Vaihtaisitko purjeet vetyyn?

Anonyymi

Taisi käydä Suomessakin vene, ei siis laiva vaan vene, joka tuottaa oman vetynsä ja etenee sen avulla.

Jos kuvitellaan, että tulevaisuudessa tekniikka edelleen kehittyy ja lyö läpi, niin vaihtaisitko purjeet veneessä tuotettuun vetyyn?

Jos et kokonaan, niin entä osittain esimerkiksi niin, että avotuulissa käytettäisiin leijaa?

23

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En. Tuulessa on energiaa kätevässä muodossa helposti valjastettettavaksi eteenpäin vieväksi voimaksi. Miksi jättäisin sen vain avotuuliosuuksille ja leijan varaan?

      Mistä se sen vetynsä tekee?

    • Anonyymi

      Vedyntuotanto vedestä auringonvalon voimalla on hyötysuhteeltaan huonompaa kuin sähkön tuottaminen akkuihin aurinkokennoilla. Ainoastaan energiavarastona vetysäiliö lienee parempi kuin akku.

    • Anonyymi

      "Vedyntuotanto vedestä auringonvalon voimalla on hyötysuhteeltaan huonompaa kuin sähkön tuottaminen akkuihin aurinkokennoilla."

      Millä perusteella noin olisi?
      Veikkaisin polttokennoja käyttäen päästävän koko prosessissa sähköstä sähköön parempaan hyötysuhteeseen kuin akulla.

      • Anonyymi

        "Veikkaisin polttokennoja käyttäen päästävän koko prosessissa sähköstä sähköön parempaan hyötysuhteeseen kuin akulla."

        Toistaiseki näin ei kuitenkaan ole. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin toistaiseksi hyötysuhteeltaan auringon energian muuttaminen vedyksi ja polttokennolla muutto sähkököksi on hunompaa kuin auringon energian varastointi akkuun. Mutta jos ilmaista auringon energiaa on saatavana paikalisesti riittävästi, niin mitä väliä tuolla huonolla hyötysuhteella edes on? Ei mitään.

        Aurinkoenergian varastointi vedyksi ehdoton etu on se, että vety on kevyttä. Jos sama energia määrä ladataan akkuihin, niin saadaan painava vene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Veikkaisin polttokennoja käyttäen päästävän koko prosessissa sähköstä sähköön parempaan hyötysuhteeseen kuin akulla."

        Toistaiseki näin ei kuitenkaan ole. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin toistaiseksi hyötysuhteeltaan auringon energian muuttaminen vedyksi ja polttokennolla muutto sähkököksi on hunompaa kuin auringon energian varastointi akkuun. Mutta jos ilmaista auringon energiaa on saatavana paikalisesti riittävästi, niin mitä väliä tuolla huonolla hyötysuhteella edes on? Ei mitään.

        Aurinkoenergian varastointi vedyksi ehdoton etu on se, että vety on kevyttä. Jos sama energia määrä ladataan akkuihin, niin saadaan painava vene.

        Vety on kevyttä, mutta kun lasket kokonaispainon sekä painesäiliölle että sen sisältämälle vedylle, huomaat painon laskelmassa muuttuneen moninkertaiseksi pelkkään vetyyn verrattuna. Vieläkö energiavarasto on parhaimpia Li-ion akkuja kevyempi?
        Kiinteässä laitoksessa ja paljon isommassa mittakaavassa vedyn voisi tietysti jäähdyttää nesteeksi, jolloin varastoinnin paino alenisi merkittävästi. Mutta pienessä skaalassa veneessä ratkaisu ei varmasti ole käytännössä toteuttamiskelpoinen.
        Akulla saa tarvittavan prosessin varmasti paljon halvemmalla aikaan kuin polttokennolla, vetyvarastolla ja elektrolyysilaitteistolla, mutten edelleenkään tiedä millä perusteella akulla saisi paremman hyötysuhteen. Kondensaattoreilla varmasti saisi, mutta silloin painoa ja hintaa tulee varastoituun energiaan nähden jo paljon enemmän.


      • Anonyymi

        Polttokenno vetytankki on jo 10 vuotta sitten asennettu pieneen kaksipaikkaiseen lentokoneesee, joten en usko että paino on ongelma! Boing teki tälläisen koneen vuonna 2008. Lisäksi polttokennoja on jo veneissä energianläheenä. Hundain uusin auto toimii polttokennolla ja sillä ajaa 600 km yhdellä tankkauksella.

        Polttokennon energialähteeksi käyvät kaasu, vety tai metaani, alkoholi, kuten metanoli tai etanoli.

        Vedyn varastointi autossa on toteutettu komposiittisäiliöillä. Tankkaus vie aikaa kutakuinkin saman verran kuin polttomoottoriauton tankkaaminen.

        Vedyn valmistus vedestä elektrolyysissä tapahtuu 80–85 %:n hyötysuhteella.

        Nesteenä vety vaatii noin kolminkertaisen tankkivolyymin bensiiniin verrattuna. Ei paha.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Polttokenno

        Ruotsissa on Startup yritys joka tekee polttokennoja autoteollisuudelle. Bosch taitaa olla sen suurin asiakas.


    • Anonyymi

      Miksi kukaan vaihtaisi purjeet konevoimaan??? Polttoaineella ei ole siinä mitään tekemistä.

      • Anonyymi

        Kummankin liikkuminen perustuu aurinkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummankin liikkuminen perustuu aurinkoon.

        Sekin jo yksi syy pitäytyä purjeissa. Aurinko tuottaa lämpöä ja lämpö tuulta. Vaihtoehto olisi muuttaa vaikeasti auringon energia vedyksi, polttaa vety sähköksi ja lopulta sähkö liike-energiaksi. Siinä on todella monta teknisesti vaativaa, mutta tarpeetonta lenkkiä ketjussa. Ja lopputulos olisi silti purjehtimiseen verrattuna kuolettavan tylsää koneajoa. Ei siis pienintäkään järkeä.


    • "Energy Observer -niminen entinen kilpavene käyttää voimanlähteenään aurinkoenergiaa ja tuulivoimaa. Lisäksi alus erottelee merivedestä ionit ja suolan, ja pilkkoo puhdistetun veden vedyksi ja hapeksi elektrolyysiprosessissa. Vety varastoidaan polttoaineeksi siltä varalta, että aurinkopaneelien ja tuuliturbiinien tuottama sähkö ei riitä kuljettamaan alusta kaikkina hetkinä. Lisäksi 30,5 metriä pitkässä aluksessa on älykäs leijapurje."

      Kävin katsomassa ja oli kyllä hieno paatti.
      Miksi ihmeessä vaihtaisin? Tuo vene siis tuottaa säköllä vetyä.

      Itsellä purkkari joka liikkuu sähkömoottorilla akuston avulla. Akun lataan maasähköllä ja pieneltä osin aurinkokennolla. Hätävarana bensageneraattori jolla saan ryömintänopeuden 10A latauksen tai 40A latauksen ilman ajoa. Miksi ihmeessä vaihtaisi toimivat purjeet leijaan jolla saavutettaisin muutaman prosentti purjeiden tehosta? Investointina taitavat olla samaa luokkaa nuo leijapurjeet vs tavalliset mastoineen.

      En siis näe mitään mieltä siinä, että veneessä tuotetaisiin sähköä jolla tuotettaisiin elektrolysin avulla vetyä jolla pyöritettäisiin sähkömoottoria. Paljon helpompaa on tuottaa sähköä auringosta ja pukata se akkuihin joiden avulla voi pyörittää sähkömoottoria ilman noita väliveivauksia. Veneessä ei ollut paikalla ketään jolta olisim voinut kysellä tarkemmin asioista.

      Käytännön kokemus on osoittanut, että aurinkokennot mallia 2020 eivät vielä riitä koska teho w/m2 on liian pieni. Jahka saamme purjeisiin integroidut aurinkokennot, nin tilanne on parempi.

      Vedyllä liikkuminen on mielestäni vielä sitä, että esim. ydinvoimalla tuotetaan hurjasti sähköä jolla saadaan tehtyä vetyä ja sillä sitten tankataan ajoneuvo.

    • Anonyymi

      Olen joskus aikaisemminkin sanonut tällä palstalla mutta kerrattakoon vielä. Purjeet ovat ainoa syy miksi yleensä purjehdin!

      Ei ole kyse mistään matkanteosta vaan kyvystä kokea ja hallita luonnonvoimat.

    • Anonyymi

      Mikäs logiikka tässä on, vedyllä toimiva venehän on kuitenkin moottorivene, vaikkakin päästötön. Purjehduksessa on kyse purjehduksesta, ei energiamuodosta.

      • Anonyymi

        Kyllä niissä purjeveissäkin on yleensä moottori. Vai mikä siellä portaiden alla ruksuttaa?


      • Anonyymi

        Siis vaihtaisitko purjeet vetyyn?


      • Anonyymi

        En. Mutta dieselin kyllä. Ainakin oma vene menee nyt dieselillä, kun tuuli on tyyntynyt. Sen voisin vaihtaa vetyyn mutta en akkuun. En siis purjehdi purjehtimisen ilosta, vaan matkanteon pakosta. Kunhan pääsee eteenpäin tavalla taikka toisella ja purje on yksi muoto muiden joukossa. Veneeni on MATKAvene.


      • Anonyymi

        Niin että vastausta kysymykseen en tiedä mutta Norja pääkaupunki on Oslo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En. Mutta dieselin kyllä. Ainakin oma vene menee nyt dieselillä, kun tuuli on tyyntynyt. Sen voisin vaihtaa vetyyn mutta en akkuun. En siis purjehdi purjehtimisen ilosta, vaan matkanteon pakosta. Kunhan pääsee eteenpäin tavalla taikka toisella ja purje on yksi muoto muiden joukossa. Veneeni on MATKAvene.

        Kunhan pääsee eteenpäin? Matkanteon pakon kärsimyksessä, miksi vety mutta ei sähkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan pääsee eteenpäin? Matkanteon pakon kärsimyksessä, miksi vety mutta ei sähkö?

        Polttokenno tekee vedystä sähköä ja veneessä olisi siis sähkömoottoi. Energian varastointi jne vedyn muodossa on vain fiksumpaa tässä tapauksessa kuin että se energia ladataan ja varastoidaan akkuun. Tätä pitää verrata vetysäiliö versus akku, ei vety versusu sähkö.

        Silloin kun haluan matkan edistyvät paikasta A paikkaan B ja vielä aikataulun takia tietyssä ajassa, niin on mukavaa että voi tuulettomassa kelissä ajaa sen 30 tuntia putkeen eikä miettiä tunnin pari päästä, miksi se akku on tyhjä ja nyt aikataulu kusi.


    • Tuosta veneestä oli masto poistettu, mikä onkin järkevää, kun maston ja vanttien varjostus haittaa aika tavalla aurinkopaneeleja. Sopisiko aurinkopaneelien kanssa kuitenkin Freedom-riki tai joku muu vapaasti seisova masto? Tulisi vain yksi varjo mastosta ja puomista. Silloin kun tuulee, purjeet joka tapauksessa pesee muut tuuli- ja aurinkosysteemit kevyesti.

      https://www-sailmagazine-com.cdn.ampproject.org/v/s/www.sailmagazine.com/.amp/diy/alternative-rigs-page-3?amp_js_v=0.1&usqp=mq331AQFKAGgAQE=

      • Anonyymi

        "Silloin kun tuulee, purjeet joka tapauksessa pesee muut tuuli- ja aurinkosysteemit kevyesti."
        .
        Useimmat pallonkiertoveneet viettävät pääosan ajastaan ankkurissa, jolloin purjeet ei hyödytä mitään. Muut tuulisysteemit (tuuligenut) ja aurinkokenno pelittävät silloin oikein hyvin, ja voivat varastoida tuottamaansa energiaa akkuihin tai vedyn tuottoon käytettäväksi silloin kun on tyyntä, mutta silti taas halutaan liikkua.
        Jos sekä tuulee että halutaan liikkua, on purje tai jokin sitä vastaava muu, kuten leija tai siipiriki, tietysti ylivoimaisesti paras vaihtoehto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Silloin kun tuulee, purjeet joka tapauksessa pesee muut tuuli- ja aurinkosysteemit kevyesti."
        .
        Useimmat pallonkiertoveneet viettävät pääosan ajastaan ankkurissa, jolloin purjeet ei hyödytä mitään. Muut tuulisysteemit (tuuligenut) ja aurinkokenno pelittävät silloin oikein hyvin, ja voivat varastoida tuottamaansa energiaa akkuihin tai vedyn tuottoon käytettäväksi silloin kun on tyyntä, mutta silti taas halutaan liikkua.
        Jos sekä tuulee että halutaan liikkua, on purje tai jokin sitä vastaava muu, kuten leija tai siipiriki, tietysti ylivoimaisesti paras vaihtoehto.

        Niin, ankkurissa olo ei tietysti ole mikään haaste. 2-300 wattia paneeleita saa veneeseen kuin veneeseen ja tuulimylly vielä päälle. Matkanteko sähkömoottorilla vie paljon sähköä. Jos pidettäisiin purje, voisi sitä käyttää usein etenemiseen ja samalla tuotettaisiin vetyä reserviin, kun sähkömoottori pysyisi pois päältä. Sitten kun tuuli loppuisi voitaisiin vedyn turvin edetä nopeammin.


    • Anonyymi

      Talvivaarasta tulee kohta uraania siviilikäyttiksiin.

    • Anonyymi

      Onhan moottoripurret jo keksitty mutta ei no ole koskaan kovin suosituksi nousseet ja käyttäjäkunta on enemmän moottoriveneilijöitä kuin purjehtijoita.
      Jos haluaa purjehtia niin miksi sitten ajaa moottorilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      414
      4252
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      137
      2851
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1978
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1370
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      75
      1312
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1278
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1272
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1231
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      53
      1041
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      970
    Aihe