kauanko vetolevy kestää?

Anonyymi

miten kauan tuollaisen pienen venedieselin vetolevyn kuulusi kestää? voiko olla alkuperäinen vetolevy 5000 tuntia ajetussa moottorissa? Jääkö merelle jos vetolevun ne jouset hajoo yhtäkkiä? Pitäisikö varoiksi uusia etukäteen?

15

2449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla on vene pienellä dieselillä, mutta vetolevystä en ole koskaan kuullutkaan.

      • Anonyymi

        se on vauhtipyörän ja vaihteiston välissä oleva levy. on se siellä koneessasi ellei ole joku volvo penta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se on vauhtipyörän ja vaihteiston välissä oleva levy. on se siellä koneessasi ellei ole joku volvo penta

        Mun veneessä vauhtipyörän ja vaihteiston välissä on koko dieselmoottori apulaitteineen edellä mainittuja komponentteja lukuunottamatta.
        Voi siellä kenties jokin vetolevykin jossain olla, mutten tiedä siitä mitään.
        En ole dieselmoottorini suunnittelija, vaan veneeni ja sen moottorin omistaja ja käyttäjä.
        Jos sillä vetolevyllä on jotain oleellista merkitystä veneilijöille, niin ehkäpä joku voisi kertoa että mitä se tekee, eli miksi siellä jossain sellainen on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun veneessä vauhtipyörän ja vaihteiston välissä on koko dieselmoottori apulaitteineen edellä mainittuja komponentteja lukuunottamatta.
        Voi siellä kenties jokin vetolevykin jossain olla, mutten tiedä siitä mitään.
        En ole dieselmoottorini suunnittelija, vaan veneeni ja sen moottorin omistaja ja käyttäjä.
        Jos sillä vetolevyllä on jotain oleellista merkitystä veneilijöille, niin ehkäpä joku voisi kertoa että mitä se tekee, eli miksi siellä jossain sellainen on.

        Huomaan kyllä ettet ymmärrä veneen moottorista mitään, kun kerran tälläisiä sammakoita suustasi päästät:

        "Mun veneessä vauhtipyörän ja vaihteiston välissä on koko dieselmoottori apulaitteineen"

        Sekoitat vauhipyörän ja hihnapyörän keskenään.

        Terveisin moottorijamppa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaan kyllä ettet ymmärrä veneen moottorista mitään, kun kerran tälläisiä sammakoita suustasi päästät:

        "Mun veneessä vauhtipyörän ja vaihteiston välissä on koko dieselmoottori apulaitteineen"

        Sekoitat vauhipyörän ja hihnapyörän keskenään.

        Terveisin moottorijamppa

        No on meilläkin vp jossa vauhtipyörä on koneen etupäässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaan kyllä ettet ymmärrä veneen moottorista mitään, kun kerran tälläisiä sammakoita suustasi päästät:

        "Mun veneessä vauhtipyörän ja vaihteiston välissä on koko dieselmoottori apulaitteineen"

        Sekoitat vauhipyörän ja hihnapyörän keskenään.

        Terveisin moottorijamppa

        Vauhtipyörä on pienissä dieseleissä usein integroitu yhteen hihnapyörän kanssa.

        Jos kerran tarkoitit vetolevyllä kytkinlevyä, mikset sitä sellaiseksi myös kutsu?
        Kytkin levy on pienissä dieseleissä vastakkaisella puolella moottoria kuin vauhtipyörä, ja sen halkaisija ja massa, ja siten myös hitausmomentti on paljon vauhtipyörää pienempi, eikä se siten edes vauhtipyöränä toimikaan.

        Toisaalta kytkin ja vaihteisto on integroitu yhteen merivaihteeksi, eikä veneilijän tai veneen omistajan ole tarpeen sen sisäisestä rakenteesta tietääkään. Miksi ihmeessä oletit toisin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vauhtipyörä on pienissä dieseleissä usein integroitu yhteen hihnapyörän kanssa.

        Jos kerran tarkoitit vetolevyllä kytkinlevyä, mikset sitä sellaiseksi myös kutsu?
        Kytkin levy on pienissä dieseleissä vastakkaisella puolella moottoria kuin vauhtipyörä, ja sen halkaisija ja massa, ja siten myös hitausmomentti on paljon vauhtipyörää pienempi, eikä se siten edes vauhtipyöränä toimikaan.

        Toisaalta kytkin ja vaihteisto on integroitu yhteen merivaihteeksi, eikä veneilijän tai veneen omistajan ole tarpeen sen sisäisestä rakenteesta tietääkään. Miksi ihmeessä oletit toisin?

        "Jos kerran tarkoitit vetolevyllä kytkinlevyä,"

        Kytkinlevy ja vetolevy ovat eri asiat. Käyttötarkoituksen puolesta niitä voi verrata (välittävät moottorin voiman vaihteistolle), mutta toiminnallisuudessa on eroja (toinen irroittaa ja luistaa, toinen ei irroita mutta joustaa).

        "Toisaalta kytkin ja vaihteisto on integroitu yhteen merivaihteeksi,"

        Eipä olekkaan. Ennemin on integroitu moottoriin, mutta en ala tätä väittämään.


        "Vauhtipyörä on pienissä dieseleissä usein integroitu yhteen hihnapyörän kanssa."

        Joissain aatamin aikaisissa1940-luvulla suunnitelluissa joo voi olla (esim. VP MD2). Mutta ei ole nykymoottoreissa. Toisaalta, mikä on pieni dieseli. Mielestäni 30-40 heppainen on vielä pieni diesel moottorina, kun jo 40 jalkaisissa purjeveissä on usein paljon isompi.

        Kubota taitaa olla aika yleinen pieni moottori. Kun googlen kuvahaulla niitä katselee, niin kyllä se vauhtipyörä on nykymoottoreissa ihan siellä merikytkimen päässä.

        Tässä Kubotan 2 sylinterinen ja 9,9 heppainen:

        https://machinery.fi/moottorit-ja-generaattorit/moottorit/kubota-teollisuusmoottorit/sm-sarja/tuote-1-2


    • Anonyymi

      Vetolevyn, jota vastaa autossa kytkinlevy, kesto riippuu täysin käytöstä. Mitä useammin vaihdat, varisnkin liian nopeasti, eteen - taakse vaihdetta, niin sen vähemmän aikaa se vetolevy kestää.

      Moottoin veto ei voi kytkeytyä suoraan vaihteeseen vaan tarvitaan väliin joustavuutta, sen tekee vetolevy. Kun veto levy hajoaa, loppuu matkanteko siihen. Yleesnä se hajoaa juuri silloin, kun vaihteeen suuntaa muttaa. Toivottavasti ei jarrutuksessa ja tule törmäys laituriin.


      Terveisin moottorijamppa

      • Anonyymi

        vetolevy ei vertautu auton kytkimeen koska kytkin on autossa luistattamista varten. vetolevy on taas pultattu kiinni vauhtipyörään. sen tarkoitus on vain vaimentaa isommat tärskyt vaihdettaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vetolevy ei vertautu auton kytkimeen koska kytkin on autossa luistattamista varten. vetolevy on taas pultattu kiinni vauhtipyörään. sen tarkoitus on vain vaimentaa isommat tärskyt vaihdettaessa.

        Vertailu taas onnistuu siksi, että kummankin tarkoitus on siirtää moottorin voima vaihteistoon.

        Moottorijamppa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vetolevy ei vertautu auton kytkimeen koska kytkin on autossa luistattamista varten. vetolevy on taas pultattu kiinni vauhtipyörään. sen tarkoitus on vain vaimentaa isommat tärskyt vaihdettaessa.

        Otapa selvää miten asiat on isoissa laiva dieseleissä. Kyllä niissä kytkin luistaa vaihtamisen yhteydessä ihan olennaisen kauan, ellei kyseessä ole sellainen kone mikä vaihtaa pakilla pyörimissuuntaansa, niitäkin kun on olemassa, jolloin kytkintä ei tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otapa selvää miten asiat on isoissa laiva dieseleissä. Kyllä niissä kytkin luistaa vaihtamisen yhteydessä ihan olennaisen kauan, ellei kyseessä ole sellainen kone mikä vaihtaa pakilla pyörimissuuntaansa, niitäkin kun on olemassa, jolloin kytkintä ei tarvita.

        Voitko pistää linkin ison (tai pienen) laivan kytkimeen joka luistaa tarkoituksella?
        Lavakoneissa käytetään suunnanvaihto yleensä vain kiinteälapaisen potkurin yhteydessä. Säätölapapotkurin yhteydessä usein on alennusvaihde ja useinkaan ei irrotuskytkintä lainkaan jos 1 kone / akseli. Hidaskäyntisissä ei edes alennusvaihdetta.


    • Mulla volvo tmd40a. Ekan vaihdoin kun tein varmuuden vuoksi rempan. Seuraava hajosikin yllättäen jo reilun 200h jälkeen. Meno loppuu sit siihen. Onneksi meni melkein jo kotisatamassa.
      Oli pitänyt välillä karmeeta ääntä ku irronneet hilut jauhautui aina silloin tällöin.
      Meni sitten lopulta ihan rauhallisessa matkavauhdissa.
      Helppo vaihtaa vedessäkin akselivetoisessa.

      • Anonyymi

        miksi aina vedotaan kotisataman läheisyyteen kun ollaan haksirikon partaalla veneineen. ihmettelen myös miksi jotkut pitää suksiboksia autoissa keskellä kesää katolla ja perustelee sitä talven läheisyydellä. mun mielestä sellaiset asiat kuin läheisyys kuuluu romantiikkaan ja tekniikka pidettävä erillisenä asianaan.


      • Anonyymi

        Tmd 40, sekö muka on pieni venedieseli ?!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Niin surullinen

      onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      189
      4703
    2. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      38
      3315
    3. 30
      2840
    4. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      141
      2748
    5. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

      Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      25
      2378
    6. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      67
      2247
    7. Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!

      Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää
      Suomalaiset julkkikset
      19
      2038
    8. Mitä tapahtuu?

      Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?
      Outokumpu
      31
      1780
    9. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      39
      1725
    10. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      79
      1394
    Aihe