Miten saada sisko AS-tutkimuksiin?

Anonyymi

Miten saan aikuisen siskon Asperger tutkimuksiin?
Olen melko varma että hän tarvitsee apua, mutta hän kiistää että hänellä olisi mitään huolia tai ongelmia, vaikka selkeästi jän ei voi hyvin. Kaikki lukemani tieto viittaa AS:ään. Olen varma että hän suuttuu tosi paljon, jos sanon että epäilen hänellä olevan Asperger.

15

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos ihminen ei itse koe tarvetta, et häntä myöskään saa tutkimuksiin. Eikä auta aina, vaikka kokisi tarvetta jos ei tosi paha tilanne ja isoja ongelmia. Ellei sitten hae diagnoosia yksityiseltä, jolloin menee omasta pussista ja on kai aika hintavaa (1000-2000€ laskin joskus). Ja sittenkin se diagnoosi on vaikea saada, koska vaatii ymmärtääkseni tietoja aina lapsuudesta saakka. Viisaammat valistakoot lisää.

      Kaikki kuitenkin lähtee siitä, että siskosi haluaa itse selvittää onko.

    • Anonyymi

      Vähän ilkeästi sanon, että mitä sille diagnoosilla tekee. Aspergeria, Autismia tai muitakaan neuropsykiatrisia tiloja ei voi hoitaa/korjata. Oireiden lieventämistä lähinnä. Voiha se diagnoosi joihinkin etuisuuksiin vaikuttaa.

      • Anonyymi

        Juurikin näin. Diagnoosin saaminen ei auta yhtään mitään. Silti on hyvä olla avoin. Kun en jossakin virastossa käsitä asioita, sanon diagnonosoituna miehenä, että käsitän asioita vähemmän asioita as-digeni takia. junnu jr


    • Anonyymi

      Onhan heille neuropsykiatrista valmennusta. Eikö siitä voi olla apua? Siskon tilanne on tosi paha. Ongelmia on monilla alueilla. Silmäni on alkaneet nyt aueta. Lapsuuden ajasta vaikeaa saada tietoa. Aspergerista on tosi vähän tietoa Suomessa, ja tuskin on tullut itse ajatelleeksi sen mahdollisuutta. Ymäpäristö väärinymmärtää häntä ja hän ei ymmärrä mistä se johtuu.

    • Anonyymi

      Tieto hommattava tosiaan itse. Esim. Adlibris ja sinne hakusanaksi naisten asperger/ women's asperger tms. Englanniksi siis löytyy. Testit tosin eri maissa erilaisia. Usa ja britit,saa helpommin koska hoito jokatapauksessa yleensä itse maksettava.

      Kysymykset myös kyseenalaisia,väärinymmärrys mahdollisuus helposti. Ilmeisesti NT ihmisten laatimia. En panisi paljon painoa tai kysyn kuka pätevä diagnosoimaan. Haastattelut on käytynä jo...voisin sanoa monta kohtaa joita kritisoin.

      Parempi oppia elämään asian kanssa ja levittää ymmärrystä muillekin. Tiedän että on vaikeaa ja monta elämää suotta mennyt pilalle kun ympäristö ei tajua. Pakolla assia ei ainakaan saa mihinkään.

    • Anonyymi

      Tarkoitko että kannattaa kuitenkin diagnosoida? Vai onko parempi itse vaan lukea netistä ja etsiä tietoa miten elää? Onko kukaan aikuinen saanut neuropsykiatrista valmennusta ja onko siitä ollut apua?

      • Anonyymi

        Enpä ole kuullut että as- diagnoosilla kukaan olisi terapiaa saanut. Tiukassa voi olla ensin diagnoosi ja etenkin terapia. Rahan ja tiedon puute esteenä.
        Kognitiivinen terapia itseä muinoin auttoi, ei silloin edes tiedetty aspergerista. Riippuu niin paljon terapeutin ammattitaidosta. Pitäisi olla tosi hyvät tiedot autismista ja persoonaltaan sopiva.
        Minusta on aivan hullua ettei nämä lievemmät tapaukset kuulu oikein mihinkään. Autismiliitossakin esim. vertaisjuttuihin vaaditaan diagnoosi. Miksihän? Psykiatriaan nämä eivät kuulu lainkaan.
        Paljon olisi tehtävää asiassa. Kansanliike olisi tarpeen.
        Jokainen miettii kohdallaan lähteekö hakemaan diagnoosia. Ja senkin kenelle diagnoosin tietäminen on aiheellista paljastaa. Miksi sen salaamista tarvitaan vielä nykyäänkin.
        Hyvä kirja
        Philip Wylie, Very late diagnosis of asperger syndrome


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä ole kuullut että as- diagnoosilla kukaan olisi terapiaa saanut. Tiukassa voi olla ensin diagnoosi ja etenkin terapia. Rahan ja tiedon puute esteenä.
        Kognitiivinen terapia itseä muinoin auttoi, ei silloin edes tiedetty aspergerista. Riippuu niin paljon terapeutin ammattitaidosta. Pitäisi olla tosi hyvät tiedot autismista ja persoonaltaan sopiva.
        Minusta on aivan hullua ettei nämä lievemmät tapaukset kuulu oikein mihinkään. Autismiliitossakin esim. vertaisjuttuihin vaaditaan diagnoosi. Miksihän? Psykiatriaan nämä eivät kuulu lainkaan.
        Paljon olisi tehtävää asiassa. Kansanliike olisi tarpeen.
        Jokainen miettii kohdallaan lähteekö hakemaan diagnoosia. Ja senkin kenelle diagnoosin tietäminen on aiheellista paljastaa. Miksi sen salaamista tarvitaan vielä nykyäänkin.
        Hyvä kirja
        Philip Wylie, Very late diagnosis of asperger syndrome

        Minä sain as-diagnoosilla Kelan tukemaa terapiaa, tai kuntousta, keskusteluapua nyt kuitenkin. Olen 50 nainen, diagnoosin sain muutama vuosi sitten yksityiseltä.
        Ammattilaisen diagnoosi on mielestäni tärkeä, koska itseään ei voi luotettavasti diagnosoida. Netti vilisee itsensä aspergereiksi selittäneitä persoonallisuushäiriöisiä, jotka vain sotkevat ihmisten ymmärrystä aspergerista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä sain as-diagnoosilla Kelan tukemaa terapiaa, tai kuntousta, keskusteluapua nyt kuitenkin. Olen 50 nainen, diagnoosin sain muutama vuosi sitten yksityiseltä.
        Ammattilaisen diagnoosi on mielestäni tärkeä, koska itseään ei voi luotettavasti diagnosoida. Netti vilisee itsensä aspergereiksi selittäneitä persoonallisuushäiriöisiä, jotka vain sotkevat ihmisten ymmärrystä aspergerista.

        Itse olen 60 nainen, itse diagnosoinut. Miiksipä enää virallista diagnoosia tarvitsisin. Olen lukenut eri kielllä n 30 kirjaa aiheesta. On se ainakin varmempaa kuin nettikeskustelut. Sinänsähän diagnoosi virallisenakin on vain jonkun mielipide, ei siihen mitään koetta tai testiä ole. Kysymyksetkin niin moniselitteisiä, haastatteluissa jouduin monesti kysymään tarkennusta mitä tarkoitetaan. Kuka antaa pätevän diagnoosin? Eihän tämä psykiatrin asia ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen 60 nainen, itse diagnosoinut. Miiksipä enää virallista diagnoosia tarvitsisin. Olen lukenut eri kielllä n 30 kirjaa aiheesta. On se ainakin varmempaa kuin nettikeskustelut. Sinänsähän diagnoosi virallisenakin on vain jonkun mielipide, ei siihen mitään koetta tai testiä ole. Kysymyksetkin niin moniselitteisiä, haastatteluissa jouduin monesti kysymään tarkennusta mitä tarkoitetaan. Kuka antaa pätevän diagnoosin? Eihän tämä psykiatrin asia ole?

        Onhan toki testit, itse olin yhteensä useampana päivänä yhteensä noin 20 tuntia testeissä, jotka teki neuropsykologi. Siihen päälle useita käyntejä autismiin ja adhd-kirjoon erikoistuneella psykiatrilla, joka neuropsykologin lausunnon perusteella teki lopullisen diagnoosin.
        Psykiatrin asia tämä on mielestäni siltä osin, että kun 50 tulee as-epäily, on ehtinyt melko varmasti saada vähintään masennuksen ja usein vääriä mielenterveyden diagnooseja.


      • Anonyymi

        Oikeassa olet, vääriä diagnooseja lie paljon. Ei vaan täällä maaseudulla ole yhtä ainutta tuon nimisistä ammatti- ihmisistä ja jatkoon ei pääse perusterveydenhuollosta. Mahtaa olla tyyristä hommaa. Onnistunee yksityisellä puolella rahakkaille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeassa olet, vääriä diagnooseja lie paljon. Ei vaan täällä maaseudulla ole yhtä ainutta tuon nimisistä ammatti- ihmisistä ja jatkoon ei pääse perusterveydenhuollosta. Mahtaa olla tyyristä hommaa. Onnistunee yksityisellä puolella rahakkaille.

        Kannattaa sinnikkäästi vaatia lähetettä perusterveydenhuollosta. Jos vain voimat riittävät. Kaivella lakipykäliä terveydenhoidosta ja pyytää apua ja neuvoja. Kunnilla on yllättävän paljon velvollisuuksia joista tietenkin rahan ja resurssien puutteessa yrittävät laistaa, mutta kaatuihan se Goljatkin lopulta. Tsemppiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä sain as-diagnoosilla Kelan tukemaa terapiaa, tai kuntousta, keskusteluapua nyt kuitenkin. Olen 50 nainen, diagnoosin sain muutama vuosi sitten yksityiseltä.
        Ammattilaisen diagnoosi on mielestäni tärkeä, koska itseään ei voi luotettavasti diagnosoida. Netti vilisee itsensä aspergereiksi selittäneitä persoonallisuushäiriöisiä, jotka vain sotkevat ihmisten ymmärrystä aspergerista.

        Miten prosessi meni? Mistä aloitit, mitä sanoit 1. tapaamisessa, mitä maksoi ja kauanko selvitys kesti kokonaisuudessaan? Onko tosiaan pakko olla tietoja lapsuudesta? Äitini enää elossa, mutta en missään nimessä halua hänen tietävän jos saisin diagnoosin.

        Eli haluaisin selvittää oman tilanteni, mutta homma sekä pelottaa monesta syystä että epäilen ettei minulla ole varaa. Ikää jo hyvän matkaa yli 40.

        Kiitos jos voit jakaa tietoa!


    • Anonyymi

      Tosi ikävää kuulla että diagnoosi, tieto ja terapia ovat kovin niukassa.
      Jokin kansalaisaloite tai Autismiliiton ja samankaltaisten yhdistysten yhteydenotto päättäjiin jossa vaaditaan muutoksia ja käypähoitoa olisi varmasti tarpeen.

      • Anonyymi

        Tällä hetkellä on olemassa kansalaisaloite terapiatakuusta ilman diagnoosia. Sinnekin olin yhteyksissä mutta ei kuulu kuulema tämä asia sinnekään. No ei tietty kun ei ole mielenterveydenhäiriö....on se niin vaikeaa tämä byrokratia. Asia olisi toisaalta niin helpolla autettavissa. Mikä tässä maassa oikein mättää?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe