Jalkakäytävien merkitseminen

Anonyymi

Joku pyöräilijä vaatii, että jalkakäytävät on merkittävä kattavammin!

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000006139652.html

Laissa on, että jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa. Yleensä sitä ei merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä, mutta voidaan merkitä.

Laissa on myös, että pyörätie on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa ja merkitään AINA pyörätien liikennemerkillä.

Mikä siinä on vaikeata mikä on pyörätie ja mikä jalkakäytävä?

Ei minulla ainakaan pyöräilijänä ole! Mikäli tulen pyörätieltä risteykseen niin katson onko risteyksen jälkeen pyörätien liikennemerkkiä. Ellei sitä ole niin siirryn ajamaan kadulla ellei ole kielletty ajosuunta liikennemerkkiä, ajoneuvoilla ajo kielletty liikennemerkkiä jne. Tarvittaessa etsin toisen reitin.

Samaten mikäli käännyn pyörätieltä oikealle tai vasemmalle katson onko pyörätien liikennemerkkiä.

Eu:n alueella on samalla lailla, että jalkakäytäviä ei pääsääntöisesti merkitä liikennemerkillä. Pyörätiet merkitään aina pyörätien liikennemerkillä. Eikä siellä ajeta jalkakäytävillä!
Siellä on myös valvontaa ja voi tulla jopa 100 euron sakko siitä, että ajaa jalkakäytävillä.

Eihän autoilijakaan voi ajaa kadulla/tiellä katsomatta saako jatkaa eteenpäin, saako siltä kaistalta mennä mihin, kääntyä oikealle tai vasemmalle tarkistamatta saako kääntyä jne.

Muistutettakoon, että polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan joko pyörätiellä tai ajoradalla. Pyörää koskee pääasiassa samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja.

Ehkä kannattaisi harkita pyörän jättämistä kotiin tai siihen kaupunkipyörätelineeseen.

4

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muistan joitain vuosia sitten lukeneeni keskustelun, jossa mainittiin että jonkin tahon ohjeistuksen (en enää muista tahoa) mukaan jokaisen risteyksen kohdalla ei tarvinnut laittaa pyörätien liikennemerkkiä. Oli kuulemma tällä tavalla määritelty, mikäli väylän luonne on sellainen että siitä saa käsityksen, että pyörätie jatkuu risteyksen jälkeen.

      Keskustelussa oli mainittu että löytyy väyliä jossa vain joka toisen risteyksen kohdalla on pyörätien liikennemerkki. Tämä tarkoittaisi siis sitä että lain mukaan pitäisi joka toisen risteyksen kohdalla siirtyä ajoradalle pyöräilemään kun liikennemerkki puuttuu. Asiat eivät aina ole ihan itsestään selviä jos löytyy tuollaisia ohjeistuksia jotka tavallaan ovat lain vastaisia. En tiedä miten asiat ovat nykypäivänä mutta noin on ilmeisesti joskus jossain päin maata ollut.

      • Anonyymi

        Ei tuollaista ohjeistusta voi olla. Itsekin totesit sen olevan lainvastainen.

        Juuri tämän vuoksi pyörätien pakollisuudessa on lievennys. "Jos pyörätie on vain vasemmalla puolella... muun syyn vuoksi turvallisempaa... saa ajaa pientareella tai ajoradan oikeassa reunassa". Tieliikenneasetus liikennemerkki 422.

        Polkupyörä on ajoneuvo. Silloin kun sille ei ole osoitettu omaa väylää, sillä ajetaan (kaupungissa) ajoradalla. Piste.


      • Anonyymi

        Muistan myös noita keskusteluja. Kyseessä oli ilmeisesti tiehallinnon tulkintaa joka antaa ymmärtää että kevyenliikenteen väylä jatkuu risteyksen jälkeenkin, jos väylän luonne ei muutu, vaikka liikennemerkki puuttuisikin. Ehkä ovat sittemmin korjanneet ohjeistusta, tai sitten ei.

        Samoissa keskusteluissa oli myös mielipiteitä siitä että kevyenliikenteen väylä on yksisuuntainen jos liikennemerkki puuttuu toisesta päästä.


    • Anonyymi

      Nykyisin on jokaisen risteyksen jälkeen pyörätien merkki, jos se sellaisena jatkuu. Jos ei ole, kyseessä on jalkakäytävä.
      Toisaalta eihän sillä ainakaan Helsingissä mitään merkitystä ole, kun lähes kaikki jatkavat pyöräilyä, olo kyseessä jalkakäytävä tai pyörätie.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      194
      14201
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      157
      11592
    3. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      174
      6474
    4. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      39
      5900
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      62
      4811
    6. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      8
      4605
    7. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      18
      3884
    8. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      89
      3569
    9. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      79
      3539
    10. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      3151
    Aihe