Tresiba ja cardace 2,5 mg

Anonyymi

Hellou kaikille.
Aloitin tuossa tammikuussa uuden pitkävaikutteisen insuliinin tresiban ja samaan aikaan korkeiden verenpaineiden takia cardace 2,5 mg. Sokereita ei millään saa tasapainoon ja elopaino noussu 10 kg, vaikka ruokavalio aivan sama sekä hiilarimäärät. Oisko kellään vinkkiä missä tämä nyt mättää?

17

2796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Energia lihottaa ei pelkästään hiilihydraatit. Pidä ruokapäiväkirjaa pari viikkoa ja katso kuinka paljon energiaa saat. Sen jälkeen kannattaa ehkä varata aika ravitsemusterapeutille.

    • Kaloriteoriaa epäilevien kannattaa lukea tämä: 'Calorie for calorie, dietary fat restriction results in more body fat loss than carbohydrate restriction in people with obesity'. Tuossa ihmiset oli sijoitettu sairaalaosastolle ja heidän syömisensä ja energiankulutuksensa mitattiin. Kaloriteoria päti ja runsashiilihydraattisella ruokavaliollalaihduttiin rasvaa enemmän koska vähähiilihydraattisella menetettiin lihaskudosta.

    • Anonyymi

      Eikös ole ihan tyypillistä, että lihoo, kun diabetestä aletaan hoitaa? Kuulemma nuorilla diabeetikoilla syömishäiriöt ovat tavallista. Helppoa (ja vaarallista) laihduttaa sillä, että jättää insuliinit ottamatta. Silloin energia ja ravinteet pissitään pöntöön ja hankitaan liitännäissairauksia.

      Eli hoito on kaksipiippuinen juttu. Ja oikeasti monella diabeetikolla ruoka maistuu paremminkin kuin terveellä ihmisellä. Ainakin oma iäkkäämpi diabeetikkokaverini mättää surutta sokeria. Kun verensokerit nousee, lisää insuliinia. Ja sitten taas on nälkä, kun uhkaa hypo. Tietysti käytössä kaikki pillerit, jotka siirtävät sokeria virtsaan.

      Kaikkein parasta olisi lienee yrittää liikkua enemmän, pitää syödyt sokerit minimissä ja koettaa syödä vähemmän. Kaiken järjen mukaan silloin insuliinin tarvekin vähenee. Mutta se voi olla helpommin sanottu kuin tehty. Sekä ylipaino että diabetes väsyttävät jo itsessään. Lihasmassaa kasvattava liikunta voisi olla parhaasta päästä (salitreeni tms), koska lihasmassa auttaa verensokerin ja painon säätelyssä.

      Ravinnon säätelyssä on sekin puoli, että ihminen on tottunut syömään tietyn kokoisia annoksia, ja niistä on vaikeaa kutistaa. Eli jotain vähäenergista vihannesta olisi hyvä olla iso osa lautasen täytteenä.

      • Presiis näin. Liikaa insuliinia kannattaa varoa koska se nälättää.


      • Anonyymi

        Tuntuu hullulta että aina vaan puhutaan sokerista ja sen pahuudesta diabeetikolle. Moni diabeetikko varmaankin uskoo näitä juttuja ja jättää kahvistansa pois sokerin, mutta vetelee vehnäpullaa kahvinsa kanssa hyvällä omallatunnolla, kun jätti sokerin pois kahvikupista.

        Tärkeintä on huomioida syödyt hillihydraatit ja selvittää itselleen missä ruuissa niitä löytyy eniten. Tottahan soperi on hiilihydraattia, mutta sitä syödään normaalissa ruokavaliossa suhteellisen vähän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu hullulta että aina vaan puhutaan sokerista ja sen pahuudesta diabeetikolle. Moni diabeetikko varmaankin uskoo näitä juttuja ja jättää kahvistansa pois sokerin, mutta vetelee vehnäpullaa kahvinsa kanssa hyvällä omallatunnolla, kun jätti sokerin pois kahvikupista.

        Tärkeintä on huomioida syödyt hillihydraatit ja selvittää itselleen missä ruuissa niitä löytyy eniten. Tottahan soperi on hiilihydraattia, mutta sitä syödään normaalissa ruokavaliossa suhteellisen vähän.

        Joo. Diabeetikonkin kannattaa suosia hyviä hiilihydraatteja ja jättää pullat väliin. Jostain käsittämättömästä syystä ihmiset kuvittelevat, että karppauksella hoidetaan diabetestä vaikka se on vain yksi dieettiä muiden joukossa. Diabetesliiton kanta asiaan löytyy kun etsii sen sivuilta 'Erilaiset ruokavaliot' -dokumentin.


    • Anonyymi

      Oletko tyyppiä 1 vai 2? Onko aiemmin ollut jokin muu pitkä tai ylipitkä insuliini käytössä? Voi olla että tresiba ei ole sinulle sopivin pitkävaikutteinen. Onko käytössä sensorointia? Cardace ei vaikuta sokereita nostavasti, oman kokemuksen mukaan hieman päinvastoin alentavasti.

      • Anonyymi

        Te diabeetikot, joilla on Tresiba, niin paljonko maksatte 5x3ml ampulleista Kelan korvauksen jälkeen?

        Mulle vaihdettiin Tresiba alle viiko sitten happomyrkytykseen takia. Resepti myönnettiin erillisiin ampulleihin, kun tykkään käyttää omia insuliinikyniä. Aiemmin oli lääkkeenä Lantus sen 19 vuotta ja maksoin 3€/lääke. Ulkomailla asuessani täysin ilmaista.

        Huomenna olisi tarkoitus hakea uudet lääkkeet, kun sairaalasta mukaan tuotu esitäytetty kynä on rajallinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Te diabeetikot, joilla on Tresiba, niin paljonko maksatte 5x3ml ampulleista Kelan korvauksen jälkeen?

        Mulle vaihdettiin Tresiba alle viiko sitten happomyrkytykseen takia. Resepti myönnettiin erillisiin ampulleihin, kun tykkään käyttää omia insuliinikyniä. Aiemmin oli lääkkeenä Lantus sen 19 vuotta ja maksoin 3€/lääke. Ulkomailla asuessani täysin ilmaista.

        Huomenna olisi tarkoitus hakea uudet lääkkeet, kun sairaalasta mukaan tuotu esitäytetty kynä on rajallinen.

        Kun tuo on insuliini niin maksaa 1.50 € per kk mahdollinen omavastuu.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kun tuo on insuliini niin maksaa 1.50 € per kk mahdollinen omavastuu.

        Kiitos vastauksestasi!


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kun tuo on insuliini niin maksaa 1.50 € per kk mahdollinen omavastuu.

        Pieni tarkennus! Kun insuliinia ostetaan kolmen kuukauden annos kerralla, tuo kerrottu keskihinta pätee. Insuliini on kokonaan korvattava lääke, mutta Suomessa niistäkin veloitetaan 4,50 € omavastuu maksimissaan 3 kk ostomäärältä. Mutta jos jostain syystä ostaa vain yhden kuukauden lääkkeet, myös siitä veloitetaan 4,50 €. Nyt vuoden alussa pitää ensimmäiset lääkeostot maksaa kokonaan kunnes 50 euron omavastuu täyttyy, vasta sen jälkeen apteekissa maksetaan tuo 4,50 €. Pitää siis varautua että vuoden ensimmäinen apteekkikäyni onkin kalliimpi. Kun kalenterivuoden aikana lääkekatto täyttyy, kaikista kelakorvattavista lääkkeistä maksetaan 2,50 €.


    • Anonyymi

      Itselläni on tyypin 1 diabetes ja mulla vaihdettiin Lantus Tresibaan, koska Lantus ei vaikuttanut ihan täyttä vuorokautta. Suoraansanoen Tresiban kanssa verensokerin kurissa pitäminen on ollut jatkuvaa taistelua. En usko, että korona-aika on syy ongelmiin vaikka vaihto Lantuksesta Tresibaan sattuikin samoihin aikoihin tämän alkamisen kanssa. Liikunta on kyllä jäänyt merkittävästi vähäisemmäksi kuin aiemmin, mutta en usko senkään olevan syy. Välillä Tresiba on näyttänyt toimivan hiukan paremmin mutta sitten verensokeri on taas karannut käsistä eikä sitä ole meinannut saada hallintaan. Kun verensokeri on karannut käsistä niin se on ollut monesti aivan sekaisin päiväkausia. Välillä tuntuu, että eikö toi -Tresiba toimi ollenkaan kun kokoajan sa olla korjailemassa Novorapidilla. Välillä tulee ihan käsittämättömiä hyppäyksiä ylöspin, sellaisia minkä ei edes pitäisi olla mahdollisia syödyn hiilarimäärän perusteella. Välillä oon myös huomannut, että verensokeri on omituisesti lähtenyt nousuun kun olen pistänyt päivän Tresiba-annoksen vaikka siihen asti verensokeri on ollut suht ok. Sitäkin olen huomannut, että jos en ole syönyt mitään niin verensokeri on voinut hilautua ylöspäin siitä huolimatta omia aikojaan. Oon yrittänyt nostaa Tresiban määrääkin mutta aina vain on samoja ongelmia. Samaten tuntuu, että ennakoitavuus siitä mihin verensokeri menee syömisen jälkeen on kadonnut. Lantusta käytettäessä se kun laittoi yhden yksikön 10g hiilaria kohti toimi hyvin, nyt tuntuu että monesti verensokeri saattaa mennä mihin lukemiin sattuu. Tokihan ykköstyypin diabeetikoilla verensokeri heilahtelee ainajonkin verran, mutta ei se tämmöstä llut Lantuksen kanssa. Tuntuu, että pitää kai koettaa palata Lantukseen. En tiedä mitä pitäisi ajatella. Ehkä tuo Tresiba ei vain toimi itselläni tai ehkä siinä on jokin aine lisäaineena, josta mun elimistö ei vain pidä.

      • Anonyymi

        Lisään vielä sen, että syömiseni ei ole mitenkään eritysisesti muuttunut siitä kun käytössä oli Lantus. Ihan kutakuinkin samalla lailla syön. Tuon Tresiban kanssaverensokeri vain heittelee miten sattuu.


      • Anonyymi

        Käytän pitkävaikutteisena Toujeo'ta ja vaikka pistosajankohta heittelee useallakin tunnilla, verensokeri pysyy melkoisen tasaisena (pysyy hyvin yli 24h). Heittoja syntyy vain syödyn hiilidraattimäärän suhteessa, esimerkiksi tänä aamuna oli korkeampi kun eilen illalla tuli herkuteltua liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään vielä sen, että syömiseni ei ole mitenkään eritysisesti muuttunut siitä kun käytössä oli Lantus. Ihan kutakuinkin samalla lailla syön. Tuon Tresiban kanssaverensokeri vain heittelee miten sattuu.

        Olen ykkönen ja minullakin Lantus pitkänä, mutta monesti on ehdotettu vaihtoa tresibaan. Kannattaisiko kokeilla? En ole vielä rohjennut, ja nyt olen saanut lantuksen toimimaan mielestäni hyvin pistämällä illalla. Olen myös vähentänyt jonkin verran hiilareita. Suurin lantusvaikutus aamulla ja aamusokerit sopivan matalat, niin päivä lähtee hyvin käyntiin. Yöhypoja vaan täytyy varoa ja sokeri nukkumaanmennessä tarpeeksi korkea. Toiset kuulema laittaa lantusannoksen puoliksi ja kahdesti vuorokaudessa että vaikuttaa kokoajan. Cardace olen syönyt jo kauan, ja ainakin minulla se vaikuttaa jonkin verran laskevan sokeritasoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ykkönen ja minullakin Lantus pitkänä, mutta monesti on ehdotettu vaihtoa tresibaan. Kannattaisiko kokeilla? En ole vielä rohjennut, ja nyt olen saanut lantuksen toimimaan mielestäni hyvin pistämällä illalla. Olen myös vähentänyt jonkin verran hiilareita. Suurin lantusvaikutus aamulla ja aamusokerit sopivan matalat, niin päivä lähtee hyvin käyntiin. Yöhypoja vaan täytyy varoa ja sokeri nukkumaanmennessä tarpeeksi korkea. Toiset kuulema laittaa lantusannoksen puoliksi ja kahdesti vuorokaudessa että vaikuttaa kokoajan. Cardace olen syönyt jo kauan, ja ainakin minulla se vaikuttaa jonkin verran laskevan sokeritasoa.

        Ennakoimattomuus on tosiaan inhottavinta mitä voi olla sokerien (insuliinin vaikutuksen) suhteen. Sen vielä saa jotenkin hallintaan, jos tietää että pitkän takia sokerit saattaa iltapäivällä vähän nousta, voi korjailla ja annostella pikaa vähän reilummin. Ja yöllä varautua laskuun. Kun tietää ja toivoo että pitkä noudattaa samaa kaavaa. Sitten jos ei yhtään tiedä miten ja milloin heittelee sokerit, on se todella taistelemista. Minulla on selvästi matalapäiviä ja korkeapäiviä joskus tuntemattomasta syystä, vaikka liikunta ja ravinto ym. olosuhteet samat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennakoimattomuus on tosiaan inhottavinta mitä voi olla sokerien (insuliinin vaikutuksen) suhteen. Sen vielä saa jotenkin hallintaan, jos tietää että pitkän takia sokerit saattaa iltapäivällä vähän nousta, voi korjailla ja annostella pikaa vähän reilummin. Ja yöllä varautua laskuun. Kun tietää ja toivoo että pitkä noudattaa samaa kaavaa. Sitten jos ei yhtään tiedä miten ja milloin heittelee sokerit, on se todella taistelemista. Minulla on selvästi matalapäiviä ja korkeapäiviä joskus tuntemattomasta syystä, vaikka liikunta ja ravinto ym. olosuhteet samat.

        Minulla oli käytössä pumppu n 20 v. Ongelmaista oli senkin kanssa, hyppimistä ylös - alas sokerin kanssa ja aina se tuntui olevan tiellä kutittamassa. Viime kesänä kotona kaatumisen ja pitkän tajuttomuuden johdosta sairaalassa etsittiin syitä tietenkin sokerista. Mutta sokerit olivat tällöin "normaalini". Tapahtui toisenkin kerran sekä myöhemmin jälleen sairaalareissu. Todettiin ahtautuneet ainakin 2 väliä pitäisi avata niskassa, mietin edelleen, koska siellä on muitakin ongelmia. Niinpä kesällä reippaasti ajattelin kokeilla pitkästä aikaa kyniä.
        Uutuutena minulle Tresiba - pitäisi olla tasainen vaikutus vuorokauden ajan.
        Siitäpä se hullunmylly alkoi. 10 hiilaria -1yks. Novoa ei sitten ollenkaan pidä yhtä, sokerit nousevat pystyyn ylös, vaikka otan pienen palan leipää tyhjään vatsaan ja päinvastoin.Ainoastaan yöt ovat tasaisempia. Taistelu -sovittelu Tresiban kanssa jatkuu.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe