Onko muita jotka paahtaa tällä hetkellä kasvatustieteiden apron kanssa? Itselläni meinaa tulla hirveä kiire noiden tehtävien kanssa..kun samalla yrittää käydä töissä ja opiskella vielä muutakin siinä sivussa..Ja tottakai niihin pääsykokeisiinkin on joskus luettava:)
Paljon nuo aprotkin teettää töitä..varsinkin jos meinaa saada hommat valmiiksi ennen okl:än hakua.
Mutta toisaalta, on se kyllä sen arvoista. Jokainen luento ja varsinkin pedagogisten harjoittelut on ollu erittäin "antoisa" kokemus. Varmistus sille että tätä minä haluan tehdä.
Muiden kokemuksia?
KASVATUSTIETEIDEN APRO/AVOIN
17
1882
Vastaukset
- meitzi
Juu, sama mullakii...
Kiire meinaa tulla! Nyt on silleen et kaikki tehtävät on tehty, paitsi yks työstettävä on just työn alla:) Viimesimmät tehtävät tuli tehtyy niin kiireellä, et niihin paneutuminen oli aika pinnallista... Joten voipi olla et niitä tulee takasin ihan kunnolla!!!
Juu, se on tosi rankkaa ainakii mulla ollu tehä sitä approo, ku samalla mäkii oon töissä käynny. Sit ku pitäs olla vähän muutakii elämää ni välil on ollu aika tiukkaa...
Mullakii on tarkotus hakee keväällä okl:ään ja todellakin tarttisin ne appron 2 pistettä:)
Tzemppii kaikille!!! - Sohvi
Oi ystävät, tiedän niin hyvin, mitä toi on! Kaks vuotta on siitä, kun taistelin aivan samassa tilanteesa! Olin silloin koulussa töissä ja halusin palavasti OKL:een. Pisteitä oli tulossa jo työkokemuksesta kaksi, mutta ajattelin, että appro takaa vielä paremmat mahdollisuudet päästä pääsykokeisiin.
Se oli ihan hirveen rankka talvi, mutta samalla paras, mitä mulla on ollu. Päivät olin töissä, illat ja yöt luin ja kirjoitin esseitä. Aktiivista aikaa mulla ton appron kanssa oli marraskuun lopulta huhtikuun alkuun. Silloisilla opiskelutaidoilla se oli aivan kamala tahti, mutta mistäpä tuon tiesit ennen kuin aloitit...
Maaliskuun lopulla luovutin: en saa tätä valmiiks, tästä on hyötyä vasta vuoden päästä. Pistin kuitenkin ihan kauheessa kiireessä ne viimeiset tehtävät postiin, ja riemu oli aivan rajaton, kun joitakin päiviä ennen OKL:n haun päättymistä tuli postissa ilmoitus, että ne kaikki oli menneet läpi. Se avoimen ope oli lukenu niiden opiskelijoiden vastaukset ekana, joista tiesi, että ovat OKL:lle hakemassa, niin muistelen. Ja yhdestä tehtävästä oli kommentti, että "läpi rimaa hipoen", mutta en jaksannut siinä vaiheessa siitä itseäni syyttää, että se ei sen paremmin menny, vaan olin tosi kiitollinen. Sain pisteitä riittävästi ja pääsin kokeisiin.
Appron loppuun suorittaminen auttoi varmasti myös pääsykokeissa, sillä OKL:n opet halus tietää, tuliko mun appro valmiiksi. Osasin ihan eri tavalla suhtautua luettaviin asioihin, kun suuri osa käsitteistä oli tuttuja. Ja totta kai siinä oma kasvatusnäkemyskin tuli hyvälle alulle laitettua.
Tässä nyt vain yksi tarina..Halusin vain kertoa sen rohkaisuksi, jotta kyllä valmista voi tulla lyhyessäkin ajassa. Koittakaa te jaksaa noi loppumetrit, varmasti työ palkitaan! Tsemppiä ihan tosi paljon!- meitzi
Eiku oli vaan pakko kirjottaa, et toi sun viestis oli tosi piristävä juttu:)
Välillä ku oikeesti vaan tuntuu siltä et juoksee kalenterin kaa kilpaa...
Mut nyt on kaikki oppimistehtävät arvioitavana, et toivottavasti ne menee sit läpikii!!!
Kiitoksia kannustuksesta:)
- mami
... ja välillä meinaa kirjaimellisesti "usko loppua". Päivisin käyn koulussa töissä ja lisäksi minulla on aivan ihanat 2 ja 4 v lapsoset. Yösydännä koetan sitten epätoivonvimmalla välillä lueskella ja "esseitä" kirjoitella. En ole vain vieläkään päättänyt; hakeakko jo nyt vai vasta ensikeväänä??? Opiskelupaikkakuntakin sijaitsee (lähin) muuttomatkan päässä.
Tsemppiä kaikille ja "olkaa onnellisia ja jaksavaisia", saatte lukea päätoimisesti aina kun huvittaa.
Minulla se ei käy enää ihan niin "näpsäkkäästi"... - Jeppe
Suoritin pari kesää sitten kasvatustieteiden appron. Muutamia kokemuksia:
En ole eläissäni saanut niin helposti opintoviikkoja kuin tästä approsta. Opetetaan itsestään selviä asioita ja tenteissä kysytään itsestään selviä asioita. Vai mitä mieltä olette didaktiikan tentin essee kysymyksestä "mitä opettajan pitää miettiä kun hän suunnittelee kurssia?". Ja jotta ei menisi liian vaikeaksi, niin tottakai tämäkin tentti oli paritentti. Huoh.
Tutkimuskurssin (3ov) eteen näin 3 tuntia vaivaa. Arvosanaksi tuli 3-.
Suuressa osassa kurssit suoritettiin kotiessein. No siihen sitten copy&pastea kirjoista ja vähän itsestään selvää omaa mielipidettä väliin ja kakkonen on todistuksessa. Luennoilla
en käynyt.
Koettakaapa mennä opiskelemaan vaikka luonnontieteen tai teknisen puolen approja. Siellä sentään pitää osatakin jotain.
Jeppe, FM- kiire kiire
Niin kuin jo sanoin..kukin tekee ja kokee asiat eritavalla. Tarkennan vielä, itselläni kasv.tieteen pedegogiset perusopinnot. JOhon kuuluu myös harjoittelujaksot.
Opintoviikkoja saa melko helposti kyllä juu..sitä en kiellä..Mutta pointtina olikin vain se aika..Kun teet 8,5tuntia päivässä töitä ja opiskelet vielä muutakin siinä sivussa..niin jossain vaiheessa alkaa kasv.aprokin tuntua jo haasteelliselta. Sitä paitsi..on olemasssa myös niitä(kyllä vain kyllä) jotka eivät niin välitä kopsata synonyymisanastoa apuna käyttäen kaikkia kirjoja. Joskus on jopa ihan itse kiva miettiä niitä asioita. Ja luennot on joskus jopa ihan mielenkiintoisia ja hyödyllisiäkin;)
Ja ei sitten taas niitä herrrrrrneitä nenään. Tämä vain minun mielipiteeni.En valita, kunhan vain kommentoin. Näin meillä. Piste. - ......
No on se hyvä et sulla on ollu helppoo:)
Mä suoritan kasvatustieteiden ja aikuiskasvatuksen perusopintoja ja se ei oo missään nimessä ollu millään tavalla helppoo!!!
Itseasiassa appro on nyt "valmis", mutta kyllä sen etee joutu tekee töitäkii...
No varmasti riippuu vähän siitäkin minkä yliopiston appron suorittaa. Itse suoritin jyväskylän avoimessa yliopistossa. Suoritin kaikki tehtävät kirjallisina yksilövastauksina, enkä tehny mitään paritehtävii tai ryhmätehtäviä. Yhessäkään tentissä en käyny...
Jokaisen oppimistehtävän tekemisessä kului oikeesti tosi paljon aikaa!!! Ja töitten ohessa kun "joutu" opiskelee ni en kyl ihan heti menis sanoo et kuinka helppoo...
No jokainen kokee nää jutut omalla tavallaan, mut mulla on ollu kyllä ihan tarpeeks rankkaa!!!
Joo... - kasvatustieteilijä
Hei Jeppe!
Oisko niin, että mitä enemmän ja pidemmälle opiskelee, sen helpompaa se on jatkossa. Mä aloitin avoimen yliopiston kasvatustieteen approsta vuonna ysiviis ja kyllä se oli silloin mulle vaikeata ja myöhemmin jatkoin opintoja tiedekunnassa. Viime vuonna opiskelin erityispedan appron, joka meni ihan heittämällä läpi. Viimeiseen tenttiin en edes lukenut kahta kirjaa, silti sain erinomaiset tiedot. Opiskelu on sitä helpompaa ja sitä sujuvampaa, mitä pidemmälle se etenee. - minä
Teillä olikin sitten todella helppo kysymys. Riippuu minkä yliopiston mukaan sen apron tekee! Meillä kysymykset eivät ole olleet noin helppoja. Mutta hyvä se sitten on jos kerran sinulle riittää 3h. Kaikille ei kuitenkaan riitä ja tosiaankin niin, vähän erilaisia ne esseet ja tentit ovat yliopistosta riippuen.
- wilma
moi!
ku te kaikki kerran ootte nyt jo avoimesta viisastunmeita, niin aattelin kysästä pari juttua...=) Aion itsekin luokanopeksi, pisteet ei kuiteskaan jyväskylään riitä, mine haluisin hirveesti..aion lukea avoimessa yliopistossa itselleni 2 lisäpistettä...siis..
1. Paljonko teidän perusopinnot maksoi?
2. olitteko lähiopetuksessa vai muussa, esim. verkko-opinnoissa? Olisin erityisesti kiinnostunut verkko-opinnoista, koska asun porissa ja muuta mahdollisuutta ei ole!:(
3. jos olitte verrko-opinnoissa, niin oliko se tietokoneella opiskelu hirveen monimutkasta..mulla on sellanen käsitys et on...
4. ja minkä yliopiston avoimessa olitte? Oot ite aatellu sitä tampereen avointa yliopistoa..
5. täytyykö verkko-opinnoissa käydä jossain lähiopetuksessa tai tapaamisissa tms...mulla ei ole mahdollisuutta siihen, ehkä tampereella voisin päästä käymään satunnaisesti....millais se ny menee..
JA TÄRKEIN:::::
6. Jos haluan luokanopettajaksi, niin mitkä perusopinnot mun tarttee suorittaa, jotta saan ne tarvittavat pisteet?? vastatkaa edes tähän, tää on tärkeee..niitä on niin monta..Siis ne jotka on luokanopeksi lukemassa tai tietää mikä on niiden perusopintojen nimi, niin please, kertokaa mulle=)
Neuvokaa nyt tyhmää:)- *****
Minä suoritin Joensuun yliopistoon oman approni. Virallinen nimi kai tälle opiskelutavalle oli monimuoto-opiskelu, eli itsenäistä opiskelua, tehtävien tekoa, pari kirjallisuustenttiä ja lähiopetusta jonkin verran vaikka en itse asunut Joensuussa (luentoja järjestettiin kotikaupungissani koska aika moni suoritti täällä samaa approa). Homma maksoi 400e ja kysessä oli siis kasvastutieteen 15ov.
- Jane
1) Maksoi paljon, en muista tarkasti mutta oisko ollu kans n. 400e
2) Pari luentoa, vapaaehtoisia ryhmätapaamisia ja kirjallisia tehtäviä (ei tenttejä)
3)-
4) Jyväskylän avoimessa
5)-
6) Tein itse kasvatustieteen pedagogiset perusopinnot, mitä suosittelen ehdottomasti luokanopeksi aikovalle!! Opintoihin kuuluu työharjoittelu, joka ainakin meillä hyväksiluettiin sitten yliopistossa kokonaisuudessaan. Pisteet saat pelkistä kasvatustieteen perusopinnoistakin, mutta enemmän hyötyä luultavasti on noista pedagogisista opinnoista. - ehkä
Jyväskylään siis kannattaa ainakin suorittaa kasvatustieteen PEDAGOGISET perusopinnot. Suorittamiseen meni itseltäni aikaa n. puoli vuotta, olin siis kontaktiopetuksessa. Se teettää aika paljon hommaa, mutta onnistuu varmasti esim. työn ohessa- Älä vielä luovuta Jyväskylän suhteen, ehkä voisit hakea vuoden päästä ja olla sitä ennen esim. työmarkkinatuella kouluavustajana tai ennen kaikkea korottaa ylioppilastutkinnon arvosanojasi!
- appro
1. Makso paljon, mutta äippä kustansi;) Oisko se jotain 400 euroo ollu?
2. Meillä oli sellasii tutor-tapaamisia, joissa käytii vähän tehtäviä läpi... Mut ne oli ihan vapaaehtosii... Verkko-opiskeluun, ryhmähommiin, tentteihin, parivastauksiin oli mahdollista osallistuu, mut mä tein kaikki oppimistehtävät kirjallisina yksilövastauksina...
3. -
4. Jyväskylän avoin yliopisto...
5. -
6. Siis mä aion kans luokanopeks, mut en suorittanu niitä pedagogisii opintoja vaan ihan kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen perusopinnot. Oon just tällä hetkellä kouluavustajana, ni siinä on mulle harjotteluu ihan tarpeeks;) - anna
Itse opiskelin vuosi sitten Tampereen avoimessa yliopistossa aikuiskasvatuksen ja kasvatustieteen perusopinnot. Tosi hyvä apu okl:ään tai lto koulutukseen. Maksoi 170e, eli huomattavasti vähemmän kuin esim. Jkl:ssä. Olin itse lähiopetuksessa eli neljän tunnin luentosatsit noin pari kertaa viikossa noin 8kk:n ajan. Muistaakseni monimuotoopetus oli jossain 250e paikkeilla.
Nyt opiskelen erityispedagogiikan approo Helsingin avoimessa yliopistossa monimuoto-opetuksessa kansanopistossa. Maksaa 270e. Paljon lepposampaa ja pääsee ehkä helpommalla (lue: vähemmällä työllä ilman puuduttavia luentosessioita) kursseista läpi. Kurssit suoritetaan pääasiassa oppimistehtävinä, tentteinä, verkkokeskusteluina ja ryhmätöinä tai opintopiireissä. Joka kurssin alussa meillä on ollut 1 1/2h audioluento ja kerran viikossa tutortapaaminen. Yhdessä verkkokeskustelussa oon ollu mukana: oli ihan mielenkiintoista. Yksi kurssin kirjoista suoritettiin niin, että kirjoitettiin ryhmässä verkkoon lyhyt kirjoitus ja kommentoitiin toisen ryhmän kirjoitusta. Ei vaikeaa.
Sekä lähi- että monimuoto-opetus vaatii kuitenkin itseltä paljon intoa, sinnikkyyttä, motivaatiota ja periksiantamattomuutta. Suosittelen kuitenki lämpimästi.
- rahat meni hukkaan
Opiskelin itekki apron ja kun olin saanu sen valmiiksi ja aioin hakea okl:ään, niin huomasin että ei mulla oo oikeesti varmaan ikinä mitään mahiksia päästä sinne opiskelemaan, kun yo-todistus ei oo läheskään niin hyvä kuin monilla muilla hakijoilla. Eli hukkaan meni se apro eikä pahemmin kiinnostanut suorittaa koko aproa, koska olin kuvitellut sen olevan ihan muuta. Enkä aio hakea mihinkään muualle opiskelemaan, jossa aprosta saisi lisäpisteitä.
- kiire kiire
Olisikohan kannattanut ottaa asioista selvää ennnen apron raatamista?
Kukaan ei voi olla varma ookooällään pääsystään..
Sinun kohdallasi aprossa ei ollut ehkä järkeä, ja rahasi menivät hukkaan. Mutta monen kohdalla apro avaa uusia ovia.Aprosta saadut lisäpisteet voivat todella olla kuitenkin ratkaisevia.Nih.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi903462Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj1003184SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis1803103- 1632804
Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä562458Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla112352Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis2092256Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi622233Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "142103Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!
Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li441850