pitääkö olla vastapainetta pakoputkessa

yaris1.0

saako litrasen moottorin perään heittää minkökokosta rööriä tahansa vai pitääkö pakoputken tarjota jotain vastapainetta sille moottorille vai mites se menee.

24

15640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Masentaja

      se suotavaa olis että on vastapainetta! Yarikseen et kyllä saa putkistoa vaihtamalla yhtään lisää tehoa, siinä on vakiona niin hyvin virtaava rööri. Jos katin poistat ni se voi auttaa vähän mutta päästöistä ei mee läpi.

      • <<<

        Niin mitäs hyötyä nelitahtiselle on siitä vastapaineesta? Kaksitahtisessa tarvitaan sopiva vastapaine, ettei palamatonta polttoainetta pääse pakoputkeen ja saadaan parempi täytös sylinteriin, mutta olen kuvitellut että nelitahtiselle olisi parempi mitä pienempi vastapaine on.


      • Masentaja
        <<< kirjoitti:

        Niin mitäs hyötyä nelitahtiselle on siitä vastapaineesta? Kaksitahtisessa tarvitaan sopiva vastapaine, ettei palamatonta polttoainetta pääse pakoputkeen ja saadaan parempi täytös sylinteriin, mutta olen kuvitellut että nelitahtiselle olisi parempi mitä pienempi vastapaine on.

        En nyt jaksa laittaa teoriaa...mutta vastapaineella on todellakin merkitystä myös nelitahtimoottorissa. Tarinaa tuosta voit lukea vaikkapa Alfamerin nelitahtimoottorin virittäjän käsikirjasta. Tuossa jariksessa ei putkiston suhteen auta muu kuin katin poisto, siitähän on pieneksi koneeksi kutiteltu muutenkin aika mukavasti tehoa.


      • määrätylle
        <<< kirjoitti:

        Niin mitäs hyötyä nelitahtiselle on siitä vastapaineesta? Kaksitahtisessa tarvitaan sopiva vastapaine, ettei palamatonta polttoainetta pääse pakoputkeen ja saadaan parempi täytös sylinteriin, mutta olen kuvitellut että nelitahtiselle olisi parempi mitä pienempi vastapaine on.

        kierrosalueelle viritetyssä koneessa se on erittäinkin tärkeää. Oikea värähtelytaajuus "lypsää" pakokaasut pihalle, eikä jarruta. Käytännössä on aina tehtävä kompromissi, mutta TÄRKEÄÄ vastapaine on aina.


      • Isompi katti

        Niin ei ahdista niin paljon.


    • Yliasentaja

      Nelitahtisessa mitä vähemmän vastapainetta sen parempi, jos ajateltaisiin ilman pakosarjaa, äänihän silloin ihan kauhea, silloin olisi parhaimillaan

      Sotkevat monetkin kaksitahtisiin, koska se polttaa joka kierroksella, siksi varattava kampikammioon seuraava latinki, ja se vaatii tietyn vastapaineen, mutta nyt ei sotkea tähän

      Ihan ajatellen koneen toimintaa(4-tahti), mäntä ylösnoustessaan painaa pakokaasut venttilin reiästä pois, mitä vähemmän siellä painetta, aina paremmin tulee pois

      -mäntä menee alas, imee polttoaineen imusarjasta, jossa höyrystyy(imuventtiili auki, imutahti)
      -mäntä nousee ylös, puristaa poltttoaineen/ilma seoksen(kaikki venttiilit kiinni, puristustahti)
      -mäntä menee alas, polttoaine räjähtää, painaa mäntää alas(kaikki venttilit kiinni, työtahti)
      -mäntä nousee ylös, poistaa palamiskaasut(pakoventtili auki, poistotahti), silloin painaa pakoputkeen pakokaasut, mitä väljemmin tulee, aina vähemmän vastustaa pyörimisliikettä

      4-Tahti koneen polttoaine seokset ei ole missään tekemisissä kampikammion kanssa, joten ei tarvi vastapainetta pakoputkessa

      • näitä

        Jos mennään tarpeeksi "tekniselle puolelle", niin F1:ssä esim. on ERITTÄIN tarkka mitoitus pakoputkille. Katsopa, millainen "makaronikasa" se pakosarja on? JOS vastuksella ei nelitahtisessa olisi vaikutusta, miksei pakosarjan putket menis suoraan perään eripituisina?
        LUE alan tietoutta. Netistäkin löytyy haulla "viritys" varmaan asiaa.


      • Wäsäilijä
        näitä kirjoitti:

        Jos mennään tarpeeksi "tekniselle puolelle", niin F1:ssä esim. on ERITTÄIN tarkka mitoitus pakoputkille. Katsopa, millainen "makaronikasa" se pakosarja on? JOS vastuksella ei nelitahtisessa olisi vaikutusta, miksei pakosarjan putket menis suoraan perään eripituisina?
        LUE alan tietoutta. Netistäkin löytyy haulla "viritys" varmaan asiaa.

        Lukeminen olisi hyvä juttu voivottelijoille,ettei väärillä johtopäätöksillä sekoittaisi asioita.Nelitahtimoottorin pakosarjan mitoituksilla yritetään saada mahdollisimman pieni vastus,itse asiassa eräänlainen imuvaikutus.


      • WhooBer

        MIstyäköhän olet lukenut tuon toiminta järjestyksen? Epäilen kyllä...
        ENSIKSIKIN polttoaineilmaseos ei höyrysty palotilassa vaan pysyy sumuna, koska suuin räjähdusteho saadaan nimenomaan sumusta.

        Ja kyllä se räjähdys tapahtuu ennen kuin mäntä painuu alaspäin.

        Mitä tulee tuohoan vastapaineeseen pakokaasuissa niin moottroi ei utle toimimaan ilman vastapainetta.


      • Jimbo.jones
        näitä kirjoitti:

        Jos mennään tarpeeksi "tekniselle puolelle", niin F1:ssä esim. on ERITTÄIN tarkka mitoitus pakoputkille. Katsopa, millainen "makaronikasa" se pakosarja on? JOS vastuksella ei nelitahtisessa olisi vaikutusta, miksei pakosarjan putket menis suoraan perään eripituisina?
        LUE alan tietoutta. Netistäkin löytyy haulla "viritys" varmaan asiaa.

        Ns. peltipakosarjan missä on pitemmät pakosarjan putket luodaan imu efekti pakokaasut saa tyhjennettyä tehokkaasti sylinteristä. Vakiona sarjat on lyhyitä ja valurautaisia tuotannollisista ja taloudellisista syistä.


    • Pörje

      Pakoputkiston vastapaineella ymmärreiään yleensä virtausvastuksen aiheuttamaa vastusta, joka johtuu liian ahtaasta putkesta, tai putken johonkin osaan tehdystä kuristinosasta.

      2-tahti moottorille vastus on elintärkeä tehon kannalta, kun pa-ilmaseoksen puristaminen voidaan aloittaa jo ennenkuin pakoaukko on sulkeutunut.

      Toinen pakoputkiston mitoitukseen vaikuttava seikka on paineaaltojen värähtelyiden hyväksikäyttö, joka myös toteutetaan siten, että tietylle atäisyydelle tehdään kuristusosa josta paineaallon osa saadaan suuntautumaan takaisin päin.

      Yleensä 2-tahtimoottoreissa molemmat hommat hoidetaan putken päässä olevalla supistuksella (tehoputki), jonka mitoituksella voidaan säätää tehopiikin kierroslukua.

      4-tahtimoottoreissa kaikenlainen putken vastapaine tai muu virtausta estävä on aina tehoa rajoittava tekijä, mutta paineaaltojen resonointia käytetään kyllä hyväksi täytöksen parantamiseen. ja tämäkin vain moottoreihin, joiden kierrosluku on suht alhainen, ei ole varustettu muuttuvalla venttiilinajoituksella, ja johon halutaan kapealle kierrosalueelle momentille piikki.

      Koska paineaallon etenemisnopeus on äänen nopeus, niin suuremmille kierrosluvuille sitä ei voi käyttää samalla tavoin, ja esim tässä esitetty F1 moottorin putkistoon ei keinotekoisia kuristuksia tehdä, vaan vastus pyritään minimoimaan, ja virtausnopeutta käyttämään hyväksi täytöksen parantamiseen(toistensa vastakohtia, eikä kovin helppo toteuttaa), joten yhtymäkohtaan tullessa, joka sylinteristä tuleva putki saisi olla yhtä pitkä, ja kun tilaa on vähän, niin putkisto muistuttaa käärmeenpesää.

      Niin että Toyotasi putkeen ei tarvitse järjestää mitään vastapainetta, ja vastaavasti putkea suurentamalla tuskin saavutat mitään etuakaan.

      • selittikin jo, miten asia oikeasti on. Tosin sanat "kierrosluku" pitää korvata sanoilla "pyörimisnopeus", jotta teksti olisi oikein.


      • Vittu MINÄ
        sitroen kirjoitti:

        selittikin jo, miten asia oikeasti on. Tosin sanat "kierrosluku" pitää korvata sanoilla "pyörimisnopeus", jotta teksti olisi oikein.

        Saatanan pilkunnussija... Eiköhän se nyt melkein samaa tarkoita perkele...


    • WhooBer

      Ei niinkään merkitysentöntäkään. Jos ajat ilman pakopukea niin, että vain pakosarja on kiinni altista moottorin kiinnileikkautumiselle, koska lämpö ei tällöin poistu tehokkaasti mistä osittain vastaa pakoputkisto joka on osana moottorin jäähdytysjärjestelmää.

      • RoistoSarja

        nykyään foorumeilla ei oo mitään tietoo kattokaa ny itteenne ja tajukkaa että tämmöset ulinat ja kädenväännöt hiekkalaatikolla täyttää netin ulosteella ja oikeaa tietoa ei löydy kun kirjastosta ja kilpatiimeiltä jos he nyt salaisuuksiaan kertoo teistä ei nyt varmaan juuri kukaan tiedä oikeasti mitään tarkkaa faktaa niinku esim kuinka monta poistotahtia tulisi ns sopia peltisarjan primääriin ja mitä eroa on 421 ja 41 sarjoilla ja mihin esim 41 sarjaa käytetään


    • uutyo

      ei jumalauta mitä porukkaa

    • kantapään kautta

      Itse tein sen virheen, että laitoin 1.6 litraiseen vapari moottoriin simonssin cat back putkiston, äänet on ihan hyvät kiihdyttäessä, muuten on todella ärsyttävä mölinä matka ajossa. Vastaus kysymykseen: teho korkeilla kierroksilla nousee niin vähän että et huomaa sitä ja alavääntö vähenee huomattavasti, lisäksi saat ärsyttävän mölinän matka ajoon. En suosittele

    • japetshow

      Vastaus roistosarjalle että esim. 421 putkisto tarkoittaa neljärivisen koneen pakosarjan haarautumista 2, ja yhdeksi ulostuksi. V-koneissa yleisin on 2x421 tai 2x422 putkisto.
      Monet tietämättömät lisää putkiston viimeisen vaimentimen ja luulevat saavansa "tehoa", no ärsyttävää huminaa sillä saadaan, ei muuta.

      Jos haluaa "sporttisempaa" ääntä ja parempia virtauksia laittakaa peltipakosarjat.

      Jos sitten puhutaan turboista (ja 250-500hv) autoista, tai jos edes suunnitellaan auton tehojen radikaalia tehojen nostoa nyt pelkästään putkistoa miettien, niin itse kyllä sijoittaisin rahat hyvään downpipeen ja 3-3.5" rosteriputkistoon näiltä osin.

    • entiiä2015

      oma isäni on ollu auton asentaija noin 40v ja sanoo että nelitahti ei tarvitse vastapainetta. mitä vähemmän sitä parempi. 2th tarvitsee vastapaineen muuten tehoja häviää. diesel ja 4th ei tarvitse vastapainetta oma pelto autossa oli koko putkisto sitkun laitto kone pellistä läpi suoran putken paremmin kulki ja väänti, pakoputken kanssa tyhjäkäynillä lähtö ei onnistunut ilman putkea tyhjäkäynillä lähtö onnistui leikiten.

      • Kyllä tarvitsee. Mikäli vastapainetta ei ole, ei moottorikaan käy tasaisesti jos edes käy olenkaan.


    • ne-toimii-hyvin

      Katsokaa 5000 heppasen dragsterin pakosarjaa/pakoputkia, siinä ne on parhaat tehojen kannalta.

    • Danny-61

      PARI SANAA KÄYTTÄYTYMISESTÄ. Tämä on mielenkiintoinen tekniikan ala jossa voidaan eism. omatoimisesti tai ostamalla parantaa normitehdastekoisia ratkaisuja. Niin pakokasun, alustan, eli jousituksen ja ohjattavuuden /turvallisuuden, madalluksen tai korotuksen / ulkonäköjen suhteen haluttuja muutoksia.

      MUTTA: Ensiksi pitää siivota suut ja fiilikset. Tällaisilla palstoille on turha tulla haistatteleman rumia. Täältä ihmiset hakevat ja odottavat apuja, ei nöyryytyksiä. Nöyryyttäjät keksikööt tai kehittäkööt omat kinkkkipalstansa.
      Tämä pakoputkikeskustelu olisi mukava herättää uudestaan henkiin, asiallisena. Putket ovat kalliita, kiva matala mörinä olisi mukava, rosteri aineena kiinnostava, missä lähin paja/firma, kokemuksia jne. Tällaiset palstat ovat tarkoitettu asiallisia keskusteluja varten.

      Örveltäjät, pilaa-se-itse-miehet, menkää kusemaan keskenänne samaan kaukaloon. Ei tänne. Hävetkää. Tällainen ja tämä foorumi on minusta ainoastaan asiallista keskustelua varten.

      Arvoisat asiaan kehkeytyneet autoiluun hurahtaneet harrastelijakolleegat, toivon lisää aiheseen liittyvää asiallista keskustelua.
      t. Danny-61, en tämän sivuston ylläpitäjä, ainoastaan satunnainen seuraajajäsen.

    • Vanhakoneins

      Aivan niin. Kannattaa laittaa putken koko pakosarjassa sama kuin kannessa on reikä ja mitottaa pakosarjan kaikki putket samanmittaisiksi, ettei tule turhaa vastapainetta josta on vain haittaa 4t moottorissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3620
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      70
      1915
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1588
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      64
      1027
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      978
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      843
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      834
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe