Aurinkopaneeli katolle tehon hyödyntäminen?

Ohut taipuisa paneeli katolle ja niin paljon kuin mahtuu. Olkoon nyt vaikka 200w parhaimmillaan tuotto. Mihin sen tehon syöttöisi?
Akku latautumaan ja keventämään ajossa laturin kuormaa on yksi tuuminta kohde. 200w tehtynä bensasta on jotain hyötyä jo.
Sisätilan tuuletus aurinkovoimalla hyödyttäisi myös auton seistessä ilmastoinnin taakkaa hiukan. Jäähdytysnesteen lämmitys helpottuisi jos aurinkoteho menee jäähdytysvesi lämmittämiseen siitäkin hiukan hyötyä. Eri säätiloissa hyödyt erilaisia. Ehkä akkua voisi lämmittää pakkasilla kun moni auto hyytyy typerän vaivan,jääkylmän akun virran vastaan ottamisen tai siis ottamattomuuden tähden ja se tapahtuu monelle. Ehkä kattotehoa saisi enemmänkin ja hyöty isompaa. Eipä se ihme hyötyihin pysyt mutta mukavuutta hieman. Pitäisi olla älyohjaus eritehon ohjaukseen tarpeellisiin paikkoihin eri olosuhteissa.
Edes tuo akun lataus jo olisi hyvä mutta miten? Mppt lataus säädinköhän riittää että toimii?
Älä,älä vittuile vaan käänny vain hiljaisuudessa ja poistu. Asialliset kommentit terve tuloa.
Ilmoita


Miksi paneli pitäisi olla ohut ja taipuisa? Ja miksi vain 200 wattia? Ja kyllä se auton akku toimiii pakkasilla ilman lämmitystäkin, ainakin itsellä toiminut jo 50 vuotta.
Ilmoita
Se laturi toimii hyvin myös akun lämmittimenä, akku kun lämpenee ladatessa. Mitään muuta et tarvitse, kuin jännitteensäätimen. Jännitteensäätimeksi riittää vielä noin pienillä tehoilla vain tavallinen jänniteregulaattoripiiri, 14,4v.

Mutta ongelmana tuossa on, tuo panelin teho. 200w riittää aurinkoisena kesäpäivinä pitämään akun aina ladattuna jos et pysäköi varjoon, joten laturin voisi jopa sammuttaa. Talvella tuo sama 200w paneli taas ei jaksa kuin ylläpitolataamaan akkua.

Jäähdytysnesteen lämmitys tuolla aurinkokennolla ei ole kovin järkevää, kun kenno tuottaa riittävästi tehoa vain auringon paistaessa pilvettömältä taivaalta, ja lähinnä suoraan yläpuolelta, eli vain kuumana kesäpäivänä, kun moottori lämpenee nopeasti muutenkin.

Itse laittaisin tuon airinkopanelin (jännitesäätimen kautta) vain vaihtokatkaisijalla kiini, niin että toinen vaihtoehto lataisi akkua, ja toinen sitten pyörittäisi sisäpuhallinta auton viilennykseksi. Puhaltimen kytkentään tarvitaan lisäksi kaksi diodia.

Puhallin pyörisi näin kytkettynä auringonpaisteesta riippuen hyvin hiljaisesta nopeudesta aina täyteen nopeuteen, mikä olisi oikeastaa aika hyvä.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Aurinkopaneeli katolle tehon hyödyntäminen?

Ohut taipuisa paneeli katolle ja niin paljon kuin mahtuu. Olkoon nyt vaikka 200w parhaimmillaan tuotto. Mihin sen tehon syöttöisi?
Akku latautumaan ja keventämään ajossa laturin kuormaa on yksi tuuminta kohde. 200w tehtynä bensasta on jotain hyötyä jo.
Sisätilan tuuletus aurinkovoimalla hyödyttäisi myös auton seistessä ilmastoinnin taakkaa hiukan. Jäähdytysnesteen lämmitys helpottuisi jos aurinkoteho menee jäähdytysvesi lämmittämiseen siitäkin hiukan hyötyä. Eri säätiloissa hyödyt erilaisia. Ehkä akkua voisi lämmittää pakkasilla kun moni auto hyytyy typerän vaivan,jääkylmän akun virran vastaan ottamisen tai siis ottamattomuuden tähden ja se tapahtuu monelle. Ehkä kattotehoa saisi enemmänkin ja hyöty isompaa. Eipä se ihme hyötyihin pysyt mutta mukavuutta hieman. Pitäisi olla älyohjaus eritehon ohjaukseen tarpeellisiin paikkoihin eri olosuhteissa.
Edes tuo akun lataus jo olisi hyvä mutta miten? Mppt lataus säädinköhän riittää että toimii?
Älä,älä vittuile vaan käänny vain hiljaisuudessa ja poistu. Asialliset kommentit terve tuloa.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta