Marssiminen paraatissa

Anonyymi

Katson lähes joka kerta paraatit kun niitä televisioidaan. Yksi asia pistää pahalla tavalla silmään. Minkä takia ei osata marssia paraateissa kuten Kiinassa esimerkiksi? Siinä on ryhtiä, tempoa, jämäkkyyttä, töminää. Minkälaisen kuvan ulkomaat saavat meidän armeijasta, kun nämä uneliaat ukot täydellisen eritahtiin löntystelevät näissä paraateissa? Edes kadetit eivät saa käsiään liikkumaan samaan tahtiin. Eilenkin huomasin monen ukon korjanneen askelia kesken marssin. Ei tätä tapahdu missään kunnon paraatissa.

Yksi syy saattaa olla tähän epärytmiin äänentoistossa. Kun tahti tulee eri aikana pitkissä jonoissa, siinä väkisin menee tahti sekaisin. Itsellä on tästä kokemusta. Kun olin Itsenäisyyspäivät valtakunnallisessa paraatissa kerran, askelet sekosi kun ei kertakaikkiaan tiennyt oikeaa tahtia. Miksi ei kiinnitetä äänentoistoon ja kaikuihin huomiota, jotka varmasti sotkevat tahdin?

9

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ymmärrän kyllä että sodassa ei pärjätä marssimisella, mutta jotain se mielestäni kielii armeijan kyvystä torjua vihollinen. Se kielii sen, että pullamössöyttä riittää.

      • Anonyymi

        Ymmärrän kyllä että sodassa ei pärjätä marssimisella, mutta jotain se mielestäni kielii armeijan kyvystä torjua vihollinen. Se kielii sen, että aika on käytety oleellisiin taistelutaitojen harjoitteluun, eikä paraateissa pönöttämiseen...


    • Anonyymi

      Voisin kuvitella että jos ääni tulisi jostain kauempaa marssijoiden korviin, se voisi auttaa tahdin löytämisessä. Kun olin Mikkelissä marssimassa siis pääparaatissa Itsenäisyyspäivänä (ei viime vuonna), se jytke kuului aivan kakofonisesti, niin että oli mahdoton löytää oikea tahti. Niitä kovaäänisiä oli ripoteltu pitkin kadunlaitaa. Kun taloista ääni kaikuu takaisin, niin sehän on yhtä kakofoniaa sitten. En tiedä muiden kaupunkien olosuhteita, mutta Mikkelissä ei ainakaan silloin tahdista saanut selvää.

      Toinen suuri syy huonoon marssiin on tietysti käytännössä olematon harjoittelu. Tähän ei vaan panosteta riittävästi. Kiinassahan tietysti riittää väkeä pelkästään paraateihin ja nämä ei ehkä muuta teekään kuin harjoittelevat sitä. Tubessa näkee komeita marsseja Kiinasta.

    • Anonyymi

      Mikkelissä marssittiin !
      Olihan tuo aivan turhaa harjoitusta niille, jotka osasivat. Ja niitähän on, jotka eivät opi, vaikka kuinka harjoittelisivat osaavasssa joukossa!

      Mahtoi Se olla komppanijan päälikölle rasittavaa katsottavaa, kun osa osasi ja suht. pieni osa EI!

      Mutta näitä "ei osaajia" kun ei voinut jättää kasarmille vaikka siivouspalveluun paraatien ajaksi? Siihen aikaan (suuret ikäluokat) ryhman koko oli 1 10 miestä (huom, ei naisia).

      Aika etevää olisi ollut jättää 2 huonointa siivoamaan kasarmia!
      Tai harjoittelemaan ampumista, mikä on sotilaan päätehtävä!

    • Anonyymi

      Paraatijoukot ei paljon muuta tee kuin harjoittelee paraatia. Taitaa mennä vuosi tai pari harjoitteluun ennen kun päästään torille.

      https://www.youtube.com/watch?v=5V8v5y7wkwA

    • Anonyymi

      Olen aikanaan 80-luvulla ollut paraatissa. Silloin harjoiteltiin päiväkaupalla. Mentiin ajoissa kaupungille ja harjoiteltiin katuosuuskin kertaalleen. Mutta on kyllä järkevämpää ja mielekkäämpää käyttää aika vaikka konekiväärin, ohjusten ja viestikaluston käytön harjoitteluun.
      Kiinassa ym. maissa ne fuskaavat siten, että oikean puoleisessa jonossa kaikki katsovat suoraa eteen ja pitävät näin rytmin ja etäisyydet. Meillä kun kaikilla katse oikeaan -komennolla pää myös kääntyy oikealle, ei näillä harjoitusmäärillä muodostelma pysy yhtä särmänä. Lisäksi kameran sijaintia ei meillä määrätä esikunnasta.

    • Paraatimarssit on typerää pelleilyä. Näyttää iljettävältä telkkarissa.

    • Homot marssii paraatissa.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe