Älkää nähkö turhaa vaivaa

Anonyymi

Kaikille, jotka stressaavat opintojen eteen minun velvollisuuteni on sanoa seuraava: olen ollut jokusen vuoden filosofian maisteri, ja vaikka kävin lukion ja yliopiston, ei siitä ole ollut minulle mitään iloa eikä hyötyä. Olisin ainakin itse tehnyt luultavasti viisaammin, jos olisin suoraan yläasteen jälkeen hankkinut jonkin verukkeen jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle tai vain jäänyt työttömäksi. Näin paljon vaivaa suorittaakseni lukion ja yliopiston, joista selviydyinkin korkein arvosanoin, ja palkkioksi sain vain työttömyyden ja yksinäisyyttä ja menetettyjä elinvuosia. Tämä saa koko yhteiskuntamme haiskahtamaan minusta vedätykseltä. Suoritin työharjoittelunikin eräässä valtion keskeisessä instituutiossa ja siellä oli mielestäni joka päivä vain ikävystyttävää ja työ tuntui merkityksettömältä.

Viimeiset pari vuotta olen ollut jatko-opiskelijana ilman apurahaa, ja olen monet kerrat sellaista hakenut, mutta tuloksetta. Niistä käydään armotonta kilpailua, ja vain murto-osa hakijoista saa apurahan.

Älkää tehkö samoja virheitä. Tällä hetkellä ainoa unelmani on päästä vielä joskus muuttamaan johonkin toiseen maahan. En tosin tiedä, ovatko asiat jossain muualla planeetallamme sen paremmin.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa muuttaa Bangladeshiin, Zimbabween ta Nigeriaan. Niissä maissa akateemisella uralla eteneminen on ihmisen pienin huoli. Jos vielä sattuu olemaan valkoinen, on huoli vieläkin pienempi.

    • Anonyymi

      Olisit mennyt ammattikouluun tai jos nykyään on olemassa vielä yhdistetty amiska lukio niin sellaiseen jos haluat kerran ylioppilas olla. Tuosta olisit saanut ammatin ja päässyt tienaamaan.
      Suomalaisista jo puolet työskentelee julkisella sektorilla kaikenmaailman yliopistotutkijoina jne. Suomella ei ole varaa tällaiseen koska julkinen sektori vain kuluttaa verovaroja eikä tuota niitä. Vähemmistö on jo meitä jotka työskennellään yksityisissä yrityksissä ja vieläkin vähemmän on vientituotteita valmistavissa yrityksissä joita Suomen kansantalous erityisesti tarvitsee.

      Mieti vertauskuvaa joku pikkuauto vetämässä suurta asuntovaunua, asuntovaunu kuvastaa julkista sektoria ja käy koko ajan yhä raskaammaksi taakaksi vetää...

      • Anonyymi

        "Suomalaisista jo puolet työskentelee julkisella sektorilla kaikenmaailman yliopistotutkijoina..."
        ohhoh! Aika moni.

        Ihan muutama henkilö oisko vaikkapa sairaaloissa, kouluissa, vanhustenhoidossa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomalaisista jo puolet työskentelee julkisella sektorilla kaikenmaailman yliopistotutkijoina..."
        ohhoh! Aika moni.

        Ihan muutama henkilö oisko vaikkapa sairaaloissa, kouluissa, vanhustenhoidossa....

        On mennyt sinunkin koulutuksesi hukkaan kun et huomannut sitä perässä olevaa "jne." kirjainyhdistelmää. Se tarkoittaa: "Ja Niin Edelleen".

        Kyllähän julkisella sektorilla hyvä-veli palkkiovirkoja riittää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On mennyt sinunkin koulutuksesi hukkaan kun et huomannut sitä perässä olevaa "jne." kirjainyhdistelmää. Se tarkoittaa: "Ja Niin Edelleen".

        Kyllähän julkisella sektorilla hyvä-veli palkkiovirkoja riittää...

        Suurin osa julkisella sektorilla on töissä juuri noissa kommentoijan mainitsemissa paikoissa, kuten terveydenhoito, opetus, päivähoito, vanhustenhoito jne., joten turhaan viisastelet siinä.


    • Anonyymi

      Kannattaisi miettiä aina ennen yliopistoon hakemista, onko ala työllistävä, eikä pelkästään, kiinnostaako se muuten.
      Toisaalta puuduttavaa pänttäämistähän se on, jos ei ole pienintäkään innostusta opiskeltavaa alaa kohtaan.

      Itse valitsin aikoinaan pelkän kiinnostuksen perusteella humanistisen alan, josta ei ollut mitään hyötyä työllistymisen kannalta. En osaa sanoa, kaduttaako valinta, mutta nyt miettisin tarkemmin. En nyt kuitenkaan syytä yhteiskuntaa tästä valinnasta!

      • Anonyymi

        Moni juoppo on valinnut humalistisen alan, se on helppo oppia, humala on kaiken A ja O, välissä on vain L ja K.


    • Anonyymi

      Nimenomaan.

      Minä opiskelin lukion jälkeen ammatin ja sille jatkoa. Sitten talouden.

      Sitten historiaa (erikoistuin), maantietoa liitännäisineen, nyt ortodoksista teologiaa.

      Opinnot olen rahoittanut työllä.työn tekemätttömyyden korvauksella ( 1990-luvun lama) ja opiskelijan budjetilla. Eli vanhat farkut ja esim.hernekeittoa..ja jne.

      Mitään opintotukea en saa enkä opiskelija alennuksia.

      Olen opiskellut ja hoitanut sen rahoitusta 34 v.

      Seuraava ala mitä opiskelisin on auki.Luultavasti taas historiaa.

      Opiskelu on hienoa!

      Nk.Normielämä tuntuu "tylsältä"joten ikuinen opiskelu on paras ratkaisu.

      • Anonyymi

        Hieno asenne! Ja jos vielä töissäkin käyt samalla.
        Mitäköhän sitä vielä itse lähtisi opiskelemaan, hmmm?


      • Anonyymi

        Siis vuodesta 1985 olet vain opiskellut? Kyllä kai sitä jos rahaa olisi niin voisi vaikka huvikseen opiskella jos ei tarvitse toimeentulosta huolehtia mutta kyllä mulla esim. lottovoittajana olisi mukavampiakin harrastuksia tiedossa...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe