muistaa. Näin on aina ollut. Pidän tätä normaalina käytöksenä.

        Osittain olen samaa mieltä kanssasi, että kiittäminen lahjoista yms. on jo ihan perus kohteliaisuutta.

        Siitä olen erimieltä, että jo aikuisella ’lapsella’ on velvollisuuksia kummeja kohtaan millään tavalla kutsua juhliin yms.

        Itsellä ihan perus-ok välit kummeihin näin aikuisenakin, mutta toisaalta mitään erikoisempaa yhteyttä ei ole. Omilla lapsillanihan kummeja ei edes ole


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osittain olen samaa mieltä kanssasi, että kiittäminen lahjoista yms. on jo ihan perus kohteliaisuutta.

        Siitä olen erimieltä, että jo aikuisella ’lapsella’ on velvollisuuksia kummeja kohtaan millään tavalla kutsua juhliin yms.

        Itsellä ihan perus-ok välit kummeihin näin aikuisenakin, mutta toisaalta mitään erikoisempaa yhteyttä ei ole. Omilla lapsillanihan kummeja ei edes ole

        Ehkä lapsille voisi opettaa nykymaailmassa tässä suhteessa vähän käytöstapoja, se olisi jo paljon. Ennen mielestäni tämä puoli oli paremmin hallussa.

        Jokainen tietty päättää sitten itse, keitä häihinsä kutsuu. Jos välit ovat huonot, niin tilanne on hankala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kanssasi samaa mieltä siitä, että kummilapsella ei olisi mitään velvollisuuksia kummia kohtaan. Jos kummin ostaa pari kertaa vuodessa lahjoja ja muistaa aina kummilastaan muutenkin eri yhteyksissä, niin kait sentään kummilapsella on velvollisuus edes kiittää?! Kysehän on jo käytöstavoista.

        Minulla on 80-vuotias kummitäti. Muistamme toisiamme edelleen. Minulle opetettiin lapsena, että muistamisesta tulee kiittää ja kummiakin pitää muistaa. Näin on aina ollut. Pidän tätä normaalina käytöksenä.

        Olen samaa mieltä. Minulle opetettiin lapsena että kummi on lapsen tuki ja turva hädän hetkellä. Kun kasvat aikuiseksi kummilapsella on oikeus ja velvollisuus muistaa kummiaan.
        Käytöstavat kunniaan.


    • Anonyymi

      Oiskohan parasta kysyä suoraan?🤔. Nämä asiat on kyl sukujuttuja et mikä mättää! Mut jos täältä hakee vertaistukea ja saman kokeneita mut suvussa hiertää🙆🌷! Kaikella hyvällä❤! Kokenut😉!

    • Anonyymi

      Jotkin ymmärtää kummiuden ikuiseksi. Meilläpäin se loppuu rippikoulun käyntiin ta viimeistään 18 täytettyään . Ei siitä kannata olla suuttunut.

      • Anonyymi

        Mikä kummin rooli sitten on ollut? Lahjojen ostajako? Eikö kummi olekaan kyseisen perheen ystävä / hyvä tuttu tms., jonka voi myös kutsua häihin?


    • Anonyymi

      Ap vedä kännit ja mieti asiaa.

    • Anonyymi

      Minulla oli juuri häät ja 3 kummista kutsuin 1. Kutsutun kanssa olemma tekemisissä jatkuvasti, kahden ketä en kutsunut en ole nähnyt vuosiin emmekä ole yhteyksissä vaikka (lähi) sukulaisia ovatkin. Emme myöskään kutsuneet kaikkia setiämme, koska emme ole puolin tai toisin tekemisissä. Ärsyttää kun jotkut ajattelee että häät on sukujuhlat ja kaikki sukulaiset automaattisesti kutsutaan. Häät on hääparin juhla ja juhlistavat rakkautta toisiaan kohtaan niiden ihmisten kanssa ketkä heille merkitsee ja ovat tärkeitä :)

    • Anonyymi

      Juhlimaan tyyppiä, joka ei halunnut kutsua teitä? Miksi ?

      Ylipäätään ne tapahtumat ja tyypit, kenen kanssa haluaa juhlia kannattaa valita tarkoin.

      Ennemmin kuin mietit, miksi teitä ei kutsuttu, mieti miksi sinä olisit juhliin halunnut?

    • Anonyymi

      Nykyään valitaan kummiksi kuka vaan saadaa,ja moni se ei edes kiinnosta.

      Kummius onko elämän mittainen projekti,jos se menee niin kuin on alunperin ajateltu.

      Kohtahan kummeja ei ole enää kun Kirkko hajoaa ja se siitä.

    • Anonyymi

      Joskushan noissa tilanteissa syy onkin kummilapsen vanhemmissa jotka kieltää kutsumasta joitakin ihmisiä juhliin vaikka häiden tai muiden juhlissa olevien ihmisten läsnäolo ei heille varsinaisesti kuuluisikaan. Itsekkäästi he ajattelee vain omaa mukavuuttaan jos joku vieras ei ole toivottu.
      Kummilasten olisikin ajateltava asiaa itse omilla aivoillaan ketä he haluaa häihinsä tai muihin juhliinsa kutsua, kuuntelematta liikaa vanhempiaan tai sukuaan.

    • Anonyymi

      En ymmärrä loukkaantumista tuosta asiasta. Jokainen kutsuu häihinsä ne, jotka haluavat olevan häissään. Jos olisin huonoissa väleissä johonkin, en taatusti kutsuisi häntä mihinkään juhliini. Oli kyseessä sitten kummi tai läheistä sukua. Voisin jättää jopa vanhempani kutsumatta, jos välit olisivat poikki (ei toki ole).

      Itse esimerkiksi en edes tunne kummejani, joten miksi kutsuisin heitä mihinkään.

      Eihän edes häitä ole pakko pitää ja häät voi pitää miten itseä huvittaa. Olen ollut yksissä häissä, joissa oli alle 20 henkeä eikä kummeja oltu silloinkaan kutsuttu.

    • Anonyymi

      Jos joku ei arvosta läsnäoloasi , hän ansaitsee tuntea poissaolosi .

      Poista ihmiset elämästäsi ,
      jotka tekevät sinulle vääryyttä ,
      jotka on kaikkiin suorituksiisi tyytymättömiä ,
      jotka yrittävät painaa sinua alas .

      Toivon pisaroita

      • Anonyymi

        Aivan oikein. Tunnen yhden henkilön joka arvostelemassa henkilökohtaisesti ja aina silleen ikävällä tavalla. Asiat ei kuuluisi hänelle ollenkaan.
        Ihmettelen mikä häntä oikein "mättää"?
        Itse aion unohtaa sellaiset ihmiset seurastani, onneksi on vain eräs tietty henkilö.


      • Anonyymi

        Aivan oikein. Tunnen yhden henkilön joka arvostelemassa henkilökohtaisesti ja aina silleen ikävällä tavalla. Asiat ei kuuluisi hänelle ollenkaan.
        Ihmettelen mikä häntä oikein "mättää"?
        Itse aion unohtaa sellaiset ihmiset seurastani, onneksi on vain eräs tietty henkilö.


      • Anonyymi

        Aivan oikein. Tunnen yhden henkilön joka arvostelemassa henkilökohtaisesti ja aina silleen ikävällä tavalla. Asiat ei kuuluisi hänelle ollenkaan.
        Ihmettelen mikä häntä oikein "mättää"?
        Itse aion unohtaa sellaiset ihmiset seurastani, onneksi on vain eräs tietty henkilö.


    • Anonyymi

      Nii-joo? Kummalista on kummituksena olo. Kuulema olin yhden "rääpäleen" kummi. Erosin heti täysi-ikäiseksi tultuani evlutista. En kuulu mihinkään usk.yhteisöön, enkä ole edes harkinnut liittymistä! Enkä harkitse! Nyt on mittarissa jo 65.

      Ao. syntyi 25 vuotta mun evlutista eroamisen jälkeen. Hlökohtaisesti minulta ei kukaan ollut kysynyt suostumustai ao. "virkaan"! Kuulema on merkintä "kirkonkirjoissa", että olen ao. hölön kummi. Iältään 30:senä ao. hölö otti kerran asian puheksi moitiskellen, etten edes "kummilahjusta" ollut hommannut. Itte en asiasta ollut tietoinen ennenkuin ao. hölö otti asian puheeksi kerran pikku-situkoissaan.

      Ihmettelen vaan? Olen / olin hänen muka-kummi. Tietääkseni ateistina ei asia edes koske millään lailla minua. Hölön moitteet menivät toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Ei vaikuttanut mopon ohjaukseen millään tavalla. Ei tullut näppyjä naamaan, ei vienyt yöunia enkä nähnyt painajaisia.

    • Anonyymi

      Nii-joo? Kummalista on kummituksena olo. Kuulema olin yhden "rääpäleen" kummi. Erosin heti täysi-ikäiseksi tultuani evlutista. En kuulu mihinkään usk.yhteisöön, enkä ole edes harkinnut liittymistä! Enkä harkitse! Nyt on mittarissa jo 65.

      Ao. syntyi 25 vuotta mun evlutista eroamisen jälkeen. Hlökohtaisesti minulta ei kukaan ollut kysynyt suostumustai ao. "virkaan"! Kuulema on merkintä "kirkonkirjoissa", että olen ao. hölön kummi. Iältään 30:senä ao. hölö otti kerran asian puheksi moitiskellen, etten edes "kummilahjusta" ollut hommannut. Itte en asiasta ollut tietoinen ennenkuin ao. hölö otti asian puheeksi kerran pikku-situkoissaan.

      Ihmettelen vaan? Olen / olin hänen muka-kummi. Tietääkseni ateistina ei asia edes koske millään lailla minua. Hölön moitteet menivät toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Ei vaikuttanut mopon ohjaukseen millään tavalla. Ei tullut näppyjä naamaan, ei vienyt yöunia enkä nähnyt painajaisia.

      • Anonyymi

        Voiko olla kummina ellei kuulu seurakuntaan. Luullakseni ei voi.
        Kuuluttava seurakuntaan kummin.


    • Anonyymi

      Hääpari kutsuu häihin vain ne jotka haluaa kutsua.

    • Anonyymi

      Minulla on neljä aikuista kummilasta. Yhden häissä olen ollut, muiden häihin en ole kutsua saanut. Turhaa siitä on nipottaa, jokainen valitsee itse häävieraansa, eikä kummi ole mikään automaattinen häävieras, vaan riippuu tietenkin kummin ja lapsen suhteesta.

    • Anonyymi

      Jokainen kutsuu sen verran vieraita kuin katsoo voivansa kestittää.
      Jos ei kutsua kuulu, niin ei siitä tarbitse nokkiinsa otta.
      Monien suhde kummeihin alka hiipua nuoruusiäsä. Jos ei yhteyttä ole kuin merkkipäivinä, niin kummikin joutuu tilanteeseen, jossa on lahjoin kummius todistettava joka vuosi.
      Eihän siinä mitään järkeä ole.
      Harva kummi kuitenkaan täyttää sen velvoitteen, joka kummille kuuluu, eli seuraa ja harjoittaa kummilapsen kasvatusta kristinuskoon ja jumalanpelkoon.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe