miten kauan tuollaisen pienen venedieselin vetolevyn kuulusi kestää? voiko olla alkuperäinen vetolevy 5000 tuntia ajetussa moottorissa? Jääkö merelle jos vetolevun ne jouset hajoo yhtäkkiä? Pitäisikö varoiksi uusia etukäteen?
kauanko vetolevy kestää?
15
1535
Vastaukset
- Anonyymi
Minulla on vene pienellä dieselillä, mutta vetolevystä en ole koskaan kuullutkaan.
- Anonyymi
se on vauhtipyörän ja vaihteiston välissä oleva levy. on se siellä koneessasi ellei ole joku volvo penta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
se on vauhtipyörän ja vaihteiston välissä oleva levy. on se siellä koneessasi ellei ole joku volvo penta
Mun veneessä vauhtipyörän ja vaihteiston välissä on koko dieselmoottori apulaitteineen edellä mainittuja komponentteja lukuunottamatta.
Voi siellä kenties jokin vetolevykin jossain olla, mutten tiedä siitä mitään.
En ole dieselmoottorini suunnittelija, vaan veneeni ja sen moottorin omistaja ja käyttäjä.
Jos sillä vetolevyllä on jotain oleellista merkitystä veneilijöille, niin ehkäpä joku voisi kertoa että mitä se tekee, eli miksi siellä jossain sellainen on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun veneessä vauhtipyörän ja vaihteiston välissä on koko dieselmoottori apulaitteineen edellä mainittuja komponentteja lukuunottamatta.
Voi siellä kenties jokin vetolevykin jossain olla, mutten tiedä siitä mitään.
En ole dieselmoottorini suunnittelija, vaan veneeni ja sen moottorin omistaja ja käyttäjä.
Jos sillä vetolevyllä on jotain oleellista merkitystä veneilijöille, niin ehkäpä joku voisi kertoa että mitä se tekee, eli miksi siellä jossain sellainen on.Huomaan kyllä ettet ymmärrä veneen moottorista mitään, kun kerran tälläisiä sammakoita suustasi päästät:
"Mun veneessä vauhtipyörän ja vaihteiston välissä on koko dieselmoottori apulaitteineen"
Sekoitat vauhipyörän ja hihnapyörän keskenään.
Terveisin moottorijamppa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomaan kyllä ettet ymmärrä veneen moottorista mitään, kun kerran tälläisiä sammakoita suustasi päästät:
"Mun veneessä vauhtipyörän ja vaihteiston välissä on koko dieselmoottori apulaitteineen"
Sekoitat vauhipyörän ja hihnapyörän keskenään.
Terveisin moottorijamppaNo on meilläkin vp jossa vauhtipyörä on koneen etupäässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomaan kyllä ettet ymmärrä veneen moottorista mitään, kun kerran tälläisiä sammakoita suustasi päästät:
"Mun veneessä vauhtipyörän ja vaihteiston välissä on koko dieselmoottori apulaitteineen"
Sekoitat vauhipyörän ja hihnapyörän keskenään.
Terveisin moottorijamppaVauhtipyörä on pienissä dieseleissä usein integroitu yhteen hihnapyörän kanssa.
Jos kerran tarkoitit vetolevyllä kytkinlevyä, mikset sitä sellaiseksi myös kutsu?
Kytkin levy on pienissä dieseleissä vastakkaisella puolella moottoria kuin vauhtipyörä, ja sen halkaisija ja massa, ja siten myös hitausmomentti on paljon vauhtipyörää pienempi, eikä se siten edes vauhtipyöränä toimikaan.
Toisaalta kytkin ja vaihteisto on integroitu yhteen merivaihteeksi, eikä veneilijän tai veneen omistajan ole tarpeen sen sisäisestä rakenteesta tietääkään. Miksi ihmeessä oletit toisin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vauhtipyörä on pienissä dieseleissä usein integroitu yhteen hihnapyörän kanssa.
Jos kerran tarkoitit vetolevyllä kytkinlevyä, mikset sitä sellaiseksi myös kutsu?
Kytkin levy on pienissä dieseleissä vastakkaisella puolella moottoria kuin vauhtipyörä, ja sen halkaisija ja massa, ja siten myös hitausmomentti on paljon vauhtipyörää pienempi, eikä se siten edes vauhtipyöränä toimikaan.
Toisaalta kytkin ja vaihteisto on integroitu yhteen merivaihteeksi, eikä veneilijän tai veneen omistajan ole tarpeen sen sisäisestä rakenteesta tietääkään. Miksi ihmeessä oletit toisin?"Jos kerran tarkoitit vetolevyllä kytkinlevyä,"
Kytkinlevy ja vetolevy ovat eri asiat. Käyttötarkoituksen puolesta niitä voi verrata (välittävät moottorin voiman vaihteistolle), mutta toiminnallisuudessa on eroja (toinen irroittaa ja luistaa, toinen ei irroita mutta joustaa).
"Toisaalta kytkin ja vaihteisto on integroitu yhteen merivaihteeksi,"
Eipä olekkaan. Ennemin on integroitu moottoriin, mutta en ala tätä väittämään.
"Vauhtipyörä on pienissä dieseleissä usein integroitu yhteen hihnapyörän kanssa."
Joissain aatamin aikaisissa1940-luvulla suunnitelluissa joo voi olla (esim. VP MD2). Mutta ei ole nykymoottoreissa. Toisaalta, mikä on pieni dieseli. Mielestäni 30-40 heppainen on vielä pieni diesel moottorina, kun jo 40 jalkaisissa purjeveissä on usein paljon isompi.
Kubota taitaa olla aika yleinen pieni moottori. Kun googlen kuvahaulla niitä katselee, niin kyllä se vauhtipyörä on nykymoottoreissa ihan siellä merikytkimen päässä.
Tässä Kubotan 2 sylinterinen ja 9,9 heppainen:
https://machinery.fi/moottorit-ja-generaattorit/moottorit/kubota-teollisuusmoottorit/sm-sarja/tuote-1-2
- Anonyymi
Vetolevyn, jota vastaa autossa kytkinlevy, kesto riippuu täysin käytöstä. Mitä useammin vaihdat, varisnkin liian nopeasti, eteen - taakse vaihdetta, niin sen vähemmän aikaa se vetolevy kestää.
Moottoin veto ei voi kytkeytyä suoraan vaihteeseen vaan tarvitaan väliin joustavuutta, sen tekee vetolevy. Kun veto levy hajoaa, loppuu matkanteko siihen. Yleesnä se hajoaa juuri silloin, kun vaihteeen suuntaa muttaa. Toivottavasti ei jarrutuksessa ja tule törmäys laituriin.
Terveisin moottorijamppa- Anonyymi
vetolevy ei vertautu auton kytkimeen koska kytkin on autossa luistattamista varten. vetolevy on taas pultattu kiinni vauhtipyörään. sen tarkoitus on vain vaimentaa isommat tärskyt vaihdettaessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vetolevy ei vertautu auton kytkimeen koska kytkin on autossa luistattamista varten. vetolevy on taas pultattu kiinni vauhtipyörään. sen tarkoitus on vain vaimentaa isommat tärskyt vaihdettaessa.
Vertailu taas onnistuu siksi, että kummankin tarkoitus on siirtää moottorin voima vaihteistoon.
Moottorijamppa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vetolevy ei vertautu auton kytkimeen koska kytkin on autossa luistattamista varten. vetolevy on taas pultattu kiinni vauhtipyörään. sen tarkoitus on vain vaimentaa isommat tärskyt vaihdettaessa.
Otapa selvää miten asiat on isoissa laiva dieseleissä. Kyllä niissä kytkin luistaa vaihtamisen yhteydessä ihan olennaisen kauan, ellei kyseessä ole sellainen kone mikä vaihtaa pakilla pyörimissuuntaansa, niitäkin kun on olemassa, jolloin kytkintä ei tarvita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Otapa selvää miten asiat on isoissa laiva dieseleissä. Kyllä niissä kytkin luistaa vaihtamisen yhteydessä ihan olennaisen kauan, ellei kyseessä ole sellainen kone mikä vaihtaa pakilla pyörimissuuntaansa, niitäkin kun on olemassa, jolloin kytkintä ei tarvita.
Voitko pistää linkin ison (tai pienen) laivan kytkimeen joka luistaa tarkoituksella?
Lavakoneissa käytetään suunnanvaihto yleensä vain kiinteälapaisen potkurin yhteydessä. Säätölapapotkurin yhteydessä usein on alennusvaihde ja useinkaan ei irrotuskytkintä lainkaan jos 1 kone / akseli. Hidaskäyntisissä ei edes alennusvaihdetta.
Mulla volvo tmd40a. Ekan vaihdoin kun tein varmuuden vuoksi rempan. Seuraava hajosikin yllättäen jo reilun 200h jälkeen. Meno loppuu sit siihen. Onneksi meni melkein jo kotisatamassa.
Oli pitänyt välillä karmeeta ääntä ku irronneet hilut jauhautui aina silloin tällöin.
Meni sitten lopulta ihan rauhallisessa matkavauhdissa.
Helppo vaihtaa vedessäkin akselivetoisessa.- Anonyymi
miksi aina vedotaan kotisataman läheisyyteen kun ollaan haksirikon partaalla veneineen. ihmettelen myös miksi jotkut pitää suksiboksia autoissa keskellä kesää katolla ja perustelee sitä talven läheisyydellä. mun mielestä sellaiset asiat kuin läheisyys kuuluu romantiikkaan ja tekniikka pidettävä erillisenä asianaan.
- Anonyymi
Tmd 40, sekö muka on pieni venedieseli ?!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2473436Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2601213Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin581160- 82998
Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes92946Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56896eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.91883- 168854
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14804En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin110795