Kaksoiskieli

Lapsuudenkodissani oli eräänlainen kaksoiskieli. Äiti oli kaukaa kotoisin, joten hän puhui eri murretta kuin isäni. Me lapset seurasimme enimmäkseen äidin murretta, mutta iän myötä kielemme muuttui enemmän isän kieleksi, koska sitä koulukaveritkin puhuivat. Äidin omakin kieli muuttui jonkin verran.

Myös toisessa mielessä oli kaksoiskieli käytössä. Kotona puhuttiin eri kieltä kuin vieraissa. Jos vierailulla äiti kysyi meiltä, että pissittääkö tai kakattaako teitä, vastasimme, että ei kuseta eikä paskata. Äiti käytti siis vieraskieltä, me lapset sitä, mihin olimme kotona tottuneet.

Noissa kaksoiskielissä merkitys on kuitenkin sama, vaikka käytetään erilaisia sanoja. Mormonien kaksoiskielessä käytetään normaalin kielen sanoja, mutta niillä on aivan eri merkitys kuin mitä niillä normaalikielessä on. Kun mormoni (esim. Olli) puhuu evankeliumista, hän tarkoittaa sillä Smithin oppia, kun mormoni puhuu Jeesuksen seuraamisesta, hän tarkoittaa sillä Joseph Smithin seuraamista, kun mormoni puhuu henkiavioliitoista, hän tarkoittaa niillä laittomia moninaiskenteluja jne.

Olisiko kohtuuton vaatimus, että Olli ja muut käyttäisivät tällä suomenkielisellä palstalla normaalia suomen kieltä ja jättäisivät kaksoiskilensä käytettäväksi keskinäisessä kommunikaatiossaan?

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mormonismi on tullut Suomeen Amerikasta ja monet mormonismin sanat ovat epäonnistuneita käännöksiä amerikanenglannista. Esimerkiksi 'todistus' olisi paremmalla suomen kielellä vakaumus. Ei kenelläkään voi olla todistusta siitä, että kirkko on tosi tai Smith oli profeetta. Voi olla vakaumus, tunne. luottamus tai usko.

      Murhan enkeli on luultavasti jo korjattu Mormonin kirjasta.

      Oma lukunsa ovat nuo kaksoiskieliset hämäystarkoituksessa käytettävät sanat, joita aloittaja luetteli: evankeliumi, Kristuksen seuraaminen jne. Samaa manipulointikieltä on yritysmaailmassa. Saneeraus ei ole yrityksessä vanhan kunnostamista ja korjaamista entistä ehommaksi kuten arvorakennusten saneeraus, vaan merkitsee työntekijöiden irtisanomista.

      Edes Jumala ei tarkoita mormonismissa samaa kuin kristinuskossa.

      Olisi helpompi keskustella yleiskielellä, mutta koko mormonismi perustuu kristinuskon vääristelyyn. Sen takia käytetään kristinuskon sanoja. Ei auta kuin jatkaa lukevan yleisön valistamista.

      Oletko muuten pannut merkille, että nyt on iltapäivälehdissä trendinä sanoa kaunottariksi kaikkia julkisuuteen nousseita tai tyrkyttäytyneitä alle 35-vuotiaita naisia? Ei sillä, että kaikki olisivat kuin riihenseinästä reväistyjä, mutta sana kärsii inflaation.

      hopealanka

      • Myös asunnonmyynti-ilmoituksia täytyy lukea ajatuksen kanssa. Jos myydään "remonttitaitoisen unelma", se on suomeksi täysi paska. "Rauhallinen sijainti" merkitsee, että talo on jossain hevonkuusessa.

        Oma juttunsa ovat sanojen muuntelut. Ennen käytettiin selvästi-sanaa, nyt selkeästi. Minusta selkeästi viittaa vain tiettyihin merkityksiin. Ennen saatiin aikaan, nykyisin saadaan aikaiSEKSI. Miksi tuohon sanaan on pakko tunkea seksiä? Minusta vain herätyskellon soiton voi saada aikaiseksi säätämällä herätysaikaa.

        Se ketä lukee tätä, saattaa vierastaa myös joidenkin murrealueiden erikoisten sanontojen leviämistä yleiskieleen. Siis se JOKA lukee tätä... Ennen lähdettiin kotoa, nyt yhä useampi lähtee kotonta.

        Luomuviljely on terveellisempää perinteiseen viljelyyn verrattuna. Niin - kumpi oikeastaan on perinteisempi?


      • Höpölöpsis kirjoitti:

        Myös asunnonmyynti-ilmoituksia täytyy lukea ajatuksen kanssa. Jos myydään "remonttitaitoisen unelma", se on suomeksi täysi paska. "Rauhallinen sijainti" merkitsee, että talo on jossain hevonkuusessa.

        Oma juttunsa ovat sanojen muuntelut. Ennen käytettiin selvästi-sanaa, nyt selkeästi. Minusta selkeästi viittaa vain tiettyihin merkityksiin. Ennen saatiin aikaan, nykyisin saadaan aikaiSEKSI. Miksi tuohon sanaan on pakko tunkea seksiä? Minusta vain herätyskellon soiton voi saada aikaiseksi säätämällä herätysaikaa.

        Se ketä lukee tätä, saattaa vierastaa myös joidenkin murrealueiden erikoisten sanontojen leviämistä yleiskieleen. Siis se JOKA lukee tätä... Ennen lähdettiin kotoa, nyt yhä useampi lähtee kotonta.

        Luomuviljely on terveellisempää perinteiseen viljelyyn verrattuna. Niin - kumpi oikeastaan on perinteisempi?

        Minä en koskaan omaksunut omituista isäni ja kotiseutuni käyttämää ilmaisua "mennä kotia". Minä menin aina kotiin, kuten myös äitini.


      • Myöskin kirjakieleen kuuluva ilmasu "oli tipahtaa" särähtää minun kielikorvaani.


      • Anonyymi
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Myöskin kirjakieleen kuuluva ilmasu "oli tipahtaa" särähtää minun kielikorvaani.

        Minun korvaani särähtää aina "kiitos paljon". Kiitos on substantiivi. Jos on paljon kiitettävää, sanon "paljon kiitoksia."

        Sana on täyin normaali nimisana. Kiitos, kiitokset, kiitoksen, kiitoksia, kiitoksella jne.
        Emme sano "talo paljon", vaan "paljon taloja", "tyttö paljon", vaan "paljon tyttöjä", "ruoka paljon", vaan paljon ruokaa", josta sitten kiitetään sanomalla "kiitos" tai " kiitoksia", eikä "kiitos paljon".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minun korvaani särähtää aina "kiitos paljon". Kiitos on substantiivi. Jos on paljon kiitettävää, sanon "paljon kiitoksia."

        Sana on täyin normaali nimisana. Kiitos, kiitokset, kiitoksen, kiitoksia, kiitoksella jne.
        Emme sano "talo paljon", vaan "paljon taloja", "tyttö paljon", vaan "paljon tyttöjä", "ruoka paljon", vaan paljon ruokaa", josta sitten kiitetään sanomalla "kiitos" tai " kiitoksia", eikä "kiitos paljon".

        Minun korvaani särähti kun joskus vuosikymmeniä sitten TV:ssä alettiin sanoa: "Näkemiin huomenna". Mutta sehän on sinänsä ihan oikein kun merkitystä ajattelee.

        Sen sjaan jossain laulussa lauletaan: "Näkemiin nyt oikein paljon". Se kuulostaa hassulta.

        Ja eräässä laulussa lauletaan: "Rakkauden tunnetta, kosketuksen puutetta mikään ei voi korvata". Siis rakkauden tunne ja kosketuksen puute ovat niin ihania asioita, että niitä ei voi mikään korvata...

        Klassikko on tietenkin: "Mä näitä polkuja tallaan kai viimeiseen asti,
        jos sä rakkaani seisot mun vierelläin". Jokainen voi miettiä, että miten tuo on mahdollista. Itselleni tulee mieleen kaksi hassua mahdollisuutta.

        Minulle kello on kymmentä vailla yksi tai kymmenen yli yksi. Siksi aluksi särähti korvaan kun kuulin ilmaisun: kymmentä yli yksi. Jotain voi olla vailla (kissaa vailla), mutta kaipa sitten voi olla jotakin ylikin.

        Kun mormonismipalstalla ollaan, melkoisesti särähtää korvaan kun mormonikirkon nimeen ympätään Jeesusta ja pyhää ja kun mormonit puhuvat evenkeliumista, vaikka eivät sitä tarkoita.


      • Höpölöpsis kirjoitti:

        Myöskin kirjakieleen kuuluva ilmasu "oli tipahtaa" särähtää minun kielikorvaani.

        Lienee lyhenne ilmaisusta: oli vähällä tipahtaa. Tipahtamisesta tuli mieleen tippua-sanan käyttäminen myös klönteistä (esim. ihminen tai kukkaruukku), vaikka se sopii vain nesteisiin, hiekkaan yms.


      • Anonyymi
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Minun korvaani särähti kun joskus vuosikymmeniä sitten TV:ssä alettiin sanoa: "Näkemiin huomenna". Mutta sehän on sinänsä ihan oikein kun merkitystä ajattelee.

        Sen sjaan jossain laulussa lauletaan: "Näkemiin nyt oikein paljon". Se kuulostaa hassulta.

        Ja eräässä laulussa lauletaan: "Rakkauden tunnetta, kosketuksen puutetta mikään ei voi korvata". Siis rakkauden tunne ja kosketuksen puute ovat niin ihania asioita, että niitä ei voi mikään korvata...

        Klassikko on tietenkin: "Mä näitä polkuja tallaan kai viimeiseen asti,
        jos sä rakkaani seisot mun vierelläin". Jokainen voi miettiä, että miten tuo on mahdollista. Itselleni tulee mieleen kaksi hassua mahdollisuutta.

        Minulle kello on kymmentä vailla yksi tai kymmenen yli yksi. Siksi aluksi särähti korvaan kun kuulin ilmaisun: kymmentä yli yksi. Jotain voi olla vailla (kissaa vailla), mutta kaipa sitten voi olla jotakin ylikin.

        Kun mormonismipalstalla ollaan, melkoisesti särähtää korvaan kun mormonikirkon nimeen ympätään Jeesusta ja pyhää ja kun mormonit puhuvat evenkeliumista, vaikka eivät sitä tarkoita.

        Kirkon nimi on suuri hämäys. Ei ole kysymyksessä Jeesuksen Kristuksen kirkko.
        Sama juttu, kuin korvata mannaryynit sahajauholla ja väittää tuotosta vispipuuroksi.

        hopealanka


      • Anonyymi
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Minun korvaani särähti kun joskus vuosikymmeniä sitten TV:ssä alettiin sanoa: "Näkemiin huomenna". Mutta sehän on sinänsä ihan oikein kun merkitystä ajattelee.

        Sen sjaan jossain laulussa lauletaan: "Näkemiin nyt oikein paljon". Se kuulostaa hassulta.

        Ja eräässä laulussa lauletaan: "Rakkauden tunnetta, kosketuksen puutetta mikään ei voi korvata". Siis rakkauden tunne ja kosketuksen puute ovat niin ihania asioita, että niitä ei voi mikään korvata...

        Klassikko on tietenkin: "Mä näitä polkuja tallaan kai viimeiseen asti,
        jos sä rakkaani seisot mun vierelläin". Jokainen voi miettiä, että miten tuo on mahdollista. Itselleni tulee mieleen kaksi hassua mahdollisuutta.

        Minulle kello on kymmentä vailla yksi tai kymmenen yli yksi. Siksi aluksi särähti korvaan kun kuulin ilmaisun: kymmentä yli yksi. Jotain voi olla vailla (kissaa vailla), mutta kaipa sitten voi olla jotakin ylikin.

        Kun mormonismipalstalla ollaan, melkoisesti särähtää korvaan kun mormonikirkon nimeen ympätään Jeesusta ja pyhää ja kun mormonit puhuvat evenkeliumista, vaikka eivät sitä tarkoita.

        "Näkemiin huomenna" oli ilmeisesti sen hetken muoti, koska ei sitä tänään kuulla. Sen sijaan nykyisin eräs uutistenlukija sanoo "Nähdään".


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Näkemiin huomenna" oli ilmeisesti sen hetken muoti, koska ei sitä tänään kuulla. Sen sijaan nykyisin eräs uutistenlukija sanoo "Nähdään".

        Anteeksi, mutta tuo "tänään" särähti korvaani samoin kun särähtää "tänä päivänä". Itse käyttäisin ilmaisua "nykyisin".


    • Anonyymi

      Smithikään ei puolustajien mielestä valehdellut moniavioisuudesta vaan käytti meille tuttua sanaa moniavioisuus (polygamia) eri merkityksessä; moniavioisuus eli polygamia olikin paha ja sitähän ei kirkossa harjoitettu vaan pyhää selestistä pluraaliavioliittoa (jonka kuitenkin jätti kertomatta).

      samar1n

      • Anonyymi

        On ne ovelia. Annetaan sanalle kaksoiskielinen merkitys, jonka jälkeen moniavioisuuden pystyi kiistämään valehtelematta.

        Sukulaiset arvostelivat meidän perheen mormonia lasten pakottamisesta kirkkoon. Hän ei kuitenkaan pakottanut! Hän sanoi vain voimakkaasti kehottavansa :), joten lasten ei ollut pakko käydä kirkon tilaisuuksissa.

        hopealanka


    • Anonyymi

      Hämäystä on myös ilmoittaa, että kirkolla ei ole palkattua papistoa. Mormonikirkossa on 3 pappeuden astetta, joista alimpaan eli Aaronin pappeuteen pojat asetetaan 12-vuotiaina. Diakoniksi 12-vuotiaana, opettajaksi 14-vuotiaana ja PAPIKSi 16-vuotiaana.

      Kirkossa ei makseta palkkaa näille 16-18 vuotiaille teinipapeille, joita joudutaan muistuttamaan käsienpesusta ennen sakramenttin jakamista ja terottamaan mieliin, että käsienpesun jälkeen ei saa enää kaivaa nenää.

      hopealanka

    • Anonyymi

      Tietääkseni mormonikirkossa ei varsinaista rahapalkkaa makseta kenellekään johtajista. Kulut tosin maksetaan kaikkein korkeimmille johtajille joka onkin aivan oikein sille ovathan he täysiaikaisesti kirkon palveluksessa. Varmuutta asiasta ei tietenkään ole sillä mormonikirkko ei katso tarpeelliseksi kertoa kenellekään miten kymmenysrahat käytetään.

      • Anonyymi

        Kyllä maksetaan profeetalle ja neuvonantajille sekä apostoleille. Taitaa olla niin että myöskin niille seitsenkymmenille joilla on paikka ensimmäisessä koorumissa eli jotka ovat vakituisia toisin kuin ne n. viiden vuoden määräaikaiset vyöhykeseitsenkymmenet.
        Mormon Leaks sivustolle joitain vuosia sitten vuodettiin joitain maksukuitteja.

        samar1n


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe