Opetetaanko liikennesääntöjä ja liikennekäyttäytymistä kouluissa?

Anonyymi

Vain oikeat säännöt opettamalla voidaan parantaa yhteispeliä. Säännöt tulisi opettaa jo alakoulussa.

12

101

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Liikennesääntöjen opettaminen on vanhempien vastuulla, mutta sen lisäksi voidaan myös koulussa opettaa. Vanhempani opettivat minulle liikennesäännöt 1960 -luvulla ja sitten n. 15 ikäisestä on huolehtinut itse. Ei siis vaadi ajokorttia vaikka se nykyään minulla on.

      Kun katsoo nykyisiä aikuisia niin miten he voivat opettaa lapsilleen, kun ei niitä itsekään noudata? Jopa lapsen ollessa kyydissä kolhitaan pyörällä jalankulkijoita, huudetaan/haukutaan jalankulkijoita vaikka millä nimityksillä. Siitähän lapsi saa hyvät opit miten käyttäytyä liikenteessä!

      • Anonyymi

        Siinähän se tulikin. Sääntöjen opettaminen ei auta, jos asenne on jo opetettu väärin.

        Suomalainen liikennekulttuuri on menossa pelottavaa vauhtia metsikköön. Sääntöjen noudattamisen sijaan näyttää olevan entistä enemmän vallalla minä-minä-minä-minä-asenne, joka ei anna kenellekään muulle mitään oikeuksia.

        Liikenne on yhteispeliä. Muuten se toimii tosi huonosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinähän se tulikin. Sääntöjen opettaminen ei auta, jos asenne on jo opetettu väärin.

        Suomalainen liikennekulttuuri on menossa pelottavaa vauhtia metsikköön. Sääntöjen noudattamisen sijaan näyttää olevan entistä enemmän vallalla minä-minä-minä-minä-asenne, joka ei anna kenellekään muulle mitään oikeuksia.

        Liikenne on yhteispeliä. Muuten se toimii tosi huonosti.

        Yhteispeliä se todellakin on. Sääntöjen noudattaminen takaa parhaiten sen, että yhteispeli toimii ja muut liikkujat tietävät suurin piirtein mitä tapahtuu tai tulee tapahtumaan. Heti kun lähdetään sooloilemaan ja poiketaan säännöistä, niin muut eivät enää välttämättä tiedä mitä tapahtuu ja homma muuttuu vaaralliseksi.


      • Anonyymi

        Vai että on liikennesääntöjen opettaminen vanhempien vastuulla. Toki osoittain mutta entä jos vanhemmat eivät oikeasti osaa ja opettavat väärin?

        Kyllä sellainen taho joka tuntee säännöt, tulee opettaa ne. Koulu on mielestäni oiva paikka tähän. Itse sain 80-luvulla koulussa opetusta pyöräilyyn, mopoiluun ja tietenkin jalankulkuun liittyen.


    • Anonyymi

      Meille opetettiin 80-luvulla koulussa ne liikennesäännöt, jotka tulee tietää ja osata kun on jalankulkija tai pyöräilijä. Eikö koulussa enää opeteta liikennesääntöjä?

    • Anonyymi

      joo tieliikenne säännöissä sanotaan,että jalankulkijan on itsensä katsottava että hänellä on riittävästi aikaa ylittää suojatie turvallisesti estämättä tarpeetomasti risteävää liikennettä.Polku pyöräiliöitten tulee näyttää käsimerkein mihin he ovat menossa.Sekä tulee muistaa jos pyräillään kaistalla niin siloin pätee samat säännöt kuin autoilla koska siinä tapauksessa pyöräilijästä tulee ajoneuvo

      • Anonyymi

        Minä ajan sentään kunnon saksalaisella, niin minua ei koske mitkään liikennesäännöt.

        Audi King.


      • Anonyymi

        Jalankulkijalla ei ole mitään velvollisuutta arvioda , miten hänen kadun ylityksensä vaikuttaa muuhun liikenteeseen.
        Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja riippumatta siitä, missä hän kulloinkin ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijalla ei ole mitään velvollisuutta arvioda , miten hänen kadun ylityksensä vaikuttaa muuhun liikenteeseen.
        Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja riippumatta siitä, missä hän kulloinkin ajaa.

        Älä puhu pehmosia. Tieliikennelaissa on monta jalankulkijaa koskevaa velvoitetta. 40 § eteenpäin löytyy useimmat.

        44 § Ajoradan ylittäminen lukee mm. seuraavaa: "Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

        Ajorataan rinnastetaan tässä pykälässä pyörätie ja raitiotie."


        Väitteesi ei siis pidä paikkansa laisinkaan.


      • Anonyymi

        Hei, tarkkuutta nyt vähän. Polkupyörä on aina ajoneuvo ja pyöräilijä sen myötä aina ajoneuvon kuljettaja riippumatta siitä, missä pyöräilee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä puhu pehmosia. Tieliikennelaissa on monta jalankulkijaa koskevaa velvoitetta. 40 § eteenpäin löytyy useimmat.

        44 § Ajoradan ylittäminen lukee mm. seuraavaa: "Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

        Ajorataan rinnastetaan tässä pykälässä pyörätie ja raitiotie."


        Väitteesi ei siis pidä paikkansa laisinkaan.

        Tuo siis käytännössä tarkoittaa sitä, että kävelijä ei saa auton eteen astua, mikäli auto ei enää mitenkään voi pysähtyä ennen osumaa. Se ei tarkoita sitä, että autoilija saa vauhtiaan hidastamatta ajaa kävelijää kohti sillä verukkeella, että kävelijä ei saa tulla eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo siis käytännössä tarkoittaa sitä, että kävelijä ei saa auton eteen astua, mikäli auto ei enää mitenkään voi pysähtyä ennen osumaa. Se ei tarkoita sitä, että autoilija saa vauhtiaan hidastamatta ajaa kävelijää kohti sillä verukkeella, että kävelijä ei saa tulla eteen.

        Juurikin noin. Autotilijoilla on tilanteessa oma vastuunsa (eri lakipykälä) mutta myös jalankulkijoilla on omansa, kuten näkyy. Lisäksi pykälässä sanotaan, että on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä, eli jalankulkijoilla on myös tässä kohtaa vastuu. Ylempänä oleva väite, että jalankulkijoilla ei olisi mitään velvoitteita, on siis väärä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe