kauanko vetolevy kestää?

Anonyymi

miten kauan tuollaisen pienen venedieselin vetolevyn kuulusi kestää? voiko olla alkuperäinen vetolevy 5000 tuntia ajetussa moottorissa? Jääkö merelle jos vetolevun ne jouset hajoo yhtäkkiä? Pitäisikö varoiksi uusia etukäteen?

15

1572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla on vene pienellä dieselillä, mutta vetolevystä en ole koskaan kuullutkaan.

      • Anonyymi

        se on vauhtipyörän ja vaihteiston välissä oleva levy. on se siellä koneessasi ellei ole joku volvo penta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se on vauhtipyörän ja vaihteiston välissä oleva levy. on se siellä koneessasi ellei ole joku volvo penta

        Mun veneessä vauhtipyörän ja vaihteiston välissä on koko dieselmoottori apulaitteineen edellä mainittuja komponentteja lukuunottamatta.
        Voi siellä kenties jokin vetolevykin jossain olla, mutten tiedä siitä mitään.
        En ole dieselmoottorini suunnittelija, vaan veneeni ja sen moottorin omistaja ja käyttäjä.
        Jos sillä vetolevyllä on jotain oleellista merkitystä veneilijöille, niin ehkäpä joku voisi kertoa että mitä se tekee, eli miksi siellä jossain sellainen on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun veneessä vauhtipyörän ja vaihteiston välissä on koko dieselmoottori apulaitteineen edellä mainittuja komponentteja lukuunottamatta.
        Voi siellä kenties jokin vetolevykin jossain olla, mutten tiedä siitä mitään.
        En ole dieselmoottorini suunnittelija, vaan veneeni ja sen moottorin omistaja ja käyttäjä.
        Jos sillä vetolevyllä on jotain oleellista merkitystä veneilijöille, niin ehkäpä joku voisi kertoa että mitä se tekee, eli miksi siellä jossain sellainen on.

        Huomaan kyllä ettet ymmärrä veneen moottorista mitään, kun kerran tälläisiä sammakoita suustasi päästät:

        "Mun veneessä vauhtipyörän ja vaihteiston välissä on koko dieselmoottori apulaitteineen"

        Sekoitat vauhipyörän ja hihnapyörän keskenään.

        Terveisin moottorijamppa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaan kyllä ettet ymmärrä veneen moottorista mitään, kun kerran tälläisiä sammakoita suustasi päästät:

        "Mun veneessä vauhtipyörän ja vaihteiston välissä on koko dieselmoottori apulaitteineen"

        Sekoitat vauhipyörän ja hihnapyörän keskenään.

        Terveisin moottorijamppa

        No on meilläkin vp jossa vauhtipyörä on koneen etupäässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaan kyllä ettet ymmärrä veneen moottorista mitään, kun kerran tälläisiä sammakoita suustasi päästät:

        "Mun veneessä vauhtipyörän ja vaihteiston välissä on koko dieselmoottori apulaitteineen"

        Sekoitat vauhipyörän ja hihnapyörän keskenään.

        Terveisin moottorijamppa

        Vauhtipyörä on pienissä dieseleissä usein integroitu yhteen hihnapyörän kanssa.

        Jos kerran tarkoitit vetolevyllä kytkinlevyä, mikset sitä sellaiseksi myös kutsu?
        Kytkin levy on pienissä dieseleissä vastakkaisella puolella moottoria kuin vauhtipyörä, ja sen halkaisija ja massa, ja siten myös hitausmomentti on paljon vauhtipyörää pienempi, eikä se siten edes vauhtipyöränä toimikaan.

        Toisaalta kytkin ja vaihteisto on integroitu yhteen merivaihteeksi, eikä veneilijän tai veneen omistajan ole tarpeen sen sisäisestä rakenteesta tietääkään. Miksi ihmeessä oletit toisin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vauhtipyörä on pienissä dieseleissä usein integroitu yhteen hihnapyörän kanssa.

        Jos kerran tarkoitit vetolevyllä kytkinlevyä, mikset sitä sellaiseksi myös kutsu?
        Kytkin levy on pienissä dieseleissä vastakkaisella puolella moottoria kuin vauhtipyörä, ja sen halkaisija ja massa, ja siten myös hitausmomentti on paljon vauhtipyörää pienempi, eikä se siten edes vauhtipyöränä toimikaan.

        Toisaalta kytkin ja vaihteisto on integroitu yhteen merivaihteeksi, eikä veneilijän tai veneen omistajan ole tarpeen sen sisäisestä rakenteesta tietääkään. Miksi ihmeessä oletit toisin?

        "Jos kerran tarkoitit vetolevyllä kytkinlevyä,"

        Kytkinlevy ja vetolevy ovat eri asiat. Käyttötarkoituksen puolesta niitä voi verrata (välittävät moottorin voiman vaihteistolle), mutta toiminnallisuudessa on eroja (toinen irroittaa ja luistaa, toinen ei irroita mutta joustaa).

        "Toisaalta kytkin ja vaihteisto on integroitu yhteen merivaihteeksi,"

        Eipä olekkaan. Ennemin on integroitu moottoriin, mutta en ala tätä väittämään.


        "Vauhtipyörä on pienissä dieseleissä usein integroitu yhteen hihnapyörän kanssa."

        Joissain aatamin aikaisissa1940-luvulla suunnitelluissa joo voi olla (esim. VP MD2). Mutta ei ole nykymoottoreissa. Toisaalta, mikä on pieni dieseli. Mielestäni 30-40 heppainen on vielä pieni diesel moottorina, kun jo 40 jalkaisissa purjeveissä on usein paljon isompi.

        Kubota taitaa olla aika yleinen pieni moottori. Kun googlen kuvahaulla niitä katselee, niin kyllä se vauhtipyörä on nykymoottoreissa ihan siellä merikytkimen päässä.

        Tässä Kubotan 2 sylinterinen ja 9,9 heppainen:

        https://machinery.fi/moottorit-ja-generaattorit/moottorit/kubota-teollisuusmoottorit/sm-sarja/tuote-1-2


    • Anonyymi

      Vetolevyn, jota vastaa autossa kytkinlevy, kesto riippuu täysin käytöstä. Mitä useammin vaihdat, varisnkin liian nopeasti, eteen - taakse vaihdetta, niin sen vähemmän aikaa se vetolevy kestää.

      Moottoin veto ei voi kytkeytyä suoraan vaihteeseen vaan tarvitaan väliin joustavuutta, sen tekee vetolevy. Kun veto levy hajoaa, loppuu matkanteko siihen. Yleesnä se hajoaa juuri silloin, kun vaihteeen suuntaa muttaa. Toivottavasti ei jarrutuksessa ja tule törmäys laituriin.


      Terveisin moottorijamppa

      • Anonyymi

        vetolevy ei vertautu auton kytkimeen koska kytkin on autossa luistattamista varten. vetolevy on taas pultattu kiinni vauhtipyörään. sen tarkoitus on vain vaimentaa isommat tärskyt vaihdettaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vetolevy ei vertautu auton kytkimeen koska kytkin on autossa luistattamista varten. vetolevy on taas pultattu kiinni vauhtipyörään. sen tarkoitus on vain vaimentaa isommat tärskyt vaihdettaessa.

        Vertailu taas onnistuu siksi, että kummankin tarkoitus on siirtää moottorin voima vaihteistoon.

        Moottorijamppa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vetolevy ei vertautu auton kytkimeen koska kytkin on autossa luistattamista varten. vetolevy on taas pultattu kiinni vauhtipyörään. sen tarkoitus on vain vaimentaa isommat tärskyt vaihdettaessa.

        Otapa selvää miten asiat on isoissa laiva dieseleissä. Kyllä niissä kytkin luistaa vaihtamisen yhteydessä ihan olennaisen kauan, ellei kyseessä ole sellainen kone mikä vaihtaa pakilla pyörimissuuntaansa, niitäkin kun on olemassa, jolloin kytkintä ei tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otapa selvää miten asiat on isoissa laiva dieseleissä. Kyllä niissä kytkin luistaa vaihtamisen yhteydessä ihan olennaisen kauan, ellei kyseessä ole sellainen kone mikä vaihtaa pakilla pyörimissuuntaansa, niitäkin kun on olemassa, jolloin kytkintä ei tarvita.

        Voitko pistää linkin ison (tai pienen) laivan kytkimeen joka luistaa tarkoituksella?
        Lavakoneissa käytetään suunnanvaihto yleensä vain kiinteälapaisen potkurin yhteydessä. Säätölapapotkurin yhteydessä usein on alennusvaihde ja useinkaan ei irrotuskytkintä lainkaan jos 1 kone / akseli. Hidaskäyntisissä ei edes alennusvaihdetta.


    • Mulla volvo tmd40a. Ekan vaihdoin kun tein varmuuden vuoksi rempan. Seuraava hajosikin yllättäen jo reilun 200h jälkeen. Meno loppuu sit siihen. Onneksi meni melkein jo kotisatamassa.
      Oli pitänyt välillä karmeeta ääntä ku irronneet hilut jauhautui aina silloin tällöin.
      Meni sitten lopulta ihan rauhallisessa matkavauhdissa.
      Helppo vaihtaa vedessäkin akselivetoisessa.

      • Anonyymi

        miksi aina vedotaan kotisataman läheisyyteen kun ollaan haksirikon partaalla veneineen. ihmettelen myös miksi jotkut pitää suksiboksia autoissa keskellä kesää katolla ja perustelee sitä talven läheisyydellä. mun mielestä sellaiset asiat kuin läheisyys kuuluu romantiikkaan ja tekniikka pidettävä erillisenä asianaan.


      • Anonyymi

        Tmd 40, sekö muka on pieni venedieseli ?!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6153
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3916
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2299
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1910
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1353
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1030
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe