saako litrasen moottorin perään heittää minkökokosta rööriä tahansa vai pitääkö pakoputken tarjota jotain vastapainetta sille moottorille vai mites se menee.
pitääkö olla vastapainetta pakoputkessa
24
15634
Vastaukset
- Masentaja
se suotavaa olis että on vastapainetta! Yarikseen et kyllä saa putkistoa vaihtamalla yhtään lisää tehoa, siinä on vakiona niin hyvin virtaava rööri. Jos katin poistat ni se voi auttaa vähän mutta päästöistä ei mee läpi.
- <<<
Niin mitäs hyötyä nelitahtiselle on siitä vastapaineesta? Kaksitahtisessa tarvitaan sopiva vastapaine, ettei palamatonta polttoainetta pääse pakoputkeen ja saadaan parempi täytös sylinteriin, mutta olen kuvitellut että nelitahtiselle olisi parempi mitä pienempi vastapaine on.
- Masentaja
<<< kirjoitti:
Niin mitäs hyötyä nelitahtiselle on siitä vastapaineesta? Kaksitahtisessa tarvitaan sopiva vastapaine, ettei palamatonta polttoainetta pääse pakoputkeen ja saadaan parempi täytös sylinteriin, mutta olen kuvitellut että nelitahtiselle olisi parempi mitä pienempi vastapaine on.
En nyt jaksa laittaa teoriaa...mutta vastapaineella on todellakin merkitystä myös nelitahtimoottorissa. Tarinaa tuosta voit lukea vaikkapa Alfamerin nelitahtimoottorin virittäjän käsikirjasta. Tuossa jariksessa ei putkiston suhteen auta muu kuin katin poisto, siitähän on pieneksi koneeksi kutiteltu muutenkin aika mukavasti tehoa.
- määrätylle
<<< kirjoitti:
Niin mitäs hyötyä nelitahtiselle on siitä vastapaineesta? Kaksitahtisessa tarvitaan sopiva vastapaine, ettei palamatonta polttoainetta pääse pakoputkeen ja saadaan parempi täytös sylinteriin, mutta olen kuvitellut että nelitahtiselle olisi parempi mitä pienempi vastapaine on.
kierrosalueelle viritetyssä koneessa se on erittäinkin tärkeää. Oikea värähtelytaajuus "lypsää" pakokaasut pihalle, eikä jarruta. Käytännössä on aina tehtävä kompromissi, mutta TÄRKEÄÄ vastapaine on aina.
- Isompi katti
Niin ei ahdista niin paljon.
- Yliasentaja
Nelitahtisessa mitä vähemmän vastapainetta sen parempi, jos ajateltaisiin ilman pakosarjaa, äänihän silloin ihan kauhea, silloin olisi parhaimillaan
Sotkevat monetkin kaksitahtisiin, koska se polttaa joka kierroksella, siksi varattava kampikammioon seuraava latinki, ja se vaatii tietyn vastapaineen, mutta nyt ei sotkea tähän
Ihan ajatellen koneen toimintaa(4-tahti), mäntä ylösnoustessaan painaa pakokaasut venttilin reiästä pois, mitä vähemmän siellä painetta, aina paremmin tulee pois
-mäntä menee alas, imee polttoaineen imusarjasta, jossa höyrystyy(imuventtiili auki, imutahti)
-mäntä nousee ylös, puristaa poltttoaineen/ilma seoksen(kaikki venttiilit kiinni, puristustahti)
-mäntä menee alas, polttoaine räjähtää, painaa mäntää alas(kaikki venttilit kiinni, työtahti)
-mäntä nousee ylös, poistaa palamiskaasut(pakoventtili auki, poistotahti), silloin painaa pakoputkeen pakokaasut, mitä väljemmin tulee, aina vähemmän vastustaa pyörimisliikettä
4-Tahti koneen polttoaine seokset ei ole missään tekemisissä kampikammion kanssa, joten ei tarvi vastapainetta pakoputkessa- näitä
Jos mennään tarpeeksi "tekniselle puolelle", niin F1:ssä esim. on ERITTÄIN tarkka mitoitus pakoputkille. Katsopa, millainen "makaronikasa" se pakosarja on? JOS vastuksella ei nelitahtisessa olisi vaikutusta, miksei pakosarjan putket menis suoraan perään eripituisina?
LUE alan tietoutta. Netistäkin löytyy haulla "viritys" varmaan asiaa. - Wäsäilijä
näitä kirjoitti:
Jos mennään tarpeeksi "tekniselle puolelle", niin F1:ssä esim. on ERITTÄIN tarkka mitoitus pakoputkille. Katsopa, millainen "makaronikasa" se pakosarja on? JOS vastuksella ei nelitahtisessa olisi vaikutusta, miksei pakosarjan putket menis suoraan perään eripituisina?
LUE alan tietoutta. Netistäkin löytyy haulla "viritys" varmaan asiaa.Lukeminen olisi hyvä juttu voivottelijoille,ettei väärillä johtopäätöksillä sekoittaisi asioita.Nelitahtimoottorin pakosarjan mitoituksilla yritetään saada mahdollisimman pieni vastus,itse asiassa eräänlainen imuvaikutus.
- WhooBer
MIstyäköhän olet lukenut tuon toiminta järjestyksen? Epäilen kyllä...
ENSIKSIKIN polttoaineilmaseos ei höyrysty palotilassa vaan pysyy sumuna, koska suuin räjähdusteho saadaan nimenomaan sumusta.
Ja kyllä se räjähdys tapahtuu ennen kuin mäntä painuu alaspäin.
Mitä tulee tuohoan vastapaineeseen pakokaasuissa niin moottroi ei utle toimimaan ilman vastapainetta. - Jimbo.jones
näitä kirjoitti:
Jos mennään tarpeeksi "tekniselle puolelle", niin F1:ssä esim. on ERITTÄIN tarkka mitoitus pakoputkille. Katsopa, millainen "makaronikasa" se pakosarja on? JOS vastuksella ei nelitahtisessa olisi vaikutusta, miksei pakosarjan putket menis suoraan perään eripituisina?
LUE alan tietoutta. Netistäkin löytyy haulla "viritys" varmaan asiaa.Ns. peltipakosarjan missä on pitemmät pakosarjan putket luodaan imu efekti pakokaasut saa tyhjennettyä tehokkaasti sylinteristä. Vakiona sarjat on lyhyitä ja valurautaisia tuotannollisista ja taloudellisista syistä.
- Pörje
Pakoputkiston vastapaineella ymmärreiään yleensä virtausvastuksen aiheuttamaa vastusta, joka johtuu liian ahtaasta putkesta, tai putken johonkin osaan tehdystä kuristinosasta.
2-tahti moottorille vastus on elintärkeä tehon kannalta, kun pa-ilmaseoksen puristaminen voidaan aloittaa jo ennenkuin pakoaukko on sulkeutunut.
Toinen pakoputkiston mitoitukseen vaikuttava seikka on paineaaltojen värähtelyiden hyväksikäyttö, joka myös toteutetaan siten, että tietylle atäisyydelle tehdään kuristusosa josta paineaallon osa saadaan suuntautumaan takaisin päin.
Yleensä 2-tahtimoottoreissa molemmat hommat hoidetaan putken päässä olevalla supistuksella (tehoputki), jonka mitoituksella voidaan säätää tehopiikin kierroslukua.
4-tahtimoottoreissa kaikenlainen putken vastapaine tai muu virtausta estävä on aina tehoa rajoittava tekijä, mutta paineaaltojen resonointia käytetään kyllä hyväksi täytöksen parantamiseen. ja tämäkin vain moottoreihin, joiden kierrosluku on suht alhainen, ei ole varustettu muuttuvalla venttiilinajoituksella, ja johon halutaan kapealle kierrosalueelle momentille piikki.
Koska paineaallon etenemisnopeus on äänen nopeus, niin suuremmille kierrosluvuille sitä ei voi käyttää samalla tavoin, ja esim tässä esitetty F1 moottorin putkistoon ei keinotekoisia kuristuksia tehdä, vaan vastus pyritään minimoimaan, ja virtausnopeutta käyttämään hyväksi täytöksen parantamiseen(toistensa vastakohtia, eikä kovin helppo toteuttaa), joten yhtymäkohtaan tullessa, joka sylinteristä tuleva putki saisi olla yhtä pitkä, ja kun tilaa on vähän, niin putkisto muistuttaa käärmeenpesää.
Niin että Toyotasi putkeen ei tarvitse järjestää mitään vastapainetta, ja vastaavasti putkea suurentamalla tuskin saavutat mitään etuakaan.selittikin jo, miten asia oikeasti on. Tosin sanat "kierrosluku" pitää korvata sanoilla "pyörimisnopeus", jotta teksti olisi oikein.
- Vittu MINÄ
sitroen kirjoitti:
selittikin jo, miten asia oikeasti on. Tosin sanat "kierrosluku" pitää korvata sanoilla "pyörimisnopeus", jotta teksti olisi oikein.
Saatanan pilkunnussija... Eiköhän se nyt melkein samaa tarkoita perkele...
- WhooBer
Ei niinkään merkitysentöntäkään. Jos ajat ilman pakopukea niin, että vain pakosarja on kiinni altista moottorin kiinnileikkautumiselle, koska lämpö ei tällöin poistu tehokkaasti mistä osittain vastaa pakoputkisto joka on osana moottorin jäähdytysjärjestelmää.
- RoistoSarja
nykyään foorumeilla ei oo mitään tietoo kattokaa ny itteenne ja tajukkaa että tämmöset ulinat ja kädenväännöt hiekkalaatikolla täyttää netin ulosteella ja oikeaa tietoa ei löydy kun kirjastosta ja kilpatiimeiltä jos he nyt salaisuuksiaan kertoo teistä ei nyt varmaan juuri kukaan tiedä oikeasti mitään tarkkaa faktaa niinku esim kuinka monta poistotahtia tulisi ns sopia peltisarjan primääriin ja mitä eroa on 421 ja 41 sarjoilla ja mihin esim 41 sarjaa käytetään
- uutyo
ei jumalauta mitä porukkaa
- kantapään kautta
Itse tein sen virheen, että laitoin 1.6 litraiseen vapari moottoriin simonssin cat back putkiston, äänet on ihan hyvät kiihdyttäessä, muuten on todella ärsyttävä mölinä matka ajossa. Vastaus kysymykseen: teho korkeilla kierroksilla nousee niin vähän että et huomaa sitä ja alavääntö vähenee huomattavasti, lisäksi saat ärsyttävän mölinän matka ajoon. En suosittele
- japetshow
Vastaus roistosarjalle että esim. 421 putkisto tarkoittaa neljärivisen koneen pakosarjan haarautumista 2, ja yhdeksi ulostuksi. V-koneissa yleisin on 2x421 tai 2x422 putkisto.
Monet tietämättömät lisää putkiston viimeisen vaimentimen ja luulevat saavansa "tehoa", no ärsyttävää huminaa sillä saadaan, ei muuta.
Jos haluaa "sporttisempaa" ääntä ja parempia virtauksia laittakaa peltipakosarjat.
Jos sitten puhutaan turboista (ja 250-500hv) autoista, tai jos edes suunnitellaan auton tehojen radikaalia tehojen nostoa nyt pelkästään putkistoa miettien, niin itse kyllä sijoittaisin rahat hyvään downpipeen ja 3-3.5" rosteriputkistoon näiltä osin. - entiiä2015
oma isäni on ollu auton asentaija noin 40v ja sanoo että nelitahti ei tarvitse vastapainetta. mitä vähemmän sitä parempi. 2th tarvitsee vastapaineen muuten tehoja häviää. diesel ja 4th ei tarvitse vastapainetta oma pelto autossa oli koko putkisto sitkun laitto kone pellistä läpi suoran putken paremmin kulki ja väänti, pakoputken kanssa tyhjäkäynillä lähtö ei onnistunut ilman putkea tyhjäkäynillä lähtö onnistui leikiten.
Kyllä tarvitsee. Mikäli vastapainetta ei ole, ei moottorikaan käy tasaisesti jos edes käy olenkaan.
- ne-toimii-hyvin
Katsokaa 5000 heppasen dragsterin pakosarjaa/pakoputkia, siinä ne on parhaat tehojen kannalta.
- Danny-61
PARI SANAA KÄYTTÄYTYMISESTÄ. Tämä on mielenkiintoinen tekniikan ala jossa voidaan eism. omatoimisesti tai ostamalla parantaa normitehdastekoisia ratkaisuja. Niin pakokasun, alustan, eli jousituksen ja ohjattavuuden /turvallisuuden, madalluksen tai korotuksen / ulkonäköjen suhteen haluttuja muutoksia.
MUTTA: Ensiksi pitää siivota suut ja fiilikset. Tällaisilla palstoille on turha tulla haistatteleman rumia. Täältä ihmiset hakevat ja odottavat apuja, ei nöyryytyksiä. Nöyryyttäjät keksikööt tai kehittäkööt omat kinkkkipalstansa.
Tämä pakoputkikeskustelu olisi mukava herättää uudestaan henkiin, asiallisena. Putket ovat kalliita, kiva matala mörinä olisi mukava, rosteri aineena kiinnostava, missä lähin paja/firma, kokemuksia jne. Tällaiset palstat ovat tarkoitettu asiallisia keskusteluja varten.
Örveltäjät, pilaa-se-itse-miehet, menkää kusemaan keskenänne samaan kaukaloon. Ei tänne. Hävetkää. Tällainen ja tämä foorumi on minusta ainoastaan asiallista keskustelua varten.
Arvoisat asiaan kehkeytyneet autoiluun hurahtaneet harrastelijakolleegat, toivon lisää aiheseen liittyvää asiallista keskustelua.
t. Danny-61, en tämän sivuston ylläpitäjä, ainoastaan satunnainen seuraajajäsen. - Vanhakoneins
Aivan niin. Kannattaa laittaa putken koko pakosarjassa sama kuin kannessa on reikä ja mitottaa pakosarjan kaikki putket samanmittaisiksi, ettei tule turhaa vastapainetta josta on vain haittaa 4t moottorissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869