Ketipinor unensaantiin

Anonyymi

Hei, haluasin asiallisia vastauksia Ketipinorin käyttöön. Minulle lääkäri määräsi niitä 25mg otettavaksi 1 iltaisin univaikeuksiin. Olen yrittänyt välttää niitä (netti on pullollaan kauhukertomuksia) mutta nyt yöunet on niin heikot että täytynee aloittaa, liikunta ja melatoniini ei auta tai melatoniini auttaa siihen että nukun aamu kolmeen ja sit alkaa pyöriminen. Stressaan ja jännitän kaiken maailman asioita ja ajattelin että jos ensin saan unirytmin kuntoon niin sit keskityn muihin ongelmiin, psykoterapia alkaa syyskuun alussa ja olen lääkärin seurannassa.Oletteko saaneet avun ja kuinka kauan olettte joutuneet Ketopinoria käyttämään tai olisiko muita vaihtoehtoja?

6

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihminen on yksilö ja lääkkeet vaikuttavat eri lailla eri henkilöihin. Kerrot lukeneesi "kauhukertomuksia" kyseisestä lääkkeestä, mutta se ei tarkoita, että ne kauhut olisivat myös sinun kohdallasi käyttäessäsi kyseistä lääkettä.

    • Anonyymi

      Kyllä alussa nukutti minua tuo 25 mg, mutta kyllä siihenkin toleranssi kehittyy, nyt 7 vuoden jälkeen ei noin pieni annos enää riitä. Ei niihin "kauhukertomuksiin"
      kannata uskoa.

    • Anonyymi

      En ole lääkäri, mutta omasta kokemuksesta sanoisin seuraavaa.

      Melatoniini voi auttaa joskus unensaantiin, mikäli rytmi jotenkin on sekaisin mutta mihinkään stressiin tai ahdistukseen sillä ei ole vaikutusta.

      Ketipinor 25mg vaikuttaa omalla kohdallani turruttavasti ja tuntuu jonkinlaiselta aivopuudutukselta. Ketipinor ei poista ahdistusta tai stressiä, mutta väsyttää aivoja puuduttavasti. Siitö tulee vähän sellainen olo, kuin joskus yöllö heräät puoliunessa käymään vessassa. Olet valveilla, mutta koko paketti on horroksessa. Puhutaan ammattitermein sedaatiosta.

      Benstsodiatsepiinit, kuten esim. oksatsepaami vaikuttaa vähän samalla tavalla kuin alkoholi, mutta hienovaraisemmin. Bentsodiatsepiiinit ovat ahdistusta lieventäviä lääkkeitä ja ammattitermein puhutaan anksiolyysistä.

      Ketipinor on ollut omalla kohdallani hankala lääke, sillä en erityisemmin ole pitänyt sen sedatiivisesta vaikutuksesta. Se kyllä auttaa unensaamisessa, mutta aamulla on lekalla päähän lyöty olo. Mitään viekkareita niistä ei tule, mutta hirveä väsymys seuraavana aamuna.

      Bentsodiatsepiinit auttavat unensaannissa, mutta ongelmana on ns. rebound ahdistus, joka sitten tulee vastaan kun lääkkeen pitoisuus elimistössä vähenee. Kertakäytössäkin voi ilmetä ongelmia useamman päivän ajan eikä vieroitustila jää siis pelkästään seuraavaan aamuun.

      Ketipinoria käytetään todella paljon ns. off label eli se on monikäyttöinen psykiatristen oireiden hoidossa. Sitä kannattaa kokeilla ja arvioida, onko vaikutus omalla kohdalla hyvä ja tarkoituksenmukainen. Itse käytin ketipinoria muutamia vuosia satunnaisesti 25-75mg.

      Eri juttu on sitten ns. raskaan psykiatrian puolella kun samaa lääkeainetta käytetään vuosikausia satojen milligrammojen päiväannoksilla muiden antipsykoottien ohella. Ei kannata lukea näitä kauhujuttuja. Niitä toki on, mutta käyttämällä silloin tällöin 25mg ketipinoria ei johda siihen, että sun aivot liukenisi ja että susta tulee sumuissa vaeltava neuroleptizombie.

      Vaihtoehdoista sen verran, että kannattaa ensisijaisesti pyrkiä vähentämään stressiä ja liikkumaan paljon. Psykoterapia on loistava idea.

      Varsinaisia uni- ja rauhoittavia lääkkeitä (bentsodiatsepiinit) kannataa välttää, siinä missä alkoholia.

      Mielialalääkkeistä sen verran, että ainakin mirtatsapiinia käytetään sellaisissa masennustiloissa joihin liittyy myös unettomuutta. Myös muut masennuslääkkeet (SSRI kuten sitalopraami, SNRI kuten venlafaksiiki, trisykliset masennuslääkkeet kuten Triptyl) voivat auttaa ahdistuneisuuden tunteen vähenemiseen ja sitä kautta parantaa unensaantia. Joitakin antihistamiineja, kuten Ataraxia voidaan käyttää myös unettomuusoireissa sedatiivina.

      Lähtökohtaisesti kannattaa luottaa lääkärin arvioon, mutta tärkeää on tuoda esille sitä omaa kokemusta lääkkeen toimivuudesta.

    • Anonyymi

      Mä kokeilisin kyllä sopiiko se sulle, niitä kauhukertomuksia on vähän turha lueskella, kun kuitenkin on niin yksilöllistä jokaisen lääkkeen kohdalla sopiiko se ihmiselle vai eikö (ikävä kyllä, kun lukee paljon niitä negatiivisia kokemuksia, niin sitten se kokeilukin on jo usein asenteella, että etsimällä etsii lääkkeestä negatiivisia vaikutuksia ja jokaisella lääkkeellähän jonkunlaisia sivuvaikutuksia on ja myös ei toivottuja vaikutuksia)

      Mä olen syönyt aikoinaan ketipinoria 9 vuotta, toki puhutaan eri annosmääristä (600-900mg vrk, mulla on 1 tyypin kaksisuuntainen mielialahäiriö)
      Nykyään olen ollut vuosia remissiossa, vaikka ketipinor jo noilla isoilla vrk annostuksilla on lääke, jota en missään tapauksessa enää niissä määrin söisi (en montaa muutakaan lääkettä), niin tasapainon pitämiseksi on mun unirytmin korjaaminen välittömästi tarpeellista, jos se yhtään horjuu ja itselläni ketipinor 25mg on siihen paras ratkaisu ja nopein
      Bentsoja en huoli, itsellä ne ei edes auta muuten kuin unensaantiin, mutta ei pitkäkestoiseen uneen ja jään niihin helposti riippuvaiseksi (tämäkin vain omaa kokemusta)
      Melatoniini ei hyödytä mulla unirytmin korjausta
      Levozinin jota ketipinorin ohella aikoinaan unen turvaamiseksi käytin koen taas aivan liian järeänä aseena nykyiseen tilanteeseen ja siinä on voimakkaammat sivuvaikutukset kuin ketipinorilla on, jopa pienillä annostuksilla

      Suosittelisin ennakkoluulottomasti kokeilemaan sopiiko se SINULLE, välittämättä lukemastasi, 25mg on suht pieni annos, mutta saattaa aiheuttaa aamulla juuri pöppöröisempää oloa monille, joten jos arveluttaa, niin halkaisee vielä puoliksi ja kokeile aloitus sillä

      • Anonyymi

        Ja Mirtatzapin myös on yksi mitä toki usein käytetään, mutta siinä lääkkeessä paino lähtee ehkä jopa herkemmin nousuun pienelläkin annostuksella 5-10mg, kuin taas pienellä ketipinor annostuksella 25mg, mut nämäkin juuri niin yksilöllisiä, molemmat lääkkeet toki ruokahalua lisäävät, mutta itsellä juuri ketipinor 25mg ei aiheuta mitään ruokahalun lisäystä, isoilla määrillä juttu onkin sitten aivan toinen, vastasin juuri ylempänä


    • Anonyymi

      Tämä ketju on jo vanha, mutta vastaa silti. Minulla on kymmeniä vuosia jatkunut aamuyön unettomuus, johon ei ole selvää syytä, mahdollisesti se liittyy harvinaiseen autoimmuunisairauteeni. Erilaisia lääkkeitä on kokeiltu vuosien mittaan. Tällä hetkellä on menossa Ketipinor (25-50 mg), joka yksi parhaista. 25 mg riittää minulle tällä hetkellä. Minulla se pitää unta aamuöisin, eikä aiheuta tokkuraa aamuisin eikä päivisin. Mutta vaikutus on varmaan yksilöllistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe