Koppeloemo raivaussahaan?

Anonyymi

Miten olisitte menetellet seuraavassa tapauksessa. Olin taimikonhoidossa kun aivan raivaussahan terän alta lehahti lentoon poikasiaan lämmitellyt koppelo. Se lensi vain parikymmentä metriä, kunnes taas pienen matkan. En ollut varma vaurioituiko emo. En kuitenkaan löytänyt sitä paikasta johon se viimeksi lensi. Poikasia oli 4 - 5 kpl. Jätin poikaset pesäänsä. Olisiko viisaampien mielestä pitänyt menetellä jotenkin muuten? Osaisiko ihminen hoitaa poikasia? Jos emo vaurioitui poikaset nääntyvät melko pian. Luin jostakin että poikaset lähtisivät jo kuorioutumispäivänä maastoon. Tuntuu uskomattomalta! Joka tapauksessa tuntuu pahalta vaikka tapahtunutta ei voinut mitenkään ennakolta estää koska kaikki tapahtui niin äkkiä. Jos emo olisi lähtenyt vaikka puolta metriä aiemmin se olisi päässyt varmasti terveenä takaisin. Olisin jättänyt pesän lähimaaston raivaamisen myöhemmäksi.

7

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jotenkin se häiriintyi sahastasi. Tavallisesti se lähtee ajoissa pesältä ja teeskentelee siipirikkoa houkutellakseen tulijan peräänsä, pois poikasten luota.

    • Anonyymi

      Näkkyykö sahasa verta tai irto höyheniä siinä paikalla? Oletan kans, että on selevinny.

      • Anonyymi

        Ainoastaan yksi pitempi sulka jäi. Verta ei terässä ollut pisaraakaan. Tuntuu vain niin pahalta jos vammautui ja poikaset menehtyvät. Kohteelle on sen verran pitempi matka etten ehtinyt käydä tarkistamassa tilannetta. Aloituksessani pohdin että osaisiko ihminen hoitaa poikaset jos emo menehtyisi. Palaan asiaan huomenna kun käyn tarkistamissa tilanteen. Mimin. aloittaja


    • Anonyymi

      Hienoja uutisia! Kävin juuri tarkistamassa tilanteen ja pesässä oli poikaset ja emo kyyhötti lastensa vierassä. Ei lähtenyt edes lentoon vaan tuijotti silmiin. Häivyin välittömästi paikalta. Tuntuu hienolta kun säilyivät hengissä. Ketjun ajoittaja

      • Anonyymi

        Taas tuli todistetuksi se, että ihan kaikki raivaussahan kantajat eivät ole liitossa sielunvihollisen kanssa. Esimerkillistä toimintaa avaajalta.


    • Anonyymi

      En itse tuota näe niin vakavana. Ensinnäkin metsoja on melko paljon. Niitä ammutaan paljon ja on haluttua riistaa. On myös paljon petoja, jotka käyttävät ravinnokseen. Sitten luonnossa ei mikä mene hukkaan. Peto voi syödä loukkaantuneen linnun, jolloin terve saattaa säästyä. Tai haaskalinnut piimivat talteen. Ja viimeistään hyönteiset hyödyntävät raadon.

      • Anonyymi

        Et ole sinä edes koppelon arvoinen, ihan liikaa tuollaisia haittaihmisiä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe