Yksinäisyys narsistisuhteen jälkeen - mikä avuksi?

Anonyymi

Olin useita vuosia suhteessa narsistiin. Sinä aikana olimme aina vain kaksistaan. Narsisti ei ollut kiinnostunut tutustumaan ystäviini tai kavereihini. Pidin yhteyttä ystäviini omalla ajallani. Pikku hiljaa ystävien näkeminen jäi, koska olin niin uupunut jatkuvista draamoista narsistin kanssa. Jos en ollut narsistin kanssa tai emme riidelleet jostain asiasta tai yrittäneet yhdessä taas kerran, niin halusin olla yksin ja koota itseäni. En myöskään jaksanut kuunnella ystävien huolia samalla tavalla kuin ennen, koska olin itse niin lopussa. Psyykkisesti ja fyysisesti.

Olen elänyt koko elämäni parisuhteissa ja kavereiden tarve on ollut suht vähäinen, kun lapset ovat harrastaneet paljon ja työkin vienyt aina paljon aikaa. Loppuaika on pyhitetty perheelle ja ystäville. Nyt lapset ovat kasvaneet ja heillä on jo paljon omia juttuja ja asuvat myös isänsä luona.

Ystävien kanssa kyllä soitellaan, koska emme asu lähellä toisiamme. Heidän lapset ovat vielä pieniä ja heillä ei ole kovinkaan usein aikaa viettää aikaa yhdessä. Ymmärrän sen oikein hyvin, koska minulla oli ihan sama juttu. Uusien ystävien ja kavereiden saaminen tällä iällä ei ole ihan helppoa.

Koen itseni erittäin yksinäiseksi tällä hetkellä. En ole koskaan tarvinnut mitään valtaisaa kaveripiiriä. Muutamat hyvät ystävät ja kaveriperheet ovat hyvin riittäneet. Nyt vaan tosiaan elämäntilanteet heillä hektiset ja itsellä taas olisi enemmän aikaa. Osaan kyllä tehdä yksinkin asioita, mutta eihän se ole aina kiva tehdä asioita yksin. Onko muilla samoja ongelmia ja miten olette ongelman ratkaisseet?

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Onko muilla samoja ongelmia ja miten olette ongelman ratkaisseet?"

      No itse ny olen täs vanhemmalla iällä vaihtanut paikkakuntaa, että sitä sitten on jollain tavalla joutunut luomaan uudet sosiaaliset kuviot.

      Toki muutamaan vanhaa ystävään pidetään säännöllisesti yhteyttä, vaikka tapaamiset on harventuneet, kun on vielä työelämässä ja lapset tai paremminkin lapsenlapset vievät osan vapaa ajasta.

      Mutta tosiaan sieltä kotoa pitäisi lähteä ihmisten pariin ja uskaltautua juttelemaan vieraampien ihmisten kanssa, esim. luonnossa liikkuessa, kahviloissa, kirjastossa yms.

      Monillakin paikkakunnilla on myös kaikenlaista toimintaa, ilmaisiakin tapahtumia, luentoja, harrastepiirejä, yms. missä voi tavata ihmisiä. Järjestöillä on myös paikkoja joihin voi mennä suht edullisesti syömään ja istuutua jonkun ihmisen kanssa samaan pöytään. Myös kansalaiopistolla on monenlaista tarjontaa jossa kiinnostuksen mukaan tapaa ihmisiä ja yht. tekeminen yhdistää.

      Itse olen saanut enemmän tai vähemmän ystäviä, kun tykkään käydä pubissa, joissa on karaokea ja nykyään monessa baarissa on kerran viikossa ns. pubivisoja, joissa voi testata tietämystään milloin mistäkin aiheesta. Että hyvinkin tutuiksi on tultu ajan kanssa, että ihan pyöreitä vuosia täyttäneiden synttäreillekkin on kutsuttu.

      Myös vapaaehtotyö on yks juttu. Monien järjestöjen kirpparit yms. toimii vapaaehtoisvoimin, samoin ruuan jakaminen.

      Myös naapureiden kanssa kannattaa jutella postilaatikolla käydessä ja roskia viedessä, mikä saattaa poikia jopa kahvittelukutsun ja saada lenkkelyseuraa.

    • Anonyymi

      Karmeeta lukea tuota diipadaapaa, mitä kaikkea on tarjolla yksinäiselle ihmiselle ihan kuin yksinäinen olisi vähän tyhmä ja yksinkertainen, eikä noita pubi-karaoke ja muita vapaaehtoisia juttuja tietäisi. Aloittaja kyselijä ei varmaankaan halunnut kuulla näitä jo joka suunnalta tarjottuja samoja kliseitä. Aloittajan pointti näkemykseni ja kokemukseni mukaan oli se, miten vaikeaa vanhemman ihmisen enää on lähteä riekkumaan tai hakemaan "uutta elämää" tai alkaa hyysäämään jossain vapaaehtoismartoissa, kun itsellä on täysin tyhjä takki, eikä halua juuri muuhun kuin saada ymmärtävä olkapää ja toisen ihmisen välittävä tuki ja kannustus. Kyse ei ole siitä, etteikö ihminen itse tiedä,.vaan siitä, että haluaa vertaistukena kuulla, miten muut ovat kokeneet ja miten selvinneet, mitä toivoa on antaa kaikkensa menettäneelle muutakin kuin vaaan diipadaa "myös postilaatikon kanssa voit jutella, jos et muita löydä".

      • No sulla ei ny ainakaan ollu mitään rakentavaa antaa vastaukseksi tuohon aloittajan ongelmaan

        "Uusien ystävien ja kavereiden saaminen tällä iällä ei ole ihan helppoa. Onko muilla samoja ongelmia ja miten olette ongelman ratkaisseet?"

        Tuohon vastasin, mut sinä ny käsitit aloituksen toisin, mutta et ny itsekään ainakaan mitään myötuntoa ja kannustavaa ja toivoa herättävää kyennyt tuolle tyhjätakkiselle aloittajalle sanomaan.

        Toisaalta mietin, et oletko kuitenkin aloittaja itse, kun tunnut kuitenkin paremmin aloittajan tunnetilat ja tarpeet tietämään, vaikka aloituksessa ei niistä mainintaa ollutkaan .

        Tosiaan itse pyrin ottamaan kantaa siihen mistä on puhe, että pahoitteluni kun en ymmärtänyt että aloittajan tilanne olikin noin vaikea ja hän olikin kaikkensa menettänyt ja tarvitsikin enemmän ymmärtävää olkapäätä , vertaistukea ja toivoa, selviämiseen.

        Ei voi tietää, kun aloituksessa annettiin toisenlainen kuva, ettei tilanne ollut niin huono.

        Mutta joo tää on tämmöstä.

        Kommentissasi ny keskityit vain minun ja minun ehdotuksiani ehdotuksiani mitätöimään, ettet ny tässä kohtaa yhtään parempi kuin minäkään


      • Anonyymi
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        No sulla ei ny ainakaan ollu mitään rakentavaa antaa vastaukseksi tuohon aloittajan ongelmaan

        "Uusien ystävien ja kavereiden saaminen tällä iällä ei ole ihan helppoa. Onko muilla samoja ongelmia ja miten olette ongelman ratkaisseet?"

        Tuohon vastasin, mut sinä ny käsitit aloituksen toisin, mutta et ny itsekään ainakaan mitään myötuntoa ja kannustavaa ja toivoa herättävää kyennyt tuolle tyhjätakkiselle aloittajalle sanomaan.

        Toisaalta mietin, et oletko kuitenkin aloittaja itse, kun tunnut kuitenkin paremmin aloittajan tunnetilat ja tarpeet tietämään, vaikka aloituksessa ei niistä mainintaa ollutkaan .

        Tosiaan itse pyrin ottamaan kantaa siihen mistä on puhe, että pahoitteluni kun en ymmärtänyt että aloittajan tilanne olikin noin vaikea ja hän olikin kaikkensa menettänyt ja tarvitsikin enemmän ymmärtävää olkapäätä , vertaistukea ja toivoa, selviämiseen.

        Ei voi tietää, kun aloituksessa annettiin toisenlainen kuva, ettei tilanne ollut niin huono.

        Mutta joo tää on tämmöstä.

        Kommentissasi ny keskityit vain minun ja minun ehdotuksiani ehdotuksiani mitätöimään, ettet ny tässä kohtaa yhtään parempi kuin minäkään

        Tämmöstä tää on...pantaskos..öö..siis..musiikkia iltaan..


    • Anonyymi

      Olipa ärtsy vastaus joltain. Minusta ihan hyviä neuvoja yltiltä aloittajalle. Sain sen kuvan että juuri kevyempiä suhteita vailla eikä missään kriisissä olla.

      • "Sain sen kuvan että juuri kevyempiä suhteita vailla eikä missään kriisissä olla"

        Näin minäkin sen ymmärsin ja vastaukseni sen mukainen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe