Apollomatkojen valmismatkojen palvelutaso on ala-arvoista

Anonyymi

Kävimme toukokuussa Apollomatkojen valmismatkalla Kroatiassa. Koskapa se oli äkkilähtö, niin valmistelu jäi vähiin ja tietoa kohteesta ei ollut - mutta sitähän pitäisi saada valmismatkan järjestäjältä ja oppailta! Alku olikin lupaava. Opas tuli mukaan bussiin (josta palvelusta selvästi pyritään luopumaan). Hän kertoili mukavasti muutamia asioita alueen matkailusta yms. Mutta turhan vähiin se tietojen jakaminen jäi ja hän totesi, että matkustajat varmaan haluaa levätä ja nukkua - ei lomalle lähdetä nukkumaan, vaan elämyksiä hakemaan. Saatiin vain muutamia sivuja kirjallista infomateriaalia, sekin pääosin retkien mainostamista. Paperissa kyllä selvästi ja toiveita herättävästi luki: "Tervetuloa infotilaisuuteemme! Tilaisuuden aikana kerromme lisätietoa Kroatiasta, vinkkejä lomanne viettoon sekä vastaamme teitä askarruttaviin kysymyksiin." Mainiota, nuo infot ovat takavuosina olleet erinomaisia ja niitä todella kaipaa uudessa kohteessa. Mutta ei ollut aikaa ja paikkaa meidän lomakohteessa (joita tällä Kroatian rannikolla oli ainakin puolenkymmentä Apollomatkoilla). Vain yksi info oli merkitty Makarskaan, kauas meistä. Soitin oppaalle (erinomaista, että on suomenkielinen opas) ja kyselin missä ja milloin on meidän info, kun tervetulleeksi on jo toivotettu. Opas ystävällisesti ja vaivautuneesti (pieni hätävalhe) selitteli, että oikeastaan infoja ei ole enää ollenkaan. Nyt vain yksi info järjestetään, kun joku ryhmä on sitä pyytänyt. Mutta miksi kaikille jaetussa paperissa kaikki toivotetaan tervetulleeksi infoon, jos niitä ei ole? Tuttavamme olivat samalla matkalla eri paikassa kuin me ja heilläkään ei ollut infoa. Mutta sitten heille ilmoitettiinkin, että info on sunnuntaina, kun oli tultu lomalle jo keskiviikkona. Järjetöntä, että info on loman puolivälin jälkeen, alussa se pitää olla. Meidän lomapaikassa infoa ei siis yritettykään järjestää.

Kyselin sitten puhelimitse oppaalta, että onko meidän lomapaikan lähellä mukavia merkittyjä kävely- ja vaellusreittejä ja olisiko niistä karttojakin (edes lomapaikkamme huonoakaan karttaa Apollomatkat ei antanut). Opas totesi, että hän ei tiedä, mutta arveli, että saattaa hyvinkin olla. Erittäin ystävällisesti hän lupasi selvittää asian ja ilmoittaa siitä meille. Lupasi myöskin niin, että jos karttoja löytyy, niin hän toimittaa sen meille hotelliin tai hotellin respaan. Loistavaa palveluhenkisyyttä. Mutta sitten ei asiasta mitään kuulunutkaan koko loman aikana. Sattui niin onnellisesti, että lomapaikastamme löytyi (ilman karttaakin sattumalta) hyvä turisti-info ja siellä oli ilmaiseksi yllättävän hyviä karttoja noista merkityistä kävely- ja vaellusreiteistä. Mutta ystävällinen ja palvelualtis opas ei viitsinyt tai osannut kysellä asiaa paikallisesta infosta. Eipä ammattitaito suuria pisteitä saa. Tältä osin ja muutoinkin lomamme sujui kuitenkin mainiosti ja opimme ainakin sen, että Apollomatkojen oppailta on ilmeisen turha kysellä mitään. Ehkä se on tarkoituskin, palvelun voi sitten tarpeettomana lopettaa?

Edellä olevalla vuodatuksella en halua parjata Apollomatkojen yksittäisiä oppaita, vaan moitteet kuuluvat yksiselitteisesti heidän esimiehilleen ja Apollomatkojen johdolle. Tulostavoitteet lienevät sellaisia, että oppaaksi palkataan nuoria ja/tai kokemattomia aloittelijoita. Heitä ei opasteta ja kouluteta riittävästi kyseisen loma-alueen asioista. Sitten lomakauden lopussa heidän siirretään uuteen paikkaan, josta heillä ei taaskaan ole tietoa riittävästi. Saattaa olla tietysti niinkin, että nuoret ja innokkaat "oppaat" itse haluavat siirtyä mahdollisimman nopeasti paikasta toiseen, jotta saavat itse matkailla "työn" ohessa. Todellakin, paljon parempaa palvelua olisi Apollomatkojen pystyttävä tarjoamaan näillä matkoilla, joita "valmismatkoina" kaupataan.

14

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pari kertaa ollaan Apollomatkoja käytetty (viimeksi vajaa kuukausi sitten), eikä ainakaan meillä ole ollut valittamista. Ikinä en ole mitään infotilaisuuksia kaivannut, kun sen tiedon lomakohteesta löytää helpostin netistäkin. Kännykkäänkin saa ilmaisen Googlen karttasovelluksen, jota voi käyttää ilman nettiä missä tahansa. Ja kirjastostakin voi ennen lomaa lainata opaskirjan karttoineen ennen lomaa.

      Niitä infotilaisuuksia ei varmaankaan juurikaan järjestetä, kun ei ne oikeastaan ketään kiinnosta. Jos oli jokin infotilaisuus kai Kreikassa ihan meidän hotellilla, eikä siihen osallistunut kai yhtäkään ihmistä.

      • Anonyymi

        Se on helppoo sinulla ja minulla, kun osataan tuo netin käyttö. Mutta noilla matkoilla on nähty vanhempia ihmisiä, jotka ei sitä osaa ja ne kaipailee apua oppailta mutta on olleet pettyneitä palveluihin. Eikä sitä osaa itsekään kaikkea etsiä, joten kyllä hyvä info olisi aina avuksi. Mutta ne on tosiaan vuosi vuodelta huonompia tietysti tarkotuksella, kun oppaat ei viitsi paneutua asioihin. Vuosia sitten monet infot oli hyviä ja pitkiä ja väkeä paljon. Saattoi siihen vaikuttaa sekin, että tarjottiin jotain mehua, paikallista viinaa ja suolapalaakin.


    • Anonyymi

      Me kävimme vastikään pitkästä aikaa Apollomatkojen matkalla Rodoksella Mythos Beach hotellissa. Pakko se on sanoo, että palvelun taso on entiseen verraten surkeeta. Minkäänlaista infomatskua ei Apollo antanut. Hotellin omia lappusia jotain saatiin. Eikä ollu Apollomatkoilla edes infotilaisuutta. Ei siitä ainakaa mitää ilmotettu. Ei tullu kyllä kyseltyäkää, onhan nuo ennen siitä ilmottaneet. Kun tuo Rodos oli meile aivan uusi, niin kovasti olisi kaivattu infoa. Kyllä sielä oppaita oli ja ystävällisiä ne on, kun jotain kyselee. Mut on se outoo, että kaikki pitäs mennä kyseleen. Ei se uusi asia jää heti mieleenkää. Olisi paljo helpompaa, kun saisi paperista rauhassa lukee hyviä vinkkejä ja muuta tietoo. Kyllä mekin saatiin se joku apolloapp kännykkään, mutta ei siinä ole juuri mittää infoo, niitä retkiä vaan mainostetaan. Eikä sinne tullu yhtään uutta tietoo. Ainu tekstarikin oli se, että millon lähetään pois. Paljo olisi parantamisen varaa. Jottain tietysti pitäsi kehuakin. Tuo Mythos hotelli kyllä oli hyvä eikä voi sitä moittia.

    • Anonyymi

      Olen sitä mieltä että palvelusta jopa maksaa,ainakin itse.Olipa kysymyksessä kauppa tms.joka ei tähän aiheeseen kuulu.
      Oletetaan että KAIKKI selaa netistä kaiken,että mua sitten kuvottaa tollanen ajattelu.
      Matkoilla on oppaat matkustajia varten,heiltä pitää saada kenen tahansa neuvoa ja infoa jos ja kun sellaiseen on tarvis.
      Varsinkin ensikertalainen on kuin Liisa ihmemaassa kysymyksineen ja sitä ei pidä aliarvioida ja kun ja jos kysymyksessä on vanhempi ihminen.
      Epävarmuus pilaa loman,matkan jos ei voi tehdä haluamiaan asioita tiedonpuutteen takia.
      Ei maailma ole pelkästään nuoria varten,netti ehkä mutta me aikuiset olemme pärjänneet tähänkin saakka ilman,meidät on vaan pakotettu olemaan mukana kun muut vaihtoehdot suljetaan ulottumattomiin.
      Olen monen puolesta todella pettynyt!

      • Anonyymi

        Mikä infon puute jäi vaivaamaan? Jos matkatoimiston retkille haluaa, niin eikös se sentään järjesty, pitäähän ominpäin bussiin selvitä. Onhan Rodoksesta kirjallisuuttakin pilvin pimein. Ikää on minullakin, mutta löydän helposti kaupat ja apteekit jne. Olettehan onnistuneet tännekin kirjoittelemaan. Jos Rodos tuntuu liian suurelta on kymmeniä pieniä saaria ja kyliä muitakin, joissa ei tarvitse kauas kävellä.


      • Anonyymi

        Kyllä toden totta palvelu on huonontunut. Näyttää sille, että Apollomatkat ja muutkin pyrkii siihen, että matkoilla on vain nuoria nettinörttejä, jotka ei tarvitse mitään opaspalveluja. Mutta meitä eläkeläisiä olisi paljon, joilla on varoja lähteä valmismatakalle, mutta se pitäsi olla sellainen, että oikeesti saadaan tietoa urkkimatta. Ei opaskirjoista kaikkea löydy. Olisi mukava saada kohtuullisen hyvä kartta ko. hotellin läheisyydestä; tiet, kaupat, mahdolliset käyntikohteet. Meille hyväjalkaisille myös karttaan mukavia muutaman tunnin kävelyreittejä yms. Retkille toki jokainen osaa, mutta ne on nykyisin erittäin harvoin suomen kielellä opastettuja. Jos kielitaito on vajavainen, ei englannista paljon saa irti. Väitän vahvalla kokemuksella, että tämä on ainakin Apollomatkoilla oppaitten osaamattomuutta ja laiskuutta. Kyllä näitä neitosia toimistolla pyörii yhtaikaa jopa 3-4, mutta ei he vaivaudu retkille oppaaksi. Eikä viitsitä muutaman sivun opasmateriaalia tehdä. Tärkeintä taitaa olla, että itse saa puolen vuoden välein muka oppaana kierrellä eri turispaikoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä toden totta palvelu on huonontunut. Näyttää sille, että Apollomatkat ja muutkin pyrkii siihen, että matkoilla on vain nuoria nettinörttejä, jotka ei tarvitse mitään opaspalveluja. Mutta meitä eläkeläisiä olisi paljon, joilla on varoja lähteä valmismatakalle, mutta se pitäsi olla sellainen, että oikeesti saadaan tietoa urkkimatta. Ei opaskirjoista kaikkea löydy. Olisi mukava saada kohtuullisen hyvä kartta ko. hotellin läheisyydestä; tiet, kaupat, mahdolliset käyntikohteet. Meille hyväjalkaisille myös karttaan mukavia muutaman tunnin kävelyreittejä yms. Retkille toki jokainen osaa, mutta ne on nykyisin erittäin harvoin suomen kielellä opastettuja. Jos kielitaito on vajavainen, ei englannista paljon saa irti. Väitän vahvalla kokemuksella, että tämä on ainakin Apollomatkoilla oppaitten osaamattomuutta ja laiskuutta. Kyllä näitä neitosia toimistolla pyörii yhtaikaa jopa 3-4, mutta ei he vaivaudu retkille oppaaksi. Eikä viitsitä muutaman sivun opasmateriaalia tehdä. Tärkeintä taitaa olla, että itse saa puolen vuoden välein muka oppaana kierrellä eri turispaikoissa.

        Vahvalla kokemuksella kaikki päin p..tä Apollolla, mutta silti samaa yhtiötä käyttänyt? Mitä tietoa ei saa urkkimatta? Mikä on sellainen salattava tieto? Kartatkin ja kadun nimet ovat ulkomaankielellä ja kirjastosta löytyy tietoa, mutta kun sekään ei kelpaa vaan on päästävä oppailta kyselemään ja sitten moittimaan. Vahvalla kokemuksella luulisi jot tietävän, ettö ns,"oppaat" eivät ole juuri koskaan olleet mitään tietopankkeja vaan on kai oma-aloitteisuuttakin oltava. Meitä eläkeläisiä ei sitten tarkoita "meitä eläkeläisiä".


    • Anonyymi

      Minulla taas on vain hyvää kerrottavaa. Olin ensimmäistä kertaa Apollomatkoilla ja palvelu oli erinomaista.
      Menomatkalla oli pirteä opas, joka jaksoi kertoilla 2h bussimatkan ajan tärkeää kohdetietoa ja yleistä tietoa maasta ym. Saimme tekstareita, miten loma on mennyt ja koska opas on tavattavissa hotellillamme ym.
      Ja ilahduttavaa oli myös se, että matkalaukku kuului hintaan, joka oli muutenkin kilpailukykyinen vrt. muut matkanjärjestäjät.

      • Anonyymi

        Kylläpäs on outoa tuo palvelun taso. Tuo juuri olisi sitä hyvää palvelua, että opas on bussissa matkalla hotelille ja kertoo hyvää infoa. Mutta missä lomailitte ja missä on peräti 2 tunnin bussimatka hotelille? Meille on sattunut päinvastoin huonoja oppaita, jotka eivät vaivaudu bussiin ja muutoinkin sitä kohdetietoa salaillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpäs on outoa tuo palvelun taso. Tuo juuri olisi sitä hyvää palvelua, että opas on bussissa matkalla hotelille ja kertoo hyvää infoa. Mutta missä lomailitte ja missä on peräti 2 tunnin bussimatka hotelille? Meille on sattunut päinvastoin huonoja oppaita, jotka eivät vaivaudu bussiin ja muutoinkin sitä kohdetietoa salaillaan.

        Alanyassa. Lento oli Antalyaan, matka-aika bussilla n. 2,5h välipysähdyksen kera.


    • Hotellien respassa on yleensä INFOkansio. Niistä saa INFOA. Opaskin yleensä käy hotellilla määrättyinä aikoina antamassa INFOA.
      Enpä ole koskaan pitkän matkan jälkeen väsyneenä viitsinyt mennä mihinkään turhaan INFOtilaisuuteen nuokkumaan.

      • Anonyymi

        Kyllä respassa tosiaan yleensä on se kansio. On vain nykyisin kovin vähän niissä tietoa, lähinnä retkiä mainostetaan ja kerrotaan milloin lähdetään pois. Varsinaista kohdetietoa hotellin ja lomapaikan läheltä ei ole. TUI:n matkalla Gran Canarialle törmättiin siihenkin, että suomenkielistä kansiota ei olllut, vaikka muilla kielillä oli. Opas vain ylimielisesti totesi, että ei ole kuule kaikissa muissakaan hotelleissa suomenkielistä kansiota. Vielä 5-10 vuotta sitten tilanne oli paljon parempi. Hotellikansioissa oli paljon tietoa ja kohdetietoa jaettiin paperiversionakin 10-20 sivua. Oli aivan erinomaista oudossa paikassa. Kun paljon reissataan, niin näytää, että palvelun taso heikentyy kaikilla järjestäjillä jatkuvasti. Jos joku info sattuu olemaan, niin kyllä se tosi lyhyt ja ei siitä juuri mitään saa irti. Oppaat ei selvästikään tiedä tai osaa asioitaan. Sehän on johtanut siihen, että moni ei viitsi infoon vaivautua ja se taas on jo johtanutkin siihen, että ei niitä järjestetä, kun ei sinne tulla. Näin lienee asia suunniteltukin. Helpompaa on oppailla, kun on vähempi töitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä respassa tosiaan yleensä on se kansio. On vain nykyisin kovin vähän niissä tietoa, lähinnä retkiä mainostetaan ja kerrotaan milloin lähdetään pois. Varsinaista kohdetietoa hotellin ja lomapaikan läheltä ei ole. TUI:n matkalla Gran Canarialle törmättiin siihenkin, että suomenkielistä kansiota ei olllut, vaikka muilla kielillä oli. Opas vain ylimielisesti totesi, että ei ole kuule kaikissa muissakaan hotelleissa suomenkielistä kansiota. Vielä 5-10 vuotta sitten tilanne oli paljon parempi. Hotellikansioissa oli paljon tietoa ja kohdetietoa jaettiin paperiversionakin 10-20 sivua. Oli aivan erinomaista oudossa paikassa. Kun paljon reissataan, niin näytää, että palvelun taso heikentyy kaikilla järjestäjillä jatkuvasti. Jos joku info sattuu olemaan, niin kyllä se tosi lyhyt ja ei siitä juuri mitään saa irti. Oppaat ei selvästikään tiedä tai osaa asioitaan. Sehän on johtanut siihen, että moni ei viitsi infoon vaivautua ja se taas on jo johtanutkin siihen, että ei niitä järjestetä, kun ei sinne tulla. Näin lienee asia suunniteltukin. Helpompaa on oppailla, kun on vähempi töitä.

        Eiköhän se ole niinpäin, että infoon ei juuri kukaan enää vaivaudu, kun suurin osa käyttää nettiä, josta löytyy paikalliset bussisaikataulut jne. Muistan, kun vielä köytin valmismatkoja niin näytti väkeä olevan vähän kuuntelemassa. Ennenvanhaan ennen nettiä tuli pistissa opasvihkonen, mutta ei sillä kauan mitään tehnyt. Kunnollinen kartta riittää, jos iso kaupunki ja retkille jos haluaa niin eikö voi soittaa konttuurille, milloin on lähtö? Vaikuttaa tosin siltä, että tässä on nyt kyse jostain muustakin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se ole niinpäin, että infoon ei juuri kukaan enää vaivaudu, kun suurin osa käyttää nettiä, josta löytyy paikalliset bussisaikataulut jne. Muistan, kun vielä köytin valmismatkoja niin näytti väkeä olevan vähän kuuntelemassa. Ennenvanhaan ennen nettiä tuli pistissa opasvihkonen, mutta ei sillä kauan mitään tehnyt. Kunnollinen kartta riittää, jos iso kaupunki ja retkille jos haluaa niin eikö voi soittaa konttuurille, milloin on lähtö? Vaikuttaa tosin siltä, että tässä on nyt kyse jostain muustakin...

        Helppoa se on meillä nuoremmilla tosiaan kun se netti on hallussa. Paljon kuljetaan mieheni kanssa ja on kyllä nähty vuosien mittaan tuo palvelujen alasajo. Ei se meitä haittaa. Mutta siellä on vanhempia ihmisiä ja pikkuisen nuorempiakin, jotka hädin tuskin osaa kännykkää käyttää ja ne kaipailee monesti apua ja haluaisi ohjeita ja vinkkejä. Mutta kiven alla on apu. Se menee siihen, että viikon oleilevat hotelilla, kun ei uskalleta lähteä kauemmaksi. 5-10 vuotta sitten oli monessa paikassa tosi hyviä oppaita. Sellaisia aikuisikään ehtineitä, jotka asui esim perhesyistä siellä loma-alueella. Tiesivät hirveän paljon ja myös kertoivat. Nykysin retkilläkin tulee esille, että nämä nuoret oppaat ei paljoakaan tiedä alueesta ja historiasta ja elinkeinoista yms. Se olisi varmaan niinkin, että jos palvelu olisi parempaa, niin sille olisi kysyntääkin. Viime vuonnakin kyllä vielä törmättiin siihen, että infossa oli ainakin 50 kuuntelijaa, kun oli tullut tietoon, että on hyvä opas pitämässä infoa.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2007
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1688
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1367
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      232
      1313
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      339
      1179
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      80
      1135
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      317
      1085
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      342
      1082
    Aihe